Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 20:21:25
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 19:36:21
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:22:04
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
  

Auteur Topic: interieur plan D  (gelezen 8414 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6750
  • Spaar ze allemaal.
Re: interieur plan D
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2007, 23:48:36 »
Ok, dus het interieur is pas met de herklassering veranderd.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2007, 00:15:17 »
Hier nog even een foto van een tweede klas interieur plan K

De wandbekleding hier boven de banken is wel anders dan in een plan D, bij D is dit creme, en bij K turkooise.
De kleur groen van de banken is wel gelijk aan Plan D


Okke

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re: interieur plan D
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2007, 12:49:03 »
klopt, enkel in turkooise uitvoering.

In de berlijnsblauwe uitvoering niet meer. Dan is het blauw 1e klas, en groen 2e klas.

Okke

Bij het overschilderen waren die rijtuigen nog maar een paar jaar oud. De klassenwijziging kwam daar vlak achteraan: er hebben nog blauwe AB´s en C´s rondgereden. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze bij de klassenwijziging alle bekleding eruit hebben getrokken omdat men een andere smaak had gekregen??? Is dat niet later gebeurd, bij een revisie?

Plan K is een ander verhaal: Die kwamen later en toen was er wel een ander idee gekomen over de kleur van de bekleding. De blauwe bekleding in 1e en 2e klasse werd ook gebruikt in Plan E.

Ton
Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: interieur plan D
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2007, 12:52:33 »
Ik meen dat de hoofdkussens ook verschilden. Rond, zoals bij mat. '46, voor de plan D en niet hoekig als bij plan E, plan U en mat.'54.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2007, 17:40:58 »
Zoals ik het begreep is tijdens het omschilderen van de rijtuigen ook gelijdelijk de bekleding vervangen. Ik neem aan dat dit niet allemaal tegelijk is gedaan aangezien een rijtuig schilderen sneller gedaan is dan bekleding verwisselen.

Plan D heeft idd rondere hoofdkussens, en heeft wat bij plan K alluminium strips zijn, bij plan D als teak houten latjes. Verder waren de banken van plan D niet uitschuifbaar zoals plan K.

Verder zijn er nog meer nuance verschillen in het interieur. Zo heeft plan D in tegenstelling tot plan K geen washokken naast het toilet.

Ook kreeg plan K leesverlichting in de bagagerekken en had een keuze schakelaar voor halve en hele verlichting. Net als bij plan D kon je ook per coupé de Tl's uit schakelen en op nachtverlichting overgaan.
Bij plan D was dat blauw licht en bij plan K kon er gekozen worden tussen blauw licht en geel licht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re: interieur plan D
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2007, 19:54:16 »
Ben nog even in de boeken gedoken: Terug naar Van Wijck Jurriaanse en een artikel van Martin van Oosterom in Rail Magazine 93.
De enige verbouwing van het interieur die beide bronnen noemen, is bij de verbouwing van ex AB's die in 1957 A's waren geworden naar B's (B7851-B7858). Die verbouwing vond plaats in het midden van de jaren 1960. Daarbij wordt gesteld dat eenzelfde interieur werd aangebracht als in de serie B7801-B7840 (ex C).
Dat zou betekenen dat de A's (ex AB) rondreden met de oude rode en grijze bekleding en alle B's (ex AB en ex C) met groen leerdoek.

Ton