Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 19:21:30
Pendel module Viessmann 5214 door Bert55
Vandaag om 18:43:13
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 18:19:45
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
  

Auteur Topic: Locomotieven Oriënt Express  (gelezen 3665 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Locomotieven Oriënt Express
« Gepost op: 16 December 2015, 12:01:05 »
Beste lezers,

Ik ben benieuwd of er (en zo ja welke) elektrische locomotieven uit de tijdperken I , II en III  voor de oriënt express hebben gestaan? Ik ben er met googlen nog niet uit gekomen. Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Charly

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2015, 13:30:29 »
Duitse Wikipedia is niet voldoende? Daar staat een overzicht van welke locomotieven gebruikt zijn (met uitgebreide details voor de beginjaren)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2015, 17:43:56 »
Omdat ik zelf ook een Oriënt Express op mijn Franse baan, heb ik indertijd ook op internet gezocht welke loc daar voor hoort. Mijn conclusie was dat dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt; bij elke grens werd van loc gewisseld en er was per land ook niet echt een 'vaste' loc. Met andere woorden: eigenlijk is alles wel goed mist het maar past bij je eigen tijdsbeeld en land.

Brawa heeft overigens wel een speciale elektrische loc, zie deze link.

Ik weet alleen niet waar en wanneer deze er voor heeft gereden.
Groet Freek

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2015, 17:55:45 »
Hoi ,

Kijk eens op de site Oriënt Expres am Gotthardbahn .

gr Jo

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #4 Gepost op: 16 December 2015, 19:33:53 »
Wil je het realistisch doen, dan kan je een locomotief wissel nabouwen. In de hoogtij dagen werd er van loc gewisseld op het moment dat het water op was, om het oponthoud zo kort mogelijk te houden.
Wat locomotieven betreft: Tot ww2 de top sneltrein locomotieven die op dat moment beschikbaar zijn. Dus S3/6, Württemberg C, Chapelon Pacifics, zware SNCF Mikado, etc.

De wagons zijn ook iets om rekening mee te houden: Binnen CIWL was de Orient Express de topklasse. Dus het beste materiaal inzetten dat tijdperk technisch kan: Bruine wagons voor ww1, een heel korte tijd de opgeschilderde blauwe wagons en dan zo snel mogelijk door naar de Lalique (de bekende blauw -witte).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #5 Gepost op: 16 December 2015, 19:42:06 »
Nou nou, Lalique heeft dan wel een paar mooie glaspanelen voor het interieur van de CIWL-wagons gemaakt, maar om ze nou maar meteen helemaal naar hem te vernoemen...  ;)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2015, 20:27:02 »
De Ortient Express heeft via veel verschillende routes gereden en ook de status van de trein is nog wel eens gewijzigd.

Het antwoord op de vraag is erg sterk afhankelijk van het land en het jaartal.

Zelfs niet gezegd is dat er alttijd de beste sneltreinlocotieven in werden gezet. In 1953 fungeerde een CSD 555.0 als trekkracht.   Nu is dat niet zo'n bekende loc, maar dat wordt het wel als er bij wordt vermeld dat het een ex-BR 52 is . Met sovjet-ster op Westduits grensgebied (althans tot het Duitse grensstation).

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Locomotieven Oriënt Express
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2015, 22:23:48 »
Het verschil tussen stroom en stoom is maar één letter, maar voor TS waarschijnlijk wel essentieel...   ;)