Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:43:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Conrad wisselaandrijving  (gelezen 7125 keer)

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 11 November 2007, 12:11:23 »
Wat gebeurt er als je als voeding gelijkspanning geeft via de decoder inplaats van wisselspanning?
Bij analoog gebruik heeft men toch geen hulpschakeling nodig. Of heb ik het mis.
Is misschien een domme vraag, maar ik leer graag bij.
« Laatst bewerkt op: 11 November 2007, 12:22:26 door eric den Belg. Reden: verduidelinske »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 11 November 2007, 12:21:15 »
Eric, dat hangt er van af over welke decoder het gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 11 November 2007, 12:24:26 »
bv de Roco wisseldecoder.
Schappelijk van prijs met zijn 8 uitgangen.
Maar bij de Lenz LS150 heb je geen hulpje nodig als ik het goed begrepen heb?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 11 November 2007, 13:10:53 »
De Roco decoder weet ik zo gauw even niet.
Bij de Lenz LS150 staat in de handleiding de uitdrukkelijke waarschuwing om er geen gelijkspanning op te zetten. Waarom dat schadelijk is weet ik niet, daarvoor zou ik het inwendig schema moeten kennen.
Maar waarom zou je er gelijkspanning op willen zetten? Het voordeel van de LS150 met wisselspanningsvoeding is juist dat je motoraandrijvingen direct kunt aansluiten met eventueel twee diodes er tussen. En bij sommige aandrijvingen zitten die diodes al in de aansluitdraden, zoals bij deConrad aandrijving.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 11 November 2007, 13:20:26 »
Ik geraaktje een beetje in de war door deze link van Erwin.
http://members.chello.nl/h.roestenburg/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html

Daar hangt de voeding op gelijkspanning om de motertjes zachter te laten lopen heb ik intussen bergrepen.

Op de moment ben ik nog een beetje een leek op dit gebied.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 11 November 2007, 14:13:27 »
Aja, ik snap het. Maar daar zie je een Viessmann decoder, en daar zit direct achter de ingang voor de hulpvoeding een diode die er gelijkspanning van maakt. Dus daar kun je net zo goed meteen gelijkspanning op zetten. De spanning op E moet overigens wel negatief zijn t.o.v. de bruine (massa)aansluiting.
Voor het schema van deze decoder, kijk op mijn website bij de Bonte Verzameling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 17 November 2007, 22:50:20 »
Hallo medespoorders,

Ik heb ook enkele van die  Conradwisselaandrijvingen en liep ook tegen het probleem aan dat de motoren slecht één kant op schakelden.Via de Viessmann decoders (5211) gebeurde er helemaal niets.  Na de discussie op dit forum gelezen te hebben ben ik er toe overgegaan om de schakeling van H. Roestenburg in elkaar te zetten. Hierbij worden de decoders echter gevoed door een aparte gelijstroomvoeding. Nu is mijn vraag de volgende:
Mijn Viessmann wisseldecoders worden gevoed via een wisselstroomtrafo via de powermodule 5215 van Viessmann. Als ik de beschrijving hiervan lees heb ik het idee dat de powermodul de wisselspanning gelijkricht naar gelijkspanning en deze dus op de E-bus van de wisseldecoder zet, of heb ik het nu helemaal mis. Ik heb namelijk de hulpschakeling tussen de decoder en de wisselaandrijving gezet, maar alles blijft zo dood als een pier. Nu is mij ook één ding niet helemaal duidelijk aan de schakeling van H. Roestenburg. De rode draad van de decoder naar de hulpschakeling sluit in één keer aan op de de rode draad van de wisselaandrijving. Maar rood en groen bij de Viessmann decoder zijn toch een schakeldraden en geel de voeding voor de wisselaandrijving. Hoe komt de wisselaandrijving bij deze schakeling aan zijn voedingsspanning? Of moet ik toch voor de Conrad wisselaandrijvingen een aparte gelijkstroomvoeding gebruiken?
Ik werk met IB 3-rail MM systeem.

met vriendelijke groeten
Ruud van der Sluijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 17 November 2007, 23:46:11 »
Ruud, ter verduidelijking hier een schema van de Roestenburgschakeling:



De gele draad uit de decoder is de voeding, rood en groen worden plus als ze worden aangestuurd.

Komt er spanning op de rode draad, dan gaat die direct door naar de rode draad van de motor. Maar die spanning stuurt via R2 ook T2 open, daardoor komen de bruine draden van de motor aan geel te liggen.
Rood is plus, groen/bruin is min, motor draait rechtsom.

Komt er spanning op de groen draad, dan gaat die direct door naar de bruine draden van de motor. Via R1 gaat T1 open, die verbindt rood met geel.
Rood is min, groen/bruin is plus, motor draait linksom.

De gele bussen van de decoder worden gevoed uit de E-bus, maar via een diode die er een negatieve spanning van maakt. Als je wisselspanning op de E-bus zet komt dat vanzelf goed, maar als je gelijkspanning op de E-bus zet dan moet die negatief zijn t.o.v. de bruine voedingsdraad. Wellicht werkt het bij jou niet omdat je er een plus op zet.
Voor een goed begrip, kijk even naar het schema van de Viessmann decoder op mijn website, bij de Bonte Verzameling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 18 November 2007, 21:48:39 »
Klaas, Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga het opnieuw proberen.

Groet
Ruud

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 18 November 2007, 21:56:02 »
Ik heb een beetje moeite met de naamgeving van de schakeling, de juiste benaming is LA010. Lenz heeft deze kant en klaar in zijn producten reeks, en geeft zelf aan in zijn beschrijving van dit artikel dat het gemakkelijk zelf na te bouwen is.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

ReesCees

  • Gast
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 18 November 2007, 23:15:16 »
En de Lenz LA010 heb ik ook nagebouwd (dat is dat schema eerder in dit draadje geplaatst). 8)

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #26 Gepost op: 18 November 2007, 23:51:10 »
Wim, je hebt misschien moeite met de naamgeving, maar tot nader order noem ik het toch nog even de Roestenburg schakeling. Die is duidelijk anders dan deze schakeling: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg die eerder in dit draadje is getoond.
Welke van de twee komt overeen met de LA010?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #27 Gepost op: 19 November 2007, 00:17:22 »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26652
    • Pagina van klaas
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #28 Gepost op: 19 November 2007, 09:35:37 »
Wim, je bent geweldig. Dat schemaatje heb ik gezocht, maar blijkbaar zocht ik op de verkeerde plek.
Kortom, de Roestenburg schakeling noemen we voortaan de LA010 (kloon).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Conrad wisselaandrijving
« Reactie #29 Gepost op: 19 November 2007, 23:35:21 »
Dankzij de goede uitleg op dit forum is het mij gelukt een wisselaandrijving aangestuurd te krijgen d.m.v. een LA010 schakeling. ER is nog ewen klein probleempje nl: de harde klap waarmee de wissel omschakelt door de 18V voedingspanning. Een van de forumleden had dit opgelost door de decoders te voeden met een aparte regeltrafo, waarbij de uiteindelijke uitgangsspanning tussen de 8 en 9 volt lag, waarbij de aandrijving omschakelt.
Dit is voor mij echter geen oplossing, omdat ik op de decoders behalve de wisselaandrijving ook de originele wisselaandrijvingen van Marklin heb aangesloten.
Is dit probleempje misschien te ondervangen door tussen de LA010 schakeling en de wisselaandrijving nog een extra weerstamnd te zetten?
Bij een voedingsspanning van 18V en een amperage van 13ma, zou ik met de formule U= I/R op een weerstand van 700 Ohm uitkomen. Kan dit kloppen of heb ik het helemaal mis?

groet
Ruud