Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?
Hallo,Ik wrijf nogmaals maar eens fiks zout in de wond overigens in de wetenschap wat dat voor afkeurende reacties zal opleveren Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?Kijk, er zijn ongetwijfeld lieden die uit interesse of nieuwsgierigheid nieuwe systemen willen ontwikkelen of ontdekken. De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten. Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven! Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich? Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt. De draai aan een knop van een transformator heeft tot resultaat dat bij mij een loc heel soepel gaat rijden. That's all! Niks geen lijstje van de digitale adressen van mijn 200 locomotieven. Ik moet er niet aan denken, en wat te doen als het lijstje kwijtraakt? of crasht?. Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".
Het is in mijn ogen gewoonweg potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?
De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten.
Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven!
Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich?
Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt.
Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".
En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? En als ik die treinen de andere kant op wil laten rijden dan hoef ik niets te schakelen maar dan reageert het systeem volledig automatisch ook de andere rijrichting op.
Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.
Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!
Helemaal aan het begin van de bouw van mijn baan, sta ik nog voor de keuze van analoog of digitaal. Als ik digitaal zou willen gaan besturen, heb ik al bestudeerd dat dat nogal lastig zou worden, het wordt namelijk een dubbele pendelbaan op een dubbel kopstation. Zo weinig verstand van digitaal heb ik, dat ik niet weet waarom het nou zo moeilijk is, en daarom ook geen oordeel. Wel een rekensom dat het besturen hiervan analoog een peulenschil is. Om het niet in geld uit te drukken maar in gewicht: voor mijn baan beter een ons analoog dan een kilo digitaal.