Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 13:30:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:29:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:17:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
  

Auteur Topic: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600  (gelezen 10234 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Gepost op: 01 January 2016, 22:50:16 »
Ergens in 1980 deze Lima  Renfe lok gekocht omdat ik een aandrijving voor een ander project nodig dacht nodig te hebben.
800300 1300 by G. van Vliet, on Flickr

Uiteindelijk ging het projectje niet door en werd de lok mijn eerste ombouw van een fabrieksmodel. De lok werd omgebouwd naar een NS 1300 waarbij de sierstrips op de kop werden weggesneden, het hele onderstel werd verlaagd en verlichting werd aangebracht, Sommerfeld pantografen geplaatst en wat handrails bevestigd. Ook werden uit verpakkingmateriaal ramen op maat gemaakt voor de 1300 met uiteindelijk dit resultaat;
080413  1310 gereed by G. van Vliet, on Flickr

Nadat het model jaren in een doos had verbleven kwam ik deze lok dit najaar weer tegen en omdat ik wel een kortdurend projectje kon behappen ben ik aan de tweede verbouwingsronde begonnen.
De bedoeling was de lelijke vishaken en de te dikke laklaag te verwijderen en wat fijnere detaillering aan te brengen.
Omdat Digikeijs het 1100 verlichtingsetje had uitgebracht (waarmee ik al twee 1100tjes had uitgerust) werd besloten deze ook maar in deze 1300 te proppen, veel verschil met de inbouw in een 1100 kon er waarschijnlijk niet zijn. 
De kap weer helemaal kaal gemaakt, waarbij nog oude Renfe kleuren boven kwamen.
Nieuwe gaten voor handrails  en luchtwerk werden gemaakt.
Om de lampenringen iets uit te laten steken heb ik dunne ringen gezaagd van oude balpenvullingen waarvan ik tientallen bewaard heb. (Vroegâh waren de balpenvullingen van messingbuis gemaakt met een diameter van   2,1mm., precies de diameter van de grote lampenringen van NS locs en treinstellen, erg handig.) In deze ringen passen precies de lensjes van FRIE welke bij zijn lampenringen worden geleverd.
151221 TOSH0059 by G. van Vliet, on Flickr

Daarna werd de kap gespoten met verf van KleiNSpoor en de sierstrips met een zilverstift aangezet.
151221 TOSH0060 by G. van Vliet, on Flickr
In de reserveonderdelen waren ook een aantal lantaarnijzers van de Roco 1100 aanwezig en deze werden op de 1300 geprikt.
Opschriften van KleiNSpoor aangebracht en het slangenwerk uit de rommeldoos gehaald, waarschijnlijk Roco onderdelen.
Nieuwe isolatoren op het dak geplaatst, Roco 1100 pantografen geplaatst met luchtcilinders. De bij de eerdere verbouwing aangebrachte nummerplaten werden opgewerkt en de kopplaten in de juiste hoek gebogen en met KristalKlear op de kast geplakt.
In de raamgaten vacuumgevormde vensters van GM&S geplaatst die in een wilde bui jaren geleden al eens aangeschaft waren om de 1300 ramen te verbeteren.
Omdat de lok altijd één richting uit zal rijden een koppeling aan de voorzijde weggelaten zodat daar alle slangen en kabels volledig geplaatst konden worden en aan de andere zijde een Symoba kortkoppeling geplaatst.

De Digikeijs 1100 lichtprintjes geplaatst en gezorgd voor deugdelijke afschermplaatjes zodat er geen lichtlekkage kon ontstaan.
151221 TOSH0065 by G. van Vliet, on Flickr

Aan het onderstel is verder vrij weinig gedaan, het klopt dan ook niet met een echte 1300. Zeker de grote batterijenkist tussen de draaistellen valt nogal uit de toon, hier horen alleen de luchtketels te zitten in de NS uitvoering maar de algemene indruk voldoet en daar ging het om.
160101 IMGP6532 by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6534 by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6538a by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6544a by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6548a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6549a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6550a by G. van Vliet, on Flickr 160101 IMGP6553a by G. van Vliet, on Flickr
160101 IMGP6556a by G. van Vliet, on Flickr

160101 IMGP6560a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2016, 00:34:32 »
Heerlijk zo'n nostalgische ambachtelijke upgrade van een oud model, in plaats van hem gewoon af te schrijven. Ik hou daar wel van en maak me ook altijd graag schuldig aan een dergelijk vergrijp ;D
En zoals in een eerdere draad al aangekaart, de Lima kap is qua verhoudingen echt geen verkeerde basis (y) Dat van die penvullingen heb ik nooit geweten, had ik ze ook maar bewaard...
« Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 00:36:30 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2016, 00:47:39 »
 (y) en zo kan hij weer jaren mee, mooie lok geworden (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 846
    • DV modelspoor
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2016, 01:19:18 »
Geweldig (y)
Model vind ik persoonlijk wef fraai ogen (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2016, 01:24:39 »
Lima is prima  (y)

Mooi geworden, en de batterijbak is er zo af met een hobbymesje :P Het verlagen van de lok op de draaistellen is een enorme boost voor de totale indruk van het model.

Mvg,

Robert.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2016, 09:31:04 »
Mooie lok geworden  (y)
Misschien een idee om de batterykast te verwijderen tussen de draaistellen?
Mvg jamie.

P.s hier nog een leuk draadje met blauwe 1300en
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=35800.0
« Laatst bewerkt op: 02 January 2016, 10:25:46 door Jamie. Reden: dankjewel RuudNS »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2016, 10:38:14 »
Ziet er goed uit! Die Lima's geven toch echt een beter 1300 gevoel dan de nieuwere Electrotren en Rivarossi modellen.
Die kist zou ik er inderdaad gewoon vanaf snijden/slijpen.
Grtz!
Tedo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2016, 10:48:16 »
Het gewicht zit in die kast, dan moet je daar ook de zaag inzetten. Ik ben bezig een geel/grijze lima toonbaar te maken en loop ook tegen dat probleem aan.
Vr. groeten,
Bob

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2016, 10:51:14 »
Stapeltje bladlood in de bak zelf leggen, ding is voor de rest toch leeg ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2016, 10:54:53 »
Precies! Gewoon eraf slijpen. Of een goedkope donor vinden in de vorm van een recenter model met een beschadigde kap.
Grtz!
Tedo

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2016, 11:17:08 »
Zo'n beschadigte kap geeft weer een prikkel om die ook op te knappen... ;) ;D
Vr. groeten,
Bob

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2016, 11:30:12 »
Ja goed gedaan dit. Het is gewoon een prima model; het heeft alleen een paar ingrepen nodig en dat zijn precies deze.
De maat van die lampringen moet 3,1 mm zijn niet 2,1. Toch?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7498
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2016, 12:06:59 »
In mijn herinnering zijn die balpenstiften ook ongeveer 3mm dus dat zal Gerard wel bedoelen. Prachtig model overigens. De hoofdmaten kloppen bij Lima eigenlijk altijd en daarna ging het meestal mis....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2016, 13:08:14 »
Prachtig zo'n ombouw update. In die zin kan ik mij volledig aansluiten bij de woorden van Besselspoor
Soms spoor ik, soms niet

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2016, 20:54:22 »
Ieder dank voor de complimenten.
De diameter voor de lampringen moet inderdaad 3,1mm zijn, dikke vingers bij het typen denk ik  ;D
De grote kast tussen de draaistellen is niet moeilijk te verwijderen en door twee luchtcilinders te vervangen maar deze lok zal voorlopig niet veel te zien zijn, hij rijdt bagger. Voor de ombouw was dat al zo, soms komt de lok niet eens een boog door, de wielen slippen heel makkelijk door. Al van alles geprobeerd om te verbeteren, betere oplegging zodat het motordraaistel beter de oneffenheden van de baan volgt, andere anti-slipbandjes enz. Vanavond nog in de aangedreven wielbanden welke nog niet van rubber zijn voorzien ook groeven gestoken zodat op deze wielen ook anti-slipbandjes gezet konden worden, heeft heel weinig effect. Het enige wat ik nog moet proberen is om op alle aangedreven wielen Bullfrog Snot te smeren, hier heb ik bij andere Lima locs al opzienbarende resultaten geboekt.
Pas nadat de lok goed loopt ga ik eventueel het onderstel nog verbouwen. Tot nu toe; leuk vitrinemodel.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde