Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18800 keer)

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Baan Zwollywood H0 Marklin
« Gepost op: 09 December 2015, 23:22:01 »
Hallo allemaal,

Na eindelijk verhuist te zijn van een flat naar een 1 gezinswoning, met een ruime zolder, vond ik het wel tijd om (eindelijk) te beginnen met m'n hobby.
Ik ben nog een beginner, heb dus nog een hele hoop te leren.
Ik had vorig jaar een mooie starterspakket gekocht van Fleischmann, maar ik kreeg die Twin-Center niet onder de knie en zo bleef die maar op zolder liggen te verstoffen.
Nu heb ik die starterspakket verkocht en daarna een starterspakket gekocht van Marklin.

Ik moet zeggen, dit is echt een verademing. Geen gedoe met allerlei codes invoeren om de trein rijdend te krijgen nee gewoon de trein op de baan zetten wachten tot de central station hem heeft gelezen en rijden maar (zoals het moet naar mijn idee).
Nu ben ik eindelijk zover om te beginnen met m'n baanplan, ik moet zeggen dat dat niet zo makkelijk is zoals het lijkt om een mooie baanplan te maken. Na vele ideeën en na vele voorbeelden te hebben gezien ben ik er toch eindelijk van overtuigd dat ik een mooie baan voor me zelf heb ontworpen.

Ik heb deze baan zo gemaakt dat het in delen uit elkaar gehaald kan worden en ook weer in elkaar, mag dan wel eindelijk m'n zolder hebben maar het is en blijft (helaas) een huurhuis. Wat er komt te rijden zijn voornamelijk stoomtreinen en misschien wat diesel treinen era II - III - IV (elektrische treinen zijn uit den boze :)).
Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er op en aanmerking zijn m.b.t. problemen waar ik misschien tegen aan zou lopen.

Groet Barry

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2015, 23:37:17 »
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.

Tinus.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2015, 10:41:23 »
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.

Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2015, 12:07:11 »
Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun?  ;)

En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?

Verder wel mooi plan.
Jeroen

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2015, 13:05:05 »
Citaat
Leuk baanplan.
Wel zou ik het vrachtspoor bij het station naar rechts laten lopen. Je hoeft dan niet over het hoofdspoor te rangeren.
Ook bij de kolenmijn zou ik een uithaalspoor voorzien.

Tinus.

Ik was zelf ook nog niet helemaal 100% tevreden met de rails voor de goederen dus daar wou ik al naar kijken hoe ik dat kan veranderen en wat bedoel je precies met een uithaalspoor?

Citaat
Blijkbaar ga je voor de C-rails.
Met de K-rails heb je de mogelijkheid om flexibele rails te gebruiken wat een vloeiender spoorverloop geeft.
Vindt alles nogal "recht-toe recht-aan" gelegd parallel met de tafelranden maar begrijp dat je vasthangt aan segmenten die nu op je (huur)zokder passen.

Succes.
Ik deel je mening dat het allemaal recht toe recht aan is, maar heb deze baan zo gemaakt dat het dus in segmenten gemonteerd en gedemonteerd kan worden zodat ik niet alles hoef te "slopen" omdat het anders niet door de trappengat past. Deze baan heb ik ook zo ontworpen omdat ik van mening ben dat het wel een mooie baan is om mee te beginnen en zo alles kan leren voor ik over ga naar een complexere baan.

Citaat

Even wat nitpicken over de loopruimte. Ik zie een maat staan van 46,7 cm. Das krap. Ben je zo dun?  ;)

En van niveau 0 naar -40. Hoeveel wentelingen in je spiraal?

Verder wel mooi plan.
Dank je dat het je is opgevallen van m'n loopruimte, want die had ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. In mijn eerder ontwerp van deze baan had ik bijna 60cm loopruimte. Neem aan dat dat wel genoeg is? Mijn spiraal heeft 5 wentelingen erin zitten en volgens het programma Scarm is dat ongeveer 3%.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2015, 13:13:52 »
Ik zou in het schaduwstation de lus achteraan laten aansluiten in de eerste wisselstraat en de opstelsporen langer maken.
Zoals het nu ligt is het geen toegeveogde waarde.

Kijk zeker je spiraal na. Ik kom nu op een helling van bijna 3,5% (diameter 850mm, stijghoogte 90mm per wending). Ga je voor 4 wendingen à 100mm per wending kom ik zelfs al op 3,8% en dat is behoorlijk steil.
Edit: Je voorziet 5 wendingen om 40cm te overbruggen. Heb je dat nagekeken met de nodige hoogte om je sporen te leggen. Vergeet de basis van je C-rails niet bij in te tellen. 80mm wordt aangehouden voor een sporen zonder bedding en dat is net genoeg (80mm - plaatdikte - spoordikte)
« Laatst bewerkt op: 10 December 2015, 13:16:42 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2015, 13:55:23 »
60 cm is een mooie ruimte.

Jeroen

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2015, 15:00:53 »

Ik heb wat aanpassingen gedaan aan m'n baan. Ik heb het spoor voor m'n vracht naar links verplaats zodat er niet gerangeerd hoeft te worden op het hoofdspoor en bij m'n kolenmijn heb ik een extra spoor naar links gelegd zoals tinus het (volgens mij) bedoelde. Ik heb ook het schaduwstation wat aangepast zoals Frans Peeters het voorstelde en heb het iets verlegd zodat ik meer tussenruimte heb kunnen creëren. Nu is mijn vraag; kan ik ook k-rail samen met c-rail gebruiken voor m'n spiraal? Zodat dus de rest allemaal c-rail is en dat er in de spiraal k-rail word gebruikt.

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2015, 15:25:35 »
Hoi Barry,

Leuk plan!

er zijn overgangsrails van C-rail naar K-rail. Het is een recht stuk van 18 cm, artikelnr weet ik niet zo snel

De stationssporen kun je iets langer krijgen door de wisselstraat links naar links op te schuiven. Dan kun je alle stationssporen gebruiken met een lok + 4 wagons. En waar had je de perrons gedacht? Als je de rails zo laat liggen krijg je heel smalle perrons

De bediening van de kolenmijn begrijp ik nog niet helemaal. Je kunt deze sporen alleen van links inrijden maar dan zit de lok opgesloten. Ik zou daar een omloopspoor inplannen


groet,

Hans
Met vriendelijke groet
Hans

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 10 December 2015, 20:49:53 »
Na alles goed gelezen te hebben en ook nog eens hier en daar wat ingelezen te hebben heb ik mijn baan een drastische metamorfose gegeven.
Ik wil met "maar" 6 a 7 treinen rijden dus had ik zoiets van; is dan een schaduwstation echt nodig? Naar mijn idee niet, dus die heb ik verwijderd. Nadat bigboy had gereageerd en over het station begon heb ik ook daar eens goed naar gekeken en ja als ik het rails zo had laten liggen was er amper ruimte voor een fatsoenlijke perron. Dus mijn station is ook drastisch veranderd. Laat me weten wat jullie er van vinden.


tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 10 December 2015, 21:17:35 »
De 2 kopspoortjes an de buitenkant van het station zou ik of weglaten, of laten doorlopen in de stationsporen.
De slinger onder in het plan zou ik okk weglaten of het spoor in enen rechte lijn iets schuin tov de rand laten lopen.
Verder wel een hele verbetering. (y)

Tinus.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 10 December 2015, 23:10:32 »
Hallo,

Ik zou ook die 2 kopspoortjes anders willen gebruiken.
Weghalen zo ze nu liggen.
\maar weer laten uitkomen vanuit het tweede spoor van bovenaf getelt.
Dus die 2 wissels (1 x links en 1x rechts worden dan engels wissel (kruising)
het voordeel hiervan is je de goederendienst volledig los van de rest kunt afwikkelen.
Lekker rangeren terwijl op de hoofdbaan de treinen rondrijden.
Vind wel dat die draaischijf er zo wel verloren bij ligt zonder verdere verzorgingssporen.

succes jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 10 December 2015, 23:16:09 »
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap

jaNDCARGO


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2015, 10:53:57 »
Die slinger in het dubbelspoor aan de kolenmijn is vbragen om problemen. Je heb tbocht op tegenbocht geplaatst zonder recht stuk tussen beiden. Daardoor gan je treinen echt rare dingendoen en op een gegeven moement krijg je zelfs de indruk dat je wagons op 2 parallele sporen rijden door het uitbreken van de koppen.
Misschien de bocht rechts dichter bij de bocht van de kolenmijn leggen en je bochten "vergroten" door er korte stukjes recht spoor tussen te zetten. Zo krijg je een vloeiender verloop (in afwachting dat Märklin eindelijk eens met een flexibel spoor in de c-rail uitvoering komt).
Door die bocht ruimer te maken kan je ook schuin naar de linkerhoek werken om daar door de keerbocht te gaan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #14 Gepost op: 11 December 2015, 11:07:59 »

Zo zie je maar dat een baanplan ontwerpen niet over 1 nacht ijs gaat  ;D Ik heb het advies van tinus en jandcargo om de kopsporen aan weerzijde te verwijderen ter harte genomen en het spoor door te trekken naar m'n station. Het is een hele gepuzzel geweest om de juiste rails te vinden, maar het is me gelukt  (y).

Citaat
ps het stel meegebogen overloopwissels rechtsboven heeft geen enkel nut.
Dus dat kan weg
In de echhie ligt ook niks voor de grap

jaNDCARGO

Nu lijkt het me wel dat die meegebogen overloopwissels nut hebben, want als nu die kolen trein vanaf de kolenmijn vertrekt kan ik hem meteen op het hoofdspoor laten rijden. Ik heb ook het spoor aan de rechter kant omhoog laten lopen tot 7,5 cm om hem vervolgens over het linker spoor met een brug te laten lopen en dan vervolgens in de lus weer naar nul te laten zakken zodat die er weer onder door rijd. De service sporen had ik links onder in gedachten voor het water, kolen e.d. Ik moest ook helaas de baan iets inkorten doormiddel van de ruime bochten en wissels aan weerszijde van m'n station te verkleinen met kortere bochten en wissels, want na een meting op m'n zolder zou het anders net niet kunnen passen.  Ik moet zeggen dat ik nu dik tevreden ben met deze baan. Maar mocht er toch nog iets zijn laat het me dan weten.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 11:30:28 door zwolle83 »