Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 16:46:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 16:45:06
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:34:39
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:30:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Stationshal Arnhem open  (gelezen 7400 keer)

dwem

• Offline Offline
Stationshal Arnhem open
« Gepost op: 30 October 2015, 15:39:14 »
Vanwege de stremming Arnhem--Nijmegen/Tiel is het nieuwe "trolleybusstation" in Arnhem deze week opengesteld voor de NS-bussen.
Om die gemakkelijk bereikbaar te maken zonder hoge voetbrug is ook een groot deel van de nieuwe hal open voor het publiek, hoewel er hier en daar nog hekken staan en er wordt gewerkt.

Vandaag het bericht dat de grote trap in de hal alweer afgesloten is, nadat er gisteren (donderdag 29/10) twee keer iemand afgevallen is.
Wat blijkt: de architect heeft bedacht de treden niet allemaal even diep te maken.....
Als je dus bij het naar benden lopen niet goed oplet waar je je voeten neerzet kan je een aardige smak maken als een trede ineens veel dieper blijkt te zijn dan je verwacht.
Er komen waarschuwingsborden heet het....

De nieuwe staatssecretaris heeft gelijk een nieuw klusje....

Dirk

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Stationshal Arnhem open
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2015, 15:48:11 »
Er zijn meer van dit soort trappen in Nederland. Van twee ervan heb ik gehoord dat de architect het expres gedaan heeft om te zorgen dat mensen bewust zijn van de trap. Dat je je meer bewust bent dat je het gebouw binnengaat of zoiets.

Bieb TU Delft waar de toegangstrap-treden 1.75 reguliere stap breed zijn. En een trap in wat (in ieder geval een paar jaar geleden) de bouwkundefaculteit in Eindhoven was.

Dus: ik vrees dat de architect het expres heeft gedaan. Uiteraard dient de architect in kwestie voor straf de rest van z'n leven oude dametjes de trap op danwel af te dragen, maar goed...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2015, 16:14:18 »
Het is te stom voor woorden, dat een architect mag bepalen, dat de gebruikswaarde van een object te laag is, en alleen maar omdat hij/zij het zo mooi vindt. Een trap is om op te lopen.
Het is net als een autoverkoper die een auto verkoopt met een deur in het dak (mooie gladde zijwand) of een koelkastverkoper die een koelkast verkoopt die tot 15 graden koelt (gebruikt minder energie).

Als we een station kopen, dan willen we het ook normaal kunnen gebruiken. Laat die architect eens gewoon zijn boerenverstand gebruiken  :'(

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2015, 16:42:00 »
De opdrachtgever bepaalt. En die geeft in dit geval de architect (te veel) ruimte om zoiets te tekenen. Een hoop opdrachtgevers zien de architect als een soort visionaire kunstenaar, wat mij betreft is het een esthetisch adviseur.
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2015, 16:49:45 »
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 16:52:00 door Rondje_HO »

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2015, 17:12:59 »
Ach we moeten toch wat te zeuren hebben na 2 val partijen. een normaal mens kijkt waar die zijn voeten neer zet

Er is niks mis met de trap (y)
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

ANDREUS

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2015, 17:47:35 »
@allen

Zo'n zelfde verhaal speelt er ook in het mooie Venetié.
Daar is ook een brug met trap treden die wisselende afmetingen hebben en soms ook nog eens van glas.
Spiegelglad en in de winter niet anders te gebruiken dan als skischans.

OOk zo'n fijne architect.
Mijn vrouw zegt al jaren dat architekten geen gewone mensen zijn, kijk maar eens naar de soms
absurde indelingen van woningen.

Dus oppassen maar,
ANDREUS
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 17:49:35 door ANDREUS. Reden: footjeee »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2015, 00:38:01 »
Het is te stom voor woorden, dat een architect mag bepalen, dat de gebruikswaarde van een object te laag is, en alleen maar omdat hij/zij het zo mooi vindt. Een trap is om op te lopen.
Het kan ook iets anders (maar ook met fysieke gevolgen). Op m'n pa's oude werk werd de boel in 1996 of zo helemaal verbouwd. Er werd een architect losgelaten op het interieur, ook op delen waar helemaal geen publiek kon komen.

Loodzware oud-Amsterdamse deuren werden voorzien van een deurknopje dat net aan met je duim en wijsvinger vast te grijpen was. Binnen de kortste keren kampten diverse medewerkers met pijn in hun pols(en) vanwege die idioot kleine deurknopjes.
Toen bij de architect de vraag neergelegd werd of er niets aan gedaan kon worden, was die des duivels: 'als &%#*% er maar met hun @#*%#^@ vanaf blijven!'

Gelukkig was de huismeester, een ras-Amsterdammer, redelijk makkelijk, dus die heeft nog net niet onder de ogen van die idioot, enkele van die deurknopjes verwijderd en er 1 waar je je hele hand omheen kon vouwen opgeschroefd. Daar was de architect niet blij mee. Het blijft me echter verbazen hoe dergelijke lieden denken boven de ARBO-wet te staan, hun plannen uit mogen voeren én er nog mee weg komen ook.

On-topic: toen ik van de Jaarbeurs terugliep vorige week vrijdag, viel me op dat op die gigantische trap van straatniveau naar station, 2 (misschien meer, ik weet het niet) donkere stukken zitten. Met raampjes kijk je daarmee zo de fietsenstalling in. Opzich geen probleem. Alleen zijn de treden 2 keer zo groot... Ik liep de trap op en had het dus door, maar ik wil niet weten wat de verrassing met je doet als je de trap af gaat.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2015, 02:34:17 »
Voordat we hier alle architecten als complete beroepsgroep afbranden.... Over de hier genoemde trap-misstanden heb ik niemand zo fel tekeer horen gaan als sommige bouwkundigen/architecten uit mijn vriendenkring. Dus ook architecten vinden dat architecten die een trap zoals in Arnhem maken.... dat die aan hun kleine teen aan de dichtsbijzijnde lantaarnpaal opgeknoopt moeten worden. Of zoiets :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2015, 07:58:35 »
Ach we moeten toch wat te zeuren hebben na 2 val partijen. een normaal mens kijkt waar die zijn voeten neer zet

Er is niks mis met de trap (y)

En bedankt. Mensen met een oogafwijking zijn nu meteen niet normaal meer?

Door mijn oogafwijking zie ik te weinig diepte. Als ik  een voor mij onbekende trap afloop, zet ik op de eerste paar treden mijn voeten heel bewust neer. Zodra ik 'voel' welke diepte de treden hebben, loop ik 'op gevoel' verder de trap af. Daarmee verwacht ik dan dus niet dat een of andere halve gare bedacht heeft om de traptredes van verschillende hoogtes te ontwerpen en zou een valpartij of iets dergelijks mij dus ook kunnen overkomen.  >:(

Maar goed, ik begrijp het al: die architect heeft prima werk geleverd, ik ben nu eenmaal niet normaal....

(Je moest je schamen met die achtelijke opmerking van je)

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 08:02:28 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2015, 08:18:33 »
On-topic: toen ik van de Jaarbeurs terugliep vorige week vrijdag, viel me op dat op die gigantische trap van straatniveau naar station, 2 (misschien meer, ik weet het niet) donkere stukken zitten. Met raampjes kijk je daarmee zo de fietsenstalling in. Opzich geen probleem. Alleen zijn de treden 2 keer zo groot... Ik liep de trap op en had het dus door, maar ik wil niet weten wat de verrassing met je doet als je de trap af gaat.
Ehm... Volgens mij is het de bedoeling dat je op die donkere stukken lekker in de zon kunt zitten 's zomers. Van bovenaf wordt er voorkomen dat je daar naar beneden kunt, maar alleen van de lichtgrijze delen (met normale treden). Ik vond het juist een erg leuk idee.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2015, 09:00:20 »
Wat Jeroen zegt; juist een station moet rekening houden die grote of kleine beperkingen hebben. Mijn moeder is al jaren slechtziend en dan ga je dit soort zaken heel anders bekijken. (Net als mensen die vragen of dit echt de trein naar .... is. Dat staat er toch op! Nee, misschien kunnen ze dat niet zien).
Nog een tegeltjeswijsheid dan maar: een goed ontwerp zie je niet. Dat ervaar je als vanzelfsprekend.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2015, 09:03:16 door Marc tramt »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2015, 09:39:35 »
Ik heb de trap gezien en er is vind ik niets mis mee. Wie onzeker is houdt de leuning vast, die is daarvoor aangebracht. Verder denk ik dat zij die slecht ter been zijn sowieso de roltrap nemen.

Het is typisch Hollands om dit soort zaken breed uit te meten in de media. Een medium komt er mee en verder zie je kopieergedrag.

Gr, Ben.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2015, 09:47:33 »
Slecht ter been zijn en een visuele beperking hebben zijn twee totaal verschillende zaken.
Probleem in dit geval is dat mensen het verloop van de trap niet verwachten, daarom de leuning niet beet hebben en daarom onderuit gaan.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2015, 10:45:37 »
@Jeroen: ik denk niet dat RhB-Mikey het zo bedoelde  :) Waarschijnlijk heeft hij daar niet bij stil gestaan, bij mensen met een (oog)afwijking. Wellicht had hij bij "niet-normale" mensen meer diegene in gedachte die overal alleen maar op hun mobiele schermpje lopen te staren, totaal onwetend van hun omgeving  ;)