Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: GOLS station Haaksbergen, de bouw  (gelezen 73587 keer)

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #225 Gepost op: 29 januari 2017, 23:26:24 »
Afgelopen week bezig geweest met de telegraafpalen / stroompalen die op de oude foto's te zien zijn. Als basis sateprikkers gebruikt, deze op maat maken en aan elkaar verbinden. Kwast erover en dan de potjes eraan gemaakt. De eerste drie staan op de module.





Binnenkort de EZ-line draden er maar eens aan bevestigen.

Groet Jan
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2017, 23:30:29 door Jan D »

Alfred1973

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #226 Gepost op: 30 januari 2017, 20:48:19 »
Zeer fraai, Jan!  (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #227 Gepost op: 30 januari 2017, 20:50:25 »
Zeg Jan, zijn die isolatoren niet iets te groot? Of ligt dat aan mij.
Dat groentetuintje maakt je hoekje wel net even af, niks meer aan doen  (y)
Mvh Steef

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #228 Gepost op: 30 januari 2017, 22:42:25 »
@ Alfred : dank    (y)

@ Steef : ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe groot de isolatoren in de jaren 30 waren  ;D Ik kwam deze ergens tegen en ze waren in HO schaal, maar het kan heel goed zijn dat ze in verhouding te groot zijn. Ik ga er eens draden aan pielen en dan kijken of het me stoort. Dank voor de oplettendheid in ieder geval

Groet Jan

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #229 Gepost op: 30 januari 2017, 23:12:13 »
En hier wordt ik nu helemaal gelukkig van, op de website van één van de handelaren had ik een bericht achtergelaten dat ik op zoek was naar de zoutindustrie wagens van Boekelo .... ruim een jaar geleden. Vorige week bericht dat ze er twee hadden !!! Helemaal top, dus direct besteld en zaterdag binnen gekregen. Wauw, nu heb ik er 4 in het bezit, het begint een mooi treintje te worden voor het GOLS station. De Anna-trein ervoor moet nog omgebouwd worden tot een Ezeltje, maar dat is voorlopig nog even toekomstmuziek, Daar moet ik me nog even goed in verdiepen. Heb met dit ombouwen nog nul ervaring  :-\





Groet Jan

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #230 Gepost op: 30 januari 2017, 23:26:25 »
Dat konijnenhok... (y) Leuk idee voor mijn eigen baantje.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #231 Gepost op: 31 januari 2017, 09:26:58 »
Moet daar niet een Bello voor?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #232 Gepost op: 02 februari 2017, 07:49:23 »
Als je nog geen ervaring hebt met ombouwen van treinmodellen, kun je eerst oefenen met aanpassen van een 'Anna' naar een NS 6900-serie. Heb ik zo'n 20 jaar geleden ook gedaan:
Dat betekent deur achterzijde wegvijlen, ramen ovaal uitvijlen, dak aanpassen en natuurlijk vooral schilderen/spuiten.



En/of je oefent met het ombouwen van een Liliput Tigerli naar een NS 7700-serie:



En ja, deze modellen heb ik zo'n 15 jaar geleden gefotografeerd op mijn modelbaan naar voorbeeld van Haaksbergen anno toen (MBS)...

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #233 Gepost op: 02 februari 2017, 10:03:44 »
@ Arbhin : ik weet niet zeker of de Bello ook op het lijntje naar Haaksbergen gereden heeft. Ik dacht het wel. Komende tijd moet ik nog uitzoeken welke modellen er allemaal eind jaren 30 op de gols lijn langs Haaksbergen gereden hebben.

@ Simon :  heel fraai gedaan, dat ziet er mooi uit. Zo staat het in mijn gedachten ook al op mijn modulebak  ;D Maar zoals hier boven reeds geschreven moet ik nog flink aan het uitzoeken wat er nu allemaal aan spoorwegmateriaal heeft gereden in Haaksbergen. Zoals welke kolentreinen er reden, er zaten veel kolenhandelaren in dit stukje Haaksbergen, en die kolen moeten ergens vandaan zijn gekomen tenslotte. Welke treinen trokken deze wagons en welke kolenwagons werden er gebruikt ? En dan de zouttreinen, waar ik al een aantal karren van heb. Waar werden deze door getrokken ? Passagierstreinen waren begreep ik een samengeraapt zootje karren, maar ook hier moet ik nog mee aan het uitzoeken.

Kortom een ieder die hier voor mij wat informatie  over heeft is heel erg welkom. Ik vind het bouwen ontzettend leuk maar weet zo verrekte weinig van de treinen historie af, hoewel ik rap bijleer van dit forum.

Groet Jan

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #234 Gepost op: 05 februari 2017, 14:03:11 »
Deze ochtend me maar eens bezig gehouden met de afrastering van het gras achter het station. Hier stonden vroeger houten palen omheen met daar een metalen draad doorheen getrokken. Dus luciferdoosje geplunderd, stokjes op maat gezaagd, puntje een gesneden zodat ze makkelijk in de ondergrond gedrukt kunnen worden en vervolgens piepklein gaatje geboord in elk stukje hout. Dan de palen op de plaats gezet en met behulp van een naald EZ-line er doorheen getrokken. Eens kijken of ik de draad nog ga bijkleuren / verven. Hier het resultaat tot dusverre. Het gras moet overigens nog uitgezogen / bijgewerkt worden, is ook vanmorgen gezaaid met wat langere sprieten en onkruiden  ;D





Groet Jan

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #235 Gepost op: 09 maart 2017, 16:54:04 »
De ladderwagen schiet lekker op. De laatste dagen weer een beetje bezig geweest, het mooie model van artitec in elkaar gezet en de eerste kleurlagen erop gezet. Het begint er op te lijken. Dit weekend de puntjes op de i zetten met de verwering van de kar en ladders. En natuurlijk het preisertje dat erbij komt. Morgen eerst naar Ontrax, zin in ! Lekker ideeën opdoen en genieten.







Groet Jan


Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #236 Gepost op: 12 maart 2017, 00:41:11 »
Na de terugkomst uit Utrecht van Ontraxs heerlijk geïnspireerd de zolder opgegaan. Lekker bezig en streven naar perfectie.
De finishing touch gegeven aan de ladderwagen, roestplekjes, hout wat meer doortekening gegeven en de wielen wat vervuild. Vervolgens het preisertje aangepakt. Silhouet en schaduw aangebracht, hierdoor krijgt het figuurtje meer diepte. Dan de kar aan het preisertje bevestigd. Met dit resultaat. Best wel mooi vind ik zelf.





Groet Jan

ps ook het stationsdak en het dak van de goederenloods zijn flink aangepakt en meer bij elkaar passend gemaakt, hiervan morgen meer foto's


Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #237 Gepost op: 12 maart 2017, 23:42:01 »
Zoals in het vorige bericht al aangegeven ben ik begonnen om het dak van het stationsgebouw en van de goederenloods gelijk te maken. Ik heb het dak van het station met verweringspoeders donker gemaakt, en een nieuw dak op de goederenloods geplaatst. Ook deze donker gemaakt met verweringspoeders. Dit klopt veel beter bij de werkelijkheid en ook de eenheid van de gebouwen passen beter bij elkaar. Zie voor het verschil maar eens de eerdere foto's in mijn verhaal. Nukan ik de goederenloods verder afwerken, dakranden, goten etc. En het loszittende stukje even vastplakken, zag ik net op de foto.

Euh, de foto's moeten even wachten, het uploaden werkt niet. Deze plaats ik zodra dit het weer doet.

Groet Jan

DHE 353

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #238 Gepost op: 13 maart 2017, 20:45:35 »
Let op in het dak van alle GOLS stationsgebouwen en goederenloodsen is een motief aangebracht.
Ik weet niet of het op tekening staat maar op het dak in Haaksbergen kun je zien hoe het worden moet.

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: GOLS station Haaksbergen, de bouw
« Reactie #239 Gepost op: 13 maart 2017, 21:37:43 »
Ik weet het Peter, dank voor de herinnering. Ik heb het patroon op foto's van het huidige stationsgebouw staan en ga hier nog mee aan de gang. Moest eerst de basis van het dak goed hebben, nu kan ik gaan experimenteren hoe ik de goede kleur op de juiste pannen krijg. Zal wel potloodwerk worden denk ik, de dakbasis is nu het karton van Markenburg.

Groet Jan