Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Stroomvoerende kortkoppelingen  (gelezen 5887 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 05 november 2007, 12:33:19 »
Tams/Viessmann is handig, maar de electrische verbindingen zijn niet 100 procent betrouwbaar. Zelf gebruik ik ze voor het elektrisch doorkoppelen van stroomafnemende wagens om de totale stroomafname te verbeteren. Maar je kunt ze eigenlijk niet gebruiken om een wagen van stroom te voorzien die zelf helemaal geen stroom afneemt.

Henk,
Ik ben het niet (geheel) met je eens. Ik gebruik de Viesmann koppeling al jaren in een aantal treinstellen voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting. Regelmatig worden deze stellen ontkoppeld (kan gelukkig gewoon op een ontkoppelrail) en ik heb tot de dag van vandaag géén contact problemen waargenomen. Opmerking hierbij is dat de koppelingen wel goed op elkaar zijn afgestemd, dus oa juiste hoogte.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2007, 20:52:11 »
@Railroadtycoon:

voor het doorgeven van onderandere de binnen verlichting en/of het doorgeven van de stuurstandverlichting.

Kan je iets meer vertellen over het doorgeven van de binnen verlichtin EN de stuurstand verlichting en dat met 2 draden?
Ik zit ook met dit prbleem, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2007, 12:43:19 »
Sorry Coen voor de verlate reactie.

Ik maak "dankbaar" gebruik van de mogelijkheid om de bij de decoder aanwezige blauwe centrale "massa" te vervangen door een railaansluiting. Je trein is dan minder geschikt om analoog te rijden (verlichting blijft altijd branden of doet het juist niet). De ene draad gebruik ik voor de binnenverlichting van de rijtuigen (dit is bij mij Viesmann led verlichting!) en de andere draad (geel of wit, hangt van de aansluitkant af) verzorgt de frontverlichting. Wil je hier een wisseling tussen sluit en frontlicht dan kan dat alleen maar door een stukje extra electronica. Je moet dan een electronisch relais maken.

Voordeel van deze techniek is dat een trekduw trein van variabele lengte kan zijn.

Ik heb dit oa gedaan bij de Roco ET85 met extra tussenwagen. Deze rijdt niet altijd mee en zodoende moet deze makkelijk te ontkoppelen zijn. Om de motorwagen los te kunnen gebruiken heb ik de frontverlichting aan de "treinkant" aangesloten op de groene draad. Ik moet deze dan appart inschakelen bij het rijden.

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 16 november 2007, 21:25:48 »
Geeft niets dat het wat langer duurt, ben allang blij dat je antwoord  :)

Dat met die blauwe draad had ik ook aan zitten denken. Ik ga toch niet analoog rijden. Waar ik mee zat is dat ik niet wist hoe het zou reageren over verschillende secties heen die door verschillende boosters aangestuurd kunnen worden (ik heb alleen nog maar een test ovaaltje liggen).

(Kleine correctie: blauw is de gemeenschappelijke plus).

Inderdaad heb ik een lichtwissel nodig beide kanten, het voor is een VT137 van Lilliput. Hier moet zowiezo e.e.a. aangepast worden. Binnenverlichting is standaard niet geschakeld, maar zit parallel over de motor.

Mvg,
Coen

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Stroomvoerende kortkoppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 05 december 2007, 16:53:58 »
en dan ben ik weer laat met lezen.. :(

MEt de sectieovergangen heb ik geen problemen kunnen ontdekken. Koploper (waar ik mee rijd) heeft er geen problemen mee en op de overgangen naar de verschillende boosters merk ik ook niets vreemds. Bij de bezetmelders kan ik ook geen vreemde dingen opmerken.

Ik heb overigens ook een VT137 van Liliput. Ben dus zelf wel benieuwd naar jouw oplossing. De mijne (blauw)heeft echter geen koppelingen maar dat dat dmv de "vouwbalg" Dat wordt een verhaal apart.

Groet,
« Laatst bewerkt op: 05 december 2007, 16:56:32 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....