Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door Tedo
Vandaag om 21:32:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:04:58
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:57:51
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 20:52:31
Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
  

Auteur Topic: 52'er voor de ZLSM  (gelezen 25165 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #90 Gepost op: 26 December 2015, 01:10:56 »
@ Plan V: dit is geen reko-52, maar een oorspronkelijke  :)

ZW1993

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #91 Gepost op: 26 December 2015, 08:40:08 »
Morguhh,

De 52 532/52 8160 is een "look-a-like" Altbau 52-er. Er zijn wat cosmetische ingrepen geweest, net als bij de 50 307/50 3564, maar de ketel blijft een Reko.

De enige Altbau 52-ers in NL zijn naar mijn weten de 52 3879 en 52 5933 (STAR).
Mvgr,
Corné

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #92 Gepost op: 26 December 2015, 10:16:45 »
Klopt, en het verschil is ook duidelijk te zien bij een 52.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #93 Gepost op: 26 December 2015, 11:21:45 »
Maar eh, zijn er inmiddels al foto's van de 52'er in het zuid-limburgse of is hij nog steeds onderweg ?
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

ZW1993

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #94 Gepost op: 26 December 2015, 11:29:26 »
Hier het laatste nieuws:

http://www.zlsm.nl/52-update01/

De 52-er staat inmiddels in de loods te wachten op wat komen gaat.
Mvgr,
Corné

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #95 Gepost op: 26 December 2015, 12:04:25 »
 (y)
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #96 Gepost op: 26 December 2015, 15:49:13 »
@ Plan V: dit is geen reko-52, maar een oorspronkelijke  :)


Het is wel degelijk een reko 52er.
De locomotief lijkt misschien op een orginele 52er,maar dat komt omdat in de voormalige DDR de voorwarmer is verwijderd.
Dat is die uitstulping bovenop de rookkastdeur waaraan je een reko 50er of 52er al van verre herkend.
De voedingspomp die aan  de stokerzijde tussen de omloop zat is bij het verwijderen van de voorwarmer ook gedemonteerd.
De reden daarvan is dat de locomotief ingezet is als verwarmingslocomotief.
En bij een stilstaande locomotief heeft het de voorkeur om met een injecteur water in de ketel te brengen.
Daarvoor is destijds ook een tweede injecteur ingebouwd.

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #97 Gepost op: 26 December 2015, 17:25:01 »
Hoe werkt een verwarmingslocomotief eigenlijk? En wat deed men er concreet mee verwarmen?

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #98 Gepost op: 26 December 2015, 18:20:29 »
Ze gebruikten in de voormalige DDR stoomlocomotieven om bijvoorbeeld op het bahnbetriebswerk de verschillende ruimtes te verwarmen en vaak werd ook het douche water verwarmd met stoom of heet water van de stoomlocomotief.
Ook werden ze in de winter gebruikt om rijtuigen voor te verwarmen op de stations.
Je had ook nog verschil tussen stoomlocomotieven die nog op eigen kracht konden rijden en stoomlocomotieven die echt als stationaire stoom installatie in bedrijf waren.
Bij deze locomotieven ontbraken ook vaak delen van het drijfwerk. Soms waren zelfs de stoomcilinders er compleet afgesneden.
De reko 52er die nu naar de ZLSM is gegaan,was een verwarmingslocomotief die op eigen kracht kon rijden.

Bij de Duitse Bundesbahn hebben ze overigens ook stoomlocomotieven ingezet als verwarmingslocomotief.
De laatste die daar gebruikt is,was de  044 377
Deze stoomlocomotief is tot 1979 ingezet om de douches te verwarmen op Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen-Bismarck
En deze locomotief kon ook nog op eigen kracht rijden.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2015, 19:59:03 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

ZW1993

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #99 Gepost op: 27 December 2015, 09:23:14 »
Hier een afbeelding van de 52 532 als rijvaardige "Heizlok"


Bron: http://www.ipernity.com/doc/rgphotography/36853740

Overigens was de 41 105 van de SSN ook een verwarmingsloc (heeft enkele tijd in Vlissingen gestaan)
Mvgr,
Corné

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5662
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #100 Gepost op: 27 December 2015, 11:33:06 »
Zie hier de 41 105 als stationaire ketel in Vlissingen (ben gewoon aan de portier gaan vragen of ik even wat foto's mocht maken)
Groet, Frank

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #101 Gepost op: 27 December 2015, 11:55:40 »
Och man .. nostalgie, mooi dat je dit op de plaat kom (mocht) zetten (y)


Ik zit nog even in mijn foto archief te bladeren, kan het kloppen dat de 52 532 in 2003 voor het laatst gereden heeft (in ieder geval bij TnT) ?

ZW1993

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #102 Gepost op: 27 December 2015, 13:07:58 »
Ja, klopt, 2003 was het laatste jaar.
Mvgr,
Corné

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #103 Gepost op: 27 December 2015, 17:19:44 »
@Alfred tot 2003 wat de laatste keer.

Hoe verwarmde zo'n stoomlocomotief dan de ruimtes? Wat ergens een slang op aangesloten ? Bv de aansluiting waarmee normaal de rijtuigen worden verwarmd? En moest je ook regulier bijstoken als een normale loc?

Plan V

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 52'er voor de ZLSM
« Reactie #104 Gepost op: 27 December 2015, 23:43:10 »
Soms werd de aansluiting voor de stoomverwarming gebruikt die aan de voor en achterzijde van een stoomlocomotief zitten.(natte stoom)
Maar er werd ook vaak oververhitte stoom gebruikt.
Oververhitte stoom is stoom die door de oververhitterelementen in de ketel gaat.
En dus extra verhit wordt.
Als de regelateur dan geopend zou worden en het ganghandel zou op bijvoorbeed 70 procent vulling worden gezet,dan zou de locomotief gaan rijden. Dat is natuurlijk niet wenselijk als men iets wil verwarmen...
Om toch oververhitte stoom (zonder dat de locomotief gaat rijden)te krijgen om bijvoorbeeld ruimtes op een bahnbetriebswerk te verwarmen,werd er een flens gelast tussen de uitstroompijp naar de  cilinders.
Het ganghandel kon dan gewoon op nul procent vulling blijven staan...en de regelateur werd dan geheel of gedeeltelijk opengezet.
Dan stroomde de oververhitte stoom via de gelaste flens aan de uitstroompijp en de daaraan gekoppelde leidingen naar de te verwarmen ruimten.