Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88520 keer)

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #105 Gepost op: 10 December 2015, 17:08:25 »
Ik weet ook wel dat er nog niets zeker is vastgesteld. Daarom gebruik ik ook steeds "zou" in plaats van "is".
Niettemin is het interessant om eens de visie van een zeevarende te vernemen, die bovendien bekend is met de situatie ter plaatse. Uiteraard weet ik niet hoe deze persoon aan de info komt.
De ware toedracht zal t.z.t. wel bekend worden.

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #106 Gepost op: 10 December 2015, 17:48:06 »
Een eenvoudige oplossing met een noodbrug zit er niet in. ten eerste zegt men dat de pijler is beschadigt en ten tweede zal er een beweegbaar stuk in moeten voor het reguliere scheepsverkeer. Buiten de XXL schepen van de Meyer Werft gaat er ook nog heel wat grote kustvaart door(wat dus de brug ook heeft gesneuveld) voor het achterland.
Complottheorieeen is leuk voor bij een borrel maar ik denk dat de Meyer Werft nog wel met deze breedte voort kon. Ze hebben genoeg invloed in Hannover om daar dan al een plannetje voor op te zetten. Kijk maar naar het Sperrwerk in de Ems dat daar hoofdzakelijk ligt voor de werf. En gezien er nu geen konijn uit de hoge hoed komt geen vooropgezet plan.
De schuldvraag is leuk maar belangrijker is of men de verbinding weer wenst te herstellen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #107 Gepost op: 10 December 2015, 19:55:08 »
De overheden lijken te aan te koersen op een geheel nieuwe definitieve oplossing: Bijvoorbeeld de Eems-Dollard Regio (een soort Euregio, een samenwerkingsverband van regionale en lokale overheden aan weerszijden van de grens, samen met de Kamer van Koophandel en gefinancierd door de EU, zie verder dit Wikipedia-artikel) die volgens dit artikel zegt dat de kapotte brug een kans is om de verbinding te verbeteren. Ik zelf blijf hopen op een snelle noodoplossing. Met creativiteit en daadkracht moet er toch iets op korte termijn uit grond gestampt kunnen worden. Daarna kunnen we wel eens plannen gaan maken voor iets beters. Dat kost namelijk naar mijn idee minimaal 5 jaar en dat is te lang.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2015, 20:01:29 door MR »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #108 Gepost op: 11 December 2015, 08:39:14 »
Aha, eindelijk een ander opstandiger geluid dat zich niet wenst neer te leggen bij 5 jaar geen spoorverkeer tussen Groningen en Leer:
De fractie van de Christenunie binnen de Provinciale Staten van Groningen wil een Baileybrug bij Weener over de Eems als vervanging voor de Friesenbrücke. Bij Deventer heeft vanaf de WO II tot 1982 een Baileybrug over de IJssel gelegen: Zie RTV-Noord
« Laatst bewerkt op: 11 December 2015, 09:07:00 door MR »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #109 Gepost op: 11 December 2015, 09:02:58 »
Het is nu ook landelijk overgenomen. Vandaag op NOS Teletekst 104:
Citaat
De ChristenUnie in Groningen wil een
 onderzoek naar een noodbrug over de   
 Eems bij Weener.Volgens de partij moet
 de provincie samen met de autoriteiten
 in Duitsland kijken of een snelle     
 voorlopige oplossing mogelijk is.     
                                       
 Vorige week ramde een vrachtschip de   
 spoorbrug bij Weener in Duitsland.De   
 hele brug inclusief de pijlers moet   
 worden vervangen.Daardoor kunnen naar 
 verwachting vijf jaar lang geen treinen
 rijden tussen Groningen en Bremen.     
                                       
 De Groningse CU zegt dat de genie van 
 het leger een 'baileybrug' zou kunnen 
 bouwen.Dat soort noodbruggen werd na de
 Tweede Wereldoorlog vaak geplaatst.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #110 Gepost op: 11 December 2015, 09:42:18 »
Blijkbaar niet gespeend van enige kennis die politici. De brug zal open moeten voor de coasters op de Ems. Hoe doe je dat bij een Baileybrug  ::)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #111 Gepost op: 11 December 2015, 10:40:48 »
Draai het eens om: de brug zal dicht moeten voor treinverkeer op de spoorlijn.
Heußenstein : HO, DB 1957

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #112 Gepost op: 11 December 2015, 11:09:50 »
Die coasters leggen maar aan in Leer.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #113 Gepost op: 11 December 2015, 11:18:56 »
Ongeveer 10.000 boten varen per jaar over dat water, en dat moet dan maar aanleggen in Leer? Hmm, ::)
Groeten Joop, machinist Lls

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #114 Gepost op: 11 December 2015, 11:24:32 »
Alleen de coasters. Het grootste deel is binnenvaartschip en die past wel onder een baileybrug door toch?

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #115 Gepost op: 11 December 2015, 11:34:07 »
Overigens is het wel zo dat baileybruggen geen beweegbaar deel kunnen hebben?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #116 Gepost op: 11 December 2015, 11:41:05 »
Ik heb even Google geraadpleegd en kwam alleen een hefbrugvariant tegen. Maar dat zullen ze vast niet gaan bouwen ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #117 Gepost op: 11 December 2015, 11:57:00 »
De vrije doorvaarhoogte is gewoon ty afhankelijk , eb en vloed laten zich daar gewoon gelden. Maar de vrije doorgang met een vaste brug moet net zo worden als waar ze op het traject Lemmer- Delfzijl mee bezig zijn. Daarnaast het bericht dat er een pijler is beschadigd is nog niet herroepen dus zal ook die eerst gerepareerd moeten worden of verwijderd.

Rob Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #118 Gepost op: 11 December 2015, 12:31:20 »

 Ik ben alvast weer begonnen met oefenen...je weet maar nooit... ;D

 

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #119 Gepost op: 11 December 2015, 13:00:01 »
Ze hebben m'n post van 5 december gezien... ;D

Hebben we niet ergens nog een Callender-Hamilton brug liggen ofzo?  8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...