Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Martijnstein
Vandaag
om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Noud
Vandaag
om 13:32:44
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken (gelezen 4540 keer)
rst
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Gepost op:
03 January 2016, 16:31:10 »
Beste allemaal, allereerst de beste wensen voor 2016.
Zal me eerst even in het kort voorstellen.
Mijn naam is Ronald en ben 55 jaar, ben al vanaf mijn jeugd met treinen bezig en ben nu begonnen met het maken van een spoor 1 Koelwagon met ijsluiken. Dit doe ik door een OcCre bouwpakket te (ver) bouwen om zo een ander model te maken als wat op de doos staat.
Nu wil ik een Heinekenkoelwagon met ijsluiken gaan maken maar kan nergens een foto of info over de binnenzijde vinden, het is wel de bedoeling om het realistisch te houden dus hopelijk kan een van u mij een tip geven zodat ik weer verder kan met mijn project.
Weet niet of ik dit bericht naar de goede afdeling stuur, maar ook dat hoor ik graag als het elders op deze zit moet.
Wie o wie kan mij verder helpen ?
Alvast dank voor de reactie(s)
Ronald
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6339
***
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #1 Gepost op:
03 January 2016, 17:21:10 »
Effe
scrollen
[/url]
.
Zie ook
dit
draadje.
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2016, 17:22:45 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2016, 23:14:01 »
Hallo,
Ik ken de heineken koelwagens niet allemaal.
Maar ik vraag me ernstig af of ze wel ijslaadluiken hebben gehad.
Dat kostbare goedje(bier) mag niet onder nul komen want dan is het bedorven.
Om dan die wagen vol te gooien met ijs lijkt mij niet voor de hand te liggen.
Het waren koelwagens om de hitte maar ook de vrieskoude buiten te houden.
Dezelfde reden waarom aardappels in koelwagens worden vervoerd.
succes met de bouw
groet jandcargo
Gelogd
rst
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2016, 10:34:04 »
Hallo,
Dank voor jullie antwoord,
Als ik alles goed heb gedaan staat er een foto van de wagon die ik wil gaan maken, hier zijn de ijsluiken wel of niet gebruikt goed zichtbaar vandaar dat ik ze wil gaan plaatsen.
Heb Nico Spilt ook al benaderd maar ook die weet niet hoe de binnenzijde eruit heeft moeten zien. Mocht er geen info meer te vinden zijn dan maar de broodnodige fantasie gebruiken om er toch act van te maken.
Zal als jullie het leuk vinden een foto van mijn eerste bouwsel een G10 met remmershuis plaatsen.
Ronald
Gelogd
Tom Z.
Offline
Berichten: 249
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2016, 12:31:30 »
Natuurlijk vinden wij allemaal foto's van je G 10 leuk. Zo mogelijk in een nieuw draadje, met je verschillende bouwfases en verhalen over hoe je het hebt gedaan !
Maar heb je alleen foto's van het eindresultaat, ook dan zien we ze graag.
Groet, Tom Z.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7485
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2016, 16:57:40 »
Dag Ronald,
Je hebt alles goed gedaan, alleen de bronvermelding ontbreekt nog. Volgens mij zie ik een foto die afkomstig is van de Blokpost Nul website van Cor de Jong. Wagen in kwestie is volgens mij een bouwpakket geweest van MK modelbouwstudios.
Succes met bouwen en groet,
Paul
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
rst
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2016, 20:55:41 »
Beste Paul,
Idd vergeten stom
Hierbij de foto van mijn eerdere bouwsel
Groet Ronald
Gelogd
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2016, 21:09:30 »
mooi werk! het 1:43,5 heineken model(MK modelbouwstudio) heb ik ook, in die schaal zijn de luiken 1,55x1,55cm
Succes!
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
rst
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #8 Gepost op:
05 January 2016, 09:14:37 »
Bedankt voor de afmetingen van de luiken.
Helaas is er geen info omtrent de binnenzijde mee te vinden dus zelf maar iets verzinnen.
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5394
Modelspoor is emotie...
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #9 Gepost op:
05 January 2016, 10:25:58 »
Heineken zelluf? Bedrijfsarchief misschien...?
Of misschien leest Hans Nahon mee en heeft hij nog wat liggen?
Grtn,
Rob
Gelogd
Tbinnebarretije…
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2016, 14:07:22 »
Hallo,
heb je het utrechts archief al doorgespit(Op internet)
Ik meen dat daar fotos van het interieur van koelwagen op staan.
succes jandcargo
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2016, 14:14:05 »
Vind in ieder geval
hier
1 foto. Maar is wel voor vlees.
Voor
melk
Beladen met ijs:
Stond er in een RM niet een artikel over interfrigowagens?
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 14:23:15 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #12 Gepost op:
05 January 2016, 14:25:01 »
Op een materieeltekening uit het materieelboek en de bijbehorende omschrijving is op te maken dat de 'ijsruimten' niet zozeer afgesloten delen van de vloerruimte waren, maar meer open of gesloten bakken onder het plafond. Doordat koude lucht zakt, komt de koude wel onderin de wagon, terwijl je toch veel laadvloer blijft kunnen benutten. Voorbeeldje:
Je ziet bij het onderste blad, dat er nog een variant is; de ijsluiken gaven toegang tot een soort stortkoker. Het ijs lag dus in één verticale koelzuil opzij van de lading. Bijkomend voordeel; het smeltwater stroomde gewoon via ( simpel gezegd) een gat in de vloer weg.
Dit zijn uiteraard geen tekeningen van het interieur, maar het geeft wel weer meer inzicht. Overigens kan het inderdaad goed zijn dat de ijskorven werden weggehaald bij gebruik tbv een brouwerij, maar dan schat ik in dat de ijsluiken gewoon werden vastgezet. Verbouwen en een nieuwe dakbedekking is immers duurder? Meestal keerden de koelwangens na een paar jaar weer terug in dienst, dus dan kun je die luiken weer nodig hebben.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8598
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #13 Gepost op:
05 January 2016, 14:49:32 »
Ik vind nog een interieur tekening van 1870:
Misschien van weining nut, maar zou het zoveel veranderd zijn?
bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gustavus_Franklin_Swift
Op de
site
vind ik nog wat foto's van binnenkant van Amerikaanse wagens.
Gelogd
Jeroen
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken
«
Reactie #14 Gepost op:
05 January 2016, 15:16:47 »
Er lijkt mij wel verschil te zijn; de Amerikaanse wagons zijn veel groter en om te koelen is er alleen al daarom veel meer ijs nodig. Verder was een Reefer ook veel langer onderweg in de uitgestrekte Verenigde Staten dan in Europa. Een portie exportvlees wordt vanuit Nederland zeg van Udema in Gieten
naar een haven van Rotterdam versleept. Dik 200 km, laat ie er eens een dag over doen. Zelfde geldt in Duitsland; van Beieren naar Hamburg. 450 km, zeg anderhalve dag?
Vergelijk dat eens met de reis van een biefstuk van de Union Stocks Yard in Chicago naar zeg New York of Boston; zo maar 1500 km; enkele dagen rijden.
Dus zullen de ijsruimten in een Reefer veel groter zijn, dus anders van opzet dan in europese koelwagons.
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 15:18:26 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Binnenzijde Koelwagon met ijsluiken