Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:06:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39

Auteur Topic: Fleischmann aandrijvingen Profirail wissels, betrouwbaar?  (gelezen 10052 keer)

Toroque

• Offline Offline
Fleischmann aandrijvingen Profirail wissels, betrouwbaar?
« Gepost op: 11 October 2015, 10:18:22 »
Hoi alle,

Ik ben net weer bezig om over mijn test baan te gaan rijden die ik gemaakt heb van Fleischmann rails en ik irriteer me aan 1 ding... De wissel aandrijvingen...

Na vorige jaar een klein ovaaltje met in aanhaal spoor in Koploper geprogrammeerd te hebben. wilde ik deze winter mijn eigen wat meer uitdaging geven met koploper door mijn test baan wat meer uit te breiden. Ook beetje gekeken naar budget heb ik vooral 2dehands rails gekocht. Nu ligt er een baan met 8 wissels en nodige spoor.

Na alles weer aangesloten en geprogrammeerd te hebben loopt het elke keer in de soep omdat de wissels niet om gezet worden. Nu had ik dat bij me eerste test baan ook in het begin gehad maar naar een aantal keer handmatig wisselen deden de aandrijvingen het steeds beter. maar nu lijkt het wel of ze er helemaal geen zin in hebben.

Nu heb ik al wat zitten google, en kom ik vooral tegen dat het veertje moet verwijderd worden. Nu zie ik dat persoonlijk niet zo zitten omdat ik bang ben dat ik het verder vererger dan het verhelpen en heel erg twijfels krijg aan de betrouwbaarheid van de Fleischmann wissel aandrijvingen... Nu is het nog een test baan en is het 1 en ander snel te wisselen maar straks op een defenitieve baan wil ik niet elke keer alles moeten slopen omdat het weer niet werk...

Dus waar ik nu mee zit is: Zijn de Fleischmann wissel aandrijving wel betrouwbaar genoeg, ja of nee? En wat zou ik er aan kunnen doen om het te verbeter of misschien wel over gaan stappen naar ander merk rails.. ???

Technische informatie:
Roco multimaus + koploper
Rosoft WDD8
Fleischman wisselaandrijvingen H0 rails
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 10:38:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

zuylen

• Offline Offline
Re: Fleischmann aandrijvingen Profirail wissels, betrouwbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 11 October 2015, 10:42:10 »
De wisselaandrijvingen kunnen omgedraaid worden. Dan moet je eerst het palletje waarmee je de wissel omzet uit de wissel trekken en omdraaien. Dan vervolgens moet je ook de wisselaandrijving er omgedraaid opzetten. Dan zie van de aandrijving niets meer. Soms weigeren de aandrijvingen wel eens. Daar moet je rekening mee houden. Dus altijd rekening houden dat de aandrijving er weer uit kan. Meestal kun je het ding weer aan de gang helpen door ze met de hand om te zetten.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2015, 12:02:26 »
Voor het mooi en de betrouwbaarheid zijn servo's of motoraandrijvingen onverslaanbaar. En als een servo kapot gaat, dan heb je die voor een paar euro verwisseld.
Nu zijn die Fleischmann aandrijvingen bij mijn weten ook niet zo onbetrouwbaar dat ze zo massaal zouden moeten afhaken. Misschien dat de combinatie met de gebruikte decoder niet de meest gelukkige is? Aan de andere kant weet je bij tweedehands aangeschaft spul natuurlijk nooit hoe intensief de boel al is gebruikt. Uiteindelijk slijt alles.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2015, 12:25:32 »
In het verleden ook banen gehad met fleischmann aandrijvingen. Als die dingen wat ouder worden laten ze het nogal eens afweten. In combinatie met computerbesturing geeft dat nogal vaak problemen en daarmee ergernis.
Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar servo's. Eigenlijk zijn deze alleen geschikt om onder de tafel te monteren i.v.m. het formaat.
Bij servo's is het aan te bevelen om een aansturing toe te passen die na het omzetten de servo uitzet, dit in verband met brommen en de levensduur ven de servo.
Weigerende wissels heb ik eigenlijk nooit meer.

Groet,
Gerrit

Hans.F

• Offline Offline
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2015, 12:37:30 »
Het probleem met deze aandrijvingen zit hem in de eindafschakeling. Ook ik had hier last van en heb, met behulp van voldoende informatie op dit forum, deze bij al mijn aandrijvingen verwijderen dan wel overbrugd. De aandrijving is trouwens met behulp van een klein schroevendraaiertje gemakkelijk op te maken, zonder dat je iets kapot maakt. ook het in elkaar zetten is erg gemakkelijk.
Ik ben begonnen met zoeken en lezen op de informatie die hier te vinden is en heb vervolgens eerst 1 aandrijving omgebouwd.

groet,
Hans

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2015, 13:12:25 »
Ik heb ongeveer 40 van dit soort wisselaandrijvingen liggen met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. Ze worden aangestuurd door ESU switchpilots.
Voorheen had ik wel eens het probleem dat sommige wissels niet om wilden. Nadat ik het voltage verhoogt had van 14V naar 16.5 V gaat alles feilloos om.

Toroque

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 October 2015, 17:06:48 »
Ik zal beginnen met de voedings spanning te meten en proberen te verhoge. Dat is mooi begin

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 October 2015, 18:12:21 »
Ik had dat probleem ook dat er tijdens het automatisch rijden soms een wissel niet om ging. De wissels kregen de voeding van een Fleischmann trafo 6735 deze levert 14 volt en 7 va .
Nu gebruik ik een trafo met meer vermogen de Roco 10725. Deze levert 16 volt en 50 va
 De wisselaandrijvingen werken nu goed.

Joeke
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

Toroque

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 October 2015, 19:52:06 »
De voeding is nu maar 13.5 volt moet even stekker halen voor me andere voeding

stoomtreinen gek

• Offline Offline
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2015, 20:28:30 »
weer wat geleerd
ook ik heb dat probleem wel dat het bleef hangen dus nu weet ik daar met mijn nieuwe baan rekening mee tehouden  (y)
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Donny95

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2015, 21:03:47 »
Ik las dit draadje en zit ook met hetzelfde probleem, bij mij blijven ze soms ook hangen.

Ik gebruik zelf een Fleischmann MSF trafo 6735 en heb daar al mijn elektrische wissels (6) en seinen (3) op aangesloten. Deze bedien ik via de kleine groene schakelkastjes ook van Fleischmann. Nou las ik hier in dit draadje dat het verhogen van het voltage beter helpt bij het omzetten van deze wisselaandrijvingen. Kan ik dan mijn wisselaandrijvingen op bijvoorbeeld een Viessmann 5200 'lichttransformator' aansluiten die dus wel de benodigde 16V~ geeft, of werkt het niet op die manier? (de Fleischmann trafo's hebben namelijk allemaal maar max. 14V~, dus met andere Fleischmann trafo kom ik niet aan 16V~)

EDIT: zie dat Joeke de Roco versie gebruikt heeft, waar ik de Viessmann versie had aangegeven. Dan is mijn probleem dus ook opgelost, gewoon zo'n apparaatje kopen. Mijn reactie mag dus verwijderd worden....
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 21:46:06 door NS 7742 »

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2015, 22:41:32 »
Ik heb ze al jaren en werk met deze dingen op 18V~, Via koploper heb ik ze ingesteld op 0,5sec omsteltijd.
Gaat prima. GÈÈN enkel probleem mee.  :D
Tsja als je ze op de kop monteert moet je er van onderen wel bij kunnen, in tijd van nood.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2015, 23:21:48 »
De voeding is nu maar 13.5 volt moet even stekker halen voor me andere voeding

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dit wilt doen met alleen een andere stekker...

Gr,Bert

Toroque

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 October 2015, 06:18:56 »

Ik heb nog een andere voeding liggen die je ik kan instellen. Maar deze heeft geen stekker :P
« Laatst bewerkt op: 12 October 2015, 10:10:22 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Toroque

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2015, 18:06:28 »
Net de andere voeding er tussen gezet. Max 14.5 V. Gelijk getest en er zit veel meer power in! ze doen het nog niet allemaal maar goed die kunnen misschien ook wel gewoon defect zijn (y)

Er komt met de tijd een zwaarder voeding dus super bedankt voor de tip (y)