Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88541 keer)

MR

• Offline Offline
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #90 Gepost op: 07 December 2015, 17:35:43 »

Met de fiets over de Friesenbrücke op 25 juni 1997
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 18:21:21 door MR »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 07 December 2015, 20:58:47 »
Als ze in Duitsland slim zijn zorgen ze dat er grotere schepen kunnen passeren,
dat kan dan een impuls worden voor de meyer-werf die verderop zit, en hoeft men de brug niet zo regelmatig te demonteren met busvervoer als gevolg...
Dat willen de Duitsers ook een tijdje, en dat is één van de redenen dat het nu zolang gaat duren. Eenzelfde brug bouwen als er lag, en de huidige fundamenten en alles herstellen zal allicht aanzienlijk sneller kunnen (binnen anderhalf jaar ofzo?). Alleen dan heb je nog steeds een ongewenste oplossing. Door nu gelijk de brug te bouwen die men voor ogen heeft krijg je dubbele winst. Maar dan moeten we wel accepteren dat het een jaar of wat langer duurt. Dus dan maar een paar jaar busvervoer.

Trouwens nog een kleine correctie op een vorige spreker: ook naar Veendam rijden nog maar weinig goederentreinen. Driemaal per week de dolime voor Nedmag, een enkele keer per maand afvoer van Nedmag en heel zelden nog wat incidenteel vervoer. Containertreinen zijn nu al bijna een jaar lang verdwenen.
Goederentreinen bij Nieuweschans de grens over zijn er ook al jaren niet meer geweest, hooguit een enkele maal per jaar een werk- of meettrein. Voor de liefhebbers zijn er enkele tijdschriften op spoorweggebied, zoals Op de Rails, die het allemaal keurig bijhouden :)

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #92 Gepost op: 07 December 2015, 21:01:39 »
Ik vraag mij af of het schip wel groen had om de brug te passeren?
Getuigen deze foto:

Stond de brug wel helemaal open, gezien het rijdek zich nu bevind onder de bovenzijde van de boeg.
Het windverband aan de zijkant van de brug is aan gort gereten waardoor het contra gewicht met donderend geweld op het spoor terecht is gekomen.
Getuigen ook de volgende foto:

Op deze manier wordt de eerder besproken 5 meter gehaald.
Het kantelmeganisme is uit de tandheugelbaan verdraait en de rest weten we inmiddels.

Bron van de foto`s: Rheiderland.de
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 07 December 2015, 21:14:04 »
Nee, de brug was niet geopend, de boot had dus ook geen toestemming tot doorvaart (zover nu bekend gemaakt). Dat is juist de essentie van het verhaal ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #94 Gepost op: 07 December 2015, 21:51:35 »
Ik zal je vertellen wat mij eens is overkomen. Ik kwam voor stroom en wind aan op een gesloten brug. Vroeg netjes aan de bruggewipper of dat hij de brug voor mij wilde trekken en dat was volgens zijn zeggen  geen enkelprobleem, kom maar door en als je hier bent  staat hij wijd voor je open! De lichten gingen van rood op groen/rood, wat zoveel betekend dat de brug binnen enkele ogenblikken vrijgegeven word en er een veilige doorvaart is . Ik gaf vol voorover en ging op de dan nog gesloten brug af. Immers met mijn speed en timing ging het allemaal goed komen.  Maar de brug ging niet open en er was ook geen verandering in de signalering te zien Bleef Rood/groen .  Een onbehagelijk gevoel maakte zich van mij meester en ik zag dat het niet goed ging. Er was geen beweging in de brug te bespeuren.  Aanroepen van de wipper had geen nut daar de waarschijnlijk drukdoende was om de storing te verhelpen. Nu zat ik op een boot die bij volvermogen vooruit  binnen zijn eigen lengte stil ligt. Was even zweten maar alles was onder controle. Het geusje was maar een metertje van de brug af.  Bij een koopvaardijer heb je die mazzel niet. Als daar de gang inzit heb je die er zomaar niet uit. Als het een beetje mee zit heb je altijd nog een veelvoud van je scheepslengte nodig om gestopt te komen. Ankertjes helpen hier niet! En dan hoop ik ook dat er geen Coca-Cola in het spel is, We zullen het onderzoek van de  Duitse SI afmoeten wachten om antwoord op onze vragen te krijgen/hebben.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #95 Gepost op: 07 December 2015, 22:02:08 »
Het is natuurlijk mogelijk en van mij een hele foute gedachte om aan een complottheorie te denken....
Het zo kunnen dat als de scheepsbouwer een bredere brug wil en die voorlopig niet komt om het op deze manier op te lossen, hoop dat die reder goed verzekerd is....
De scheepswerf repareert het bootje weg weer, wederdienst.
Het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets voor komt.
(Nee, zelf geen ervaring mee, maar kan voorbeelden genoeg).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

MR

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 08 December 2015, 07:06:24 »
Er is nu ook actie voor een snellere bouw van een nieuwe brug in het Europarlement. Zie dit artikel in het Dagblad van het Noorden over een initiatie van de Duitse Europarlementariër Groote: Conferentie over spoorbrug

Een citaat eruit:
Citaat van: Dagblad van het Noorden
Groote wil dat de nieuwe brug meteen voldoet aan de eisen voor een intercityverbinding Groningen- Bremen, waarvan hij ambassadeur is. Volgens hem is die verbinding van groot economisch belang voor beide steden en de Eems- Dollard Regio.
.

Groote komt uit de Duitse streek.
De VVD is tweeslachtig. Een Tweede Kamerlid wil inzet van Staatsecretaris Dijksma, een provinciaal Statenlid vindt Flixbus een redelijk alternatief.   

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 08 December 2015, 07:23:52 »
waarom niet gelijk een tunnel. Dan zijn we overal vanaf.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 08 December 2015, 08:47:39 »
Nee hoor, dan begint de ellende juist. Kijk maar naar de Schipholtunnel e.d..... :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

MR

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 08 December 2015, 09:13:56 »
Eerlijk gezegd hoop ik op een noodvoorziening. Een die er zoals Tim al zei, er in een half jaar kan staan. Dan kan men een tunnel of zoiets dergelijks eens gaan uitwerken. Busvervoer is maar een matig alternatief. De aansluiting naar Bremen wordt gemist en er kunnen geen fietsen mee. Van die laatste mogelijkheid heb ik meer dan eens gebruik gemaakt.

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #100 Gepost op: 09 December 2015, 21:52:51 »
Volgens een Noordelijke krant probeert men de dienst van Grunninger zijde tot Weener z.s.m. weer uit te voeren:

"Het is de bedoeling dat de treinen van Arriva zodra het kan in ieder geval weer naar Weener gaan rijden. Dat meldt Dagblad van het Noorden woensdag.

Door de aanvaring van een vrachtschip met de Friesenbrücke over de Ems is er de komende jaren geen treinverkeer tussen Weener en Leer mogelijk. Op dit moment ligt de treindienst vanaf Bad Nieuweschans al stil, omdat het op dit moment technisch niet mogelijk is te keren in Weener.

De Duitse autoriteiten moeten toestemming geven om te keren in Weener. In de praktijk zal die toestemming geen probleem zijn, omdat het spoor tussen Weener en de grens met Nederland niet meer bereikbaar is vanaf de rest van het Duitse spoornet en er daarmee geen risico aan keren zit.

Het Duitse OM heeft bekend gemaakt dat er geen technische problemen waren aan spoorbrug en schip tijdens het ongeval. Ook was er geen alcohol in het spel. De Russische kapitein van het schip en zijn loods beroepen zich vooralsnog op hun zwijgrecht. Hen hangt een celstraf van twee jaar boven het hoofd".

bron: http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2015/12/09/trein-gaat-binnenkort-weer-naar-weener/
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 09 December 2015, 23:01:46 »
Dat is het eerste goede nieuws dat ik verneem. Wat mij betreft gebeurt dat morgen al. Deze verbinding naar Leer gaat mij aan het hart.  ik heb er af en toe met heel veel plezier gebruik gemaakt. Doorrijden naar Weener is al een verbetering. Ik hoop werkelijk dat Groningers en Oost-Friezen de handen ineenslaan voor een noodbrug op korte termijn en een fraaie definitieve oplossing. Sowieso is de Eems al een behoorlijk barrière tussen beide aangrenzende en vroeger nauwverwante streken.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 09 December 2015, 23:24:02 »
De VVD is tweeslachtig. Een Tweede Kamerlid wil inzet van Staatsecretaris Dijksma.   

Die lijkt me wel breed genoeg.   8)

Steyn

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #103 Gepost op: 10 December 2015, 13:02:31 »
Nog even over de oorzaak en gang van zaken rond de aanvaring.
In de communicatie tussen schip en brugbediening zou iets fout zijn gegaan. Het schip zou eerst toestemming hebben gekregen om door te varen en de burg zou worden geopend. Daarna zou er bericht zijn gekomen dat het schip toch moest wachten, omdat er eerst nog een trein over de burg moest. Maar het schip voer met de stroom mee en kon niet meer op tijd stoppen (door achteruit te slaan). Er zou ook nog voorgesteld zijn het hekanker uit te gooien. Maar welk zeegaand schip heeft een hekanker?

Dat is de strekking van wat ik hoorde via familie van een zeevarende die ook bekend is met de situatie ter plaatse. Of het allemaal waar is, weet in natuurlijk niet, maar het kan een heel lastige juridische zaak worden.

Nog een geluk dat er niet net op het moment van de aanvaring een trein over de brug reed of er al valk bij was....

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 10 December 2015, 14:01:37 »
In dit artikel wordt met geen woord gerept over het gesprek tussen kapitein/loods en brugwachter. Simpelweg niet, de blackbox van het schip en de bandopname van de brugwachter moeten nog onderzocht worden. Bovenstaande is eigenlijk berust op speculaties Henk ;)
Groeten Joop, machinist Lls