Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: Wutachtalbahn  (gelezen 6487 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Wutachtalbahn
« Gepost op: 13 October 2015, 18:20:01 »
Zoals ik heb gemeld in het draadje met Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan, was ik vorig jaar in Zuid-Duitsland (om te fietsen). Op de kaart die ik had gekocht, stond ook "Eisenbahnmuseum", dus op een dag dat ik niet ging fietsen, ben ik met de auto daar naartoe gereden.

Daar aangekomen bleek er inderdaad een emplacement te zijn, waar een rijtje umbauwagens stond:


Dit rijtje bestond uit:
5 drie-assige wagens (ja, hoort helemaal niet, want (bijna) iedereen weet dat die altijd per twee gekoppeld zijn):


2 4-assers:




En een goederenwagon:


Wat het precies zijn, laat ik graag aan de experts over.

Verder zag ik een dieseltriebwagen, met wat graffitisporen:




Er stond ook nog een wat verlopen 52:





En vlakbij de parkeerplaats stond ook nog een Köf:


Voor het station stond een stoomloc, met een personenwagen, waar een winkeltje in zat (die op dat moment niet open was):


Het bleek dat het station onderdeel was van de Wutachstalbahn, die een bijzondere (dure) geschiedenis had


En tegenwoordig nog wordt gebruikt als Museumeisenbahn:




Leuk sporenplan voor een modelbaan, met flink wat tunnels, bruggen en lussen:


En om dat alles te bekijken is er een Eisenbahnlehrpfad:


Aangezien het museum dicht was en het nog even ging duren voordat er een trein kwam, ben ik eerst maar naar het BW gereden, in de hoop dat daar nog iets te zien was. Onderweg eerst nog even een foto geschoten van het station Epfenhofen, met uitzicht over twee viaducten.


Bij het BW stond net een loc warm te draaien:


Een rangeerlocje met een umbauwagen:


Een V-36:


De stoomloc vertrekt:


Er staan nog armseinen op de achtergrond:


Snel weer in de auto, om de loc over de het viaduct bij station Epfenhofen te zien rijden:


En een paar minuten later over de visbuikbrug voordat 'ie de tunnel ingaat richting Zollhaus (waar het startpunt is van de museumlijn):


In de achtergrond zie je het station Epfenhofen, waar de loc een paar minuten geleden langs is gereden. De spoorlijn maakt hier dus een grote lus om het dorp heen:


Er komt nog meer  8)
Grt, Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2015, 19:08:13 »
Dit is echt geweldig!  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2015, 19:20:51 »
Mooie fotoserie, Wim. Ik zit op het puntje van mijn stoel te wachten op het vervolg. :P

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2015, 19:33:47 »
 Hoop dat je hier wat uitgebreider ingaat op deze baan
« Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 19:35:26 door jerrytrein »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2015, 19:54:11 »
spectaculaire baan, ga je dit nabouwen Wim?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2015, 20:55:26 »
Nee, ik ga het niet nabouwen, hoewel het wel een mooi voorbeeld zou zijn voor een modelspoorbaan.
Het is wel grappig dat er ook in het echt voorbeelden zijn waarbij je 5 minuten nadat je uit het station bent vertrokken je aan de linkerkant, een stukje lager, het station weer kunt zien waaruit je bent vertrokken. Je ziet zoiets nogal eens op modelbanen en dan denk ik altijd dat het niet erg realistisch is.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2015, 20:58:47 door WimC »
Grt, Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2015, 00:11:01 »
Overigens zit het daar een beetje vreemd in elkaar als ik het goed gelezen heb. De vereniging die geloof ik eerst de tractie verzorgde op de Wutachtalbahn http://www.wutachtalbahn.de/ is na 37 jaar bedankt voor haar diensten door de vereniging die de baan zelf exploiteerde http://www.sauschwaenzlebahn.de/  De locs van de tractie-vereniging (o.a. br 50, br 86 en br 93) zijn nu actief voor andere museumlijnen, terwijl de P8 op de foto's door de baan-exploitant is gehuurd van een particulier  ???

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2015, 08:48:13 »
In een ver verleden (iets van 1990 ofzo) op een vakantie met de Wutachtalbahn geweest. Toendertijd reed er een 50er van Eurovapor:



(Vierkante "instamatic" foto's uit een plakboek  ;D )

Volgens mij heeft de gemeente Blumberg flink wat geld en energie in de baan gestopt. Onderhoud enzo. De baan is goed voor het toerisme en zo heel veel is er in die buurt niet. En wilden ze er meer mee gaan doen. Een tijd lang is er een verdeling geweest dat de oorspronkelijke vereniging in het weekend reed en de gemeentelijke ambtenaren doordeweeks. Allebei met verschillend materieel. Da's niet lang houdbaar en nu is het alleen nog maar het gemeentebedrijf dat er rijdt. Op een van de foto's uit die eerste set staat ook ergens "Bahnbetriebe Blumberg" in hetzelfde lettertype als van het stadslogo.

Ze zitten trouwens met het probleem dat er in de winter niet gereden mag worden: er zitten zeldzame vleermuizen in een tunnel halverwege de lijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2015, 09:22:23 »
De loc aangekomen op het station en net de rijtuigen eraan gekoppeld:


Er werd gepost dat het een P8 is, zou best kunnen, maar omdat ik me afvroeg wat het was, heb ik het typeplaatje gefotografeerd. Hij zal dan wel na de oorlog in Roemenië achtergebleven zijn:


Ik was niet de enige die er foto's van aan het maken was:








Grt, Wim

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2015, 10:52:03 »
Sinds halverwege dit jaar rijdt er nu de BB262 op de museumlijn. Dit is een 'nieuwbouw-prototype' die de serie 86 moest gaan vervangen. Interessant dat er eerst vooral de 86 333 reed (ex DR), en nu weer een vergelijkbaar type. Vorig jaar waren er grote problemen met tractiemateriaal, omdat de museum-vereniging was weggestuurd. Meestal reed een P8 heen en weer, soms bijgestaan door een V36, daar de P8 een keer een kapotte koppelstang had.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2015, 08:13:52 »
Zijsprongetje: Drehscheibe-online brengt je terug in de tijd met deze fotoserie van de Wutachtalbahn in 1984.

Groet,
Bas

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2015, 08:24:50 »
Daar zijn zo te zien uit de trein de bruggen gefotografeerd die ik ook op mijn foto's heb gezet.

Hier de brug voor station Epfenhofen, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf de visbuikbrug.

En hier de visbuikbrug, waarschijnlijk gefotografeerd ongeveer vanaf station Epfenhofen.
Grt, Wim

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2015, 11:44:09 »
De brug voor station Epfenhofen is wat dichter bij Epfenhofen gefotografeerd, al scheelt het niet veel. Je ziet uiterst rechts nog het wissel van het station liggen, moet dan zo'n beetje gefotografeerd zijn van waar de lus rond Epfenhofen begint.
Foto's van de bruggen zijn overigens op de heenweg gemaakt, maar zo kwam het wat beter uit in het geheel.   :)

Huub

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #13 Gepost op: 15 October 2015, 12:25:36 »
Tijdens de Stoomstichting Bodensee-Expres (2001) ben ik er ook geweest, leuke baan!











Seinhuis op de achtergrond is ook als H0 bouwpakket te koop.
Vr. groeten,
Bob

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Wutachtalbahn
« Reactie #14 Gepost op: 15 October 2015, 14:00:20 »
Voor de fans een filmpje

Op 1e Paasdag 1987 ging het in Epfenhofen goed mis. Een trein vol met spoorfans, getrokken door 38 1172 zou vanaf Weizen via Epfenhofen naar Zollhaus-Blumberg rijden. Verder dan het inrijwissel van Epfenhofen kwam hij niet. Te zien vanaf 8:20.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden