Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen  (gelezen 7992 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2006, 17:22:07 »
[Treinen kunnen van spoor (9) direct naar spoor (1, 2).
Nee, helaas. Tenzij je van spoor 1 en 2 een volwaardig aankomstspoor maakt (dan zijn er ook hoofdseinen als vertrekseinen nodig). Hoewel het zeer ongebruikelijk is om een hoofdspoor als laad/losspoor te gebruiken, kan het denk ik wel. In het groot zal men echter gewoon binnenkomen op spoor 4 en dan via het uithaalspoor 16 naar spoor 1 en 2 rangeren. Het bord 'Halt für Rangierfahrten' is dan niet meer nodig aan de rechterzijde, omdat het rangeren dan altijd via spoor 16 gebeurt. Ook de blauwe wisselverbinding (naar spoor 6/9) is dan overbodig. Dit bespaart nl een hoop beveiliging (oa extra seinen, meer onderhoud, procedures, grotere kans op gevaarlijke situaties, enz.).
Mocht je toch direct willen binnenkomen op spoor 1 en 2, dan heb je het volgende extra nodig:
- 2 extra vertrekseinen (Hp0/Hp2) op spoor 1 en 2 (naast de 2 dekkingsseinen die er nu al staan).
- Het inrijsein rechts moet worden vervangen door een variant die ook Hp2 kan vertonen (binnenrijden via afbuigende wissels).
- Omdat er wordt binnengekomen op een doodlopend spoor moet er ook een wegklapbaar bord (Zs3) worden geplaatst bij dit inrijsein.

Treinen kunnen keren (loc omlopen) en van loc wisselen op spoor (3) en (4).
Ik zit met die twee gearceerde seinen (geel/groen).
1) Zijn deze seinen nodig bij het keren van treinen (omlopen van een locomotief).
2) Zo ja, moeten dit dan rangeer seinen zijn (Sh0/Sh1) of toch hoofdseinen (Hp0/Hp2).

Het hele depot is immers geen station maar de trein vertrekt na omlopen wel tegengesteld (op het verkeerde spoor) en via een wissel (afbuiging) uiteindelijk naar het juiste spoor.
Dan hebben we het toch over treinbeweging?
Of is dit nog steeds een rangeer beweging volgens uw punt 10?
Het omlopen is een rangeerbeweging en heeft een dekkingssein nodig. Het vertrekken van spoor 3 naar links of spoor 4 naar rechts is een treinbeweging en heeft een hoofdsein (vertreksein) nodig.
Even naspelen. Een trein op de binnenbaan komt via spoor 6 op spoor 4 binnen. De lok koppelt af en rijdt via 10, 3 en 6 naar 4 en koppelt aan. Daarna vertrekt de trein via spoor 6 naar 8. Hiervoor is aan de rechterzijde van spoor 4 geen rangeersein nodig. Hetzelfde geldt voor spoor 3. De gearceerde seinen moeten dus hoofdseinen zijn (Hp0/hp2). Hp1 is niet nodig omdat een vertrekkende trein altijd via aftakkende wissels het station verlaat.
Tenslotte nog de blokseinen op de vrije baan: deze hebben nu geen voorseinen. Ik zag dat ze trouwens ook in mijn tekening ontbreken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2006, 17:46:10 »
Wim,

Bedankt.

Dan wordt het onderstaand seinenplan.

Afbeelding

- Twee hoofdseinen (Hp0/Hp2) toegevoegd aan spoor 1 en 2.
- Twee rangeerseinen op spoor 3 en 4 verwijderd.
- Rechter inrijsein verandert in (Hp0/Hp1/Hp2).


MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 06 September 2006, 23:44:45 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2006, 08:29:57 »
Bijna. De voorseinen die direct bij de beide inrijseinen stonden, kunnen daar blijven staan. Deze geven de stand aan van de vertrekseinen van het station. Verder hebben beide blokseinen nog geen voorseinen. De witte seinen die je er nu bij hebt staan zijn de voorseinen van de inrijseinen. Een voorsein staat normaal zo'n 700 meter voor het bijbehorende hoofdsein. Een voorsein dat direct naast een hoofdsein staat, heeft dus betrekking op het volgende hoofdsein.
Tenslotte kun je de 'Rangierhalttafel' rechts weghalen omdat je nu sowieso via het uithaalspoor 16 zult rangeren.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2006, 10:47:35 »
Hallo Wim,

Ik heb het bovenstaande plaatje aangepast.  :)

2 voorseinen (links en rechts) toegevoegd voor de twee blokseinen (boven).
2 voorseinen voor de inrijseinen teruggeplaatst.
1 “Rangierhalt” bord weggehaald.


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet