Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: Schoonmaken motor N locomotieven  (gelezen 1754 keer)

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Schoonmaken motor N locomotieven
« Gepost op: 28 December 2015, 13:04:00 »
Hallo. Eens in de zoveel tijd maak ik de locs open en haal de motor eruit om de koolborstels te controleren. Het valt mij op hoeveel gruis er soms aanwezig is van de koolborstels. Soms is de collector zo "vol" dat, als ik de motor even analoog laat draaien, de vonken er letterlijk van af springen ofwel het gruis verbrandt dan. Soms doe  ik de motor in een badje wasbenzine om te "weken", daarna goed laat opdrogen en weer in elkaar zet. Waar komt dat vele gruis vandaan, vraag ik me af? Ik rijd digitaal met koploper dus de locs rijden over het algemeen niet hard en kruipen vaak over de baan. Heeft dat er iets mee te maken?
Een tweede punt cq vraag is de motorfrequentie. Ik vraag me af wat een ideale frequentie is en wat de gevolgen van een (te) hoge of (te) lage frequentie kan zijn?
Alvast hartelijk dank voor de reactie! Vr groet, Jan

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Schoonmaken motor N locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2015, 13:11:22 »
Hi Jan,

Dat gruis is "gewoon" koolborstel-slijpsel en uiteraard ook olie, vet en (aangezogen) stof (evt. ook rotzooi van de baan).  Een vuile motor (en vochtige lucht) vonkt ook meer waardoor aanslag ontstaat.
Motor frequentie heeft m.i. geen invloed hierop.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 28 December 2015, 13:13:36 door Haradigi »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Schoonmaken motor N locomotieven
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2015, 13:47:46 »
Ik heb al met enige regelmaat een onvoldoende gladde collector
gezien bij Fleischmann en Roco motoren.
Minuscule oneffenheden daar veroorzaken ook een grotere
hoeveelheid gruis. In zo'n geval hoor je ook wat aan je loc trouwens.
Polijsten met diamandfolie helpt dan.

Nieuwe locs hebben nieuwe koolborstels,  :P, en die moeten nog
inslijten. Dus in die fase ook meer gruis.

Verder moet je uitkijken met het wasbenzinebadje.
Want die lost ook (langzaam) de isolatie van de koperdraden op.
Als het puur om het verwijderen van het gruis gaat, kun
je gedestilleerd water gebruiken, zie ook de site van
het N-project.

Verbranden zie je ook vaak in de combi met olie.
Die is dan te veel gebruikt op de lagers. In sommige
gevallen komt het dan echt in de motor en krijg je
problemen.

Soms is bij de kruidvat een ultrasoonbadje in de aanbieding.
Ideaal voor dit soort werkjes!

Groet,
Collin

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Schoonmaken motor N locomotieven
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2015, 13:50:54 »
Damn,

vergeten:
Olie aanbrengen mbv een stukje dun koperdraad waarvan het uiteinde met
een platte tang is geplet. Met dat platte uiteinde kun je perfect olie geven!

Collin

joespoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • Zo ge 't moakt, zo hedde't
Re: Schoonmaken motor N locomotieven
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2015, 12:44:28 »
Dank voor alle tips!!  (y)