Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door basjuh1981
Vandaag om 11:49:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 11:49:09
Een tussendoortje in 1:48 door Noordernet
Vandaag om 11:48:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 11:44:06
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:41:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door wob
Vandaag om 11:34:30
Bahnstrecke 5867 door Ronaldp
Vandaag om 11:29:08
RSU stapje 3: HSM zand en kolen wagens MK131 and 134 door Noordernet
Vandaag om 11:28:38
Sound decoders en Linux door zofman
Vandaag om 11:09:42
Stukje Boterstraat in 1:120 door Edsko Hekman
Vandaag om 11:02:04
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door BartvD
Vandaag om 11:00:52
Trekkracht verbeteren door Piet Groot
Vandaag om 10:54:03
Dordrecht jaren 70 door NS264
Vandaag om 09:37:47
Videoritten 2020 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:08:07
De fabriek - Spoor 0 door Daniels
Vandaag om 09:00:50
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
  

Auteur Topic: BNLS-module (n): Holzburg II  (gelezen 9490 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
BNLS-module (n): Holzburg II
« Gepost op: 29 oktober 2015, 15:41:24 »
Ik loop al een poos te denken om ook mee te gaan doen. Echter wil ik niet een module maken die alleen op beurzen actief is, maar ook thuis gebruikt kan worden. Ik loop dus te denken aan een hoekmodule, want dan heb ik de draai ruimte al gewonnen. De ruimte is 2100 x 1200 mm  (2,10 x 1,2 m) in een L-vorm. Hierin wil ik thuis een rondgaande baan realiseren. Om allerlei bogen niet te krap te krijgen is de module iets breder gekozen 60 cm i.p.v. 55 cm. Met deze maten in het achterhoofd heb ik wat zitten spelen in SCARM. Het rechterdeel (niet beurs deel) staat inmiddels redelijk vast: een klein dorp op een berg. Beneden in het dal komt dan een emplacement met een middelgroot aan een enkelsporige kopstation aan een nevenlijn. Dit krijgt een zogenaamde wende-Bw en wat opstelsporen met verladingen.
Inmiddels twee alternatieven:
Alternatief 1:

De wisselstraat waar de enkelsporige nevenlijn aftakt ligt buitenzicht van de toeschouwers. (Wel in zicht voor thuis)


De wisselstraat met de aftakking ligt in het zicht van de toeschouwers. Geeft thuis ook een soort van parade baanvak achter het station.

Ik heb de volgende vragen:
- De straal van de buiten bocht is 275 mm, terwijl die van de binnenbocht 237 mm is. Dit is meer als de normale afstand, maar volgens de NEM norm zou een hart op hart afstand van 38 mm voldoende moeten zijn voor type C (het langste type) wagens met draaistellen.
- Zien jullie een plan als de bovenste zitten. Wisselstraat dus net tot moeilijk zichtbaar voor de toeschouwers.

Graag jullie reactie,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2015, 15:47:36 »
Wat ik mis (in de zin van "mogelijk overheen kijk") is waar de aansluiting naar de BNLS module zit. Dwz de dubbelsporige aansluiting met het hart van het voorste spoor op 10 cm van de voorkant.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2015, 17:08:00 »
Gele dubbelsporige traject in het midden is de module, de groene klim spiraal is voor thuisgebruik. Maar dat werkt alleen bij alternatief 2... Bij die andere is er een verloop stuk nodig om de boel rect te trekken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2015, 19:33:27 »
De locatie van het dubbelspoor hoort op 10 cm van de rand (hart voorste spoor) te zitten. Dat zie ik dus nergens op de tekening


Tapatalk time of the day :-)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:09:50 »
Hoeveel zit het hier van de kant af? Je kunt een en ander namelijk nog corrigeren op de BB. Dat gaat in N makkelijker dan in H0.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2015, 07:55:05 »
Even de beide baanplannen omgezet naar modules:
Alternatief 1M:

Alternatief 2M:

Duidelijk is rechts de BB te zien. Hierop gaan de sporen van 25mm vanaf de rand naar 100mm vanaf de rand. De BB wordt alleen op beurzen gebruikt.
Het gaat nog steeds om de vraag zijn de stralen toegestaan. De straal van de buitenbaan is 275 mm en de straal van de binnenbaan is 237 mm. Dit geeft een afstand van 38 mm, wat volgens de normen voldoende moet zijn om met wagens van het type C (zie NEM norm) elkaar in de bocht te passeren.
Aan de bovenzijde van iedere afbeelding staat het publiek. In de thuis situatie is dat juist een muur. Welke variant is volgens ieder van jullie beter voor het publiek.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2015, 10:19:15 »
OK, had ik ook zelf kunnen verzinnen :-[

Paar punten:
  • Op de BNUBs gaan we rond op 60 cm, dus ik zou niet weten waarom jij dat ook niet zou mogen / kunnen
  • Je wijkt af van de stadaard dieptemaat. Ik verwacht daarin geen problemen, maar dat moeten we even intern overleggen of we dat aanvaardbaar vinden. Punt is dat je eindbakken toch al niet op de standaard breedte krijgt. Niet in N en niet in h0.
  • Op de BB te veel verslepen heeft een grote kans op (ontsporings)problemen. Het beste is om  voor de BB-BB maar ook BB-inbreng overgangen een recht stuk rail te hebben. 10 cm is wat we adviseren. Het kan vermoedelijk met wat minder, maar of dat echt wenselijk is.......  Kortom: kan je het ontwerp zo maken dat je bij de inbreng - BB overgang wat verder van de rand af zit waardoor je op de BB minder hoeft te verslepen? (Al zie ik in dat je dan dus ook op de andere baan moet gaan verslepen en dat het met name daar krap wordt.)
  • als alternatief zou je een bredere BB kunnen nemen, maar ik moet daarover eerst even intern overleggen of dat een aanvaardbare afwijking van de norm is. Echter omdat jij toch een eind bak bouwt  maakt het voor het stramien toch niet zo veel uit. Verder zorgen de 1-2-3 bakken toch al voor wisselende stramienmaten. Een iets bredere BB is nu ook weer geen "totaal nieuw concept"
  • Als je de linker bak beursvaardig kan / wil maken, kan je dat dan ook doen met de rechterbak? In dat geval zou ik namelijk de wisselBNUBs ook nog op een ander manier kunnen gaan gebruiken (nl een BNLS - N- spoor variant met het doorgaande spoor aan de achterkant)
  • Het feit dat jij een eindbak (mag/gaat) maken geeft niet autmatische andere gebruikers het recht ook eindbakken te gaan maken. En geeft al helemaal niet de garantie dat je aan alle beurzen mee kan doen. Het aantal eindbakken wat we kunnen gebruiken op een beurs is beperkt
  • hou er rekening mee dat de BNLS module concept uit gaat van een kaal DCC  beginsel, dwz geen verdere digitale aansturing van de baan tijdens beurzen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat "we"  daar bij Leekerheide ook nog eens goed naar moeten kijken. Het BNLS concept gaat uit van enkel een DCC rail bus en Rocomaus aansturing. In jou linkerbovenhoek zie ik wat andere dingen staan en ik vermoed dat je die thuis ook van toepassing wilt laten zijn. Zaken als blokdetectie zijn niet verboden binnen het BNLS module concept, maar e.a. moet wel KISS zijn en beursproof. En we kunnen er niet vanuit gaan dat op iedere beurs waar we met de BNLS baan staan er een paar geschoolde storingsmonteurs, RocoMaus en/of DCC specialisten aanwezig zijn

Tot zo ver even wat punten.

Maar bovenal: leuk dat je overweegt mee te gaan doen en problemen zijn er voor om opgelost te gaan worden  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 10:25:15 door guest7823 »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2015, 10:30:55 »
Is die 75mm niet te overbruggen in N? Lijkt me toch van wel... Maar goed, ik ben er niet goed in thuis.

Diepere bak is niet noodzakelijkerwijs een probleem. Het gaat erom dat de voorkant en bovenkant uitgelijnd zijn om de eenheid te creeëren. Een iets diepere bak is daar bij geen probleem lijkt me.

En idd, niet teveel eindbakken maken. Met alleen maar eindbakken is geen leuke baan te maken.  ;)

En eens met Paul, leuk dat je overweegt mee wil doen!  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:31:07 »
Even een reactie op de punten van Paul Bender:
  • Op de BNUBs gaan we rond op 60 cm, dus ik zou niet weten waarom jij dat ook niet zou mogen / kunnen
  • Je wijkt af van de stadaard dieptemaat. Ik verwacht daarin geen problemen, maar dat moeten we even intern overleggen of we dat aanvaardbaar vinden. Punt is dat je eindbakken toch al niet op de standaard breedte krijgt. Niet in N en niet in h0.
  • Op de BB te veel verslepen heeft een grote kans op (ontsporings)problemen. Het beste is om  voor de BB-BB maar ook BB-inbreng overgangen een recht stuk rail te hebben. 10 cm is wat we adviseren. Het kan vermoedelijk met wat minder, maar of dat echt wenselijk is.......  Kortom: kan je het ontwerp zo maken dat je bij de inbreng - BB overgang wat verder van de rand af zit waardoor je op de BB minder hoeft te verslepen? (Al zie ik in dat je dan dus ook op de andere baan moet gaan verslepen en dat het met name daar krap wordt.)
  • als alternatief zou je een bredere BB kunnen nemen, maar ik moet daarover eerst even intern overleggen of dat een aanvaardbare afwijking van de norm is. Echter omdat jij toch een eind bak bouwt  maakt het voor het stramien toch niet zo veel uit. Verder zorgen de 1-2-3 bakken toch al voor wisselende stramienmaten. Een iets bredere BB is nu ook weer geen "totaal nieuw concept"
  • Als je de linker bak beursvaardig kan / wil maken, kan je dat dan ook doen met de rechterbak? In dat geval zou ik namelijk de wisselBNUBs ook nog op een ander manier kunnen gaan gebruiken (nl een BNLS - N- spoor variant met het doorgaande spoor aan de achterkant)
  • Het feit dat jij een eindbak (mag/gaat) maken geeft niet autmatische andere gebruikers het recht ook eindbakken te gaan maken. En geeft al helemaal niet de garantie dat je aan alle beurzen mee kan doen. Het aantal eindbakken wat we kunnen gebruiken op een beurs is beperkt
  • hou er rekening mee dat de BNLS module concept uit gaat van een kaal DCC  beginsel, dwz geen verdere digitale aansturing van de baan tijdens beurzen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat "we"  daar bij Leekerheide ook nog eens goed naar moeten kijken. Het BNLS concept gaat uit van enkel een DCC rail bus en Rocomaus aansturing. In jou linkerbovenhoek zie ik wat andere dingen staan en ik vermoed dat je die thuis ook van toepassing wilt laten zijn. Zaken als blokdetectie zijn niet verboden binnen het BNLS module concept, maar e.a. moet wel KISS zijn en beursproof. En we kunnen er niet vanuit gaan dat op iedere beurs waar we met de BNLS baan staan er een paar geschoolde storingsmonteurs, RocoMaus en/of DCC specialisten aanwezig zijn
  • Blij dat het bochten werk geen probleem lijkt
  • Dieptemaat. Is niet het minste wat mogelijk is. Fabrieksmaat kleinste radius is 192mm. Theoretisch zou dus op 550mm een halve cirkel gemaakt kunnen worden. Deze krijgt dan als kleinste straal 200mm. Dit vind ik te klein. Ik weet dat 237 al een aardige overhang gaat geven. Daarom liggen deze bochten zoveel mogelijk uitzicht.
  • Zal een bredere BB moeten worden. Ik heb zelf de voorkeur voor variant 1 (doorgaande sporen liggen buiten zicht beurskijkers). Op variant 2 en rechterbak kunnen de sporen naar 100mm geschoven worden.
  • zie voorgaand
  • De gehele baan komt op hetzelfde mechanische/technische niveau. Dus als het nodig is kan het geheel naar een beurs komen.
  • Dat is waarom ik de vraag hier voor leg. Normaal gesproken heb je twee eindbakken. Peter van der Leek en ik hebben al overlegd over wie linker en wie rechter neemt.  :)
  • Ik ken de elektrische specificaties van de BNLS module bakken. Ik ben van plan om net als Peter van der Leek terugmelders (diodebrug) op te nemen in de baan. Deze zijn redelijk over gedimensioneerd. Wisselaansturing vindt plaats met servo's. Deze kunnen bij storing handmatig in de juiste stand gedraaid worden. Hierna kan er gereden worden. KISS of niet? Mijn centrale kan DCC op de rails zetten, maar kan niet interfacen met de MM. Ik maak de modules dus zo dat er rijstroom uit een BNLS booster hub komt op een beurs en thuis uit de eigen centrale (door ST16 om te prikken, KISS genoeg?).

Ik hoop dat ik hiermee wat koudwater vrees heb weggenomen. Eventuele andere bezwaren zal ik graag in overleg oplossen.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 11:43:43 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:49:40 »
  • Dieptemaat: ga ik binnen het kernteam overleggen, maar zoals gezegd ik verwacht geen bezwaren. Smaller kan volgens NEM normen wel maar moet je gewoon niet willen. Dat wordt erg krap / kritisch
  • Bredere BB: ga ik binnen het kernteam overleggen, maar zoals gezegd ik verwacht geen bezwaren.
  • Linker en rechter bak: MOOI  (y). Dan hebben we 5 kopbakken. Ik kan een configuratie bedenken / maken waarbij we d'r 4 kunnen gebruiken. Mbt overleg met PvdL: Het BNLS N-spoorgebeuren bestaat uit iets (niet veel ;) ) meer mensen dan PvdL. Maar goed  ;D
  • Kijk of je de bakken dusdanig kan maken qua scenery, zijpanelen, achterwand, frieslijst dat je ze in twee varianten kan neerzetten op een beurs. Dwz dat je de hoofdsporen zowel aan de voor als achterzijde kan hebben. Dat verhoogt de bruikbaarheid (gaat dus om de optionele "hoofdspoor aan de achterkant variant" 
  • Elektrische aansluiting: ik twijfelde er niet aan dat je er over voor- en doorgedacht had, alleen ik wou het hier wel even vast gelegd hebben ;)

En wees gerust: ik heb geen koudwatervrees. Maar wel, na ruim een jaar " oliemannetje van de BNLS modulebakken", een gezond respect voor de creativiteit van de menselijke geest om regels te ontduiken / naar eigen inzichten om te buigen.

Oh ja....... spec's voor N moeten nog worden aangepast: 2 mm kurk of rubber onderlaag 

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:14:23 »
Paul,

2. Bredere BB: ga ik binnen het kernteam overleggen, maar zoals gezegd ik verwacht geen bezwaren.
Ik zelf kan er misschien problemen mee hebben.


4. Kijk of je de bakken dusdanig kan maken qua scenery, zijpanelen, achterwand, frieslijst dat je ze in twee varianten kan neerzetten op een beurs. Dwz dat je de hoofdsporen zowel aan de voor als achterzijde kan hebben. Dat verhoogt de bruikbaarheid (gaat dus om de optionele "hoofdspoor aan de achterkant variant"
Inprincipe wordt de het module gedeelte bekijkbaar uit twee richtingen. Het rechter deel wil ik eigenlijk geen fries en achterwand voor hebben. Maar een keer inschatten hoe groot de kans is dat dit op een beurs verschijn kan mij anders doen besluiten.

Oh ja....... spec's voor N moeten nog worden aangepast: 2 mm kurk of rubber onderlaag
Blauwe foam plaat van de bouwmarkt toch ook?

Groet,

Gerard van der Sel.

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 13:17:24 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:47:40 »
Foamboard, schuimrubber, kurk .......

Whatever, als het maar 2 mm is

Die twee mm laag is nog niet vast gelegd in de spec's maar door het nog beperkte aantal deelnemers is het d'r makkelijk nog in in te voegen. En 2 mm (32 cm) is een mooie hoogte voor een ballastbed.

Strikt genomen is 2 mm ook nog eenvoudig in de huidige BB-BB overgang op te vangen, maar waarom moeilijk doen als opnemen in de normen ook kan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:54:33 »
Fries, zijkant, achterwand zijn verplicht in het concept.

Echter ....... die verplichting geldt enkel als de inbreng op een beurs staat.

Kortom het staat je geheel vrij om thuis e.a. te doen zonder fries, zijkant, achterwand. Indien je e.a. maar zo maakt dat indien je inbreng naar een beurs gaat de hele riedel wel geplaatst kan worden.

Mijn vraag ging d'r om of je evt e.a. zo kan maken dat je een of beide modules zo kan maken dat ze "links om en rechts om"  op een beurs te plaatsen.

Beide modules van jou zijn in mijn ogen "twee kanten op" te gebruiken en het zou een plus zijn indien de mogelijkheid ook ingebouwd / niet onmogelijk gemaakt wordt

Zodra ik even tijd heb zal ik een schetsje maken van wat ik bedoel en waarom.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2015, 14:04:26 »
All,

Een gesprek gehad met Paul Bender over de telefoon. Een aantal zaken als voeding treinen (DCC en geen Selectrix  ;D) en de bijzondere constructie (keerlus en geen doorgaande baan) besproken. Wat Paul betreft is dit geen probleem, dus deze hobbel is genomen. Paul kwam met de vraag of niet alleen het emplacement, maar ook het andere deel beurswaardig gemaakt kon worden. Nu ben ik niet van plan om verschil in de beide delen te maken, dus dit was voor mij een makkelijke toezegging. Verder vroeg paul of de modules van twee kanten bekeken konde worden. Naast de norm is er ook een nog niet gepubliceerde (speciaal voor N) norm om de sporen niet vooraan, maar achteraan te leggen.

Goed hoe ziet alles er dan uit. Het emplacement komt dan links of rechts te liggen afhankelijk van het doorgaande spoor voor of achter. Hierdoor staat het publiek of aan de ene zijde of aan de andere zijde. Dit betekend dat de achtergrond er op twee manieren op gezet moet kunnen worden, dus of neutraal blauw zal zijn, of dat de heuvels links en rechts even hoog zijn en het geheel in een dal ligt. Wordt nog een leuke uitdaging.

In ieder geval kan het spoortechnisch gerealiseerd worden.

De andere kant. Ook hiervoor dezelfde vraag van Paul. In te zetten met sporen voor en sporen achter.

Zoals te zien is het voor sporen voor geen probleem. Er ontstaat dan een achter de baan een loze ruimte, waar we alleen ingewijden toelaten. Hier kunnen we onze spullen dan kwijt. De variant met sporen achter is niet zo handig in mijn ogen. Er komt een "obstakel" voor het publiek. Als deelnemer kun je natuurlijk zeggen "zo wat", maar ik persoonlijk vind het lastig.

Blijft er voor mij nog een vraag over. In mijn baan plan zit een keerlus. En daar zullen treinen door heen moeten. Ik ben een voorstander van de schakel methode, en wil die ook gaan implementeren. Dit betekent wel dat de treinen nog korter worden. We hebben op de huidige keerlus bakken gekeken. Hier is de lengte van een keerlus (de kleinste is opgemeten) 1900 mm. Paul en ik hebben dan nu ook maar afgesproken dat dit voorlopig de maximale lengte is voor een trein (stroom afnemende deel).
Dit heeft voor mij als consequentie dat het inhaalspoor onder het emplacement bij beursbezoek buiten bedrijf gaat, om aan de 1900mm te komen. Dit stuk is namelijk maar 1300 mm lang, en daar moeten nog de schakelsecties vanaf.
Al met al een vruchtbaar telefoontje. Nu over tot het ontwerpen van een emplacement dat goed in periode IIb/IVa past. Dus afnemend stoom, oprukken van de diesels en laat in deze periode de eerste elocs.

Als ik een ontwerp heb zal ik dat ook hier tonen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6705
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: BNLS-module (n): Holzburg II
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2015, 15:57:25 »
Leuk Gerard!  (y)

Wel nog een vraag. :)
ga je je bakken zelf in elkaar draaien, of mag ik ze bij de bestelling richting Martin voegen?