Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43

Auteur Topic: Marklin Hamo motorpost, sluitseinen schakelen via functie mapping?  (gelezen 6938 keer)

PeterNS

• Offline Offline
Marklin Hamo motorpost, sluitseinen schakelen via functie mapping?
« Gepost op: 22 November 2015, 14:23:05 »
Beste forumleden,

Ik heb een Marklin Hamo motorpost voorzien van een ESU decoder 54611.
Verder heb ik een SprogIIv3 lokprogammer om makkelijk te kunnen programmeren.
Op dit moment schakelt F0 de front en sluitseinen rijrichting afhankelijk en via F1 de binnnenverlichting

Mijn wens is om via functie mapping uitschakelbare sluitseinen mogelijk te maken.
Verder zou ik ook via functie mapping aan beide zijden het rangeersein willen voeren.

Tot op heden na diverse keren lezen van de ESU handleiding van de decoder kom ik er nog steeds niet uit.
Ook heb ik diverse draadjes op dit forum erover gelezen maar kennelijk wil het kwartje niet bij mij vallen.

Is er iemand van u die mij op weg kan helpen?

Met vriendelijke groet,

Peter Hoen
« Laatst bewerkt op: 24 November 2015, 00:02:17 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

henk

• Online Online
Re: functie mapping Marklin Hamo motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2015, 14:30:14 »
Je kan de sluitseinen alleen onafhankelijk aansturen als ze ook op een eigen functieuitgang zijn aangesloten. Ik vermoed dat de frontseinen bij cab1 nu op dezelfde uitgang zijn aangesloten als de sluitseinen bij cab 2 en omgekeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Yeti

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2015, 14:38:13 »
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2015, 15:17:35 »
Wil je ook de binnenverlichting schakelbaar houden, zal je zoals ook Henk al zei, buiten F0 voor de frontseinen ook nog twee Aux uitgangen nodig hebben voor de sluitlichten. Op elk uitgang komt dan één set sluitlichten. Je kunt dan de F1 aux1 en F2 aux2 bv gebruiken en dan aux2 slim mappen naar F1 rij richting afhankelijk. Je zou er voor kunnen kiezen om dan géén functie uitgang te nemen voor de binnenverlichting, maar deze gewoon constant te laten branden.
Verder een tip: hang er een paar post wagens tussen met stroomvoerende koppelingen en zorg dat de wielen daarvan ook stroom afnemen. Die Hamo's hebben daar nogal eens problemen mee ;). De link naar mijn Hamo verbouwing is hierboven al gegeven. De postwagon ombouw staat er ook in.
Wil je ook de binnenverlichting blijven schakelen, kun je een fetversterkertje op de uitgangen aux3 en aux4 aan je decoder vast solderen zodat je deze ook kunt belasten.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2015, 15:19:34 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2015, 17:04:50 »
Mijn wens is om via functie mapping uitschakelbare sluitseinen mogelijk te maken.

Zelf zou ik gaan voor het uitschakelbaar maken van een zijde. Maw, front/sluitverlichting per zijde schakelbaar. Gaat het niet de fout in als je van rijrichting wisselt.

Maar zoals gezegd, je kan dit allemaal pas doen als het het daarvoor aan sluit. Wil je en per zijde, en rangeersein en binnenverlichting schakelbaar heb je 6 functie uitgangen nodig. Standaard heeft de Lopi er maar 4 dus zal je de fet schakeling moeten plaatsen of een extra functiedecoder moeten plaatsen.

Als je het ook goed vind dat je maar één zijde uit kunt schakelen (je koppelt altijd de wagons aan dezelfde zijde) en dat rangeerlicht gevoerd wordt als je al het licht uit zet dan heb je aan vier uitgangen genoeg en heb je nog schakelbare binnenverlichting. Dit zou dan alleen een hardware oplossing zijn en is het eigenlijk net zo makkelijk de MOSFET voor uitgangen 5 en 6 te gebruiken.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2015, 21:18:35 »
Timo,

Het is voor mij goed als het aan 1 kant uitschakel is.

Met vriendelijke groet,

Peter

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2015, 21:42:21 »
In dat geval, kun je F1 gewoon op de binnenverlichting laten. De sluitlichten aan de kant van de postwagons losmaken en op F2 zetten. F2 richting afhankelijk mappen zodat deze alleen aan kan als de trein de goede kant op rijdt.

Voor de Lopi v3 DCC wordt dat CV153=0

Voor de Lopi v4DCC wordt het:
CV31 = 16, CV32 = 2    CV394 =   0
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2015, 08:53:24 »
Ruud,

Wat bedoel je met( na het losmaken van de draden ) op F2 zetten?
En hoe bereken je de cv's?
Is er een manier voor de cv's te berekenen die ik mij ook zou kunnen aanleren?
Ik heb de ESU Lokproammer op mijn PC gedownload.

Vriendelijke groet,

Peter

henk

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2015, 09:31:17 »
De ESU lokpilot heeft vier versterkte functieuitgangen. Deze vier uitgangen hebben respectievelijk een witte, gele, groene en violete draad. Die uitgangen heten ook wel aux0 (wit en geel, beide standaard rijrichtingafhankelijk schakelbaar via f0 op je regelaar), aux1 (groen aan/uit via f1) en aux2 (violet aan/uit via f2). Momenteel is de front- en sluitverlichting op beide aux0 uitgangen aangesloten en de binnenverlichting via de groene draad vermoedelijk op aux 1. Als je nu de rode verlichting bij één cabine apart aansluit op aux 2, dan is die standaard via f2 op je regelaar schakelbaar. Ruud laat ook nog zien hoe je de decoder zo kan programmeren dat aux2 rijrichtingafhankelijk wordt (zoals de twee f0 uitgangen standaard rijrichtingafhankelijk schakelen).

Ik denk dus ook dat Ruud aux2 en f2 iets te snel door elkaar gebruikt. Aux gaat altijd over de functieuitgangen op de decoder. F gaat over drukknoppen op je centrale of handregelaar. Standaard is de boel zo ingesteld dat aux1 met f1 wordt bediend en aux2 met f2, maar zelfs dat is te veranderen.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 09:37:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2015, 09:39:13 »
In de gegeven link moet het printje achter aansluiten volgens "D". De voorste print kun je origineel laten als je die niet anders wil gaan schakelen.
De ESU LokProgrammer software installeren en deze handleiding effe doorlopen, wijst het zich vanzelf ;). Ik heb er een nieuw project Lokpilot3 DCC en een voor Lokpilot4DCC voor aangemaakt, dan de mapping aangepast en de veranderde CV's uitgelezen. Die zul je dan in je decoder moeten programmeren.

Citaat
Ik denk dus ook dat Ruud aux2 en f2 iets te snel door elkaar gebruikt. Aux gaat altijd over de functieuitgangen op de decoder. F gaat over drukknoppen op je centrale of handregelaar. Standaard is de boel zo ingesteld dat aux1 met f1 wordt bediend en aux2 met f2, maar zelfs dat is te veranderen.
Juist Henk (y).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2015, 13:01:55 »
De sluitverlichting van één zijde zo aansluiten werkt wel maar bedenk wel dat je dan aan die zijde van de loc geen frontseinen meer hebt of ze nog steeds gekoppeld zijn met de andere kant. Nu zal het bij een motorpost niet zo'n storm lopen aangezien je hier nooit trek duw combinaties mee zult doen.  ;D

Maar dan heb je nog steeds geen sluitseinen ;)

Timo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2015, 13:35:30 »
 ??? dat mag je mij dan eens uitleggen 8).
Als je alleen de achterkant sluitlichten aanpast, brand van voren alles als normaal:
frontlichten bij vooruit, sluitlichten bij achteruit.
Rij je achteruit (met of zonder post wagons):
Heb je wel frontlicht, die heb je nl niet aangepast en sluitlichten wel of niet via F1 (of F2, net wat je mapped).
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 13:40:48 door ruudns »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2015, 16:07:14 »
Daarom mijn of in de zin. Je past aan een zijde

OF zowel front als sluitlichten aan. In dit geval dus sluitseinen naar een losse uitgang en dan de frontseinen afkoppelen

OF Je past alleen de sluitseinen aan. Dus sluitseinen naar een losse uitgang en de frontseinen bij de sluitsein van de andere kant.

Voor gekoppeld rijden is er geen verschil maar de 2e lijkt me beter omdat je dan nog steeds volledige verlichting hebt.

Maar, door maar aan een zijde de sluitseinen los te koppelen moet je dus altijd de wagons koppelen aan deze zijde.

Ook gaat het de mist in als je achteruit gaat rijden (branden als nog de frontseinen tegen de bakken). Maar aangezien het een motorpost is en geen trek-duw combo zal dat niet zo'n storm lopen aangezien je niet gekoppeld achteruit zal rijden). Was het wel een trek-duw was optie 1 dus logischer. (Of nog beter, extra functieuitgangen maken.)

Timo
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 16:08:51 door Timo »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2015, 18:37:51 »
@Timo: 't zal wel aan mij liggen. Misschien zeg je wel het zelfde ;D.
Ik laat de frontlichten feitelijk aansturen als van ouds qua schakelen door F0. Koppel daarbij het sluitlicht aan de "voorkant" bij het frontlicht van de "achterkant" (ook dat is standaard). Maak vervolgens het sluitlicht aan de "achterkant" (de postwagenzijde) schakelbaar via F1 (of F2 afhankelijk waarop je de binnenverlichting mapped) rijrichting afhankelijk. Dit kan dus alleen aan als de lok vooruitrijdt.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2015, 19:10:24 »
Dat is exact wat ik bij optie twee zeg ja  ;D

Bij optie 1 eigenlijk hetzelfde maar laat je aan de "aangepaste zijde" of kopperzijde zijde de frontseinen los.

Overigens is het met een hardware oplossing mogelijk om één zijde volledig (dus sluit en frontseinen) schakelbaar te maken. Maar dit is wat lastiger als de ledjes met weerstanden al op een printje zitten.

Je moet dus zorgen dat de weerstand van de ledjes steeds aan de blauwe draad zit en dan met een diode naar een losse uitgang. Ik zou alleen NIET zo doen als in het plaatje (diode naar beide sluitseinen) maar de diodes naar de sluitseinen en frontseinen van de koppel zijde. Zo kan je een zijde doven ongeacht de richting. maar, zoals gezegd, als de ledjes al kant en klaar op een printje zitten zou je hiervoor dat printje moeten uitpluizen en aanpassen.

Timo