Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Seuthe rookgenerator inbouwen  (gelezen 4068 keer)

brutus1

• Offline Offline
Seuthe rookgenerator inbouwen
« Gepost op: 01 November 2015, 12:10:04 »
Besten,  raak verstrikt in de digitale ellende.

Probeer Seuthe rookgenerator nr 11 in te bouwen in ROCO 62249. (Br50)
Volgens de handleiding uiterst eenvoudig maar dat is minder waar.
Na wegvijlen van de uitstaande rookgenerator rand is ie dan eindelijk door de pijp op z' n plek gezakt, maar........
de wite rook blijft uit.
Moet de loc opnieuw ingelezen worden? Volgens mij moet de al ingebouwde (geluids)decoder de rookgenerator ondersteunen.
Besturingssysteem is ESU ECoS.

Brutus

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
Re: Seuthe rookgenerator inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2015, 12:35:49 »

Beste Brutus

Er kan het volgende aan de hand zijn.
- De rookgenerator maakt geen goed contact met de contact strip onderin.
- De rookgenerator is bedoeld voor digitale spanning (16 v en hoger). Als je aan een dekoder aansluit kan je beter nr 10 nemen. Als je hem rechtstreeks aan de digitale spanning zet is nr 11 geschikt.
- De dekoder kan niet genoeg stroom leveren ( Esu dekoders hadden  daar wel eens last van)
- De dekoder staat niet goed ingesteld ( bv half vermogen op de funktie uitgang, standaard bij Uhlenbrock dekoders)
- De rookgenerator kan kapot zijn ( even doormeten)  Het blijven gloeispiraaltjes die kunnen door branden.

De Centrale heeft er niks mee te maken. Het is een dekoder kwestie.

Succes
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2015, 14:00:18 »
Ik kijk even verbaasd naar "ik moest iets afvijlen: die rookgeneratoren hoor je er gewoon in te kunnen steken. Wel moet je soms de kap eraf halen omdat 'ie niet door de schoorsteen past.

Essentieel is dat 'ie aan de onderkant contact maakt, net zoals je een reguliere gloeilamp ver genoeg in moet draaien (alleen hoef je niet te draaien bij een rookgenerator). De bovenste rand van de generator hoort gelijk te zitten met de rand van de metalen behuizing waar je hem in steekt (normaliter).

Heb je een multimeter om door te meten of er spanning op het lipje onder in de rookgenerator-houder zit? Of even met een gloeilampje experimenteren? Dan kan je ook gelijk controleren welke functieuitgang eraan hangt en of alles verder goed is aangesloten.

Over verschil nummer 10 en 11: 10 is voor 12 V analoog bedoeld, 1 voor 18-20V digitaal. Maar... vaak staat inderdaad de functieuitgang wat gedimt. En als je, zoals ik, oude roco's digitaliseert hangt de rookgenerator normaliter aan één van de spoorstaven, dus krijgt hij effectief maar de helft van de peut door.

=> Normaliter is nummer 10 de juiste: je kan 'em altijd wel dimmen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2015, 14:10:32 »
De ESU decoder heeft een apart programma voor de rookgenerator.
I bedien hem en dan geeft hij gedurende een bepaalde tijd rook. Daarna moet hij opnieuw bekrachtigd worden. Hierdoor kan hij nooit te lang droog aanblijven. Mijn instellingen zijn als volgt:

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2015, 14:58:53 »
Ik kijk even verbaasd naar "ik moest iets afvijlen: die rookgeneratoren hoor je er gewoon in te kunnen steken. Wel moet je soms de kap eraf halen omdat 'ie niet door de schoorsteen past.

Essentieel is dat 'ie aan de onderkant contact maakt, net zoals je een reguliere gloeilamp ver genoeg in moet draaien (alleen hoef je niet te draaien bij een rookgenerator). De bovenste rand van de generator hoort gelijk te zitten met de rand van de metalen behuizing waar je hem in steekt (normaliter).

Heb je een multimeter om door te meten of er spanning op het lipje onder in de rookgenerator-houder zit? Of even met een gloeilampje experimenteren? Dan kan je ook gelijk controleren welke functieuitgang eraan hangt en of alles verder goed is aangesloten.

Over verschil nummer 10 en 11: 10 is voor 12 V analoog bedoeld, 1 voor 18-20V digitaal. Maar... vaak staat inderdaad de functieuitgang wat gedimt. En als je, zoals ik, oude roco's digitaliseert hangt de rookgenerator normaliter aan één van de spoorstaven, dus krijgt hij effectief maar de helft van de peut door.

=> Normaliter is nummer 10 de juiste: je kan 'em altijd wel dimmen.

Reinout

heb de pijp eraf gehaald zoals aangegeven in de handleiding. Dan nog is de bovenrand te breed om door te duwen. En volgens de handleiding moet deze rookgenerator gelijk kunnen functioneren.
Ga alle adviezen maar eens uitproberen.....

gr. Brutus

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2015, 12:59:29 »
Ik zou geen nummer 10 gebruiken bij digitaal gebruik. heeft mij al verschillende decoders gekost. 11 is er voor bedoeld, en die doet het ook goed.

Van de lok kun je verschillende zaken afhalen. het bovenste deel van de pijp, dan past de generator er nog niet door.
Maar je kunt in de meeste gevallen nog een deel loshalen. Het deel waar de pijp op zit, maar onderdeel is van de kast. Hierdoor ontstaat er genoeg ruimte om een rookgenerator er in de duwen. Dat is dan meestal ook de situatie waar ik hem in test. je kunt hem dan eenvoudig nog iets aandrukken als hij er niet vergenoeg in zit.

Dan is nog de vraag, waar zit die op. Standaard zit die volgens mij bij het licht op, dus licht aan, generator aan. Via een dip-switch kan die ook op een speciale functie uitgang gezet worden. Dan moet je dus wel ook die functie uitgang aansturen.

Aangezien je wat aan de rookgenerator hebt moeten vijlen lijkt het mij dat je niet de volledige schoorsteen verwijderd hebt, en dan is het ook lastig de generator goed aan te drukken in de lok, dus daar nog even goed naar kijken. En dan testen met licht, of met 1 van de andere functies. Dit is de geluidsversie, dus zitten al veel functies vol, geen idee welke dan eventueel nog voor de generator gereserveerd zou kunnen zijn.

Succes er mee.
Roelco