Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: Uhlenbrock 76900, MRdirect: werkt prima als wisseldecoder!  (gelezen 3013 keer)

Bart Sanders

• Offline Offline
Uhlenbrock 76900, MRdirect: werkt prima als wisseldecoder!
« Gepost op: 31 October 2015, 18:14:34 »
Beste allemaal,

In een ander draadje valt te lezen hoe ik aanvankelijk een Uhlenbrock 76900 met MRdirect niet kon programmeren. Maar, dat is allemaal opgelost (POM methode hanteren, werkt).

En dus heb ik de zaak zo ingesteld dat deze kleine maar krachtige decoder ook als wisseldecoder is te gebruiken. Deze decoder is inmiddels voor iets meer dan een tientje te koop en doet wat er beloofd wordt.

Eerst even het schema met wat documentatie:

Op dit moment heb ik FN5 en FN6 gebruikt om het wissel te kiezen en de rijrichting V/R bepaalt dan of rechtdoor of afslaan wordt geschakeld. Elke uitgang mag nominaal 1 Amp. schakelen en als puls zelfs een veelvoud daarvan.
Wél schrijft Uhlenbrock voor om in totaal niet meer dan 1,2 Amp. te laten lopen door de decoder.
Het (heel kleine) nadeel daarvan is dat de twee wissels niet exact tegelijk mogen schakelen.

De uitgangen staan als naar nul schakelende puls-uitgangen ingesteld. De pulsduur is minimaal 0,5 seconde. Anders dan de handleiding stelt, wordt deze kortste puls bereikt met de CV55 waarde = 0.

Straks wordt het DCC deel van mijn baan sowieso door mijn eigen software bestuurd m.b.v. MRdirect, dus ik kan er met wat extra checks voor zorgen dat gelijktijdig schakelen niet kan gebeuren. Er kan dan min. 0,5 sec. na elkaar worden geschakeld, dat lijkt mij meer dan "gelijktijdig" genoeg.

Doe er je voordeel mee, voor ca. EUR 6,- per wissel is de zaak digitaal te besturen.

Een plaatje van de testopstelling:

Groet!

Bart

Ben

• Offline Offline
Re: Uhlenbrock 76900, MRdirect: werkt prima als wisseldecoder!
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2015, 19:03:26 »
Wissel schakelen via met een locomotief functie?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2015, 20:02:06 »
De 76900 is een functiedecoder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2015, 06:04:36 »
Maar die luistert naar een lokadres, niet naar een adres van een accessory decoder. Een wissel schakelen via een lokadres vind ik vreemd. Maar Bart schrijft zijn eigen software dus zal het hem wel passen.

Gr, Ben.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2015, 10:18:26 »
Hallo!

Ik kan mij jullie vragen wel voorstellen. Maar, het is ook een zaak van wat je gewend bent. Ik kom zelf net kijken in het DCC-wereldje. Met zo'n 76900 hoeft er eigenlijk geen verschil gemaakt te worden tussen loc- en functiedecoders.

Andersom gaat om duidelijke reden niet. Een 76900 kent geen lastregeling en noem maar op, dus om deze als locdecoder te gebruiken is werkelijk vreemd.

Maar,  met deze 76900 functiedecoder heb je 4 schakelfuncties voor van alles en nog wat. In mijn geval voor twee wissels. En het onderscheid tussen loc- en functiedecoder is tot op zekere hoogte kunstmatig. Er zijn in DCC zo veel adressen én functies beschikbaar, dat binnen deze tienduizenden mogelijkheden best wel een groep adressen voor de locs en een groep voor de functies kan worden gevonden.

Zeker als je zelf de software maakt, dan maakt e.e.a. weinig meer uit. Maar, het is zeker niet standaard en een samenwerking met bijv. Koploper zal v.w.b. de functieaansturing  waarschijnlijk niet kunnen.

Maar, ik vind dat niet erg....

Voor de liefhebbers: de wisselaansturing vanuit de software en als DCC via RS-232 aan MRdirect aangeboden bevat twee DCC commando's direct achter elkaar: XLoc <adres> <snelheid> <richting> en XFunc <adres> <Fn>.
Het Xloc commando stelt het wissel op THRU of TURN en het Xfunc commando selecteert het gewenste wissel. En dan is het "klak" en het wissel staat in de gewenste stand.

Groet!

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2015, 16:27:27 »
Om het nu een wisseldecoder te noemen vind ik zelf wel een beetje misleidend. Het is en blijft een functiedecoder. De terminologie is voor velen al lastig en dit brengt alleen maar verwarring. Stel dan, Uhlenbrock 76900 werkt prima om wissels mee te schakelen.

Elke uitgang mag nominaal 1 Amp. schakelen en als puls zelfs een veelvoud daarvan.
Nouwja, wat wij bij wissels een puls noemen en wat elektronica fabrikanten een puls noemen zit wel een wereld van verschil ;) Wij vinden die halve seconde al een korte puls maar dat is voor elektronica fabrikanten gewoon continue. De 1A die je mag schakelen is dus voor sommige aandrijvingen niet echt hoog. Ook zou ik nog een blusdiode toevoegen, die heeft een functiedecoder niet.

Ik kan mij jullie vragen wel voorstellen. Maar, het is ook een zaak van wat je gewend bent. Ik kom zelf net kijken in het DCC-wereldje. Met zo'n 76900 hoeft er eigenlijk geen verschil gemaakt te worden tussen loc- en functiedecoders.
Dat zou ik toch een aardig verschil willen noemen. Wissels en loc's gebruiken andere adressen. Dit is in normaal gebruik handig zodat je de wissels gewoon een logische nummering kunt geven en hetzelfde kunt doen bij de loc's. Bij wissels is dit misschien opvolgend, of misschien in blokken of of of. En bij de meeste mensen zijn adressen van loc's juist makkelijk te onthouden adressen die bij te loc passen. BR182 heeft adres 182 bijvoorbeeld. Je hebt dan wel 9999 adressen tot je beschikking maar bij de meeste liggen de adressen van de loc's hier kris kras in. Heb je toch opeens weer een boekhouding nodig om niet per ongeluk dubbele adressen te krijgen. Ook heb je nu nep locomotieven in je lijst staan die eigenlijk wissels zijn.

En nog een ander, meer technisch, puntje. Loc adressen en wisseladressen worden normaal ook anders behandelt door de centrale. Loc adressen zitten in een refresh stack en worden continue over de baan gestuurd. Wisseladressen alleen even als ze wijzigen. Door wissels dus om te zetten met een loc adres om te zetten zal je stack sneller vol zitten waardoor een echte loc er misschien sneller uit gedrukt wordt.

Doe er je voordeel mee, voor ca. EUR 6,- per wissel is de zaak digitaal te besturen.
Koop je een Digirails DR4018 voor €4,- per wissel... En die snoept ook geen "dure" digitale stroom  ::)

Al met al, leuk dat het werkt en als je en klein (handgestuurd) baantje hebt is het misschien ook wel handig. Maar het is niet goedkoop ofzo, weinig opties en nog wat andere nadelen. Zou het dus niet aanraden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2015, 18:56:38 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je terugkoppelingen! 

Je hebt gelijk v.w.b. de nomenclatuur. Daarom schrijf ik ook "...prima als wisseldecoder".

De clamp-diodes zitten er inderdaad niet in, in die IR F7103 (dubbele HEXFET) zitten wel recovery diodes, maar geen beveiliging tegen een inductieve last. Had ik te snel doorgelezen....  :-[

Ik heb even met de scoop gekeken en inderdaad er was een fikse transient. Dus, maar gauw vier clamp-diodes eraan gesoldeerd, nu is er nog een heel klein, mager dingetje over. Goed genoeg dus.

Dat lok-adressen anders behandeld (moeten) worden als de wisseladressen kan ik mij goed voorstellen. In de MRdirect handleiding valt daar ook e.e.a. over te lezen. Maar, wederom in mijn eenvoudig digitale baangedeelte straks zijn max. twee locs en twee wissels te besturen. Dat is iets anders als tientallen of zelfs honderden treinen zoals bij Miniworld in Rotterdam of zo.

Ik heb de DR4018 bekeken en dat is een mooi ding. Maar, ik heb geen 8 wissels, maar slechts twee te besturen.

Dus, ik laat het maar bij deze functiedecoder gebruikt als wisseldecoder.

Nog even voor de volledigheid het schema met de beschermingsdiodes over de wisselspoelen:

Groet!

Bart
« Laatst bewerkt op: 03 November 2015, 19:36:15 door Bart Sanders »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2015, 13:26:40 »
Hallo Bart,

Ik heb de DR4018 bekeken en dat is een mooi ding. Maar, ik heb geen 8 wissels, maar slechts twee te besturen.

Dus, ik laat het maar bij deze functiedecoder gebruikt als wisseldecoder.

Ik neem aan dat je op je baan naast de twee wissels ook nog wel andere dingen digitaal wilt gaan schakelen.

Als je twee wissels aansluit op een DR4018 heb je daarna nog 12 uitgangen over waarmee je seinen, AHOB's, verlichting e.d. met allerlei effecten kunt schakelen. En dat allemaal op één en dezelfde DR4018...
Of ga je dat ook regelen via weer aparte functiedecoders? Dan lopen de kosten denk ik al snel op...

Ik kom zelf net kijken in het DCC-wereldje.

Misschien is het daarom wel leuk ook ervaring op te doen met een echte "accessory decoder" en de mogelijkheden daarmee zoals bijvoorbeeld met de DR4018...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 04 November 2015, 17:41:16 door Bert_Apd. Reden: tweede citaat toegevoegd »

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2015, 19:14:31 »
Hallo!

Citaat
Of ga je dat ook regelen via weer aparte functiedecoders? Dan lopen de kosten denk ik al snel op...

Nee hoor,  maar bedankt voor je tip...  ;)

Het helpt wellicht als ik vertel dat ik eigenlijk een analoge gelijkstroombaan, met blokken, PWM-snelheid en een stokoude PC-XT - omdat het kan! - bestuur met zelf geschreven software en zelf gemaakte hardware. Zie ook de draadjes die je kunt vinden met "PC-XT" als zoekopdracht binnen Electronica en Analoog.

En met die software ben ik nog niet klaar. Alles werkt, maar nu wordt een keurig langzaam optrekken en afremmen met een loc-afhankelijke instelling daarvoor werkend gemaakt. Dat werkt al heel mooi in een gecontroleerde situatie. Dus, bijv. de loc rijdt een station binnen en passeert een positie-sensor. Maar, als een trein een blok binnenrijdt en het daarna volgende blok is bezet, dan hoort de loc ook netjes af te remmen en weer op te trekken. Op dat punt zit ik nu om e.e.a. ook dan netjes te laten werken, i.p.v. met een schok aan of uit.

Terug naar DCC: daarin ben ik mij aan het oriënteren en daarvoor wordt een apart baangedeelte gereserveerd. Maximaal twee locs en maximaal twee wissels. En liefst zo voordelig mogelijk. MRdirect, Märklin Delta Controller en een Titan 16V / 1 amp. trafo. De software op de XT krijgt het spoorboekje voor dat (DCC) gedeelte ook te besturen. Uhlenbrock 76425 voor de locs en zoals hier beschreven een 76900 "misbruikt" als wisseldecoder. Alles bij elkaar tientjes werk.

Waarbij ik al wel kan zeggen dat ik onder de indruk ben van de DCC mogelijkheden en de moderne locdecoders met lastregeling. Een PIKO BR95 (die al digitaal voorbereid was) loopt heel mooi extreem langzaam. Optrekken, afremmen, echt mooi en zelfs instelbaar.

Enfin, we zullen zien waar dat allemaal op uitdraait, ik zal binnenkort eens een videootje maken!

Hier alvast een plaatje. Het opstelspoor waar nu de Railbus staat wordt het DCC gedeelte.

Groet!

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2015, 20:36:22 »
Kijk, dan kan eht wel leuk zijn zo op een testbaantje. Mooie proof of concept :) Of het voor veel andere mensen handig is, mm, betwijfel het. Maar dat maakt niet uit als jij er plezier aan hebt  ;D

Nog even voor de volledigheid het schema met de beschermingsdiodes over de wisselspoelen:
Ik neem aan dat je bedoelt dat je nu 4 diodes hebt geplaatst ;) Zo is het nog steeds niet het volledige schema. Als aanvulling, het type mag het gewoon een 1N4148 zijn. Werken zelfs beter dan grote lompe 1N4007 ofzo omdat ze veeeel sneller zijn.
[Edit]Okay, er staat wel 4 keer maar makkelijk over het hoofd te zien[/edit]

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2015, 21:21:27 »
LDT heeft wisseldecoders die eveneens op locadressen kunnen werken. Tot een jaar of wat geleden kwam dat meer voor, omdat je op die manier ook met eenvoudige centrales - bijvoorbeeld de toen zeer populaire Lokmaus - toch wissels digitaal kon bedienen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.