Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: Digitale systemen, zijn er (spannings-)verschillen onderling?  (gelezen 5703 keer)

JohnT

• Offline Offline
Digitale systemen, zijn er (spannings-)verschillen onderling?
« Gepost op: 19 December 2015, 20:35:14 »
U zult ongetwijfeld direct deze vraag met ja beantwoorden maar dit is eigenlijk niet wat ik bedoel te zeggen kan zo geen titel bedenken die mijn probleem samenvat.

Het probleem is dat ik al een paar keer heb gemerkt dat er op de één of andere manier een verschil is met mijn Digitrax centrale en de Roco multimaus.

Zo heb een loc met rookgenerator, deze rookgenerator wordt gegarandeerd opgeblazen als ik de loc met de Roco multimaus gaat rijden. Met de Digitrax centrale is er niets aan de hand.

Nu heb ik een BR93 voorzien van een betere stroomafname, de pennetjes vervangen door directe bedrading en ondervind ik weer problemen. De loc rijd op mijn baan met de Digitrax centrale prima. Op onze clubbaan met de Roco aansturing vertikt ze het, ja telkens een klein stukje. Naar mijn idee springt de beveiliging van de decoder telkens aan telkens rijd de loc een stukje en stopt weer zonder dat ik aan de knoppen draai. Net of de decoder te heet wordt afkoelt en weer te heet wordt.

Kortom ik kan er de vinger niet opleggen, misschien zijn er hier mensen met ook zo'n ervaring?

https://www.youtube.com/watch?v=IgEtaxrWkvA van de loc op mijn baan in aanbouw,

JohnT
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 09:41:19 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
Re: Is er verschil in digitale systemen?
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2015, 20:42:38 »
Mail je vraag eens aan Digitrax. Die willen je graag helpen. www.digitrax.com
vr gr. Mark7758

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2015, 20:51:56 »
Het is inmiddels wel bekend dat de Roco centrale hogere voltage op de rails gooit dan de meeste andere merken. Waarschijnlijk zit daar je probleem, meet eens zou ik zeggen.
Dat in de beveilingsmodus schieten van decoders heb ik ook meegemaakt met de Roco centrale. Maar met de meeste decoders niet. Maar wij hebben wel gemeten, en ja ik weet dat digitale spanning niet goed te meten is, maar op een gewone multimeter gaf de Roco 24 volt af en een Intellibox 18. Eerlijk gezegd weet ik niet wat dit zegt, maar vind het wel een groot verschil.

Groet Theo

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2015, 09:20:42 »
Dank voor de antwoorden.

Digitrax verwijst naar Roco en claimt dat zij de NMRA norm hanteren, ook niet helemaal waar want adres 9999 kun je niet gebruiken. Waarom zou je dit adres willen gebruiken? Omdat de servodecoders van Digikeijs dit adres gebruiken om de slag in te stellen. Hiervoor gebruik ik dan weer de multimaus maar ik haal wel de loc met rookgenerator van de rails.

Dat verschil in spanning vermoede ik al. blij dat anderen deze ervaring ook hebben heb ik het toch goed.

JohnT
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 09:24:57 door JohnT »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 20 December 2015, 09:43:43 »
Hoi,

Maar wij hebben wel gemeten, en ja ik weet dat digitale spanning niet goed te meten is, maar op een gewone multimeter gaf de Roco 24 volt af en een Intellibox 18. Eerlijk gezegd weet ik niet wat dit zegt, maar vind het wel een groot verschil.

Hoe heb je het gemeten? Dat maakt nog al een verschil....  ::) zie de website van klaas Zondervan over digitale spanning meten: digitale spanning meten

Dat verschil in spanning vermoede ik al. blij dat anderen deze ervaring ook hebben heb ik het toch goed.

Kijk even op de trafo van de digitrax en de roco. Dan kan je zien hoeveel verschil in spanning in de centrales gaat. Welke trafo heb je voor je roco-multimaus? De stekker-versie of het grote blok? Ik heb hier een aantal treinen (roco 23 sound met achteraf ingebouwde rookgenerator en een Esu BR215 met sound en rookgenerator) met rookgenerator en die werken allemaal goed op de Multimaus.

Welke decoder is het? Is het ding achteraf ingebouwd? Is de uitgang van de decoder op de juiste instellingen gezet?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2015, 09:58:15 »
De Maus heeft zeker wel een vrij hoge spanning, 20 volt daaromtrent, maar ook dat valt binnen de DCC normering.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2015, 10:01:15 »
De rookgenerator is standaard ingebouwd maar het is de elektronische schakeling die ervoor zit die in rook opgaat. Deze schakeling stuurt een ventilatortje aan die de rook synchroon laat puffen met het geluid.

De railspanning komt op die schakeling binnen en wordt met een transistorschakeling doorgestuurd naar de rookgenerator. De transistor wordt aangestuurd door een signaal van de decoder. Door de hoge spanning brand de transistor door en wordt de rookgenerator zo heet dat de kap van de loc smelt.

Gelukkig heb ik de schade kunnen herstellen.

Zojuist de spanning gemeten voor wat het waard is.

Digitrax 13,1 volt Roco 19,8. Ik heb de grote transformator van de locmaus.

JohnT

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2015, 10:09:12 »
Die metingen kloppen aardig volgens mij. Bij de grotere Digitraxcentrales zal de spanning ook wel instelbaar zijn. Beide waarden vallen binnen de norm en met Europese decoders zijn er weinig problemen. Met de kleinste Zimo-decoders zijn die er wel vanwege de manier waarop Zimo de spanning omlaag forceert. Daar is een draadje over.
Hoe het ook zij, kennelijk gaat Digitrax uit van lagere spanningen en het lijkt me verstandig daar rekening mee te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 December 2015, 10:17:59 »
Hoi,

De digitrax-centrales zit dan inderdaad aan de lage kant voor H0. 14 volt wordt veel gebruikt bij N. Roco (met multimaus en z21) zet meestal iets van 18 volt op de baan.

De rookgenerator is standaard ingebouwd maar het is de elektronische schakeling die ervoor zit die in rook opgaat. Deze schakeling stuurt een ventilatortje aan die de rook synchroon laat puffen met het geluid.

Welk merk is de lok eventueel met artikelnummer? Wat bedoel je met standaard ingebouwd? Van de fabriek af? en zat er toen al vanaf de fabriek af een decoder in?

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 December 2015, 13:36:14 »
De loc kwam met decoder en rookunit ingebouwd.

http://www.broadway-limited.com/paragon2spcab-forwardac4ac5.aspx

JohnT

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 December 2015, 13:43:40 »
Hum... wel een mooie lok  (y) Lekker apart! ;D  Een DCC-decoder zit er standaard ingebouwd. Heb je al eens een mail richting Paragon2 (de fabrikant?) gedaan met de vraag of zij iets meer weten van deze decoder in combinatie met de hogere baanspanningen? De multimaus geeft een baanspanning die gewoon moeten kunnen volgens de specificaties van DCC, daar moet een decoder mee kunnen omgaan.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 13:50:37 door Ronald Koerts »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 20 December 2015, 14:05:08 »
Alleen heeft dit alles niets met de centrale te maken in basis, maar met de gebruikte trafo spanning waarop de centrale is aangesloten.

Als je een beetje slimme centrale hebt kun je misschien nog de baanspanning aanpassen. Maar volgens de NMRA voldoen alle centrales aan de voorschriften.
De vraag is of de rookgenerator dat ook doet, en wel voor zijn taak geschikt is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 December 2015, 19:35:45 »
Hum... wel een mooie lok  (y) Lekker apart! ;D  Een DCC-decoder zit er standaard ingebouwd. Heb je al eens een mail richting Paragon2 (de fabrikant?) gedaan met de vraag of zij iets meer weten van deze decoder in combinatie met de hogere baanspanningen? De multimaus geeft een baanspanning die gewoon moeten kunnen volgens de specificaties van DCC, daar moet een decoder mee kunnen omgaan.

Groeten Ronald.

Het contact opnemen met fabrikanten heb ik ook gedaan, deze verwijzen telkens naar de ander dus schiet er niets mee op. Ik heb wel geheel kosteloos nieuwe onderdelen gehad om de schade te herstellen. De nieuwe ketel hou ik nu mooi op reserve voor het geval dat. Het zal best een constructiefoutje zijn maar dat lossen ze niet op goedkoper is nieuwe onderdelen sturen.

Verder gaat het hier eigenlijk om de BR93 die ik nu niet kan laten rijden op de clubbaan. Mogelijk dat een andere decoder wel is opgewassen tegen de spanning van de multimaus. Er zit nu een Uhlenbrock 76320 Multiprotokol lokdekoder in.

JohnT
« Laatst bewerkt op: 20 December 2015, 19:41:42 door JohnT »

JohnT

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 December 2015, 19:43:45 »
Alleen heeft dit alles niets met de centrale te maken in basis, maar met de gebruikte trafo spanning waarop de centrale is aangesloten.

Als je een beetje slimme centrale hebt kun je misschien nog de baanspanning aanpassen. Maar volgens de NMRA voldoen alle centrales aan de voorschriften.
De vraag is of de rookgenerator dat ook doet, en wel voor zijn taak geschikt is.

Mvg
Wim.

Maar de spanning wordt toch door de centrale geregeld c.q. doorgestuurd? Spanning aanpassen gaat dus niet met de Roco centrale (multimaus).

JohnT

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 December 2015, 19:50:12 »
Nee, dat klopt helemaal. Niet met de multimaus. Het moet gewoon werken. Het kan dus zijn dat de rookgenerator niet goed is voor de hogere digitale spanningen.

Voor de BR93: Zet eens het motorola-protocol uit op de decoder en eventueel ook analoge herkenning. Mogelijk helpt dat.

Groet Ronald.