Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88332 keer)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #270 Gepost op: 31 August 2017, 18:47:13 »
Citaat van: Rick
Wat hebben Nederlandse ambtenaren hier eigenlijk mee te maken....
::)
Had dat RTVN artikel nou eerst even gelezen: Nieuwe-Friesenbrucke-komt-drie-jaar-later-maar-wel-zoals-Groningen-hem-wil.

Citaat van:  RTVN
Alle partijen blijven met elkaar in gesprek om een oplossing te vinden om de resterende tijd tot 2024 te overbruggen, zegt Gräper.
'Dat zal gebeuren in een werkgroep, waaraan wij als provincie ook zullen deelnemen.'
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #271 Gepost op: 31 August 2017, 20:59:32 »
Hiervoor zou de brug per uur langer berijdbaar moeten worden.
* De nieuwe brug kan langer per uur bereden worden door treinen.

Hierover kan ik enkel het volgende stukje tekst uit dat artikel copyeren:
De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer.
WTF maar 20 min op ieder uur  :o
Wat was het dan voor die aanvaring,1x per dag 20min of nog slechter ?  ::)
Veel suc6 met de planning van zowel stop treinen als doorgaande IC treinen ri Bremen,dat zal aanpassingen vereisen in de beveiliging en aanpassen van baanvakken en extra inhaalsporen,anders ga je dat over zoveel km's enkelspoor echt nooit redden.
En de rest van elk uur van elke dag moeten er schepen doorheen van de werf ??
Die hebben dan wel een lange waslijst met bestelde boten,dat ze ze elk uur in 40 min door dat gat van die brug willen proppen  ;D
Zijn ze gratis tegenwoordig,of is er iets anders wat EIST dat men de brug maar 20 min per uur mag gebruiken voor treintjes ?
Ben geen kenner van de "grote" vervoers stromen aldaar,maar voor nu komt t op me over dat alle goederenbootjes en cruiseschepen van en naar NL en verder via dat gat van die brug moeten omdat er geen andere weg is   ???
*sommige dingen in dit bericht dien je met enige vorm van sarcasme te lezen,zeg t alvast voor iemand denkt onder welke steen heeft die gelegen de afgelopen jaren*
 8)

Owjah das waar Rick,lees even de reactie van 72sonett net boven dit bericht,dat scheelt mij wat copyeer/repeteer typwerk  ;)
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 21:07:01 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MR

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 31 August 2017, 21:08:18 »
Er varen natuurlijk ook andere boten, of beter gezegd vooral andere boten. Een schip van de werf vaart er maar eens in de zoveel maanden doorheen. Dat zijn cruiseschepen, van die varende flatgebouwen. Die pasten niet eens door de geopende brug. De brug werd daarvoor gedemonteerd en dan kon het schip er doorheen. Dat betekende één of een paar dagen geen treinverkeer over de brug. De bedoeling is dat de cruiseschepen wel door de geopende nieuwe brug passen. De Eems is een verbinding tussen Emden (en ook de Eemshaven) en het Ruhrgebied. Voor die scheepvaart en de kustvaart (het was immers een kustvaarder die de brug naar zijn grootje hielp) zal de nieuwe brug dus 40 minuten per uur geopend blijven. Ik dacht gelezen te hebben dat er er dan ruimte was voor twee treinen per uur. Dat is dus een trein Groningen - Leer en vice versa. Het is de bedoeling dat Weener en Bunde (Oost-Friesland, niet Limburg) ook stations houden respectievelijk krijgen. Hoe dat dan moet met de sneltrein tussen Groningen en Bremen weet ik ook niet. Of men bedoelt 4 treinen per uur, 2 in elke richting,
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 21:11:22 door MR »

ReneN

• Gast
« Reactie #273 Gepost op: 31 August 2017, 21:28:02 »
Wel wat vreemd... de Jann-Berghaus-Brücke bij Leer waar ik een afbeelding had geüpload ligt maar even verderop in de Eems en daar zou het wegverkeer dan ook maar 20 minuten per uur gebruik van kunnen maken. In elk geval zal het getijdenverschil zo dicht bij de kust een rol spelen. De draaibrug die hier eerder lag dateerde trouwens uit 1950, en was daarmee bijna even oud als de Friesenbrücke. Hier vond men het al in 1989 tijd om een nieuwe te bouwen, wat iets zegt over de prioriteiten.

MR

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 31 August 2017, 21:41:19 »
Bij een brug voor het wegverkeer gaat de brug open als er een schip aan komt, anders is hij gesloten. Een spoorbrug is geopend, tenziij er een trein aankomt. De schepen moeten dan wachten. De brug moet dan wel ruim van tevoren dicht. Schepen kunnen immers niet even remmen en stilstaan, zoals auto's. Dat werkt echt anders.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #275 Gepost op: 31 August 2017, 21:48:55 »
Die mag je even uitleggen...

Hier in de kop van Noord-Holland liggen toch best wel een aantal beweegbare spoorbruggen, maar die gaan alleen maar open als de dienstregeling dat toestaat.
Scheepvaart, ook beroepsvaart moet gewoon wachten, tot de brug open kan.

En in het kader van de nieuwe Friesenbrücke: als het dan toch een hele nieuwe brug wordt en het echt zo lang moet gaan duren, is het dan niet handiger om hem gelijk een flink aantal meters hoger te maken, zodat hij minder vaak open hoeft te gaan?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 31 August 2017, 22:00:11 »
Dat zou een flink duurdere brug worden.
Er is gekozen voor een realistische oplossing. En nee, die sluit niet helemaal aan bij de dromen over een tweesporige intercityverbinding van Groningen naar Bremen. Kennelijk geloven ze in Duitsland niet in Wunderlinien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 31 August 2017, 22:28:23 »
Bovendien ligt pal voor de brug (vanaf Nederland) het stadje Weener. Aangezien een hogere brug ook betekent dat de helling voor de trein langer en hoger moet worden, zal de spoordijk dwars door Weener ook omhoog moeten. Aan de andere kant ligt bij Ihrhove de aansluiting op de Emslandstrecke. Ik herinner mij dat tussen brug en aansluiting wel enige afstand zat, zodat dat wellicht geen problemen zal geven.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2017, 22:40:42 door MR »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #278 Gepost op: 31 August 2017, 22:32:12 »
::)
Had dat RTVN artikel nou eerst even gelezen: Nieuwe-Friesenbrucke-komt-drie-jaar-later-maar-wel-zoals-Groningen-hem-wil.
Dat kan ik ook: ::) gelukkig heb ik het artikel gelezen, misschien moet je de post van tijgernootje waar ik op reageer even lezen.

Owjah das waar Rick,lees even de reactie van 72sonett net boven dit bericht,dat scheelt mij wat copyeer/repeteer typwerk  ;)
Leg mij dan maar uit waarom de Nederlandse ambtenaren betrokken zouden worden bij ''het ontwerp,goedkeuring daarvan,het gunnen van die bouwopdracht,het zoeken van een geschikte plek om die brug te bouwen,transport van onderdelen voor die brug,later ook nog de keuring van het 1:1 exemplaar,het transport over weg en water van die brug richting zijn vaste nieuw thuis plaats,het zoeken van vrije plek in de agenda's van die geschikte transporteurs en de meyer werf(voor t zelfde geld moet er weer is een boot langs),plannen van het leggen van spoor op die brug incl aansluiten van die sporen aan het bestaande traject, herinstaleren van beveiliging.'' Het lijkt mij dat nu de afspraken zijn gemaakt over hoe en wat er gedaan gaat worden de Nederlanders niet meer hoeven te doen dan wachten tot de brug er ligt en meekijken over de schouders van de Duitsers. Of zouden de Duitsers stiekem heel andere dingen gaan bouwen? Het lijkt me sterk dat Nederlandse ambtenaren gaan beslissen over de zaken die je opnoemt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Fehndampf

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 31 August 2017, 22:42:29 »
Nederlandse ambtenaren hebben hier verder niets over te zeggen. Het is en blijft Duits grondgebied en een Duitse brug.

Echter heeft de provincie Groningen wel een economisch belang bij die brug. Vandaar dat gedeputeerde Fleur Graper afgelopen week in Bonn een gesprek gehad heeft waarbij de Duitse partijen in dit verhaal behoorlijk aan de Nederlandse / Groningse wensen tegemoet zijn gekomen.

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #280 Gepost op: 29 August 2020, 01:42:03 »
Waarom het niet zo snel gaat ... (maar dat was al duidelijk te merken)

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/16/plan-sneltreinlijn-staat-al-jaren-stil-a4008938

Marc

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #281 Gepost op: 29 August 2020, 11:19:54 »
Dat is grappig. Uit de tekst van de NRC: "Daar ligt op ‘Amsterdam-afstand’ Bremen, ook een stad met 550.000 inwoners. "
Ik woon in de stad Groningen, voor mijn gevoel ligt Bremen dichterbij dan Amsterdam. Even de grens over wippen, ben je er zo.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #282 Gepost op: 29 August 2020, 11:31:36 »
Van oudsher was Groningen ook vrij sterk op Noord-Duitsland gericht. En laat ik Skandinavië niet vergeten.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #283 Gepost op: 14 September 2020, 14:20:21 »
Staatssecretaris: vanaf 2024 twintig minuten sneller van Groningen naar Leer
Gepubliceerd op 11-09-2020 om 13:03
Reizigers tussen Groningen en het Duitse Leer zijn vanaf 2024 twintig minuten korter onderweg. In dat jaar zal de beschadigde spoorbrug Friesenbrücke hersteld zijn. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen over de lange duur van project Wunderline. De verbinding Groningen-Leer maakte deel uit van de Wunderline, een internationale spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. De Wunderline zal volgens planning in 2030 worden opgeleverd.
Kamerlid Rutger Schonis vraagt de bewindsvrouw of ze samen met haar Duitse collega’s in overleg is over een snelle oplevering van het project. Volgens Van Veldhoven loopt het project ‘volgens planning’ en zullen vanaf 2024 reizigers kunnen profiteren van een snellere verbinding tussen Groningen en Leer.
Zowel aan Duitse als Nederlandse zijde worden er op dit moment aanpassingen gemaakt om een directe spoorverbinding te realiseren. In Nederland gaat dit jaar de sneltrein Groningen-Winschoten rijden die onderdeel uitmaakt van het internationale spoortraject. In opdracht van ProRail wordt verder gewerkt aan de voorbereidingen van een versnelling van de trajecten Hoogezand-Zuidbroek, die eind 2021 klaar moeten zijn. Tussen Scheemda en Winschoten wordt daarnaast het spoor verdubbeld.
Aan Duitse zijde is DB Netze bezig met de voorbereidingen voor de aanpassingen van het Duitse traject. Ook bereidt de Duitse spoorbeheerder de vernieuwing van de spoorbrug voor. De werkzaamheden starten in 2023 en moeten in 2024 gereed zijn. De nieuwe Friesenbrücke wordt een van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Ook krijgt deze een 2,5 meter breed wandel- en fietspad en een vluchtstrook.
In 2018 raakte de Friesenbrücke zwaar beschadigd doordat er een schip tegenaan voer. Sindsdien is er geen treinverkeer mogelijk op dat stuk van het traject en rijden er bussen.

Wunderline
Op dit moment duurt de reis van Groningen naar Bremen nog twee uur en drie kwartier. Na oplevering van de Wunderline zal de reistijd minder dan twee uur zijn. Al in 2011 startte de provincie Groningen met het bestuurlijke traject Wunderline om een directe verbinding tussen de twee steden te realiseren. Het doel van de lijn is om te zorgen voor meer samenwerking, groei en uitwisseling tussen beide grensregio’s.
De spoorverbinding Wunderline wordt voor 20 miljoen euro door de EU gesubsidieerd, de Nederlandse regering investeert 17 miljoen euro in de lijn die de reis van Groningen naar Bremen.
bron:spoorpro.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2020, 14:44:34 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 14 September 2020, 14:49:37 »
Topic werd begin dec 2015 geopend nadat de brug geramd werd dus niet 2018

Mvg Johan