Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
  

Auteur Topic: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken  (gelezen 4541 keer)

rst

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Gepost op: 03 January 2016, 16:31:10 »
Beste allemaal, allereerst de beste wensen voor 2016.
Zal me eerst even in het kort voorstellen.
Mijn naam is Ronald en ben 55 jaar, ben al vanaf mijn jeugd met treinen bezig en ben nu begonnen met het maken van een spoor 1 Koelwagon met ijsluiken. Dit doe ik door een OcCre bouwpakket te (ver) bouwen om zo een ander model te maken als wat op de doos staat.
Nu wil ik een Heinekenkoelwagon met ijsluiken gaan maken maar kan nergens een foto of info over de binnenzijde vinden, het is wel de bedoeling om het realistisch te houden dus hopelijk kan een van u mij een tip geven zodat ik weer verder kan met mijn project.
Weet niet of ik dit bericht naar de goede afdeling stuur, maar ook dat hoor ik graag als het elders op deze zit moet.
Wie o wie kan mij verder helpen ?
Alvast dank voor de reactie(s)

Ronald




ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6339
  • ***
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2016, 17:21:10 »
Effe scrollen[/url]  :).
Zie ook dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2016, 17:22:45 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2016, 23:14:01 »
Hallo,

Ik ken de heineken koelwagens niet allemaal.
Maar ik vraag me ernstig af of ze wel ijslaadluiken hebben gehad.
Dat kostbare goedje(bier) mag niet onder nul komen want dan is het bedorven.
Om dan die wagen vol te gooien met ijs lijkt mij niet voor de hand te liggen.
Het waren koelwagens om de hitte maar ook de vrieskoude buiten te houden.
Dezelfde reden waarom aardappels in koelwagens worden vervoerd.

succes met de bouw

groet jandcargo

rst

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2016, 10:34:04 »



Hallo,

Dank voor jullie antwoord,

Als ik alles goed heb gedaan staat er een foto van de wagon die ik wil gaan maken, hier zijn de ijsluiken wel of niet gebruikt goed zichtbaar vandaar dat ik ze wil gaan plaatsen.
Heb Nico Spilt ook al benaderd maar ook die weet niet hoe de binnenzijde eruit heeft moeten zien. Mocht er geen info meer te vinden zijn dan maar de broodnodige fantasie gebruiken om er toch act van te maken.
Zal als jullie het leuk vinden een foto van mijn eerste bouwsel een G10 met remmershuis plaatsen.

Ronald

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2016, 12:31:30 »
Natuurlijk vinden wij allemaal foto's van je G 10 leuk. Zo mogelijk in een nieuw draadje, met je verschillende bouwfases en verhalen over hoe je het hebt gedaan !
Maar heb je alleen foto's van het eindresultaat, ook dan zien we ze graag.

Groet, Tom Z.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2016, 16:57:40 »
Dag Ronald,

Je hebt alles goed gedaan, alleen de bronvermelding ontbreekt nog. Volgens mij zie ik een foto die afkomstig is van de Blokpost Nul website van Cor de Jong. Wagen in kwestie is volgens mij een bouwpakket geweest van MK modelbouwstudios.

Succes met bouwen en groet,

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

rst

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2016, 20:55:41 »
Beste Paul,

Idd vergeten stom  :-[

Hierbij de foto van mijn eerdere bouwsel

Groet Ronald


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2016, 21:09:30 »
mooi werk! het 1:43,5 heineken model(MK modelbouwstudio) heb ik ook, in die schaal zijn de luiken 1,55x1,55cm
Succes!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

rst

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2016, 09:14:37 »
Bedankt voor de afmetingen van de luiken.
Helaas is er geen info omtrent de binnenzijde mee te vinden dus zelf maar iets verzinnen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
  • Modelspoor is emotie...
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2016, 10:25:58 »
Heineken zelluf? Bedrijfsarchief misschien...? ???
Of misschien leest Hans Nahon mee en heeft hij nog wat liggen?

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2016, 14:07:22 »
Hallo,

heb je het utrechts archief al doorgespit(Op internet)
Ik meen dat daar fotos van het interieur van koelwagen op staan.

succes jandcargo

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2016, 14:14:05 »
Vind in ieder geval hier 1 foto. Maar is wel voor vlees.

Voor melk

Beladen met ijs:


Stond er in een RM niet een artikel over interfrigowagens?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 14:23:15 door Jeronimos »
Jeroen

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2016, 14:25:01 »
Op een materieeltekening uit het materieelboek en de bijbehorende omschrijving is op te maken dat de 'ijsruimten' niet zozeer afgesloten delen van de vloerruimte waren, maar meer open of gesloten bakken onder het plafond. Doordat koude lucht zakt, komt de koude wel onderin de wagon, terwijl je toch veel laadvloer blijft kunnen benutten. Voorbeeldje:





Je ziet bij het onderste blad, dat er nog een variant is; de ijsluiken gaven toegang tot een soort stortkoker. Het ijs lag dus in één verticale koelzuil opzij van de lading. Bijkomend voordeel; het smeltwater stroomde gewoon via ( simpel gezegd) een gat in de vloer weg.

Dit zijn uiteraard geen tekeningen van het interieur, maar het geeft wel weer meer inzicht. Overigens kan het inderdaad goed zijn dat de ijskorven werden weggehaald bij gebruik tbv een brouwerij, maar dan schat ik in dat de ijsluiken gewoon werden vastgezet. Verbouwen en een nieuwe dakbedekking is immers duurder? Meestal keerden de koelwangens na een paar jaar weer terug in dienst, dus dan kun je die luiken weer nodig hebben.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2016, 14:49:32 »
Ik vind nog een interieur tekening van 1870:



Misschien van weining nut, maar zou het zoveel veranderd zijn?

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Gustavus_Franklin_Swift

Op de site vind ik nog wat foto's van binnenkant van Amerikaanse wagens.
Jeroen

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2016, 15:16:47 »
Er lijkt mij wel verschil te zijn; de Amerikaanse wagons zijn veel groter en om te koelen is er alleen al daarom veel meer ijs nodig. Verder was een Reefer ook veel langer onderweg in de uitgestrekte Verenigde Staten dan in Europa. Een portie exportvlees wordt vanuit Nederland zeg van Udema in Gieten  ;) naar een haven van Rotterdam versleept. Dik 200 km, laat ie er eens een dag over doen. Zelfde geldt in Duitsland; van Beieren naar Hamburg. 450 km, zeg anderhalve dag?
Vergelijk dat eens met de reis van een biefstuk van de Union Stocks Yard in Chicago naar zeg New York of Boston; zo maar 1500 km; enkele dagen rijden.
Dus zullen de ijsruimten in een Reefer veel groter zijn, dus anders van opzet dan in europese koelwagons.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 15:18:26 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.