Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE  (gelezen 172989 keer)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #210 Gepost op: 06 januari 2016, 15:16:33 »
Maar dat is een klein groepje toppers ;D
Het leuke is om de hobbyist aan te steken die soldeer angst heeft (had ik ook ooit ;D)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #211 Gepost op: 06 januari 2016, 15:22:56 »
Citaat van: Shapeways
Hi Karst,

Congratulations - your products have gone from a First To Try product to a successfully printed product in some materials.

Why did this happen?

After the most recent purchase of your products, we calculated a print success rate that is now greater than 80% for the following products and materials:

•Kortkoppeling is no longer First To Try in: ◦White Strong & Flexible

•Balgen is no longer First To Try in: ◦White Strong & Flexible



What does this mean?

This means that we can confidently make your product, and you can confidently sell your product to customers in these materials.

Hi Karst,

Congratulations - your products have gone from a First To Try product to a successfully printed product in some materials.

Why did this happen?

After the most recent purchase of your products, we calculated a print success rate that is now greater than 80% for the following products and materials:

•Kortkoppeling is no longer First To Try in: ◦White Strong & Flexible

•Balgen is no longer First To Try in: ◦White Strong & Flexible



What does this mean?

This means that we can confidently make your product, and you can confidently sell your product to customers in these materials.


Er is een iemand, die ik niet ken, die de delen in Wit heeft besteld in plaats van Zwart... ;) Die heeft dus voorrang gekregen  >:( >:( ;D

Maar goed om te weten dat de boel dus goed printbaar is :) (y)

Grtzz,

Karst

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #212 Gepost op: 06 januari 2016, 15:33:30 »



... de hele boel zoals het onder de bakken komt :)



... en in zij-aanzicht.

Nu simulaties gaan doen om te zien of e.e.a. nog door Jeroen's bochten wil ;) :P

Grtzz,

Karst

Hoi Karst, een mooi stukje vakwerk  (y)


Een vraagje: hoe heb je de benodigde spelingen van het draaistellen opgelost? Kan het draaistel over langs en dwars iets kantellen om zo soepel hoogte verschillen op te vangen.
De vraag anders geformuleerd: hoe heb je er voor gezorgt dat allle wielen contact met de rail houden?

grt.

Diederik
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 15:35:08 door vt175 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #213 Gepost op: 06 januari 2016, 15:36:50 »
Karst,

Ik heb ze in wit besteld. Was goedkoper en die dingen komen toch verstopt te zitten of worden gespoten. Maar ik krijg ze pas met lage prioriteit. Ik heb het niet snel nodig, maar pas als ik met de mat'35 begin. Eerst maar eens iets anders afmaken.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #214 Gepost op: 06 januari 2016, 15:39:31 »
Diederik,

De truuk zit hem in de bolletjes en de tapse draaistel tappen. :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #215 Gepost op: 06 januari 2016, 15:47:51 »
Zwart nu ook goedgekeurd en in productie (y)

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #216 Gepost op: 06 januari 2016, 15:51:09 »
Diederik,

De truuk zit hem in de bolletjes en de tapse draaistel tappen. :)

OK, is dus goed over na gedacht   (y) (y)
Het bolletje had ik over het hoofd gezien.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #217 Gepost op: 06 januari 2016, 18:21:25 »
Deze bedoel ik :)


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #218 Gepost op: 06 januari 2016, 18:58:46 »
Hoi,

Ik had ze ook besteld in WSF en heb een mail ontvangen dat ze onderweg zijn. Ik wist niet dat ik ze in het zwart moest bestellen, excuus.  :-X

Mvg,

Robert

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #219 Gepost op: 06 januari 2016, 21:25:09 »
Dit zal een fraai treinstel worden, Karst.
Veel mooier dan de mijne welke is opgebouwd uit oude Lima hondekop bakken.
Maar ja, mijn dieselvijf is al ruim 25 jaar oud en op sommige plaatsen is het kunststof iets aan het trekken geslagen, waardoor het niet meer zo strak toont.
Die nadelen heb je bij messing niet!

Gerard

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #220 Gepost op: 06 januari 2016, 21:28:12 »
Ja Gerard toen waren het TOP stukken en waren wij trendsetter. Horde mensen zaten toen ook al met een kwijlbakje op hun knieen naar onze creaties te kijken. De bladen stonden graag in de rij voor een Z/W artikel.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 22:02:02 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #221 Gepost op: 06 januari 2016, 23:03:29 »
Hoi allemaal,

Vanavond geen succes story ;)  :o

Weliswaar nog de schorten onder de Bk gesoldeerd, maar daarna met de kappen aan de slag gegaan, de Boo eerst.

Zoals al gezegd is het een protokit, dus kun je e.e.a. verwachten ;)

Wat is er aan de hand: De kit is uit 0.3mm opgetrokken. Dat was / is voor de delen die ik tot nu toe gemaakt heb prima. dat wordt later een doosconstructie en krijgt daardoor stevigheid.
De kappen zijn dus ook 0.3mm zelfs voor de relatief korte Boo levert dat al stabiliteitsproblemen op.
Erwin had bedacht, dat door een opdubbelings-strip aan de binnenzijde van de bak de boel wel stevig(er) zou gaan worden. Nu die strips aangebracht en ja, het helpt, iets... groter probleem is, dat de uitetsingen voor b.v. de deuren nu zo flinterdun zijn, dat ze al kromtrekken als je er met de bout of brander naar wijst. Wordt dus niet lekker strak (meer) :'(

Als laatste blijken de al opgedubbelde wanden niet dik genoeg om netjes aan te sluiten op bodem en schorten. Ze vallen daar ca. .3-.35 mm binnen. Nu is dat ook wel weer op te dubbelen, maar dan passen de kopwanden niet meer.

Kortom zoals gezegd een proto-kit. Morgenavond steken we de koppen bij elkaar om te kijken wat er aangepast moet worden :) Komt vast wel goed uiteindelijk (y)

Citaat van: Weerd
...is het kunststof iets aan het trekken geslagen, waardoor het niet meer zo strak toont.
Die nadelen heb je bij messing niet!

Maar wel weer andere, zie boven ;)


Grtzz,

Karst

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #222 Gepost op: 06 januari 2016, 23:10:10 »
Jammer dat het toch niet helemaal werkt. Was de omBC wel van .4? Ik neem aan dat alleen de schuifdeuren het probleem vormen? Wat vooral belangrijk is, is dat je geen half weggeëtst messing aan de rand overhoud. Dit heeft extra de neiging om te gaan krullen. Om dat tegen te gaan is het al voldoende om een rand van 0,5mm te laten staan. Maar dit staat natuurlijk gek onder aan de schuifdeur. Anders is het niet op te dikken met een plaat alleen maar achter de schuifdeuren?

Foto onder, m'n RhB bagagewagen, .3mm met een extra wand erachter helemaal doorgesoldeerd (zie de verkleuringen  ;D). De onderzijde blijft redelijk strak. Je ziet wel wat kromming in de kopwand, maar dat is meer door slordig werk van mij.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 23:14:25 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #223 Gepost op: 06 januari 2016, 23:18:28 »
Probleem is volgens mij Ewout, dat de deuren aan 3 zijden omgeven zijn door vol-materiaal. daardoor kan het maar 1 kant op, en dat is bollen ;)


ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Diesel Vijf (DE-5) in messing van FRIE
« Reactie #224 Gepost op: 06 januari 2016, 23:34:05 »
Yep, en met het andere rijtuigje, heb ik ooit de fout gemaakt, gaten in de verstevigingswand te maken opdat je makkelijker tin ertussen zou krijgen met je bout. Resultaat, fraaie bulten aan de buitenwand, net wat je zegt, het messing kan dan maar 1 kant uit. Volgende proto maar vertrouwd op enkel voldoende capillaire werking.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...