Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Herintreder met vragen  (gelezen 18649 keer)

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
Re: Herintreder met vragen
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2015, 14:21:11 »
Wat wij vaak deden, was een drupje olie op de as van de spoel, dat doet ook wonderen! ;)

Dat heb ik reeds gedaan, en heb (bijna)alles weer (analoog) draaiend gekregen, op die ene Lima 1220 na, waar het lipje van de koolborstels is afgebroken.
WD40 doet echt wonderen, en je ziet het meteen als je iets te ruimhartig bent geweest. Dan lijkt het wel een stoomloc, maar ook dat is na een paar rondjes weer weg! Niet meteen vanuit de bus, maar in de dop spuiten, en dan met een saté prikker wat overbrengen op de draaiende delen. En zelfs dat gaat dus nog wel eens ongewild fout.

Ron
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 14:31:48 door RMB24 »
Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2015, 15:23:26 »
PS: Waar kan ik meer info vinden omtrent die beurs in Houten? Lokatie etc...

Zie http://www.modelspoorbeurs.nl/. Bij Agenda. Je hebt mazzel. in december is er een speciale uitvoering.
In Houten zelf, niet zo'n grote gemeente, de bordjes Euretco volgen of de meerderheid van de auto's die voor je rijden  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2015, 16:03:33 »

Bedankt voor deze informatie Gerard....
Om in jouw verhaal lijn te blijven (leuke stukjes over scenery en opbouw overigens...) moet ik van het hoofdbestuur hier ter plaatse eerst nog het bestemmingsplan gewijzigd zien te krijgen, van logeerkamer naar spoorplan.
Aangezien dit soort vergaderingen veel tijd opeist, zie ik voorlopig nog geen begin, maar zodra ik de wetgever overtuigd heb, zal eerst de beschikbare ruimte "bouwrijp" gemaakt moeten worden, en wat belendende ruimtes worden geconfisqueerd moeten worden t.b.v. klimspiralen e.d.
Eerst maar eens een bouwplan indienen bij het hoofdbestuur. Misschien dat het plaatsen van een hotel op de baan de combinatie van rijden en logeren kan vormen. We wachten af.....

Ron
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 06:41:39 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Ron

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2015, 19:26:45 »
Vandaag weer ff tijd gehad om wat te checken. Bij de 1200 (1220) heb ik de lipjes van de koolborsteltjes wat opgelicht, om de staat van de borstels te bekijken. Die waren dus een beetje te ver versleten, maar erger nog....het lipje van de rechter koolborstel is afgebroken. Weet niet of ik dat er nog op krijg
zonder dat het materiaal er omheen smelt.
Ik heb al de nodige Lima's omgebouwd en heb zat van die motorschilden over. Als je er een wil hebben voor de prijs van een bubbelenvelop en 1 of 2 postzegels moet je het maar zeggen.
Ander toch maar op zoek naar zo'n CD motortje als ik de juiste kan vinden. Zie ze overigens wel staan op Ebay en Aliexpress en dat soort sites, en dan kosten ze gemiddeld 5 tot 8 eurootjes, (en goedkoper als je er > 500 besteld) en voltages van 12 - 24 volt DC.
Maar...er zijn verschillende maten, en ik weet niet zo gauw wat er in die Lima past, qua diameter als dikte.
De diameter is 25 millimeter, de dikte 12 tot 13 millimeter (lagerflens bij de as niet meegerekend)

Dunner mag natuurlijk altijd, maar het zeer soepele motortje heeft ook nog een klein vliegwiel-effect dat weer afwezig is bij de dunnere varianten.

GM&S (Piet voor 'ingewijden') in Haarlem heeft (zo zag ik laatst op Eurospoor) ook allerhande CD/DVD motortjes liggen. De Modeltorques zijn niet meer leverbaar vanwege het overlijden van de eigenaar/maker al een aantal jaar terug, maar Piet heeft in ieder geval de motortjes: het bevestigen zul je zelf uit moeten vogelen.
Ik bevestig die motortjes wel met de oude magneet als houder.
Ik boor die oude magneet op met een plaatboor, om tot een diameter van 25 millimeter te komen. Dan past het motortje er prachtig in en het geheel plaats je weer in het oude Lima motorhuis. Een messing beugeltje duwt het motortje in het huis en met de 2 originele schroefjes is het geheel te monteren.
Alleen het oude lager wegknippen en een vervangend tandwiel op de as duwen en klaar.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2015, 20:55:05 »

Zo'n nieuw (gebruikt) motorschildje met weer goede aansluit-lipjes voor de koolborstels lijkt me wel wat, voor het geval ik de juiste CD motortjes niet kan vinden. (moet die oude PC nog slopen)
Ik stuur wel een PB met mijn NAW gegevens, en regelen we de zaak daar verder, OK?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 06:41:17 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2015, 15:18:29 »
Ik ben eens bezig geweest om op te meten welke ruimte ik effectief zal overhouden, nadat de zolderverdieping leeggemaakt is.
Als de hoofdconducteur het ermee eens is, zal er een flinke ruimte overblijven.

Afmetingen:

5 meter breed tussen de schuine daken op max 80 cm hoogte, en in de lengte max 5,50mtr, als ik een deel van de overloop mee (mag) rekenen, ander blijft het 3,40 mtr.
Daar zou eventueel een mooie "U" vorm gebouwd kunnen worden.
Die eventueel beschikbare ruimte op de overloop zou dan kunnen dienen als ruimte voor een klimspiraal, of in mijn geval "afdaal-spiraal", maar dan moet er genoeg ruimte overblijven om onder de baan te kunnen komen. Moet ik nog eens berekenen.
Als de plannen goedgekeurd worden, kan ik eens met een sporenplan beginnen.
Ik zal eens kijken of ik een tekening (met paint o.i.d.) van de ruimte kan maken en hier plaatsen.
Plan is toch een vnl. Nederlands landschap vanwege het merendeel Nederlands rijdend (of nog rijdend te maken) materieel.

Gr,
Ron
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 November 2015, 15:49:15 »
Niet precies op schaal, maar zo zou het kunnen worden qua ruimte.
Spoortafel(s) nog niet ingetekend.

« Laatst bewerkt op: 23 November 2015, 20:34:03 door RMB24 »
Ron

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #22 Gepost op: 23 November 2015, 16:07:38 »
Ik weet dat het ten koste gaat van je baanoppervlakte, maar een hoogte van 1,25 mtr. geeft straks een véél mooier beeld van al je geknutsel.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2015, 20:44:25 »
Het geheel komt nu mooi uit met de onderste balk. Als de tafel hoger wordt, scheelt dat enorm in de beschikbare ruimte omdat het dak nogal schuin toeloopt.
Maar het is 'slechts' een opzetje, dus er kunnen zich nog wijzigingen voordoen.
Ron

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2015, 23:16:55 »
Hallo,
Als je voor de deur een opklapbare brug maakt kun je een rondlopend traject aanleggen en heb je relatief weinig bogen in je baan.
Dit komt  de natuurgetrouwheid zeker te goede.
je kunt dan langs de wand gedeelte voor gedeelte aanleggen en toch al rijden.
Mooiste is als de deur dan naar buiten opengaat.
Nog mooier is een rondlopende baan die ook over de voor-overloop gaat.
Dat zou dan gewoon een smalle 2-sporige verbindingsbaan kunnen worden
Ik weet alleen niet of dat te realiseren is bij de CV en trap

succes jandcargo

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2015, 23:49:59 »
Er zijn diverse opties die door mijn gedachten gaan. Ook die van een rondlopend traject met brug/module gedeelte voor de deur. Die wil ik eigenlijk doormidden zagen, waardoor het bovenste  deel naar binnen kan opengaan als de baan "in bedrijf" is. (Zo'n soort "boerendeur")
Een rondgang die helemaal rondgaat (ook via overloop en boven de trap) zit er niet in vanwege de CV ketel links.
Het zou natuurlijk uit modules kunnen gemaakt worden, maar dat is dan iets wat later misschien nog kan. Er moet komende week eerst nog even een nieuwe ketel opgehangen worden, dus daarna heb ik pas inzicht wat er eventueel aan ruimte overblijft.

Anders worden het klim/daal-spiralen op die delen die buiten de kamer komen, en kunnen de treinen onder de gemaakte tafel op schaduw stations ondergebracht worden.
Maar het sporenplan moet nog gemaakt worden, dus is afhankelijk van de uiteindelijk beschikbare ruimte.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel tijd anderen aan de bouw besteed hebben voor een dergelijke baan. Ik ga er vanuit dat het nooit klaar is, en dat e.e.a. ook niet binnen een week zover is dat er alvast gereden kan worden, maar....ik ben een beginner (zie mijn onderschrift) die op dit moment alleen nog plannen heeft, en omdat de benodigde spullen ook niet gratis zijn, zal het best nog een tijdje duren voordat het op een begin gaat lijken!!! :o :o :o
Maar met de tips en adviezen van dit forum, zal het best wel een aardige tijdsbesteding worden.
Je ziet....plannen zat, maar tijd en eurootjes zijn ook deelnemers in het spel.....

Ron
Ron

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 24 November 2015, 00:13:12 »
Er zijn diverse opties die door mijn gedachten gaan. Ook die van een rondlopend traject met brug/module gedeelte voor de deur. Die wil ik eigenlijk doormidden zagen, waardoor het bovenste  deel naar binnen kan opengaan als de baan "in bedrijf" is. (Zo'n soort "boerendeur")
Ron

De deur doormidden zagen is misschien wel zonde. Dan zou ik de deur eruit halen, opslaan een vervangen door een schuifdeur ofzo.

zoiets:
Jeroen

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 November 2015, 00:18:02 »
zeker dat tafeltje met dat lampje is het helemaal (hahahahahahahh)
geweldig

groet jandcargo

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 November 2015, 09:56:57 »
Ik geef toch de voorkeur aan het horizontaal doormidden delen van de deur i.p.v. de voorgestelde vouwdeur.
Reden: Ik heb hier ook nog twee hééééél nieuwsgierige katten rondlopen, die samen erg bedreven zijn in het openen van m.n. dit type deur, en aangezien de nieuwsgierigheid zich na het binnentreden van de kamer zich niet uitsluitend tot het grondoppervlakte beperkt, maar ook een speurtocht door het in aanbouw zijnde dorp en sporenplan met zich meebrengt, heb ik toch liever een wat zwaardere barricade om ongewenst bezoek buiten de (gesplitste) deur te houden.
En zo'n tafeltje met schemerlamp heb ik beneden ook staan, en ik weet wat voor aantrekkingskracht dit heeft op (mijn) katten.
Bovendien denk ik dat kattenharen geen positieve invloed hebben op het inwendige van de model lokomotieven.
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 November 2015, 15:46:53 »
Nou heb ik nog wel even een vraagje m.b.t. het digitaal rijden i.c.m. de RoCo MM, die jullie vast wel kunnen beantwoorden.
Er kunnen met die MM een aantal treinen (mist digitaal voorbereid) aangestuurd worden.
Maar er zit 1 bedieningsknop op dat apparaat. Als ik 1 trein heb rijden, en ik wil de tweede ook laten rijden, bedien ik die dan met dezelfde "snelheids regelaar", nadat ik op het apparaat die tweede trein (loc adres) heb gekozen?

Beginnersvragen hè!

Als ik dus met maximale aantal treinen dat in die configuratie bestuurd kan worden wil laten rijden, bedien ik die allemaal met dezelfde snelheids regelaar?
En als ik 1 of meerdere treinen wil laten stoppen, moet ik ze eerst selecteren via het locadres, voordat ik deze kan bedienen.

Als het zo is, dan is het nog een hele toer om e.e.a. digitaal/handmatig aan te sturen, toch? Of zijn er meerdere snelheidsregelaars aan te sluiten, waardoor ik niet op 1 apparaat eerst de bewuste trein moet selecteren, alvorens ik deze kan aansturen?
Ik kan dat niet zo snel vinden in de gebr.aanwijzing van die MM.

Dan nog een vraagje over het inbouwen van een locdecoder: Welk merk/model/type wordt geadviseerd voor mijn Lima lokomotieven? (geen geluid)
Volstaat b.v. de goedkoopste om mee te beginnen, of is een bepaald merk/type aan te bevelen, en waar moet ik rekening mee houden. (Uiteraard DCC type dacht ik..)

Hier laat ik het even bij, anders raak ik zelf de digitale weg kwijt.....

Gr,
Ron
Ron