Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41

Auteur Topic: Welke DCC module bij simpele draaischijf  (gelezen 7919 keer)

guest7823

• Gast
Re: Welke DCC module bij simpele draaischijf
« Reactie #15 Gepost op: 05 October 2015, 17:04:59 »

Als je een en ander als volgt isoleert:
  • zaagsnede breder als de diameter van de contactstiften
  • zaagsnede opvullen met een Evergreen strip waarvan de bovenkant gelijk zit met de koperlaag
Kan ik niet verzinnen wat er mis zou moeten gaan. De zaagsnede breder dan de stroomafnemers zorgt dat je geen sluiting kan krijgen bij het ompolen ("breek voor maak"). De Evergreenstrip zorgt er voor dat je loopvlak voor de stroomafnemer gelijk blijft qua hoogte.

Wel dus even twee doorverbindingen maken mbt de ompoling:

OORSPRONKELIJKE TEKENING VERVALLEN N.A.V terecht commentaar Dirk J

OORSPRONKELIJKE TEKENING VERVALLEN N.A.V terecht commentaar Dirk J

Waarbij je de draden dus dusdanig moet plaatsen / solderen dat ze vrij blijven van de stroomafnemers  ;)

• Is mijn aanname correct dat deze ringen in het brugdek zitten?
  • Staat er ergens beschreven waar die kleine gaatjes in de printbanen voor zijn.? Zitten wel erg regelmatig geplaatst om er "voor niets" te zitten
« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 17:22:18 door guest7823 »

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 05 October 2015, 17:10:05 »
Bij Paul zie ik hetzelfde als bij Gerard:

Alleen heb je er hier geen rekening mee gehouden dat voor de ene railstaaf de stroomafname precies op de andere helft van het schijfje zit, dan voor de andere railstaaf. Tenminste, dat leid ik af uit deze foto:

Als je het volgens deze methode doet, hebben beide spoorstaven telkens dezelfde polariteit en staat alles op de draaischijf stil.

Oplossing: doorkrassen zoals getekend, en dan de binnenste halve cirkel verbinden met de naastliggende buitenste halve cirkel, en dat tweemaal.

Dus blijft de oplossing: doorkrassen zoals getekend, en dan de binnenste halve cirkel verbinden met de naastliggende buitenste halve cirkel, en dat tweemaal.

guest7823

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 05 October 2015, 17:18:21 »

Sorry Ronald, Dirk heeft gelijk  :-[

De stroomafname pennen zitten 180o verdraaid t.o.v elkaar dus daar zit de ompoling al in

Dus:

« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 18:18:25 door guest7823 »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #18 Gepost op: 05 October 2015, 17:30:10 »
Dank mannen, laat t even op mij inwerken. Zou het liefst een oplossing hebben waarbij ik niet aan de oorspronkelijke schijf hoef te zagen.
Eerst wachten tot de kit er is!

Nogmaals dank :)

guest7823

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 05 October 2015, 17:39:12 »
Citaat van: bouwhandleiding
8. RAIL WIRING AND INSTALLATION

Wiring diagram: rail contacts.

The rails are permanently powered as they turn, no matter what direction. Unlike split ring designs, each rail is connected to the same contact, no matter what direction the turntable is facing. The advantage of not having a split ring is that DCC decoders will not reset as the loco is turned through 180 degrees. If there is sound on board it will be continuous. The other advantage is that entry and exit tracks can be put anywhere – there is no dead zone created by a split.

The polarity of the rails will be incorrect once turned through 180 degrees. There are 2 ways to fix this.

If using DC (or DCC) then a DPDT switch can be toggled to change deck polarity. In practice this means you are going to have to have a physical means to tell which way round the turntable is so you know which direction to throw the switch – just needs an “oil spill” or similar feature stained/painted at one end. Depending on the DCC decoders you use, the momentary loss of power may cause the decoder to reset. Some decoders have enough on-board capacitance to handle this power loss, but most don’t.

The true “DCC way” is to connect the turntable deck through a DCC reversing module. This will automatically detect if the polarity has changed, and will set the turntable deck polarity correctly as soon as the loco moves off and a DCC phase change is detected. Follow the instructions with the module. Reversing modules aren’t complicated – just more expensive than a DPDT switch

Tja, goh, ach .......

each rail is connected to the same contact, no matter what direction the turntable is facing.
- speelt in dit geval dus nauwelijks een rol.

DCC decoders will not reset as the loco is turned through 180 degrees.
- reset klinkt wel erg zwaar. Decoder zitten wel vaker zonder stroom  :-\

If there is sound on board it will be continuous.
- Hmmmm, hoeveel geluid maakt een stoomloc die op de draaischijf staat ..........

The other advantage is that entry and exit tracks can be put anywhere
- ik ga me zelf maar weer eens herhalen: speelt in dit geval dus nauwelijks een rol.

there is no dead zone created by a split
- zoals ik al eerder meldde: bijna iedere draaischijf heeft wel een positie waarbij er aan beide kanten geen rails ligt. Hier is dit dus ook het geval

DPDT switch:
Depending on the DCC decoders you use, the momentary loss of power may cause the decoder to reset.
-kortom hetzelfde probleem als vermeend bij "split rings"

Keerlusmodule:
just more expensive than a DPDT switch
- tja en de meeste modules geven toch ook een onderbreking in verlichting of geluid

Kortom:
Wat mij betreft erg kleine roestige spijkertjes bij springeb. Ik weet wat ik zou doen  ;D

« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 18:19:17 door guest7823 »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #20 Gepost op: 05 October 2015, 18:11:29 »
Robbert-jan heeft zo'n constructie op zijn baan liggen. Met aan twee zijden onderbroken banen. Lekker Kiss.  Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2015, 11:54:56 »
Dirk J,

Scherp gezien. Mijn tekening moet dan ook zo veranderd worden, dat de beide banen naast elkaar met elkaar verbonden zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

willem7853

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 October 2015, 22:19:32 »
Het lijkt mij een printplaat, is er geen mogelijkheid om een andere printplaat te (laten)etsen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

thuis ben ik de enige die (model)spoort

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 11 October 2015, 17:28:50 »
Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor al uw bijdragen en constructieve commentaren. Maar... ik heb toch wederom een vraag:

Ik ben geen echte electronicus maar kan me redden met de dingen die ik nodig heb. Met mijn boerenverstand redeneer ik zo; als je van je vaste baan met vaste aansluitingen (bv rood rechts, blauw links) de schijf oprijdt, daar 180 graden draait (waarbij de rode en blauwe niet meer met elkaar overeenkomen) , de loc eraf rijdt en met het eerste beste geleidende wielstel op je vaste deel komt, dan ontstaat er toch een kortsluiting waarbij een module zoals bv de Lenz LK100 reageren door de schijf om te polen zodat e.e.a. weer klopt? Of ben ik nou gek?

Waarom vraag ik dat? Ik zag bij een bekende Amerikaanse bouwer die een soortgelijke kleinserie schijf gebruikt dat die dit zo uitgevoerd had. Sterker nog, hij gebruikt inmiddels iets nieuws en dat is dit:

- http://www.tamvalleydepot.com/products/dccfrogjuicers.html

En wel de dual frog juicer. Waarbij niet 2 puntstukken geschakeld worden maar beide staven van de schijf.
Dus; dit kan toch zonder enige aanpassing aan de printplaat onder de brug? Of denk ik nu helemaal verkeerd??

Graag uw reactie's :)
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 17:30:42 door Ronald Halma »

guest7823

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2015, 17:35:45 »
Blehhhhhh   ::)

Hexfrogjuicer is niet nieuw en ...... twee uitgangen hexfrogjuicer -> keerlusmodule  ;D

Een hexfrogjuicer uitgang meet de polariteit van het signaal en indien die niet klopt poolt die hem om. Doe dat met twee uitgangen en ..... je hebt een keerlusmodule. (alleen de meeste keerlusmodules polen dubbelpolig om en een hexfrogjuiceruitgang doet dat enkelpolig)

Snappu ??

Verder bovengenoemde persoon zal dus zijn twee brugsporen hebben aangesloten op twee hexfrogjuicer uitgangen. Misschien dat het doenbaar is om het op de baan op te lossen maar volgens mij gaat dat heel snel ingewikkeld worden  :-\
« Laatst bewerkt op: 11 October 2015, 17:38:40 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2015, 17:47:32 »
tweepolige frog juicer

In de voorbeelden hebben ze dus wel
  • twee puntstukken
  • keerlus
  • kruising
opgenomen, maar strikt genomen zijn ze dus een draaischijf vergeten.

Verder is een frogjuicer voor keerlussen, kruisingen en draaischijf een wat duurdere oplossing. Bij keerlussen, kruisingen, draaischijven en vergelijkbare situaties kan je dubbelpolig ompolen, dus heb je aan één detectie mechanisme genoeg. Aan de andere kant: de frogjuicer oplossing is redelijk universeel en als je d'r toch al een paar gebruikt op je baan ........ hou het standaard en los iets als een kruising, keerlus, draaischijf e.d. dan ook maar op met een frogjuicer.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 11 October 2015, 17:50:20 »
Ronald,

Waarom nu weer zo moeilijk?
 Gewoon een Lenz LK200 gebruiken en klaar is kees, of de DR410. Of een andere module die werkt op het kortsluit principe. Zal in prijs niet uitmaken.
Of gewoon de printplaat aanpassen, dat is de goedkoopste en misschien wel beste en simpelste oplossing.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 October 2015, 18:08:48 »
't Is jouw feestje keuze:

òf je volgt het advies van de maker op, en gaat op zoek naar een kortsluiting detecterende keerlusmodule (Digikeijs, Lenz, ...)
òf je maakt wel onderbrekingen en kunt de boel zo aansluiten.

Dat is nog niet veranderd, en dat is ook wat Wim zegt. En daarbij deel ik zijn voorkeur voor de tweede oplossing, maar dat is persoonlijk.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2015, 18:37:35 »
Ronald,

Waarom nu weer zo moeilijk?

Wim, onbedoeld waarschijnlijk...... voor jullie allemaal gesneden koek en voor mij onbekend terrein ;) Ik probeer het te snappen.

Ben

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2015, 19:22:11 »

Gewoon een Lenz LK200 gebruiken en klaar is kees, of de DR410.

Zo is het.

Waarbij ik meer tevreden ben met de Lenz. De DR410 is wat traag en m'n 2,5A booster schakelde eerder af dan de module om poolt.

Gr, Ben.