Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Starter met diverse ideeën en bijbehorende vragen  (gelezen 4118 keer)

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
Starter met diverse ideeën en bijbehorende vragen
« Gepost op: 21 November 2015, 14:41:56 »
Beste Forumleden,

Wij willen een winter(berg)landschap gaan maken met een N-spoor.
Weinig ervaring maar wel nieuwsgierig en redelijk handig.

We willen twee dorpen maken, met ski-piste en een hoog "kerst" gehalte ;D.
Denk aan een kerstmarkt, verlichting, schaatsbaan, etc..
Het aantal treinen en rails zal beperkt zijn, een klein rangeer terrein en twee kleine stations.

Ben gek op foto's kijken in jullie posts, dus ik zal deze regelmatig ook zelf plaatsen.

Wat ik heb uitgezocht en ook de wensen zijn;
- Schaal Z aangekocht en weer verkocht, er is maar weinig te krijgen in de sneeuw/kerst sfeer en redelijk gevoelig.
- Schaal N past (net) op de vensterbank (3.20x0.5) in de woonkamer, ziet er leuk uit en is redelijk veel voor te verkrijgen.
- De baan wordt in de wintermaanden gemaakt en gebruikt.
- De baan zal in in twee delen splitsen, en zo gebouwd dat deze dicht kan en naar zolder geplaatst wordt.

- Het verhaal speelt ergens af in de alpen, in de III'e periode (1945-1970).
- Wil toch wel digitaal gaan rijden, wel zelf, niet duur, enkele wissels bedienen zou ook digitaal kunnen maar hoeft (nog) niet.
- Zelf denk ik aan een Roco/Fleischmann Multimaus (i.v.m. kosten en beperkt gebruik) al vind ik het station van TRIX/Marklin ook wel mooi.
- Dan ga ik automatisch naar DCC rijden, i.p.v. Sx (selectrix), als ik het goed gelezen heb moet je hier een keuze in maken.
- Wissels met servo van CONRAD.
- Wissels (actief puntstuk) met ??? decoder.
- Rail wordt van het merk Peco, type 55, bochten ga ik leggen met b.v. een tracksetta.
- Eén stoomlok met geluid en stoom en één elektrische "berg" lok om te beginnen.
- Decoder zelf inbouwen, ESU sounddecoder v 4.0 met speaker ziet er goed uit, kan alle protocollen schijnbaar aan en zal moeten passen in een stoomlok met tender. Als ik een lok vind die al voorzien is van een decoder zal dit een prijs overweging zijn.

- Seinen aansturen is nog een vraagteken, hoeft niet perse te kloppen.
- Spoor aanleggen in blokken zie ik niet zo zitten, tenzij iemand een hele goed reden heeft voor deze situatie.
- Wel zou ik het leuk vinden dat de treinen langzaam rijden door het station, en/of een wachttijd hebben, echter wil ik hiervoor zeker geen 200,- tot 600,- uitgeven voor een automatisering van het geheel. Ik heb iets gelezen van diode schakelingen maar het fijne weet ik hier niet van.
- Een erg mooie baan vind ik dit: http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/Deel7/index2.html

Ik heb het idee grof uitgewerkt in trackplanner, echter zonder hoogteverschil.
De linkerzijde is de hoge kant, met piste.
In het midden 3x hoogtecirkel in een berg.
Rechts daarvan een waterloopje, de haven hebben we er bij voorbaat maar uitgehaald, past niet echt in deze opstelling dachten wij (lees ruimtegebrek).
Rechtsvoor het rangeer terrein, iets verdiept.
Rechts het grote dorp.

Graag jullie bevindingen en/of advies, wordt zeker gewaardeerd! (y)
We willen graag een goed begin leggen voor een meerjaren project.

Startende N'er 3.20x0.50 Ep. III-IV winterlandschap in de bergen

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Starter met diverse ideeën en bijbehorende vragen
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2015, 15:48:15 »
Welkom Winterbaan (als ik je dan zo maar zal noemen  :P),

Ik ben zelf N-spoorder dus ik zou je wel wat informatie kunnen geven. Allereerst kun je ook veel informatie vinden in de Benluxspoornet Encyclopedie maar dat nu even terzijde. Ik neem aan dat je nog helemaal geen materiaal hebt en als dat zo is zou ik eerst een digitale startset aanschaffen. Dan heb je al een hoop rails (afhankelijk van het pakket, al zie ik dat je al voor Peco rails gaat dus dan kan je de originele rails ook altijd nog verkopen), een digitale centrale en een lok met ingebouwde decoder. Waarom een startset? Nou dit is veel goedkoper dan wanneer je dezelfde spullen los zou kopen. Ik zelf heb de Multimaus (MM) van Roco omdat deze eigenlijk de meest gebruiksvriendelijke centrale is voor als je beginnend digitaal bent of een niet zo'n uitgebreide centrale/baan wilt/hebt. Ik zelf heb ook naar de mobile stations gekeken maar vond de MM lekkerder in de hand liggen. Waar je wel even op moet letten is dat wanneer je ook accessoires wilt bedienen dat je wel steeds heen en weer moet switchen. Ik vind dit voor mezelf niet prettig als ik en aan het rijden ben met (meerdere) loks en dan ook nog is met hetzelfde apparaat moet switchen om m'n wissels en seinen aan te sturen, maar dit is een persoonlijke voorkeur (je kan overigens een 2e MM erbij nemen om dit te schakelen). Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om wissels gewoon analoog te schakelen gezien je er in je baanplan toch niet zo heel veel hebt.  Ook over de centrales staat een mooi stukje in de Encyclopedie als je ze nog met elkaar wilt vergelijken.

Wat kan ik verder nog melden?... Ja dat van die blokken is niet per se nodig als je toch maar met 1 of 2 loks tegelijk zal rijden. Wil je met meer rijden dan is het wel raadzaam een beveiliging te bouwen om botsingen door onoplettendheid te voorkomen. Het laten afremmen van treinen kan inderdaad met diodes. Ikzelf gebruik het systeem van Lenz hiervoor ook wel bekend onder het ABC systeem. Dit zijn kleine kastjes welke aan de rails bevestigd zijn welke je d.m.v. handmatig of bijvoorbeeld via een schakelaar in de baan kan laten werken. Zodra het signaal wordt ingeschakeld zal de trein afremmen en stoppen (langzaam rijden is ook mogelijk bij de Lenz BM2 module). Ik zie ook dat je decoders van ESU wilt gebruiken en die zijn over het algemeen compatibel met dit systeem. En bij de baanbouw moet je verder op je hellingshoek letten. Voorgeschreven staat dat de helling niet meer dan 3% zou moeten bedragen.

Tot slot: Raad ik je aan de Encyclopedie door te nemen en eventueel draadjes over de dingen waar jij meer info van wilt op te zoeken en anders kun je altijd in deze topic terecht voor je verder vragen. En ook heel belangrijk, doe vooral wat jezelf wilt en aanstaat! Het is jouw baan en jij moet er van kunnen genieten in de 1e plaats (y)

Succes!

Mvg Stefan

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2015, 16:00:21 »
Haha, ja, de naam is Roy ;D

Bedankt voor je tips, ik ga zeker verder lezen!
Er is alleen zoveel en ik heb nu een redelijk eenduidig verhaal, mocht ik er goed naast zitten kom ik er met jullie zo snel achter!

Op de mobile stations zitten makkelijkere bedieningen voor de wissels toch?
Het omschakelen is inderdaad niet erg handig nee.

De helling, 3%, is geen 3cm/m toch?
in een cirkel van ca. K=226 wil ik per cirkel ongeveer 50-60mm stijgen.
Dit omdat je anders niet uitkomt met de hoogte.

Op de beurs in Houten, 12 december (staat niet in de agenda?) wil ik het e.e.a. gaan aanschaffen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2015, 16:20:18 »
Hallo Roy,

Welkom op het forum!  (y)

Op de mobile stations zitten makkelijkere bedieningen voor de wissels toch?

Sommige mensen vinden het gemakkelijker de wissels met de Mobile station II of Multimaus te bedienen. Anderen hebben de voorkeur voor drukknoppen op een schakelpaneel. Het is maar wat je makkelijk vindt. Wil je via de Mobile Station gaan bedienen zal je versie II moeten nemen, versie I kan je geen wissels bedienen.

De helling, 3%, is geen 3cm/m toch? in een cirkel van ca. K=226 wil ik per cirkel ongeveer 50-60mm stijgen.
Dit omdat je anders niet uitkomt met de hoogte.

Zie even het artikel in de encyclopedie over hellingen en klimspiralen: Hellingen en klimspiralen. Daar staat het een en ander wel uitgelegd.

Op de beurs in Houten, 12 december (staat niet in de agenda?) wil ik het e.e.a. gaan aanschaffen.

Kijk even op de website: Modelspoorbeurs houten

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2015, 20:18:17 »
Bedankt Ronald,

Goede tips met links erbij, handig!

Stel ik ga voor de Mobile station, kan ik dan minitrix (sx) en fleischmann (DCC) door elkaar rijden?
Kan ik ook ESU switchpilot gebruiken voor de wissel? In de beschrijving staat alleen DCC namelijk, wat de keuze van centrale zou beperken.
(of een alternatief voor ESU zoeken op selectrix protocol zoeken)

Klimspiraal uitgerekend, fijn dat bestand, scheelt weer een hoop werk.
Ergens heb ik ook gelezen dat de rail het beste iets gekanteld kan worden, dit kan mooi met de draadeinde ingesteld worden.

vr gr

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 21 November 2015, 20:34:25 »
Stel ik ga voor de Mobile station, kan ik dan minitrix (sx) en fleischmann (DCC) door elkaar rijden?

Hum... even wat info opgezocht en ook de handleiding van internet bij Trix.... Daar geven ze inderdaad alleen DCC of motorola aan. Selectrix wordt wel door Mobile Station I en niet door de mobile station II. Mobile station I kan geen wissels aansturen. Wil je dat wel, dan zal je moeten kijken bij ander merk voor een centrale. Het is niet anders.

Kan ik ook ESU switchpilot gebruiken voor de wissel? In de beschrijving staat alleen DCC namelijk, wat de keuze van centrale zou beperken.

Niet bij een centrale die geen DCC heeft. Voor een Esu-switchpilot moet de centrale DCC spreken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 21 November 2015, 20:34:49 »
Minitrix is ook gewoon DCC tegenwoordig. Wel zijn de decoders van Minitrix multiprotocol, dus geschikt voor zowel SX als DCC.
Grt, Wim

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #7 Gepost op: 21 November 2015, 22:04:07 »
Wissels:
In de gebruikershandleiding, vanaf onder naar boven is NL, lees ik dit:
Hier kunt u instellen welk dataprotocol voor het schakelen van de magneetartikelen moet worden
gebruikt. Onafhankelijk van het locomotiefprotocol. Standaard is het DCC protocol ingesteld.

Het schakelen van wissels volgens het DCC protocol moet dan kunnen in MSII (trix/marklin)
Er is één verschil tussen de MSII van trix en marklin (behalve de kleur dan) en dat is de basisinstelling van het bovenstaande.
Trix staat standaard op DCC en Marklin op MM2

Opgelost!

Treinen:
De vraag ik dus of MS II met SX overweg kan?

Ik lees:
Kies:
Bijv. MM2 programmeerbaar
Adresbereik:
MM2 codeerschakelaar 1 - 80
MM2 programmeerbaar 1 - 255
DCC 1 - 9999

Dus wel marklin moterola en DCC, maar geen SX.
Nou dan hou ik daar rekening mee!

Het enige aandachtspunt is dus, als ik een minitrix trein koop, mét reeds een decoder reeds ingebouwd, dat deze op DCC moet rijden, aangezien ik de rest ook op DCC rijdt is dat ook beter als MM en DCC door elkaar lijkt mij.

Bedankt heren, het wordt een MSII van Marklin, iets duurder dan Multimaus maar vind deze mooier (grafischer) werken en ik wil hem ook graag wegzetten.
Top  (y)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 21 November 2015, 22:42:42 »
Alleen als je tweedehands materiaal gaat kopen, moet je bij Minitrix opletten of het ook DCC kan. Tegenwoordig kunnen alle Minitrix-modellen ook DCC. Het zal al ouder dan een jaar of 15 moeten zijn, wil het alleen SX kunnen (waarschijnlijk nog wel ouder).
Grt, Wim

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2015, 12:11:22 »
SX (of Selectrix) is een speciaal protocol dat ooit door Trix uitgebracht is. Met de overname van Trix door Marklin is het Selectrix protocol weer terug bij de "uitvinder". Marklin is het Selectrix protocol aan het uitfaseren lijkt het. Decoders van Selectrix zullen indien ze niet ouder zijn dan 5 jaar vaak multiprotocol zijn (Zowel Selectrix als DCC). Je moet alleen uitkijken bij de aanschaf van de aansturing voor je wissels en seinen en andere appraten. Voor Selectrix zijn deze voorzien van de SX-bus. Deze is niet compatibel met een van de bij DCC gebruikelijke bussen. De aansturing van de SX-bus zit volgens mij ook niet meer op de CS2. Dus als je voor de CS2 (het zelfde geldt voor de MM) kiest dan geen randapparatuur aanschaffen van Selectrix.
Als je toch voor Selectrix wilt gaan, in Houten staat de firma ROKON. Deze verkopen uitstekende en goedkope centrales voor het Selectrix systeem.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2015, 15:26:49 »
Hallo Roy,

Mocht je gaan voor DCC-servo aansturing van de wissels dan hier nog een tip:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66902.msg3221618826.html#msg3221618826

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2015, 16:48:15 »
tnkx weer, NTeering ik zal het stuk even doornemen  (y)

Inmiddels weer een stuk wijzer, de servos van picommit (4st 28,- met beugels) en een OC12 aansturing (62,-) hebben nu mijn voorkeur.
Al ga ik deze eerst op een beurs opzoeken en pas volgend jaar ergens aanschaffen.

de peco 55 rail en ms2 gaan voor  ;D

het ontwerp rechts al wat verfijnd!

Winterbaan

• Offline Offline
  • Roy
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2016, 23:50:04 »
Weer wat ideeën verwerkt, en het e.e.a. verfijnd, geeft een aardig beeld van wat ik wil.
Het ontwerp staat erg vol, ik verwacht dat met bouwen er nog veel wordt aangepast.
Erg veel zin om te gaan starten, tot de herfst in de verloren uurtjes nog verder inlezen.

Zal wel wat raad nodig hebben m.b.t. de indeling van de secties, eerste instantie zal ik analoog rijden.
Op termijn pas digitaal, waarschijnlijk als de baan klaar is.