Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Treinen sturen analoog of digitaal  (gelezen 14576 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Treinen sturen analoog of digitaal
« Gepost op: 17 October 2015, 19:02:29 »
Hallo,

Ik wrijf nogmaals maar eens fiks zout in de wond overigens in de wetenschap wat dat voor afkeurende reacties zal opleveren  ::)

Het is in mijn ogen gewoonweg  potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?

Kijk, er zijn ongetwijfeld lieden die uit interesse of nieuwsgierigheid nieuwe systemen willen ontwikkelen of ontdekken. De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten. Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven! Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met  name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich? Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt. De draai aan een knop van een transformator heeft tot resultaat dat bij mij een loc heel soepel gaat rijden. That's all! Niks geen lijstje van de digitale adressen van mijn 200 locomotieven. Ik moet er niet aan denken, en wat te doen als het lijstje kwijtraakt? of crasht?. Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".

En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is. Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn  door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? En als ik die treinen de andere kant op wil laten rijden dan hoef ik niets te schakelen maar dan reageert het systeem volledig automatisch ook de andere rijrichting op.

Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.

Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!

Hartelijk gegroet allemaal,

Rob van Kooy   

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2015, 19:08:15 »
Wat op jouw baan kan is digitaal gemakkelijker te verwezelijken Rob.
En daarna kan er verder nog veel meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2015, 22:40:20 »
Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn  door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?
Antwoord: Ik, doch duwtreinen niet langer dan één bloklengte.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 22:30:08 door Martin Hornis. Reden: Laatste zin verwijderd, wegens nieuw draadje. »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

maartenvanderburgt

  • Gast
Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2015, 23:37:33 »
Dit is de discussie voortzetting van het draadje: wissels sturen met analoog paneel en digitale  decoders.

Citaat Rob van Kooy:
 Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn  door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt?    (einde citaat)

Ik, en zo te lezen een stuk simpeler dan met een hoop klapperende relais.  Met gewone digitale techniek, geen computer..
Overigens vind ik analoog rijden prima, maar beveiligen een stuk lastiger dan digitaal.
Maar niemand valt jou toch aan of af, dat je analoog rijdt?  Waarom dan zo zelfverheerlijkend melden wat jij allemaal kunt, maar een ander misschien niet ?  En waarom dan zo denigrerend en volstrekt niet op de hoogte zijnd praten over digitaal ?  Die lui doen jou echt geen pijn, hoor.  Die denken er alleen wat anders over.
Laat ze (en mij) toch lekker spelen, zoals ze jou toch ook laten spelen.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2015, 23:49:02 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Re: Wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2015, 23:50:45 »
Discussie voortgezet in nieuw draadje:  Treinen sturen analoog of digitaal.
Maarten.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2015, 02:27:50 »
Hallo,

Ik wrijf nogmaals maar eens fiks zout in de wond overigens in de wetenschap wat dat voor afkeurende reacties zal opleveren  ::)

Het is in mijn ogen gewoonweg  potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?

Kijk, er zijn ongetwijfeld lieden die uit interesse of nieuwsgierigheid nieuwe systemen willen ontwikkelen of ontdekken. De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten. Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven! Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met  name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich? Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt. De draai aan een knop van een transformator heeft tot resultaat dat bij mij een loc heel soepel gaat rijden. That's all! Niks geen lijstje van de digitale adressen van mijn 200 locomotieven. Ik moet er niet aan denken, en wat te doen als het lijstje kwijtraakt? of crasht?. Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".

Blijft jammer dat bij die draai aan de knop van de transformator om de trein stil te zetten ook de front- en sluitverlichting uitgaat.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2015, 03:14:51 »
Rob, uit je berichten blijkt dat je maar beperkte kennis over digitaal en digitaal automatiseren hebt. Dat is geen punt. Waarom je erin verdiepen als je het niet gaat gebruiken? Alleen wordt het wat potsierlijk als je vervolgens toch stevige meningen over digitaal ventileert.

Ik heb in mijn modelspoorcarrière geautomatiseerd met relais, met discrete schakelingen en tegenwoordig digitaal met een computer. Op basis van die ervaringen concludeer ik twee dingen. 1 dezelfde mogelijkheden zijn digitaal altijd eenvoudiger te realiseren dan analoog. 2 digitaal opent mogelijkheden die analoog niet uitvoerbaar zijn. Wat jij beschrijft over verschillende treinen die keurig stoppen bij een sein is digitaal niet alleen gemakkelijk uitvoerbaar, het is nog maar de basis.

Ik lees in je berichten oprecht plezier in je relaisgestuurde baan. Dat is mooi. Ik beleef plezier aan de extra mogelijkheden die digitaal biedt.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 09:31:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2015, 05:45:11 »
Uiterst vermakelijk, de eeuwige discussie over analoog versus digitaal.
Het doet mij denken aan de verjaardagsavonden bij mijn oma thuis in de jaren 60. Een kamer vol familie, ooms, tantes, neven en nichten, en gezellig!
En als het onderwerp auto's werd aangesneden gingen de heren volledig los.
De heren wisten van alle details, experts leken het.
Toen mijn vader een nieuwe auto had gekocht mocht ie daar niets over zeggen van mijn moeder. Maar mijn broer en ik wilden natuurlijk graag weer een ouderwetse discussie meemaken dus vroegen wij om de beurt aan onze pa hoe hard onze auto kon. Nou binnen de kortste keren onstond een felle discussie over de prestaties van de auto's. En de ooms en neven met de grootste ego's natuurlijk het hoogste woord, met schuim op de lippen.
De dames zaten er enige tijd beteuterd bij, totdat oma zo slim was om maar weer eens wat hapjes te serveren, wat de heren enigzinds tot bedaren bracht.

Dus heren, ga door met de discussie, geen hapjes tussendoor. Onze hobby beleeft ieder op zijn eigen manier, en dat moet vooral zo blijven.
Tschuss Genossen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2015, 09:57:50 »
Helemaal aan het begin van de bouw van mijn baan, sta ik nog voor de keuze van analoog of digitaal. Als ik digitaal zou willen gaan besturen, heb ik al bestudeerd dat dat nogal lastig zou worden, het wordt namelijk een dubbele pendelbaan op een dubbel kopstation. Zo weinig verstand van digitaal heb ik, dat ik niet weet waarom het nou zo moeilijk is, en daarom ook geen oordeel. Wel een rekensom dat het besturen hiervan analoog een peulenschil is. Om het niet in geld uit te drukken maar in gewicht: voor mijn baan beter een ons analoog dan een kilo digitaal.
Ik heb al een trein

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2015, 10:04:24 »
@Hans: Het leuke met de vergelijking met de discussie met auto's is dat nieuwe auto's tegenwoordig ook niet meer zonder digitaal kunnen rijden  ;D Zonder aansturing van de (boord)computer komen veel nieuwe auto's niet meer van hun plek  ;D  ;D

@Huub: Inderdaad het is een afweging tussen mogelijkheden en doel (het uiteindelijke resultaat van je wensen). Als een oplossing je beter bij dat doel moet je dat zeker doen.

@Rob: Het lijkt er inderdaad op wat Henk aangeeft dat je niet echt verdiept in het digitale.... En dat je vooral kijkt naar je eigen oplossing rijden met analoog.

Het is in mijn ogen gewoonweg  potsierlijk wat voor apparatuur je allemaal moet inschakelen, in bezit hebben en ook nog weten te bedienen om zoiets eenvoudigs te doen als een wisseltje omzetten. Hebben jullie allemaal te veel geld op zak?

Tja... Jij investeert in draad, releais, schakelaars en Märklin-spoelaandrijvingen. Dat is ook niet allemaal even goedkoop. ;) Dus of dat dan niet teveel geld op zak is?

De beelden op het filmpje van de Fransman spreken boekdelen: Een wirwar van draad, allerlei "doosjes" met maar één gevolg dat je dan hopelijk uiteindelijk een wissel kunt omzetten.

Dat is iemand die zijn op hobby op een heel andere manier beleeft dan jij. Hij vind het leuk om te experimenteren en uit te vogelen. En ja, dat doet hij met digitale onderdelen en de computer.

Maar de gemiddelde liefhebber van modelspoorwegen wil toch zeker treinen laten rijden? OK, daar hoort schakeltechniek bij waarbij je kunt kiezen tussen analoog of digitaal. Maar het moet toch wel serieus blijven!

En dan is jouw manier de enige serieuze? Er zijn vele opties en mogelijkheden. De een wat simpeler dan de andere. Iedereen zijn meug.

Digitale techniek omdat die nu eenmaal onze samenleving steeds sterker gaat bepalen (tot het misloopt met  name in industriële processen waaronder spoorwegen) is toch geen doel op zich?

Digitaal hoeft geen doel op zich te zijn. Maar in sommige dingen heeft het de modelspoorhobby zeker verrijkt. Je weet dat je "eigen" merk Märklin alleen maar startsets uitbrengt die digitaal zijn? Dus allemaal met een "infrarood" bediening of een soort van controller maar geen ouderwetse trafo waarbij er simpel een draaiknop op zit. Op de my-world-sets na dan, die werken op batterijen maar ook met een infrarood afstandbediening. Jouw geliefde merk Märklin is als geen ander merk compleet digitaal gegaan. Er zijn geen, van de fabriek af, nieuwe loks zonder decoder te krijgen. Bij andere merken kan je nog kiezen of je analoog of digitaal wilt hebben, inclusief startsets. Daarnaast zet Märklin vol in op loks met extra's, zoals loks die niet meer rijden als er geen brandstof meer in virtuele brandstoftank zit of een kolenvoorraad die slinkt als de lok rijdt. Tussen je 200 loks zal vast wel een lok zitten met een elektronisch schakelunit of decoder zitten, dus deels rijdt jij al digitaal ;) Als je ze allemaal ombouwt.... Dan ben je pas geld aan het weggooien ;)  ;D

Er is een spreekwoord dat zegt: "eenvoud is kenmerk van het ware". Nou daar houd ik mij aan. Ik doe niks aan mijn modelbaan dat bedienen ervan bemoeilijkt of onnodig technisch ingewikkelder maakt.

Tja, als je al begint te klooien met relais, blokken en andere zaken krijg je misschien nog wel grotere spaghetti onder de baan dan met digitaal. Probeer dan maar eens een probleem op te lossen zonder goede documentatie ;)

Kennen we de eigenaren van digitale loc met de hulpschreeuw: "hoe kom ik achter het digitale adres?".

Dat is omdat veel mensen eerst gaan schreeuwen en dan pas gaan nadenken. Zoals bij vele vragen en discussies. Een beetje logisch nadenken helpt meestal veel.

En hoe komt het dat er tegelijkertijd meerdere locs op mijn grote baan kunnen rijden? Nou door het onder rijstroom zetten van aparte secties met afzonderlijke trafo's. Op mijn bedieningsborden zie ik precies wat ik in moet schakelen en wat het gevolg daarvan is.

En daar krijg je misschien wel een grotere spaghetti aan draden onder de baan dan bij digitaal. Op mijn neefjes en nichtjes baan rijden meedere loks tegelijk alle richtingen zonder blokken en relais. Dankzij digitaal ;) Al laten de neefjes meestal maar 1 trein rijden, dat vinden ze meer dan genoeg.

Wie krijgt het digitaal voorelkaar om een spoorwegtraject zo in te richten dat getrokken treinen en duwtreinen of ze nu kort of lang zijn  door elkaar(!) erop kunnen worden ingezet waarbij steeds de kop van de trein tijdig voor een rood sein stopt? En als ik die treinen de andere kant op wil laten rijden dan hoef ik niets te schakelen maar dan reageert het systeem volledig automatisch ook de andere rijrichting op.

Denk meer mensen met digitaal dan analoog.... Je kan zelfs met de juiste lokdecoder (Die ABC-techniek in zich heeft) een pendelspoor maken met een paar diodes op de juiste plekken in de baan. Geen draadjes of andere zaken :) Dan pendelt de trein heen en weer zonder dat je ook maar iets doet... Gewoon heen en weer laten rijden. Ik heb het drie dagen lang zien rijden op OnTraXS! 2015. Een bergbaantje. Iedere keer mooi omhoog en weer omlaag. Daarnaast zou ik eens een kijkje nemen in het draadje van de digitale demo pendelbaan. Echt zeer leerzaam. In dat draadje staat veel uitgelegd en ook voorbeelden hoe het kan. En bijvoorbeeld het automatisch omlopen en keren van een lok bij een trein zonder ingrijpen van een mens.

Ik kreeg laatst een compliment: "Je kunt wel zien dat jouw spoorbaan gedigitaliseerd is; alles loopt zo soepel" . Ik heb maar niets gezegd, maar wel in mijn vuistje gelachen.

tja... Blijkbaar ben je niet zo trots op het feit dat je analoog rijdt. Anders had je het wel aangegeven aan die persoon dat hij het fout had. :)

Nou, ik wacht op de "verontruste" reacties op dit niettemin welgemeend verhaal!

Mogelijk wordt het eens tijd serieus te gaan verdiepen in het "digitale deel" van de modelspoorhobby. En dan een goede rustige onderbouwde reactie geeft.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 11:07:18 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2015, 10:06:48 »
Helemaal aan het begin van de bouw van mijn baan, sta ik nog voor de keuze van analoog of digitaal. Als ik digitaal zou willen gaan besturen, heb ik al bestudeerd dat dat nogal lastig zou worden, het wordt namelijk een dubbele pendelbaan op een dubbel kopstation. Zo weinig verstand van digitaal heb ik, dat ik niet weet waarom het nou zo moeilijk is, en daarom ook geen oordeel. Wel een rekensom dat het besturen hiervan analoog een peulenschil is. Om het niet in geld uit te drukken maar in gewicht: voor mijn baan beter een ons analoog dan een kilo digitaal.

Even een vraag Huub, omdat het veel kan verduidelijken. Hoeveel rijwegen wil je mogelijk maken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2015, 10:30:50 »
@Henk, hoeveel rijwegen ik wil maken? Heel simpel gezegd en verduidelijkt met een eveneens versimpelde schets komt het neer op het volgende. Ik heb alleen de sporen getekend die ik automatisch wil gaan laten pendelen:

Ik kan bij Mecktronics twee modulen kopen om in beide richtingen te pendelen met twee treinen. Met optrek- en afrem regeling.
Het station is in het midden, de beide uiteinden komen uit het zicht en dienen als schaduwstations (treinen mogen daar dus ook abrupt stoppen).
Er komen nog meer sporen op het station, deze heb ik niet getekend, gemakshalve. Deze wil ik met de hand (wel met pulsbreedte oid) gaan bedienen, rangeren, andere treinen opstellen, rijden naar de werkplaats e.d. Dat gedeelte wil ik dan om kunnen schakelen van automatiche- naar handbediening.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 10:32:42 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Jan1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2015, 10:33:34 »
Maarten

er zijn drie soorten besturing analoog -digitaal- computer besturing.
voor mij is analoog de besturing van de trein met een knop op trafo of muis.
digitaal is 0 of een 1 aan en uit schakelaar of relais of digitale schakelingen div. mogelijkheden.
Er zijn voor de aansturing digitaal aansturing van de trein bij gekomen maar dan kun je nog steeds met de hand(analoog) rijden .
beveiliging zijn er om de mens te behoeden op fouten machinist rijdt door rood.
we zijn nu eenmaal als mens snel afgeleid daar door automaten in industrie en beveiliging die zo goed zijn als de mens die dit geprogrammeerd of nu met computer of relais of schakelaars.
Je moet gewoon doen wat jij leuk vind.

groetjes Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 18 October 2015, 10:48:09 »
Helder Huub. Je hebt het aantal geautomatiseerde rijwegen beperkt. Je weet hoe je dat analoog gaat aanpakken en dat het resultaat voor jouw afdoende zal zijn, dus de keuze is snel gemaakt. Het wordt hooguit wat gedoe met extra schakelingen en draden trekken als je later toch nog een extra rijweg wilt automatiseren. Zelf zou ik hier voor het deel waar je met de hand rijdt de voorkeur geven aan digitaal. Vind ik comfortabeler dan meerdere trafo's en al die schakelaars waarmee je stukken aan en uit zet. Ieder zijn lol.

Zelf automatiseer ik digitaal altijd met de computer en alle spullen heb ik natuurlijk al. Dan is er niks ingewikkelds aan. Ik zou dan ook de hele baan in de computer zetten en van bezetmelders voorzien. Geen reden om het aantal geautomatiseerde rijwegen al bij voorbaat te beperken. Vervolgens kies ik welke rijwegen ik echt automatisch wil gebruiken en waar ik handregelaars per lok gebruik. Wl ik daarin wat veranderen, dan is het een kwestie van een paar muisklikken. Dat vind ik nou leuk en als je het een paar keer hebt gedaan, is er niks moeilijk aan, net als bij analoog. Hoe complexer de baan, hoe gemakkelijker automatiseren op deze manier wordt. Ik heb niet eens een heel grote baan, maar ik weet nog precies hoeveel Van Meekeren schakelingen ik nodig zou hebben (heel veel) en hoe beperkt de mogelijkheden dan zouden zijn in vergelijking met mijn computerbesturing.

Maar ieder zijn meug. Het verschil is natuurlijk dat jij niet de behoefte voelt je op basis van beperkte kennis uit te laten over anderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Treinen sturen analoog of digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2015, 10:56:55 »
Ter info,

Ik heb de reactie van Rob (en volgende reacties) uit het draadje gehaald (wissels sturen met analoog paneel en digitale decoders). Deze reactie(s) zijn in dit draadje gevoegd. Het gaat op volgorde van plaatsen, dus je vindt het bovenaan in dit draadje.

Gr, Bert