Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 18:21:49
De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:38:31
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: interieur plan D  (gelezen 8483 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6797
  • Spaar ze allemaal.
Re: interieur plan D
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2007, 23:48:36 »
Ok, dus het interieur is pas met de herklassering veranderd.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2007, 00:15:17 »
Hier nog even een foto van een tweede klas interieur plan K

De wandbekleding hier boven de banken is wel anders dan in een plan D, bij D is dit creme, en bij K turkooise.
De kleur groen van de banken is wel gelijk aan Plan D


Okke

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: interieur plan D
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2007, 12:49:03 »
klopt, enkel in turkooise uitvoering.

In de berlijnsblauwe uitvoering niet meer. Dan is het blauw 1e klas, en groen 2e klas.

Okke

Bij het overschilderen waren die rijtuigen nog maar een paar jaar oud. De klassenwijziging kwam daar vlak achteraan: er hebben nog blauwe AB´s en C´s rondgereden. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze bij de klassenwijziging alle bekleding eruit hebben getrokken omdat men een andere smaak had gekregen??? Is dat niet later gebeurd, bij een revisie?

Plan K is een ander verhaal: Die kwamen later en toen was er wel een ander idee gekomen over de kleur van de bekleding. De blauwe bekleding in 1e en 2e klasse werd ook gebruikt in Plan E.

Ton
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9010
  • Hengelooo 1:160
Re: interieur plan D
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2007, 12:52:33 »
Ik meen dat de hoofdkussens ook verschilden. Rond, zoals bij mat. '46, voor de plan D en niet hoekig als bij plan E, plan U en mat.'54.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: interieur plan D
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2007, 17:40:58 »
Zoals ik het begreep is tijdens het omschilderen van de rijtuigen ook gelijdelijk de bekleding vervangen. Ik neem aan dat dit niet allemaal tegelijk is gedaan aangezien een rijtuig schilderen sneller gedaan is dan bekleding verwisselen.

Plan D heeft idd rondere hoofdkussens, en heeft wat bij plan K alluminium strips zijn, bij plan D als teak houten latjes. Verder waren de banken van plan D niet uitschuifbaar zoals plan K.

Verder zijn er nog meer nuance verschillen in het interieur. Zo heeft plan D in tegenstelling tot plan K geen washokken naast het toilet.

Ook kreeg plan K leesverlichting in de bagagerekken en had een keuze schakelaar voor halve en hele verlichting. Net als bij plan D kon je ook per coupé de Tl's uit schakelen en op nachtverlichting overgaan.
Bij plan D was dat blauw licht en bij plan K kon er gekozen worden tussen blauw licht en geel licht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2623
Re: interieur plan D
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2007, 19:54:16 »
Ben nog even in de boeken gedoken: Terug naar Van Wijck Jurriaanse en een artikel van Martin van Oosterom in Rail Magazine 93.
De enige verbouwing van het interieur die beide bronnen noemen, is bij de verbouwing van ex AB's die in 1957 A's waren geworden naar B's (B7851-B7858). Die verbouwing vond plaats in het midden van de jaren 1960. Daarbij wordt gesteld dat eenzelfde interieur werd aangebracht als in de serie B7801-B7840 (ex C).
Dat zou betekenen dat de A's (ex AB) rondreden met de oude rode en grijze bekleding en alle B's (ex AB en ex C) met groen leerdoek.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.