Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cranicher Altbahn
door
einte
Vandaag
om 17:02:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
einte
Vandaag
om 17:00:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
einte
Vandaag
om 16:57:52
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:56:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:54:03
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Miniature Holland
Vandaag
om 16:52:28
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:46:41
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
Vandaag
om 16:43:22
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 15:46:06
Station Weert
door
LNS_047
Vandaag
om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:50:16
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO (gelezen 7268 keer)
duitser
Offline
Berichten: 83
Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Gepost op:
24 December 2015, 11:16:55 »
Hallo,
Binnenkort kan ik weer gaan beginnen met het opzetten van een baan, ik heb ongeveer 2,50 x 2,50 ter beschikking .
Ik heb Fleischmann Profi rails in HO, ik wil een nederlandse baan hebben met oa een Hondenkop maar ook wat rangeerwerk voor het bijvoorbeeld laden en lossen van goederen.
Ik ga digitaal rijden met Roco Multimaus.
Ik heb met trackplanner en met paint een klein ontwerpje gemaakt, zouden jullie hier je mening en je eventuele opbouwende kritiek op willen geven?
Alvast bedankt.
Gelogd
scassidy
Offline
Berichten: 113
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #1 Gepost op:
24 December 2015, 16:01:48 »
Heb je gedacht aan bereikbaarheid op je baan? Weet niet of deze verrijdbaar is maar anders kom je lastig bij de achterkant.
Denk dat voor het mooie het er rechtsboven in vloeiender zal staan als je linker wissels gebruikt ipv rechter wissels.
Gelogd
Daafs128
Online
Berichten: 235
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #2 Gepost op:
24 December 2015, 17:08:18 »
Ziet er goed uit maar sommige plekken zijn moeilijk te bereiken.
Gelogd
duitser
Offline
Berichten: 83
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #3 Gepost op:
24 December 2015, 23:05:59 »
bedankt @scassidy, wat bedoel je precies met je opmerking over de linkerwissels te gebruiken ipv rechtsewissels,
volgens mij kan ik die niet kwijt nl.
Wat de bereikbaarheid betreft, het grijze gedeelte is is geen tafel maar gewoon een uitsparing, en ik kan in zijn geheel om de tafel heen lopen.
Gelogd
scassidy
Offline
Berichten: 113
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #4 Gepost op:
25 December 2015, 09:43:42 »
Hoi Duitser,
Handig dat je gewoon rond de tafel kan lopen, dan is er geen probleem met bereikbaarheid.
Hier voorbeeld van jou situatie en hoe het er net wat netter kan zien als je de wissels er voor hebt. Gaat om het rechterboven hoekje.
Gelogd
duitser
Offline
Berichten: 83
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #5 Gepost op:
25 December 2015, 11:13:00 »
Hallo,
Heb de baan aangepast na aanleiding van jou berichtje, ziet er inderdaad beter uit, thnx.
mochten er nog verdere op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik ze graag.
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1291
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2016, 17:27:01 »
Hallo,
IK heb naar je plan gekeken en heb wat opmerkingen die je misschien mee kunt nemen.
Je zou het spoor naar de goederenloods bij het station kunnen plaatsen.
je krijgt dan verband tussen station en loods en ligt de loods niet midden in het landschap.
Bij het station is een extra stationsspoor geen luxe
Kun je een trein op wegzetten
De twee industriesporen rechtsonder zou je echt in de fabriek/tussen de gebouwen kunnen laten lopen.
De 5 sporen rechtsboven is 5 x hetzelfde.
Misschien 2 sporen en een omloopspoor met een stukje industrie als bv een oliedepot. Kun je mooi met 2-assige ketelwagens in de weer en er een eigen treintje op laten rijden.
Kijk maar eens
succes jandcargo
Gelogd
stoomtreinen gek
Offline
Berichten: 283
Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2016, 19:05:32 »
Misschien kan je die rare slinger onder in van wissel naar bocht en weer naar wissel veranderen door een stukje recht en weer een wissel komt het mooier over er zit nu een hele rare slinger wat tot ontsporing kan lijden
Gelogd
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html
duitser
Offline
Berichten: 83
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2016, 21:29:46 »
hallo JANDCARGO
Klinkt allemaal goed alleen weet ik niet goed wat je bedoeld met je laatste paar regels, kan je op de één of andere manier dat tekenen voor mij?
alvast bedankt
Robert
Gelogd
duitser
Offline
Berichten: 83
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2016, 21:31:21 »
Hoi stoomtreinengek,
Bedankt voor je reactie, helaas snap ik niet precies wat je bedoeld, kan je mij dit nog even duidelijker maken?
alvast bedankt
Robert
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1291
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #10 Gepost op:
04 January 2016, 22:59:19 »
hallo robert,
Ik weet niet zo goed hoe ik hier een tekening in moet plakken.
Probeer het nog een keer uit te leggen,
rechtsboven heb je 5 sporen getekend,
het rangeren daar is 5 x hetzelfde patroon.
je zou dat kunnen vervangen door een spooraansluiting. Bv een oliedepot.
je kunt aan de achterwand wat olietanks kunnen plaatsen die de rand van een groter terrein weergeven.
daarvoor bv 2 lossporen voor de oliewagens. is mooi met een rijtje 2-assers
Bij de lossporen wat slangen om de wagens te lossen
Er is dan nog ruimte voor een aankomstspoor met een omloopspoor.
je kunt dan met een olietreintje met een 2400 binnenlopen
de loc loopt om en wisselt wagens.
Een motief wat in de jaren 60 en 70 op diverse plaatsen in nederland te zien was.
Bv in Sneek, den bosch en hengelo maar ook in het Rotterdamse gebied (daar nog in de jaren 90)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156807
In de link en mooi plaatje van den bosch
Hoop dat mn bedoeling duidelijk is.
groeten jandcargo
Maar er is niets op tegen om dit motief ook nu nog te gebruiken
Gelogd
stoomtreinen gek
Offline
Berichten: 283
Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2016, 06:56:08 »
Ik heb het even voor je uit gewerkt Robert
Als je zo naar jou en mijn stukje kijkt dan komt die van mij iets vloeiender over en rijder je treinen ook beter voorkomt ontsporing met lange rijtuigen
En je krijgt ook nog iets meer ruimte op je opstelspoor ,, je kan nu zonder dat je het opstelspoor bezet je goederen laten rijden
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 07:09:41 door stoomtreinen gek. Reden: vergeten wat bij teschrijven
»
Gelogd
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html
duitser
Offline
Berichten: 83
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #12 Gepost op:
09 January 2016, 19:47:20 »
hoi,
Bedankt voor je tekening, dit ga ik inderdaad zo aanpassen. De uitleg van Jandcargo snap ik helaas niet, dit komt niet door hem maar waarschijnlijk door mijn on ervarenheid.
Wel bedankt voor jullie inbreng mochten er nog meer ideeen zijn dan hoor ik ze graag.
Gelogd
WimC
Offline
Berichten: 1221
Spoor N
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #13 Gepost op:
10 January 2016, 13:22:46 »
Weliswaar ben ik Jandcargo niet, maar ik denk dat hij zoiets bedoelt:
Waarbij ik er nog een uithaalspoor aan heb toegevoegd, zodat je bij rangeren niet over het hoofdspoor hoeft.
Grt,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
jandcargo
Offline
Berichten: 1291
Re: Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO
«
Reactie #14 Gepost op:
10 January 2016, 17:41:32 »
Hallo,
Inderdaad bedoel ik zoiets of een variant daarop.
Je kunt natuurlijk ook de omloopwissels in de andere 2 sporen leggen en de andere gebruiken als opstelspoor.
gewoon wat schuiven en proberen in de praktijk.
Dan blijkt vaak het beste wat optisch het mooiste uitkomt
dat extra uithaalspoor links boven is inderdaad erg handig.
Tussen de opstelsporen en de omloopsporen kun je dieseloliepompjes plaatsen om de brandstof uit de wagens naar de tanks te pompen. de leidingen liggen ondergronds dus dat is makkelijk.
Aan de achterkant kun je dan bv(halve) tanks plaatsen voor het mooie plaatje.
Halve tanks nemen weinig ruimte in en het effect is bijna hetzelfde.
succes jandcargo
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Vierlingerbaan 2,5 x 2,5m HO