Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
  

Auteur Topic: Welk reedcontact en magneet  (gelezen 11474 keer)

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Welk reedcontact en magneet
« Gepost op: 29 October 2007, 18:46:14 »
Hallo
Ik ben bezig met een test baantje maken voor koploper om te leren hoe het automatiseren in z'n werk gaat. Maar om de treinen te detecteren.
Zat ik te denken om reedcontacten te gebruiken conrad nummer 503878 - 89.
En al magneet zat ik te denken:
503662 - 89
502061 - 89
En nog meer keus. Maar als ik kijk bij roco of marklin catalogus zijn ze veel duurder.
Enn waar moet ik de magneet plaatsen alleen aan de onderkant van de loc of ook nog in wagons

Mvg,
Marcel

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2007, 19:40:30 »


Hoi Marcel,
Ik zou voor het reedje die van ongeveer 10mm lengte nemen.
Die magneten zijn wel aan de grote kant. Zelf heb ik ze ergens in Houten gekocht. Het zijn kleine blokjes van ong. 4x4x4 mm.
Ik gebruik ze op mijn analoge baan en weet dus niet hoe dat bij koploper gaat.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2007, 20:31:15 »
Deze 502061 - 89 is 2x2x2 groot is die sterk genoeg?
Hoe hebben jullie je magneet gemonteerd?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2007, 20:37:25 »
Hij lijkt mij aan de kleine kant maar is te proberen natuurlijk. Ik zie bij Conrad weinig bruikbare andere staan....
Lijmen met een héél klein druppie secondenlijm.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2007, 20:45:56 »
Ik heb dezelfe soort magneetjes als jajo, van Fleischmann nr. 9426

Maar laatst bij de Action ben ik zo'n spel tegen gekomen met allemaal van die staafjes met aan beide zijdes ronde magneetjes en met van die metalen kogeltjes en daarmee kan je allerlei bouwwerken maken.
Die ronde magneetjes werken dus ook perfect en makkelijk weg te werken ( rond gaatje boren) en dat kost slechts 7,95 en je hebt meer dan 200 magneetjes die sterk genoeg zijn.


MRP_Peter

  • Gast
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2007, 07:31:00 »
Of je werkt met stroomdetectie, dat scheelt reed kontakten en magneetjes, en zolang je trein in de detectie sectie rijdt, wordt ie gedetecteerd.


Met vriendelijke groet,

Peter.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2007, 09:03:25 »
Hier kan je heel lang en heel kort over discussieren. Bij stroomdetektie van loks en stroomafnemende wagens werkt dat prima. Heb je geen stroomvoerende wagens en valt er een treindeel af, dan heb je een probleem. Hetzelfde geldt uiteraard voor reeds en magneten. Reden waarom ik magneten aan sluitwagens zet en niet aan loks. Doet het kaboutertje ergens "klik" met de koppeling onderweg dan valt het systeem toch stil. En je kunt treinen zolang maken als je wilt. Het nadeel van altijd een sluitwagen achteraan hangen neem ik op de koop toe.
Toegegeven, ik werk niet met Koploper of andere besturingssoftware en daardoor is reeds+magneten op een stand-alone-bloksysteem misschien wel makkelijker.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2007, 09:47:36 »
Het probleem van het ontkoppelde treindeel kun je ondervangen door een (bij 2 rail dan) een weerstandje van tussen de 1K - 2K Ohm te plaatsen in de laatste wagen,waarbij je even moet kijken waar zich de ge-isoleerde kant van het asje bevindt.
De weerstand moet aangebracht worden tussen 2 asjes waarbij de ge-isoleerde wielen niet allebei aan dezelfde kant moeten zitten, indien dit wel zo is, even asje omdraaien zodat ze diagonaal gezien tegenover elkaar zitten, dat mag duidelijk zijn denk ik.

Dit toepassen is in de praktijk stukken goedkoper dan een magneet en reed kontakt en ook nog een stukje meer betrouwbaar omdat er niet met mechanisch bewegende delen geschakeld wordt (reed kontakt).
Scheelt ook het eraf vallen van magneetjes als je lijm of bevestiging niet goed meer is.

Een weerstandje kost ongeveer tussen de 2 en 5 eurocent per stuk, afhankelijk van het wattage wat je kiest, doch dit kan laag blijven daar er geen grote stroom loopt.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2007, 09:53:25 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2007, 10:03:39 »
Een weerstandje van 10kOhm lijkt mij beter, of je gebruikt weerstandslak en overbrugd daarmee de isolatie bus van het wiel.

Stroom dectectie verdient de voorkeur.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2007, 10:08:33 »
Dat kan zijn maar dat was de vraag niet.
De vraag was: "Welk reedcontact en magneet"
Dus laten we daar antwoord opgeven.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2007, 10:23:23 »
nadeel daarvan is dan weer dat bij smerige wielen of rails de wagon als nog niet gezien wordt.
en bij magneet/reed contact heb je dat probleem dan weer niet.

en gebruik nu zeker al 25 jaar reed contacten en in al die tijd misschien 1 of 2 keer problemen gehad dat reed contact kapot was. daarnaast in al die 25 jaar al ontelbaar keer een trein een zetje moeten geven omdat de rails of wielen te smerig waren. en als je je dan bedankt dat de gemiddelde lok meer stroomnemende assen heeft dan een wagen met 1 wielletje per kant, vraag ik me toch sterk af wat betrouwbaarder is.

Als ik alleen naar mijn ervaring kijk is het bewezen dat magneten met reed betrouwbaarder is.: Neem het ruim, 10 fouten bij reed tegen honderden fouten bij stroomopname van loks, en die hebben al minimaal 2 wielen per kant voor de stroom afname ( sik ) maar alle andere toch minimaal 4 wielen, tegen maar 1 voor een wagon.

Ik weet heel goed dat er genoeg zijn die er anders over denken, en andere ervaringen kunnen hebben. Maar om als definitie te zeggen dat stoomdetectie betrouwbaarder is klopt niet, in elk geval niet bij mij.

als reedcontacten gebruik ik dan onderandere deze van conrad:
REEDKONTAKT
Bestnr.: 436186 - 89
of een slag kleiner.
magneetjes gebruik ik verschillende soorten, de laatste voorraad heb ik uit ander speelgoed gehaalt, van dat geomag, die staafjes uit elkaar halen heb je 2 magneten per staafje, en dat geomag kun je soms heel voordelig krijgen, en zijn behoorlijk sterke magneetjes.

heb in houten ook al wel eens kleine rechthoekige magneten gekocht, zijn iets makkelijker onder kleinere loks te krijgen, en werken ook prima.

Groet,
Roelco

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2007, 11:06:45 »
Ik gebruik al jaren reedcontacten en tot volle tevredenheid.
De reedcontacten zijn 10 mm lang en de magneetjes zijn
2x2x2 mm die met dubbelzijdige plakband onder de loc en/of wagon
worden geplakt.
Secondenlijm werkt ook perfect maar de magneetjes
zijn dan moeilijker te verwijderen als je ze op een andere plaats
wilt hebben.
Als je secuur werkt heb je hiermee weinig of geen last van storingen.
Ik rij in schaal N

Groet Frans

Marcel-v-R

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2007, 14:20:00 »
En moet ik ze alleen in de lok plaatsen of ook nog in de wagons?

Mvg,
Marcel

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2007, 15:01:02 »
1 van voren en 1 van achteren.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Welk reedcontact en magneet
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2007, 03:30:41 »
@Geoffrey:

Er is een (1) maar aan het plaatsen van 2 magneetjes op een trein(voor en achterzijde).....
Hierbij zul je dan rekening moeten houden dat je trein korter is dan de afstand tussen het reedkontakt van het huidige blok waar de trein in rijdt en het reedkontakt van het volgende blok, anders krijg je rare situaties, vooral wanneer je 'dubbel- of multitractie' met treinstellen rijdt waarvan de motor-draaistellen zich aan de voorzijde en aan de achterzijde van de trein bevinden.
Plus je krijgt een mogelijk geval van een soort dubbel detecteren van een trein, wat je dan ook in je beveiliging moet verwerken om mogelijke mis-standen te voorkomen.
Misschien is alleen plaatsen aan het eind van de trein een betere oplossing in dit geval.

Met vriendelijke groet,

Peter.