Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:50
Goede wensen voor 2026 door PBModels
Vandaag om 22:09:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:07:35
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
  

Auteur Topic: Locomotieven Oriënt Express  (gelezen 3795 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Locomotieven Oriënt Express
« Gepost op: 16 December 2015, 12:01:05 »
Beste lezers,

Ik ben benieuwd of er (en zo ja welke) elektrische locomotieven uit de tijdperken I , II en III  voor de oriënt express hebben gestaan? Ik ben er met googlen nog niet uit gekomen. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Charly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2015, 13:30:29 »
Duitse Wikipedia is niet voldoende? Daar staat een overzicht van welke locomotieven gebruikt zijn (met uitgebreide details voor de beginjaren)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2015, 17:43:56 »
Omdat ik zelf ook een Oriënt Express op mijn Franse baan, heb ik indertijd ook op internet gezocht welke loc daar voor hoort. Mijn conclusie was dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt; bij elke grens werd van loc gewisseld en er was per land ook niet echt een 'vaste' loc. Met andere woorden: eigenlijk is alles wel goed mist het maar past bij je eigen tijdsbeeld en land.

Brawa heeft overigens wel een speciale elektrische loc, zie deze link.

Ik weet alleen niet waar en wanneer deze er voor heeft gereden.
Groet Freek

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2015, 17:55:45 »
Hoi ,

Kijk eens op de site Oriënt Expres am Gotthardbahn .

gr Jo

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2015, 19:33:53 »
Wil je het realistisch doen, dan kan je een locomotief wissel nabouwen. In de hoogtij dagen werd er van loc gewisseld op het moment dat het water op was, om het oponthoud zo kort mogelijk te houden.
Wat locomotieven betreft: Tot ww2 de top sneltrein locomotieven die op dat moment beschikbaar zijn. Dus S3/6, Württemberg C, Chapelon Pacifics, zware SNCF Mikado, etc.

De wagons zijn ook iets om rekening mee te houden: Binnen CIWL was de Orient Express de topklasse. Dus het beste materiaal inzetten dat tijdperk technisch kan: Bruine wagons voor ww1, een heel korte tijd de opgeschilderde blauwe wagons en dan zo snel mogelijk door naar de Lalique (de bekende blauw -witte).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2015, 19:42:06 »
Nou nou, Lalique heeft dan wel een paar mooie glaspanelen voor het interieur van de CIWL-wagons gemaakt, maar om ze nou maar meteen helemaal naar hem te vernoemen...  ;)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2015, 20:27:02 »
De Ortient Express heeft via veel verschillende routes gereden en ook de status van de trein is nog wel eens gewijzigd.

Het antwoord op de vraag is erg sterk afhankelijk van het land en het jaartal.

Zelfs niet gezegd is dat er alttijd de beste sneltreinlocotieven in werden gezet. In 1953 fungeerde een CSD 555.0 als trekkracht.   Nu is dat niet zo'n bekende loc, maar dat wordt het wel als er bij wordt vermeld dat het een ex-BR 52 is . Met sovjet-ster op Westduits grensgebied (althans tot het Duitse grensstation).

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2963
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2015, 22:23:48 »
Het verschil tussen stroom en stoom is maar één letter, maar voor TS waarschijnlijk wel essentieel...   ;)