Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:33:13
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
  

Auteur Topic: Mat '64; de laatste loodjes. Fotodraadje.  (gelezen 83724 keer)

NS-Daniël

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2015, 14:49:03 »
Nouja, als jullie dan toch bezig zijn! :) :)


NS Plan V 457 en 963 te Utrecht CS, 14-11-15 by Daniël de Ruig, on Flickr.


NS Plan V 457 en 963 te Utrecht Biltstraat, 14-11-15 by Daniël de Ruig, on Flickr.
Waarschijnlijk de laatste keer dat er Plan V in het centrum van Utrecht te vinden was: Op 14 november 2015 reden de Plan V’s 457 en 963  de pendel tussen Het Spoorwegmuseum en Utrecht Centraal. In de middag komen de treinstellen als trein 28317 langs het voormalig station Utrecht Biltstraat. Dit station werd geopend in 1885 door de HIJSM en heeft tot het stoppen van het reizigersvervoer op dit lijntje in 1939 dienstgedaan. Wat reeds nog over is, is de brede groenstrook van het vroegere perron. Op de achtergrond zijn de torens van de Paardenkathedraal te zien. Utrecht Biltstraat, 14-11-15.


NS Plan V 965 en 454 te Spaubeek, 18-11-15 by Daniël de Ruig, on Flickr.
Op 18 november 2015 komen de Plan V’s 965 en 454 met trein 6933 onder leiding van een vrolijke machinist het station van Spaubeek binnengereden. Groet terug aan de machinist! ✌️:-) Spaubeek, 18-11-15.


NS Plan V 454 en 965 te Spaubeek, 18-11-15 by Daniël de Ruig, on Flickr.
De NS Plan V’s 454 en 965 komen als trein 6944 het kleine stationnetje van Spaubeek binnengereden op 18 november 2015.

En als laatste een tijdloos plaatje:

NS Plan U 114 en NS Plan V 457 te Utrecht Maliebaan, 14-11-15 by Daniël de Ruig, on Flickr.

Groetjes, Daniël

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2015, 14:54:12 »
Op de achtergrond zijn de torens van de Paardenkathedraal te zien.

Dat is het voormalige ooglijdersgasthuis aan de F.C. Dondersstraat. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ooglijdersgasthuis_%28Utrecht%29

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #32 Gepost op: 29 november 2015, 12:47:46 »
Op een warme 22 Augustus te Heukelom,kwamen meerdere V'tjes langs.

NSR Plan V 951 als trein 5246 te Heukelom ri Tilburg Universiteit
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #33 Gepost op: 29 november 2015, 17:41:39 »
Afgelopen vrijdagavond, Ede-Wageningen:


Groet,
Michel

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #34 Gepost op: 29 november 2015, 18:13:00 »
Is dit nu het laatste rijdende type met een ouderwetse koersrol??
Zou iemand voor mij er een foto van willen maken? Het liefst als er Nijmegen of 's Hertogenbosch op staat, maar dat komt niet meer voor of wel?  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #35 Gepost op: 29 november 2015, 18:33:15 »
Benno,
Ik heb morgen een afscheidstourtje Tiel-Heerlen gepland. Met een beetje mazzel moet ik toch zeker 6 verschillende Plan V combi's tegen komen. Zal voor je kijken! Althans, als het nog klopt dat er tussen Deurne en Nijmegen Plan V wordt ingezet. Anders worden het alleen Limburgse bestemmingen.
met vriendelijke groet, Jesse

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #36 Gepost op: 29 november 2015, 18:37:43 »
Cool! In ieder geval alvast bedankt voor de moeite  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2015, 21:56:04 »
Mooi materieel en jammer dat het gaat verdwijnen.
Jammer ook dat het in N niet te koop is bij een seriefabrikant.
Goed draadje!!

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2015, 22:18:49 »
Benno,
Ik heb morgen een afscheidstourtje Tiel-Heerlen gepland. Met een beetje mazzel moet ik toch zeker 6 verschillende Plan V combi's tegen komen. Zal voor je kijken! Althans, als het nog klopt dat er tussen Deurne en Nijmegen Plan V wordt ingezet. Anders worden het alleen Limburgse bestemmingen.

Mat 64 wordt nog ingezet tussen Nijmegen en Deurne. In het weekeinde meer dan doordeweeks. Buiten Limburg zijn ze ook nog te vinden tussen Arnhem en Ede-Wageningen en tussen Eindhoven en Tilburg-Universiteit. Er staan regelmatig stellen op de Nijmeegse REP. Dus daar zijn ze nog te fotograferen.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #39 Gepost op: 30 november 2015, 19:25:20 »
Hierbij ook enkele foto's van mij








En dan waarschijnlijk mijn allerlaatste foto van een Mat 64 in actieve dienst.

Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #40 Gepost op: 30 november 2015, 20:31:33 »
Misschien kunnen we dit topic nog even rekken:
https://railmagazine.nl/hoop-voor-mat64/
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #41 Gepost op: 30 november 2015, 22:05:35 »
Van een ingewijde had ik dit nieuws vorige week al gehoord.
Het kan dus toch, een deel van de stellen in de vaart houden.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #42 Gepost op: 30 november 2015, 23:44:18 »
Tuurlijk kan dat, waar een wil is, is een weg.

Aangezien dit materieel al zo lang mee gaat, ga je je afvragen
hoe lang ze nog mee zouden kunnen. (neem de loc serie 1200
bijvoorbeeld) Ik heb geen idee hoe dit materieel zich doorgaans
door de keuringen en onderhoudsbeurten heen slaat.
Zou de kans op uitval nou echt heel erg groot zijn? En zouden de
kosten dan echt zo hoog zijn?


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #43 Gepost op: 01 december 2015, 06:55:20 »
Een slt valt sneller uit  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: mat'64; de laatste loodjes. Foto draadje.
« Reactie #44 Gepost op: 01 december 2015, 09:37:45 »
Tuurlijk kan dat, waar een wil is, is een weg.

Aangezien dit materieel al zo lang mee gaat, ga je je afvragen
hoe lang ze nog mee zouden kunnen. (neem de loc serie 1200
bijvoorbeeld) Ik heb geen idee hoe dit materieel zich doorgaans
door de keuringen en onderhoudsbeurten heen slaat.
Zou de kans op uitval nou echt heel erg groot zijn? En zouden de
kosten dan echt zo hoog zijn?
Inprincipe kun je dit soort techniek eeuwig blijven opknappen en reviseren..
Maar je zult toch altijd onderdelen hebben die slijten, veel daarvan zijn niet zo bijzonder en dan hebben we het over remblokken, koolborstels en koperen contacten van schakelaars bijvoorbeeld.
Daarvan is het geen kunst om ze na te blijven maken.

Maar er zijn ook genoeg onderdelen die een stuk unieker zijn en technisch inmiddels al lang achterhaald. Je kunt dan denken aan de motorgeneratoren, compressoren, tractiemotoren, de rijwals en zaken als verlichtingsomzetters ed.
Die zijn of speciaal gemaakt voor mat'64, of allang niet meer in reguliere productie.

Ook die kun je bij defecten vaak wel oplappen, maar dat kost wel het nodige want het opnieuw wikkelen van een tractiemotor is bijvoorbeeld gewoon handwerk.
Verder gaan componenten ookweleens zo defect dat ze niet meer te redden zijn, en dan wordt het natuurlijk steeds moeilijker...