Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Ben
Vandaag om 12:22:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88424 keer)

MR

• Offline Offline
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #180 Gepost op: 18 December 2015, 07:26:36 »
Volgens een verkenning van het Nederlandse leger is een baileybrug niet mogelijk, maar kan een noodbrug er wel eerder dan 5 jaar liggen: Klik klik klik

En een citaat uit het artikel:
Citaat
CU-Statenlid Van der Graaf is niet teleurgesteld. ,,Geweldig dat Defensie zo snel in actie komt voor burgers. Het is duidelijk dat voor een snelle noodvoorziening samenwerking met civiele partijen nodig is.''

De ChristenUnie is met meerdere partijen in Provinciale Staten van mening dat daar niet vijf jaar op moet worden gewacht.

,,We vragen het provinciebestuur snel overleg te voeren met de Duitse autoriteiten. Groningen investeert fors in een snelle treinverbinding Groningen-Bremen. Ook de Europese Unie trekt 8 miljoen euro uit voor onderzoek. De Duitsers moeten meer prioriteit geven aan het herstel van de spoorbrug.''
Hear hear!

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #181 Gepost op: 18 December 2015, 11:32:54 »
Ik wist niet dat de loods nog steeds bestond. Op de foto uit 1988 zag het ding er nogal bouwvallig uit, dus ik dacht dat het ding inmiddels wel tegen de vlakte zou zijn gegaan (naar goed Nederlands gebruik).

Heußenstein : HO, DB 1957

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 18 December 2015, 12:18:16 »
Halverwege deze pagina staat een mooie foto, incl. de aansluiting vanaf de draaischijf:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/index.php/topic,54102.0.html

MR

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 19 December 2015, 09:08:08 »
Nog een teken van hoop:  Duits kabinet buigt zich over haperende treinverbinding.

Volgens de minister van de deelstaat Nedersaksen Lies gaat Berlijn zich er binnenkort over buigen

Citaat
Lies vindt dat Duitsland en Nederland moeten inzetten op de aanleg van een dubbel spoor en dat er geëlektrificeerde treinen moeten gaan rijden. ,,Dat is toekomstbestendig.” Lies zegt ervan uit te gaan dat zijn Nederlandse collega in Den Haag er net zo over denkt.

Wat vindt Dijksma eigenlijk? De brug ligt verder van Hannover dan van Den Haag. Maar in Hannover is men veel actiever terwijl het de toekomst van een voornamelijk Nederlandse spoorlijn betreft.
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 09:09:49 door MR »

henk

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 19 December 2015, 14:36:22 »
Hannover gaat er alleen niet over en dat praat altijd gemakkelijker. In dit geval moet je het vergelijken met Groningen dat aan Den Haag vraagt zich erover te buigen. Dat gebeurt nu ook. Na de kamervragen van de CU heeft de nieuwe minister haar ambtenaren ongetwijfeld opdracht gegeven voor haar op een rijtje te zetten hoe het zit met die lijn. Uit de beantwoording van die vragen leren we misschien wat de bedoeling is.

Berlijn is sowieso bezig een middellange termijn investeringsplan voor weg en spoor vast te stellen. Dat doen ze daar elke 15 jaar of zo en dat proces is toevallig nu bezig. De deelstaten hebben projecten mogen aanmelden en de kosten van al die projecten bij elkaar bedragen een veelvoud van het budget dat beschikbaar is. Of de lijn in dat geweld hoge prioriteit krijgt, valt te bezien. Duitsland heeft een mega-achterstand bij het onderhoud van de bestaande hoofdinfrastructuur. Maar je weet nooit.
Hier kan je ergens terugvinden of Hannover de moeite heeft genomen verdubbeling en electrificatie van de lijn als mogelijk project aan te melden. Maar dat zal dan wel. Dat bedoelt die deelstaatminister. Er is niets nieuws gebeurd.
http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/bvwp-uebersicht-vorhaben-schiene.pdf?__blob=publicationFile
« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 15:22:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #185 Gepost op: 19 December 2015, 16:27:30 »
minister Olaf Lies (SPD) van Economische Zaken, Arbeid en Verkeer van de deelstaat Nedersaksen vindt dat Duitsland en Nederland moeten inzetten op de aanleg van een dubbel spoor en dat er geëlektrificeerde treinen moeten gaan rijden. ,,Dat is toekomstbestendig.” Lies zegt ervan uit te gaan dat zijn Nederlandse collega in Den Haag er net zo over denkt.

Als aanleg van dubbel spoor en elektrificatie voorwaarde zou zijn voor nieuwbouw brug of tunnel vraag ik mij af of "Den Haag" hier voor het Nederlandse deel aan mee wil doen...
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

MR

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 19 December 2015, 19:31:00 »
Ik zou het een goede zaak vinden. Gezien het jongste klimaatakkoord vind ik dat Den Haag maar eens plan moet gaan maken om alle resterende diesellijnen te gaan elektrificeren. Met de trein reizen is de enige betaalbare elektrische manier van reizen op de langere afstand.

Echter.... Het zal weloo voor de verbinding naar Leer weer de bekende hobbelige weg er naar toe zijn. Eerst moet de regering overgehaald worden om een X bedrag daarvoor beschikbaar te maken. Dan wordt er een plan gemaakt. Blijkt de eerste raming weer te laag, dus niet genoeg geld, wordt er weer gezeurd en gedramd en dan is er toch genoeg geld. Dan is ineens het project geschrapt, dan staat er weer op. Nieuw plan gemaakt, intentieverklaring getekend, weer een nieuwe raming van het bedrag, valt weer tegen, nieuwe geldschieters nodig, gevonden, niet gevonden, toch gevonden en dan staan de handtekeningen onder het project en dan zijn we minimaal XX jaar verder als de aanleg begint en na een jaar 3/4/5 na de handtekeningen onder het project is het klaar. Extra complicerende factor is dat er 2 landen en heel veel meer overheden nodig zijn.

En all die tijd is er geen brug. Dus mijn voorkeur gaat uit naar het oplappen van de brug en dan weer op de oude voet verder, dan kunnen we daarna beginnen aan die ellende die ik hierboven opsomde.

« Laatst bewerkt op: 19 December 2015, 20:45:34 door MR »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 22 December 2015, 23:29:19 »
Voor de liefhebber: in een ander draadje hier op het forum stond een verwijzing naar een andere site over het spoor in Noord Duitsland, maar waar onderaan de pagina een paar oude foto's staan van wat volgens mij dezelfde brug is  :)

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6769106,6769106

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #188 Gepost op: 23 December 2015, 00:12:20 »
Dank voor de link, ik heb hem zonet met plezier zitten lezen. Ik ben met tienertoer nog een keer tot in Weener gekomen toen er nog drie treinen per dag reden... Ik zal eens hard zoeken of ik daar nog foto's van kan vinden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

MR

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 23 December 2015, 10:50:08 »
Mooi om die vooroorlogse voorloper van de laatste brug te zien. Dat was echt een heel andere constructie met draaibrug en dergelijke.

Nu is ook de laatste brug geschiedenis. Hoe snel zal er een opvolger liggen?

Friesenbrücke: Schnelle Lösung ist nicht in Sicht

Citaat
Weener/Leer - Der Einsatz einer Fähre als Ersatz für die kaputte Friesenbrücke in Weener wäre wahrscheinlich teuer und schwer zu realisieren. Die Voraussetzungen müssen noch näher geprüft werden. Eine provisorische Brücke halten die verantwortlichen Behörde für ausgeschlossen.

Nou guttegut, poe poe,  hai hai. Zelfs een fietsveer is op korte termijn niet realiseren. In januari gaat men eens voor het eerst overleggen met de Nederlandse autoriteiten. Ik denk dat ik de railverbinding Groningen-Leer maar als geschiedenis ga beschouwen en als een droom voor de verre toekomst. Het is over en uit, met dank aan de trage autoriteiten, die alleen maar geld besteden aan trage procedures en een fietsveertje zelfs te duur vinden.

Ik heb de boeken over Nieuweschans binnen.

Zoals te zien is het boekje over de loods aanmerkelijk dikker en echt een serieus boek met meer dan 70 bladzijden. Het boekje over het spoor stelt echt veel minder voor en mist zelfs een inhoudsopgave. Het is maar 28 paginaś dik. Ik had alleen het eerste boek. Ik heb nu de hele set en daar ben ik blij mee.

Frits-Kapt

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 06 January 2016, 18:57:03 »

MR

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 06 January 2016, 19:16:49 »
Van dit bericht op de General Anzeiger over dezelfde bijeenkomst wordt ik een stuk minder positief. Het venijn zit hem in de staart:

Citaat
Die Bahn erklärte gegenüber dem GA, dass es bislang noch keine Schadenssumme und somit auch noch keine Pläne bezüglich eines Neubaus der Brücke gebe. Hierzu fehlten auch noch die Gutachten. „Da zudem die Ermittlungen der Polizei noch nicht abgeschlossen sind, muss auch das Verfahren zur Schuldfrage abgewartet werden“, teilte die Bahn mit.

In het kort, de som van de totale schade is nog niet opgemaakt, er onbreken nog plannen maar daarvoor moeten eerst nog vergunningen worden afgegeven, maar allereerst moeten we wachten op de uitkomst betreffende het schuldvraag van het politieonderzoek.

Doet mij denken aan Wachten op Elmo. Schijnt een persiflage op een bekend toneelstuk te zijn.

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #192 Gepost op: 06 January 2016, 19:38:25 »
Een Gutachten is geen vergunning maar een oordeel. Een aantal experts zullen onderzoek doen naar de oorzaak en de schade als gevolg daarvan. Vergelijkbaar in Nederland met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

MR

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 06 January 2016, 19:52:18 »
Ah dank je. Dat woord vertaal ik dus verkeerd uit de contekst.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 06 January 2016, 20:29:07 »
En natuurlijk wil ook Duitsland wel praten, maar dat wil nog niet zeggen dat er al snel wat gaat gebeuren.