Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 18:26:42
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
ArjanB
Vandaag
om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
TAMS PZS-2.2
door
Japie
Vandaag
om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
GD
Vandaag
om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:32:16
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600 (gelezen 10478 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3857
Enge buur bij de buren
LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Gepost op:
01 January 2016, 22:50:16 »
Ergens in 1980 deze Lima Renfe lok gekocht omdat ik een aandrijving voor een ander project nodig dacht nodig te hebben.
800300 1300
by
G. van Vliet
, on Flickr
Uiteindelijk ging het projectje niet door en werd de lok mijn eerste ombouw van een fabrieksmodel. De lok werd omgebouwd naar een NS 1300 waarbij de sierstrips op de kop werden weggesneden, het hele onderstel werd verlaagd en verlichting werd aangebracht, Sommerfeld pantografen geplaatst en wat handrails bevestigd. Ook werden uit verpakkingmateriaal ramen op maat gemaakt voor de 1300 met uiteindelijk dit resultaat;
080413 1310 gereed
by
G. van Vliet
, on Flickr
Nadat het model jaren in een doos had verbleven kwam ik deze lok dit najaar weer tegen en omdat ik wel een kortdurend projectje kon behappen ben ik aan de tweede verbouwingsronde begonnen.
De bedoeling was de lelijke vishaken en de te dikke laklaag te verwijderen en wat fijnere detaillering aan te brengen.
Omdat Digikeijs het 1100 verlichtingsetje had uitgebracht (waarmee ik al twee 1100tjes had uitgerust) werd besloten deze ook maar in deze 1300 te proppen, veel verschil met de inbouw in een 1100 kon er waarschijnlijk niet zijn.
De kap weer helemaal kaal gemaakt, waarbij nog oude Renfe kleuren boven kwamen.
Nieuwe gaten voor handrails en luchtwerk werden gemaakt.
Om de lampenringen iets uit te laten steken heb ik dunne ringen gezaagd van oude balpenvullingen waarvan ik tientallen bewaard heb. (Vroegâh waren de balpenvullingen van messingbuis gemaakt met een diameter van 2,1mm., precies de diameter van de grote lampenringen van NS locs en treinstellen, erg handig.) In deze ringen passen precies de lensjes van FRIE welke bij zijn lampenringen worden geleverd.
151221 TOSH0059
by
G. van Vliet
, on Flickr
Daarna werd de kap gespoten met verf van KleiNSpoor en de sierstrips met een zilverstift aangezet.
151221 TOSH0060
by
G. van Vliet
, on Flickr
In de reserveonderdelen waren ook een aantal lantaarnijzers van de Roco 1100 aanwezig en deze werden op de 1300 geprikt.
Opschriften van KleiNSpoor aangebracht en het slangenwerk uit de rommeldoos gehaald, waarschijnlijk Roco onderdelen.
Nieuwe isolatoren op het dak geplaatst, Roco 1100 pantografen geplaatst met luchtcilinders. De bij de eerdere verbouwing aangebrachte nummerplaten werden opgewerkt en de kopplaten in de juiste hoek gebogen en met KristalKlear op de kast geplakt.
In de raamgaten vacuumgevormde vensters van GM&S geplaatst die in een wilde bui jaren geleden al eens aangeschaft waren om de 1300 ramen te verbeteren.
Omdat de lok altijd één richting uit zal rijden een koppeling aan de voorzijde weggelaten zodat daar alle slangen en kabels volledig geplaatst konden worden en aan de andere zijde een Symoba kortkoppeling geplaatst.
De Digikeijs 1100 lichtprintjes geplaatst en gezorgd voor deugdelijke afschermplaatjes zodat er geen lichtlekkage kon ontstaan.
151221 TOSH0065
by
G. van Vliet
, on Flickr
Aan het onderstel is verder vrij weinig gedaan, het klopt dan ook niet met een echte 1300. Zeker de grote batterijenkist tussen de draaistellen valt nogal uit de toon, hier horen alleen de luchtketels te zitten in de NS uitvoering maar de algemene indruk voldoet en daar ging het om.
160101 IMGP6532
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6534
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6538a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6544a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6548a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6549a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6550a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6553a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6556a
by
G. van Vliet
, on Flickr
160101 IMGP6560a
by
G. van Vliet
, on Flickr
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Besselspoor
Offline
Berichten: 5404
Team Mitropa - OHMB
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #1 Gepost op:
02 January 2016, 00:34:32 »
Heerlijk zo'n nostalgische ambachtelijke upgrade van een oud model, in plaats van hem gewoon af te schrijven. Ik hou daar wel van en maak me ook altijd graag schuldig aan een dergelijk vergrijp
En zoals in een eerdere draad al aangekaart, de Lima kap is qua verhoudingen echt geen verkeerde basis
Dat van die penvullingen heb ik nooit geweten, had ik ze ook maar bewaard...
«
Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 00:36:30 door Besselspoor
»
Gelogd
RETROBAHN A.G.
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #2 Gepost op:
02 January 2016, 00:47:39 »
en zo kan hij weer jaren mee, mooie lok geworden
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
DV modelspoor
Offline
Berichten: 841
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #3 Gepost op:
02 January 2016, 01:19:18 »
Geweldig
Model vind ik persoonlijk wef fraai ogen
Gelogd
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!
https://www.instagram.com/dvmodelspoor/
Biesje
Offline
Berichten: 2288
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #4 Gepost op:
02 January 2016, 01:24:39 »
Lima is prima
Mooi geworden, en de batterijbak is er zo af met een hobbymesje
Het verlagen van de lok op de draaistellen is een enorme boost voor de totale indruk van het model.
Mvg,
Robert.
Gelogd
Jamie
Offline
Berichten: 1445
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #5 Gepost op:
02 January 2016, 09:31:04 »
Mooie lok geworden
Misschien een idee om de batterykast te verwijderen tussen de draaistellen?
Mvg jamie.
P.s hier nog een leuk draadje met blauwe 1300en
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=35800.0
«
Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 10:25:46 door Jamie. Reden: dankjewel RuudNS
»
Gelogd
Tedo
Offline
Berichten: 2194
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #6 Gepost op:
02 January 2016, 10:38:14 »
Ziet er goed uit! Die Lima's geven toch echt een beter 1300 gevoel dan de nieuwere Electrotren en Rivarossi modellen.
Die kist zou ik er inderdaad gewoon vanaf snijden/slijpen.
Gelogd
Grtz!
Tedo
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8245
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #7 Gepost op:
02 January 2016, 10:48:16 »
Het gewicht zit in die kast, dan moet je daar ook de zaag inzetten. Ik ben bezig een geel/grijze lima toonbaar te maken en loop ook tegen dat probleem aan.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
ruudns
Offline
Berichten: 6360
***
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #8 Gepost op:
02 January 2016, 10:51:14 »
Stapeltje bladlood in de bak zelf leggen, ding is voor de rest toch leeg
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Tedo
Offline
Berichten: 2194
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #9 Gepost op:
02 January 2016, 10:54:53 »
Precies! Gewoon eraf slijpen. Of een goedkope donor vinden in de vorm van een recenter model met een beschadigde kap.
Gelogd
Grtz!
Tedo
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8245
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #10 Gepost op:
02 January 2016, 11:17:08 »
Zo'n beschadigte kap geeft weer een prikkel om die ook op te knappen...
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
janw
Offline
Berichten: 2225
Bruggen-IG:
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #11 Gepost op:
02 January 2016, 11:30:12 »
Ja goed gedaan dit. Het is gewoon een prima model; het heeft alleen een paar ingrepen nodig en dat zijn precies deze.
De maat van die lampringen moet 3,1 mm zijn niet 2,1. Toch?
Gelogd
Pauldg
Online
Berichten: 7684
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #12 Gepost op:
02 January 2016, 12:06:59 »
In mijn herinnering zijn die balpenstiften ook ongeveer 3mm dus dat zal Gerard wel bedoelen. Prachtig model overigens. De hoofdmaten kloppen bij Lima eigenlijk altijd en daarna ging het meestal mis....
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Hollandspoor
Offline
Berichten: 174
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #13 Gepost op:
02 January 2016, 13:08:14 »
Prachtig zo'n ombouw update. In die zin kan ik mij volledig aansluiten bij de woorden van Besselspoor
Gelogd
Soms spoor ik, soms niet
GerardvV
Offline
Berichten: 3857
Enge buur bij de buren
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
«
Reactie #14 Gepost op:
02 January 2016, 20:54:22 »
Ieder dank voor de complimenten.
De diameter voor de lampringen moet inderdaad 3,1mm zijn, dikke vingers bij het typen denk ik
De grote kast tussen de draaistellen is niet moeilijk te verwijderen en door twee luchtcilinders te vervangen maar deze lok zal voorlopig niet veel te zien zijn, hij rijdt bagger. Voor de ombouw was dat al zo, soms komt de lok niet eens een boog door, de wielen slippen heel makkelijk door. Al van alles geprobeerd om te verbeteren, betere oplegging zodat het motordraaistel beter de oneffenheden van de baan volgt, andere anti-slipbandjes enz. Vanavond nog in de aangedreven wielbanden welke nog niet van rubber zijn voorzien ook groeven gestoken zodat op deze wielen ook anti-slipbandjes gezet konden worden, heeft heel weinig effect. Het enige wat ik nog moet proberen is om op alle aangedreven wielen Bullfrog Snot te smeren, hier heb ik bij andere Lima locs al opzienbarende resultaten geboekt.
Pas nadat de lok goed loopt ga ik eventueel het onderstel nog verbouwen. Tot nu toe; leuk vitrinemodel.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LIMA NS 1310 uit RENFE 7600