Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Noud
Vandaag om 13:32:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
  

Auteur Topic: Tram testbaan met werkende bovenleiding  (gelezen 15397 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2015, 21:04:52 »
Goedenavond,
hier weer een bovenleidingsportaal update.
De NS portaal is in de ronde ordner gelandt. De groeven tussen de 2 spoorstaven was te breed, na een avond uitzichtsloos solderen en een nacht erover slapen (man kan van solderen dromen ::))
De lijst van mogelijke fouten van nspoor doorgenomen. Minstens 3 mogelijke fouten ontdekt, en opnieuw begonnen:
Dit is het resultaat:


Dit is een vrijhand model zonder op de verhoudingen te letten, meer om te zien of bouw lukt zoals ik het in mijn hoofd heb. Delft heeft op de phoenixstraat vooral ronde masten aan beide zijden van de tramrails met draden ertussen gespannen. Gedeeltelijk zijn het ook zo een soort rondmasten met een dubbele dwarsbalk met spandraden.
De hoogte kan van deze aangepast worden op de werkelijke grote die ik nodig heb. Verder moet ik me nog meer in dwarsbedrading verdiepen.

Nu nog een vraag met betrekking to electrificatie via de bovenleiding. Dit is de eerste keer dat me de encyclopedie me telleurgestelt heeft. Die schrijft eigenlijk, er is een polarisatie probleem en we hebben geen oplossing.... ::)

Ik ben ervan uitgegaan dat als ik via de bovenleiding de plus neem, ik beide spoorstaven de min kan maken, zodat het eigenlijk egaal is of de tram over wissels rijdt of zo. Lig ik daar fout? Hoe moet het dan?

Gr. Joke
« Laatst bewerkt op: 12 December 2015, 21:58:23 door Tulpendaal »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #16 Gepost op: 06 December 2015, 21:09:04 »
(man kan van solderen dromen ::))

Laat die jongen nou gewoon met rust, die heeft het al zo moeilijk
met een modelbouwende vrouw aan zijn zijde.....
Mvh Steef

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #17 Gepost op: 06 December 2015, 21:28:06 »
Joke, het artikel over bovenleiding in de Encyclopedie gaat er van uit dat je zowel 2-rail voeding als bovenleiding hebt. Dat is inderdaad lastig. Jouw idee nl de min op beide rails en plus op de bovenleiding werkt prima, mits je alle moterwagesn hetzelfde uitrust (min op beide wielen, plus van boven).
Succes.
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #18 Gepost op: 06 December 2015, 23:31:22 »
Zie Waelstede. Rails massa en bovenleiding de voeding. Mits de draad schoon is en de rails goed ligt werkt het feilloos.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #19 Gepost op: 07 December 2015, 14:13:00 »
Zie Waelstede. Rails massa en bovenleiding de voeding. Mits de draad schoon is en de rails goed ligt werkt het feilloos.

En anders ook gewoon een beetje ATF op het stroomafnemer sleepstuk, daar rijdt ook Waelstede perfect op.
By the way, bij de wederopbouw van de MTSA doet het ook wonderen op een net aangelegd stukje.

Henk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #20 Gepost op: 07 December 2015, 14:38:50 »
Het vervuild met digitale aanslag sneller dan je kan poetsen. In het openluchtmuseum veel werk aan gehad.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1405
    • Facebook
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #21 Gepost op: 07 December 2015, 15:17:46 »
Check ook mijn Facebook

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #22 Gepost op: 07 December 2015, 16:36:32 »
Niks Whut.
Digitale weathering.
Ik dacht eerst nog wat heeft die Rob Boeser dat mooi gedaan op zo'n tramdak.
Maar nee het is gewoon zwarte rommel die op het dak valt.
Ook nooit willen geloven dat de panto's op de scharnierpunten vonken trekken en dat is een mooi gezicht in het donker. En ook nooit willen geloven dat na langdurig gebruik de sleepstukken van de lyrabeugels van Halling compleet volgerot zijn met digitale troep en door gesoldeerd moeten worden.

Met groet van analoge Paultje
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #23 Gepost op: 07 December 2015, 17:21:14 »
Heb je dit alleen bij digitaal rijden???
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #24 Gepost op: 07 December 2015, 17:28:28 »
Ik heb Rob gevraagd even zijn kommentaar hier te geven.
Gr. Paul

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #25 Gepost op: 07 December 2015, 18:17:12 »
Hmmm,
Paul is blijkbaar nog steeds teleurgesteld dat ik vanmiddag alleen een kopje koffie bij hem heb gedronken en de witte wijn beleefd heb afgeslagen wegens een ernstige verkoudheid..... ;D ;D

De waarheid over stroomafname en ATF in Waelstede

Hoe rijden de trams in Waelstede?
De trams in Waelstede zijn echte trams; zij rijden gevoed vanuit de bovenleiding en de rails is massa.
Lekker makkelijk wanneer je zelf de wissels en de kruisingen maakt.
Alle wielen van de trams hebben contactveertjes voor stroomafvoer; contact verzekerd, dus.
Er is echter maar één punt voor stroomtoevoer: het sleepstuk van de beugel.
In de praktijk is dit geen probleem, omdat de bovenleiding aan de onderzijde niet snel stoffig wordt en de beugel licht 'schraapt' en daarmee de zaak schoon houdt.

Hoe werkt dit bij digitaal rijden?
Na overschakeling op digitaal rijden geldt dit voordeel nog steeds.
Wat wel opviel in Waelstede was, dat gebruineerde of gespoten beugels vonkjes trokken op de scharnierpunten en dat de sleepstukken na verloop van tijd een zwarte aanslag kregen, wat ook duidt op vonkvorming.
Tijdens beurzen is het daarom verstandig om af en toe de sleepstukken te reinigen en dat kan in Waelstede gemakkelijk, wanneer de trams in één van de beide schaduwstations op hun beurt staan te wachten.
En het is natuurlijk helemaal gemakkelijk, wanneer je daar je assistent mee kunt belasten... ;D
Dat schoonmaken gebeurt met een klein stukje ROCO railgum en daar valt wel eens wat materiaal van op het dak van de trams.
Nu hoef ik niet direct aan het zuurstof, wanneer ik zie dat er rommel op het dak van de trams ligt, maar ik had nooit verwacht dat er iemand op deze wereld zou zijn, die dit voor weathering zou aanzien  8)

Een hoe zit het dan met ATF?
Waelstede bestaat uit twee delen:
- het oudste deel dat ook thuis in bedrijf is,
- deel twee dat alleen tijdens tentoonstellingen in bedrijf is.
Dat tweede deel heeft dan natuurlijk altijd wat opstartproblemen en daarvoor leek smeren met ATF de juiste aanpak.
Voor de rails geldt dit ook: de wielen verdelen de ATF over de hele baan en het rijgedrag knapt hier echt van op.
Maar wat voor de wielen geldt, geldt beslist niet voor de bovenleiding en ook niet voor de scharnierpunten in de stroomafnemers.... :-[
De beugels verdelen de ATF niet voldoende over de onderzijde van de bovenleiding en waar het wel zit, wordt het na verloop van tijd een zwarte koek.
De vonken in de scharnierpunten waren verdwenen, maar daarvoor in de plaats ontstond ook een dikke zwarte aanslag.
Mijn jeugdige assistent is zijn tijd daar in Schwerin en in het Openluchtmuseum aardig mee doorgekomen....  ;D

Daarentegen: bij de tuinspoorbaan heeft de ATF deze zomer uitstekend gewerkt ! De treinen trokken veel sneller als andere jaren hun baantjes zonder schokken door de tuin.


@Joke:

De moraal van dit verhaal (volgens Waelsteder)
1. Digitaal voeden via de bovenleiding en massa op de rails: DOEN; de meeste horrorverhalen dat dit niet goed zou gaan, zijn alleen 'van horen zeggen' !!
2. ATF gebruiken bij 2 rails voeding (al dan niet digitaal): DOEN  (y)
3. ATF gebruiken bij bovenleidingvoeding: NIET DOEN  :'(; het voordeel bij de rails wordt meer dan te niet gedaan bij de bovenleiding.

Groeten, Rob.

« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 19:01:11 door Waelsteder. Reden: Spelfoutje... »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2015, 19:17:46 »
Dus als je bovenleiding als voeding gebruikt. De panto's niet schilderen maar blank houden. Of dun lakdraad gebruiken om het blanke sleepstuk te verbinden met de aansluiting naar de decoder.

Groeten uit Apeldoorn waar ook digitaal bovenleiding gevoed gereden gaat worden. Maar dan zonder de kuren uit Wealstaede  :P

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 19:29:44 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #27 Gepost op: 07 December 2015, 21:05:53 »
Goedenavond,
allereerst hartelijk dank voor deze spannende discussie. Aan Digitaal had ik niet eens gedacht. Misschien is het een idee de encyclopedie text aantepassen/te ergänzen en deze informatie op te nemen. Daar bij alle andere systemen inklusieve de trein er ook niet alleen van gemixte systemen uitgegaan wordt.

Het simpele systeem voor 2 rail is wat ik in gedachten had, maar dat de meeste niet-trammers schijnbaar niet kennen. Zelfs mijn lokale treinwinkel begon over geisoleerde wielstellen. Vandaar dit hier ook nog maar eens in de kennersgroep geworpen: moet ik werkelijk geisoleerde wielstellen gebruiken als ik beide wielstaven als massa gebruik?

Ik vraag me ook af of ik dit draadtje beter kan opsplitten, de bouw van de PCC hier, de bouw van een tramtestbaan met werkende bovenleiding in een nieuw draadtje. Aan beide wordt langzaam verder gewerkt.

Gr. Joke

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #28 Gepost op: 07 December 2015, 21:49:12 »
@ Rob,
Citaat
Na overschakeling op digitaal rijden geldt dit voordeel nog steeds.

Gebruikte je ATF al, toen je nog analoog reed?

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 21:50:56 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
« Reactie #29 Gepost op: 07 December 2015, 21:55:39 »
Joke, als je vasthoudt aan massa op de rails en plus op de bovenleiding, dan moet je juist GEEN geisoleerde wielen hebben. Dat verpest alleen maar je stroomopname.
Herbert
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)