Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:22:04
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02

Auteur Topic: Herintreder met vragen  (gelezen 18617 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Herintreder met vragen
« Reactie #60 Gepost op: 28 November 2015, 21:22:14 »
Zoals Sander net voor mij meldt, kan het gewoon. Ik vond ook dit artikeltje nog in de encyclopedie over deze booster. http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Uitleg_Digitaal Hierin staat dat de 10725 in combinatie met de 10764 kan worden gebruikt. Veel plezier met je setje overigens, het is in ieder geval ideaal weer om aan deze hobby te besteden ;D.

Gr
Stefan
« Laatst bewerkt op: 28 November 2015, 21:24:37 door SteeF_NS92 »

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
« Reactie #61 Gepost op: 28 November 2015, 21:28:11 »
Ik was ook al aan het zoeken geweest, maar kon niet zo gauw vinden of AC / DC door elkaar gebruikt kon worden...
Uiteindelijk zou ik die link misschien ook wel gevonden hebben, maar daar wordt ook niet over de AC/DC mix mogelijkheid gesproken.

Maar het kan dus wel....

Gr,
Ron
Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 07 December 2015, 20:57:10 »
Omdat ik toch nog niet met de bouw van mijn (zolder)baan kan beginnen, rijdt mijn materiaal om wat te wennen aan hernieuwd gebruik zijn analoge rondjes.
Maar......na een stevig aantal rondjes, heeft mijn Jouef NS1300 lok de geest gegeven. Steeds langzamer en meer lawaai, en typische elektro walm, kwam het motortje tot stilstand, onder het produceren van een licht rookwolkje. Einder verhaal vermoed ik dus.
Om die reden heb ik een oproep geplaatst in het "vraag/aanbod" deel van het forum. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67312.0.html)

Ik hoop dat dit mijn andere loks bespaard blijft. Die draaien ook nog steeds hun analoge rondjes om warm te draaien voor het uiteindelijke digitale doel...
Naarmate de tijd verstrijkt, gaan de (vnl. Lima) loks steeds beter en geruis-armer draaien, dus dat beloofd wel wat goeds.
Maar dat dacht ik ook van die Jouef :-\ :-\ :-\
Dus als iemand iets heeft liggen, kijk even bij mijn advertentie! ;) ;)
Ron

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #63 Gepost op: 07 December 2015, 21:10:01 »
Helaas waren wel meer Jouef modellen wat ondermaats kwa motor.

Ik heb ooit nog een 'geval' dat op een 1600 moest lijken gehad: het motortje wat daar in zat stelde ook weinig voor en liep al snel heet, hoe goed het model zelf ook liep.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 07 December 2015, 21:18:17 »
Voor zover ik mijn kan herinneren (jaja....zolang geleden!!!) heeft deze lok altijd goed gereden, en had veel trekkracht. Middenmotor met een soort cardan aandrijving op beide wielstellen en alle wielen. (CoCo)
Maar net als die Lima 1200, was dit echt een van mijn eerste loks, dus minimaal 40 jaar oud.
Ron

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 07 December 2015, 22:10:53 »
Waarschijnlijk zijn de lagers droog gelopen of is er iets is de aandrijving gesneuveld.

De enige keer dat ik een motortje aan het roken heb gekregen was bij een 50 jaar oude V60 van Fleischmann. Die was zo smerig dat bij vol vermogen er een ring van oranje vuur op de collector te zien was (inclusief stank en rook effecten)...
De motor heeft het bovenstaande overleefd, en de loc maakt nog steeds netjes zijn rondjes

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 07 December 2015, 22:26:56 »
Ja, dat zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn. We hebben het over vergelijkbare leeftijden.
Ook veel vonken bij de collector en rook....
Zal eens kijken of ik het motortje uit elkaar kan halen om te zien of de collector vervuild is. (en dan weer in elkaar steken...)

Wordt vervolgd....
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 09 December 2015, 12:23:02 »
Wat een gepruts met dat motortje, maar uiteindelijk bleek de collector dermate beschadigd te zijn, dat het niet meer gaat werken.
Via de advertenties al een aanbod gekregen voor een andere motor, dus wacht ik daar wel op, en kan de huidige motor nog dienst doen op de sloperij die later op mijn modelbaan gaat komen. Nee....we gooien niks weg ;D ;D ;D ;D

Maar.......tijdens het werken aan de lok, schiet er een veertje van de pantograaf weg, en je weet wat er gebeurd met wegschietende onderdeeltjes....
Die vindt je pas terug als je ze niet meer nodig hebt.
Zijn dergelijke veertjes nog in de handel, of kan ik die "tegenkomen" in Houten op 12/12?
« Laatst bewerkt op: 09 December 2015, 12:37:52 door RMB24 »
Ron

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #68 Gepost op: 09 December 2015, 14:01:06 »
Staat de "Lima-man" er nog steeds? Die had altijd veel onderdelen. Anders kijk even bij Treinenshop Erwin Emmen, volgens zijn site zaal 2, halverwege rij 18, die heeft ook heel veel losse onderdelen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Husky

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 09 December 2015, 16:39:24 »
Ik heb de laatste keer in Houten vergeefs gezocht naar de Lima man. Iemand van de beursorganisatie wist mij te vertellen dat de beste man ernstig ziek is en zijn handel gedeeltelijk heeft overgedaan aan een ander. Daar zaten in ieder geval niet de Lima onderdelen bij.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 28 December 2015, 22:21:03 »
Het is alweer een tijdje geleden sedert mijn laatste bericht, maar dat had als reden dat ik de beoogde ruimte op zolder rigoureus heb opgeruimd, en alles wat weg kon (aanhangertje vol...) naar de vuilstort gebracht, waar echt niets meer mee aangevangen kon worden.
Je komt wat tegen als je al een paar jaar niet "achter de schotten" bent geweest. Een archeoloog had zijn handen dichtgeknepen.

In die opruimdrift, kwam ik nog "prehistorisch" rail materiaal tegen uit het "Tri-ang" tijdperk. Zwaar onder het vliegroest, maar verder nog best stevig materiaal.
Alleen jammer dat de railhoogte-,en breedte (van de railstaaf) niet aansluit bij het overige materiaal dat ik nog heb van o.a. Lima, Roco, Jouef en Fleischmann.

Typisch Engels is ook, dat de standaard gemonteerde raillassen altijd aan de andere zijde zitten, als waar de Europese bedrijven de raillassen plaatsen.
Maar dat is natuurlijk te verhelpen. Ik denk dat ik met de overgangslassen die in de handel zijn, een deel van mijn baan nog van het Tri-ang materiaal kan voorzien, daar waar het niet direct in het zicht ligt.
Met het beschikbare railmateriaal kom ik sowieso niet tot het gewenste resultaat qua baanlengte, dus moet er veel railmateriaal bij.
Daarbij valt voor mij de keuze op Peco of Piko, waarbij ik van de Peco wissels nog niet helemaal "helder" heb, waaruit het verschil bestaat (in rij-eigenschappen) tussen de geïsoleerde en ongeïsoleerde  puntstukken.

Die keuze is er bij de Piko rails niet. Maar bij de Peco wissels vind ik de "onderbaanse" wisselbedieningen wat handiger om toe te passen, en voordeliger t.o.v. die van Piko.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit waar de verschillen in geometrie zitten tussen beide merken.

In mijn baanplan ben ik met Piko rails aan de gang geweest, en de dubbelspoor bogen in R2 - R3 toegepast.
R1-R2 lijkt me wat aan de krappe kant, en R3-R4 komt wat ruim uit.
Ik heb het baanplan met "SCARM" gemaakt op basis van Piko rails.

Maar is b.v. een Piko R3 gelijk aan een R3 van de overige merken, of zit daar geen standaard in? Er is van Peco qua geometrie niet zoveel te vinden op internet (of ik kijk er overheen!!!)

Het is voor mij overigens wel inmiddels duidelijk geworden dat ik "digitaal" wil gaan rijden, maar de wissels analoog wil bedienen. Heb ik ook nog wat te doen i.p.v. "stekker erin en rijden maar".....
Maar eerst dus de juiste keuzes maken v.w.b. de rails, en daarbij is alle hulp welkom.

PS: Kan iemand mij uitleggen wat bij Peco het nut is van een "ontsporingsrail"??
« Laatst bewerkt op: 29 December 2015, 00:20:45 door RMB24 »
Ron

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 29 December 2015, 09:19:58 »
Voor zover ik heb gekeken liggen de meeste CAD ontworpen rail systemen redelijk bij elkaar in de buurt wat geometrie betreft, vooral in de kleinere boog stralen (waar het verschil in HoH nog niet veel invloed heeft). Peco levert volgens eigen zeggen alleen geometrie plannen voor 'crossings and turnouts', voor de rest is fat flex rails.

Het nut van een ontsporing rail is om te voorkomen dat losgeraakte wagons ongecontroleerd de helling af rollen

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #72 Gepost op: 29 December 2015, 10:19:51 »
Geisoleerd hartsuk of elektrisch geleidend hartstuk: Rij maar eens met een kleine twee asser (kof of sik) over een wissel. Het kunststof puntstuk zorgt ervoor dat je boven een minimale snelheid moet zitten op het kunststof stuk te passeren.
Dus langzaam rijden en kleine locomotieven => elektrische puntstukken.
Ontspoortongen zijn ietrs wat ter beveiliging van de hoofdbaan wordt/werd gebruikt. Met name in Engeland een veel genruikt stuk spoor. In Nederland en Duitsland wordt gebruik gemaakt van kleine kopspoortjes.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 29 December 2015, 10:49:06 »
Bij de meeste Europese merken komen de standaardboogstralen aardig overeen. Alleen is bij Roco de aanduiding verschoven. Dus wat bij Roco R2 is (ongeveer 36 cm) heet bij Piko en andere merken R1 en zo verder.
Peco heeft nogal wat railassortimenten en sommige kennen wel en andere geen standaardbogen. Waar wel standaardbogen hebben die niet ruwweg dezelfde boogstralen als bijvoorbeeld Piko, want oorspronkelijk ontworpen in inches.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #74 Gepost op: 29 December 2015, 10:50:26 »
...
Kan iemand mij uitleggen wat bij Peco het nut is van een "ontsporingsrail"??
...
...Het nut van een ontsporing rail is om te voorkomen dat losgeraakte wagons ongecontroleerd de helling af rollen

Niet helemaal juist. Om te verijden dat wagens een helling afbollen worden remschoenen tegen de wielen geschoven.

Een ontsproingstong dient om te vermijden dat een trein of losgeslagen wagon ongezutoriseerd op een ander spoor met doorgaand, al dan niet prioriteir hoger geplaatst verkeer zou geraken.
Je vindt die dan ook meestal aan het begin (of einde) van een private aansluiting op het publieke spoor.
De werking is eenvoudig: Wanneer de aansluitingswissel niet juist staat en het doorrijsein geeft rood, staat de onsporingstong open. Als je dan toch zou doorrijden worden de sporwegvoertuigen (algemeen) naast het spoor getrokken of geduwd volgens de richting van de tong en belanden zo in het ballastbed. Ze creeeren een feitelijke ontsporing.
als je die dingen ook wil inplanten in je baan, moet je het ballastbed daar ter plaatse wel aanpassen: het moet breder en hogeer liggen aan de kant waar de spoorvoertuigen uit de rails kunnen lopen om kantelen tegen te gaan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025