Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door René 4312
Vandaag om 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door René 4312
Vandaag om 23:03:33
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
  

Auteur Topic: Locomotieven Oriënt Express  (gelezen 3548 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Locomotieven Oriënt Express
« Gepost op: 16 December 2015, 12:01:05 »
Beste lezers,

Ik ben benieuwd of er (en zo ja welke) elektrische locomotieven uit de tijdperken I , II en III  voor de oriënt express hebben gestaan? Ik ben er met googlen nog niet uit gekomen. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Charly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2015, 13:30:29 »
Duitse Wikipedia is niet voldoende? Daar staat een overzicht van welke locomotieven gebruikt zijn (met uitgebreide details voor de beginjaren)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2015, 17:43:56 »
Omdat ik zelf ook een Oriënt Express op mijn Franse baan, heb ik indertijd ook op internet gezocht welke loc daar voor hoort. Mijn conclusie was dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt; bij elke grens werd van loc gewisseld en er was per land ook niet echt een 'vaste' loc. Met andere woorden: eigenlijk is alles wel goed mist het maar past bij je eigen tijdsbeeld en land.

Brawa heeft overigens wel een speciale elektrische loc, zie deze link.

Ik weet alleen niet waar en wanneer deze er voor heeft gereden.
Groet Freek

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2015, 17:55:45 »
Hoi ,

Kijk eens op de site Oriënt Expres am Gotthardbahn .

gr Jo

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2015, 19:33:53 »
Wil je het realistisch doen, dan kan je een locomotief wissel nabouwen. In de hoogtij dagen werd er van loc gewisseld op het moment dat het water op was, om het oponthoud zo kort mogelijk te houden.
Wat locomotieven betreft: Tot ww2 de top sneltrein locomotieven die op dat moment beschikbaar zijn. Dus S3/6, Württemberg C, Chapelon Pacifics, zware SNCF Mikado, etc.

De wagons zijn ook iets om rekening mee te houden: Binnen CIWL was de Orient Express de topklasse. Dus het beste materiaal inzetten dat tijdperk technisch kan: Bruine wagons voor ww1, een heel korte tijd de opgeschilderde blauwe wagons en dan zo snel mogelijk door naar de Lalique (de bekende blauw -witte).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2015, 19:42:06 »
Nou nou, Lalique heeft dan wel een paar mooie glaspanelen voor het interieur van de CIWL-wagons gemaakt, maar om ze nou maar meteen helemaal naar hem te vernoemen...  ;)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2015, 20:27:02 »
De Ortient Express heeft via veel verschillende routes gereden en ook de status van de trein is nog wel eens gewijzigd.

Het antwoord op de vraag is erg sterk afhankelijk van het land en het jaartal.

Zelfs niet gezegd is dat er alttijd de beste sneltreinlocotieven in werden gezet. In 1953 fungeerde een CSD 555.0 als trekkracht.   Nu is dat niet zo'n bekende loc, maar dat wordt het wel als er bij wordt vermeld dat het een ex-BR 52 is . Met sovjet-ster op Westduits grensgebied (althans tot het Duitse grensstation).

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2015, 22:23:48 »
Het verschil tussen stroom en stoom is maar één letter, maar voor TS waarschijnlijk wel essentieel...   ;)