Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Vingeroefeningen  (gelezen 19672 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2016, 02:58:27 »
Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..

Bedoel je soms de 1 meter regel zoals die laatst aangehaald werd:

In de modelspoorwereld sluimert een discussie, die zo nu en dan wel de kop opsteekt, maar waar, na het te berde brengen van de diverse argumenten, nog steeds geen eenduidige conclusie uit voortgekomen is. Ik doel hierbij op de discussie over de mate van detaillering van wagons en ander materieel, één en ander ook gezien in het licht van de "1-meter-regel" (van al die detaillering zie je, als de wagen op de baan staat en je vanaf een meter afstand ernaar kijkt, niks of weinig meer terug).

Een belangrijke kanttekening bij jouw niveau van detaillering is dat je volgens mij een groot deel van de lol eruit haalt door door de lens van een camera te kijken en ons vervolgens de details te laten zien. Da's toch echt een geldig onderdeel van de hobby, dus ga gerust door met details die niemand bij een tentoonstelling van een metertje afstand ziet :) Als je er foto's van maakt zijn de details prima zichtbaar en dus leuk om te zien.

Zelf maak ik het me niet zo moeilijk en ga ik uit van de "je ziet er toch geen hol van" (op 1 meter afstand) stelregel :) Maar ik verwacht dan ook geen close-ups van mijn materieel en van mijn grasvezels in een modelbouwtijdschrift te zien. En volgens mij heb ik jouw heidestruikjes van Oosterbeek wèl in close-up gezien.

Ieder z'n voorkeur, toch? En jij maakt details waar je normaliter geen hol van ziet. Maar we zien ze wel omdat jij er foto's van maakt. En dat snap ik best, zowel de details als de foto's. Dus ga gerust door, er zijn vele liefhebbers :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2016, 08:11:27 »
En daar sluit ik me volledig bij aan.
Wat zouden we moeten zonder deze bijzonder inspirerende vingeroefeningen van Milocomarty.
Altijd een genot om de foto's te kunnen zien en een voorbeeld voor een ieder.
Vooral doorgaan (y)
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2016, 09:33:16 »
Die discussie heb ik een beetje gemist Reinout, daarnaast vindt ik een meter wel erg ver weg en houd dan meestal de 2 foot of 60cm regel aan. Vergaande detaillering of niet, het is niet zo zeer dat ik door de lens van mijn camera kijk maar wel in mijn achterhoofd houd dat er mogelijk foto's gemaakt en gepubliceerd kunnen worden. Dat is het risico dat je loopt als je banen voor beurzen bouwt.
Verder heeft het meer te maken met het "grenzen verleggen". Kijk veel in de keuken van de militaire modelbouw en vraag me dan vaak af waarom iets wat daar gemeengoed is zo weinig wordt toegepast in onze hoek. Veelal zie ik vervuiling met een poedertje, te weinig kleuren etc. etc. en dan is het goed. Voor velen zal het dan ook goed zijn, en dat is hun goed recht, maar voor mijzelf niet. Zo steek ik niet in elkaar en zoek telkens een nieuwe uitdaging. Of dat nu is in de vervuiling en de detaillering daarvan of in het groen. Als ik een Mig Jiminez dingen zie doen denk ik "dat wil ik ook kunnen". En ook al zie je van sommige dingen weinig je ziet het wel. Moet eigenlijk zeggen je ervaart het. Heb een tijd lang een gebouw op mijn baan gehad waar ik telkens als ik er naar keek dacht van "er is iets mee" uiteindelijk bij verder bestudering miste ik een deurknop. Op het MSM forum verwoordt door Jean, de meester in Nschaal detail..

Citaat
Het is net als je het niét zou doen, dat het zou opvallen  ;)
Je voelt dan dat iets niet klopt.

Ook opmerkingen van Lars op 't Hof, "maar jij weet dat het er zit" zagen hout omdat je gevoel er beter bij is..

Citaat
dus ga gerust door met details die niemand bij een tentoonstelling van een metertje afstand ziet

Dat gaat ook wel gebeuren, al is het voor mezelf om kunstjes te perfectioneren. Alhoewel ik het niet geheel eens ben met deze stelling. In mijn ogen wordt er op tentoonstellingen ook meer en meer door de camera gekeken en zijn dit toch dingen waar ik rekening mee houd.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2016, 09:36:47 »
Ow, en nog even over de heide op Oosterbeek-Hoog, daar zit ondertussen versie 2.0 op, gewoon om te kijken of het te verbeteren was..

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2016, 09:37:21 »
Soms zie je zelf op foto's details terug die je in het echt niet hebt gezien. Verrassend goede modelbouw vind ik dat. Hou ik van!
mvg,
 Sander

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #35 Gepost op: 28 januari 2016, 01:22:28 »
Zo wat meer lopen knoeien met de tankjes, met de airbrush wat  Vallejo chipping medium verdund met wat gedemineraliseerd water en een drupje flow improver over de bovenzijde van de tans gespoten. Na een korte droog tijd verder met een dunne laag Vallejo base grey 3:1 verdund met airbrush thinner. 15 druppels base grey met 5 druppels  thinner en 3 druppels flow improver. De flow improver voorkomt een beetje de zo genaamde tip dry die eigen is aan acryl.Na een korte droogtij een volgende laag maar dan over de bovenzijden van de tanks, de base grey 2:1 met wit, 10 druppels base grey , 5 druppels with, 5 druppels thinner en 3 druppels flow improver. Alslaatste een 50/50 mix van base grey en wit, deze puur over de naden, randen etc zetten. Dit is wat de militairen het zo genaamde pre shaden noemen.Door met een steeds iets lichtere tint te werken geef je eigenlijk een beetje het licht weer wat er op staat. Na een korte droogtijd, toch een voordeel aan acryl, begint het chipping proces. Eigenlijk het meeste simpele wat er is. Je maakt met een zachte kwast en schoon water de verf weer nat en deze laat dan los van de ondergrond. Het proces is relatief manipuleerbaar maar ook compleet willekeurig. Dat maakt het eigenlijk zo leuk. Telkens je kwassie effe door het water, heb 2 bakkies staan, een om te spoelen de ander met schoon water. Was begonnen met het roesten op Rijswijk en kwam er op de laatste dag achter dat ik misschien toch beter de decals had kunnen verwijderen. Ze kwamen door de roest tinten heen en eigenlijk stoorde me dat wel. Nu na de kleurlaag en het chippen heeft het toch wel een aardig effect, het schijnt licht roestig door de verflaag heen. Ieder nadeel heb z'n voordeel heb ik ooit een 020'er horen zeggen..
Straks nog wat extra's in chippen en andere dingen met acryls voordat de eindlaag blanke lak erop kan en het leuke werk met enamel washes, grimes en streaks kan beginnen...
















Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2016, 10:36:34 »
Mooi "staaltje" werk.
En leuk om te doen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #37 Gepost op: 28 januari 2016, 12:27:43 »
Hoi Martin

wat voor decals heb je daar express laten zitten voor dat super text effect (y)

Gr. Joke

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #38 Gepost op: 28 januari 2016, 12:55:03 »
Die die er al op zaten Joke, vergeten ze voor het "roesten" te verwijderen..

En het is idd leuk..

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #39 Gepost op: 28 januari 2016, 18:52:21 »
Het is mooi geworden, Martin, top!  (y)

Leen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #40 Gepost op: 07 februari 2016, 02:47:21 »
Nog niet helemaal klaar Leen  ;)

En wat doe je op een luie zaterdagavond na een voetbalwedstrijdje op TV, juist pinwashen van klinknagels, naden en andere gaten met een Ammo Africa Corps Wash..tijdrovend klusje met een 0/3 penseel , telkens een klein beetje van de wash rondom een klinknagel aanbrengen of het in een naad of hoekje te laten lopen...











Probeer hier niet alleen de klinknagels meer diepte te geven maar tevens een wat "stoffige"look. Voordeel aan enamel washes is dat je ze na droging neg rustig kunt bewerken met een vochtige kwast gedoopt in odourless thinner / terpentine en dat wat je teveel hebt aangebracht weer kunt verwijderen..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #41 Gepost op: 08 februari 2016, 01:18:52 »
Zondag  hobbytijd, meer lagen op de tanks van de tankcars. Als eerste twee roestige tinten gemanipuleerd met een iets vochtige platte kwast met odourless thinner door een op en neergaande beweging van de kwast. Na wat droogtijd een volgende laag met streaking grime gevolgd door light dust. Deze twee zijn bijna nat in nat gedaan en bewerkt op de zelfde manier als de vorige laag, met een nat in nat blend je de kleuren wat meer..Korte test op een andere tank met Ammo grime for winter nogwattus en een AK dirt deposit..




















sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #42 Gepost op: 08 februari 2016, 02:05:26 »


Wauw zeg!! Martin die ketel is knap geworden zeg (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #43 Gepost op: 08 februari 2016, 10:24:45 »
Merci Sam !

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #44 Gepost op: 08 februari 2016, 10:47:05 »
Ik zou 'm nu maar weggooien. Hij is helemaal doorgeroest!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.