Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen  (gelezen 8165 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2006, 17:22:07 »
[Treinen kunnen van spoor (9) direct naar spoor (1, 2).
Nee, helaas. Tenzij je van spoor 1 en 2 een volwaardig aankomstspoor maakt (dan zijn er ook hoofdseinen als vertrekseinen nodig). Hoewel het zeer ongebruikelijk is om een hoofdspoor als laad/losspoor te gebruiken, kan het denk ik wel. In het groot zal men echter gewoon binnenkomen op spoor 4 en dan via het uithaalspoor 16 naar spoor 1 en 2 rangeren. Het bord 'Halt für Rangierfahrten' is dan niet meer nodig aan de rechterzijde, omdat het rangeren dan altijd via spoor 16 gebeurt. Ook de blauwe wisselverbinding (naar spoor 6/9) is dan overbodig. Dit bespaart nl een hoop beveiliging (oa extra seinen, meer onderhoud, procedures, grotere kans op gevaarlijke situaties, enz.).
Mocht je toch direct willen binnenkomen op spoor 1 en 2, dan heb je het volgende extra nodig:
- 2 extra vertrekseinen (Hp0/Hp2) op spoor 1 en 2 (naast de 2 dekkingsseinen die er nu al staan).
- Het inrijsein rechts moet worden vervangen door een variant die ook Hp2 kan vertonen (binnenrijden via afbuigende wissels).
- Omdat er wordt binnengekomen op een doodlopend spoor moet er ook een wegklapbaar bord (Zs3) worden geplaatst bij dit inrijsein.

Treinen kunnen keren (loc omlopen) en van loc wisselen op spoor (3) en (4).
Ik zit met die twee gearceerde seinen (geel/groen).
1) Zijn deze seinen nodig bij het keren van treinen (omlopen van een locomotief).
2) Zo ja, moeten dit dan rangeer seinen zijn (Sh0/Sh1) of toch hoofdseinen (Hp0/Hp2).

Het hele depot is immers geen station maar de trein vertrekt na omlopen wel tegengesteld (op het verkeerde spoor) en via een wissel (afbuiging) uiteindelijk naar het juiste spoor.
Dan hebben we het toch over treinbeweging?
Of is dit nog steeds een rangeer beweging volgens uw punt 10?
Het omlopen is een rangeerbeweging en heeft een dekkingssein nodig. Het vertrekken van spoor 3 naar links of spoor 4 naar rechts is een treinbeweging en heeft een hoofdsein (vertreksein) nodig.
Even naspelen. Een trein op de binnenbaan komt via spoor 6 op spoor 4 binnen. De lok koppelt af en rijdt via 10, 3 en 6 naar 4 en koppelt aan. Daarna vertrekt de trein via spoor 6 naar 8. Hiervoor is aan de rechterzijde van spoor 4 geen rangeersein nodig. Hetzelfde geldt voor spoor 3. De gearceerde seinen moeten dus hoofdseinen zijn (Hp0/hp2). Hp1 is niet nodig omdat een vertrekkende trein altijd via aftakkende wissels het station verlaat.
Tenslotte nog de blokseinen op de vrije baan: deze hebben nu geen voorseinen. Ik zag dat ze trouwens ook in mijn tekening ontbreken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2006, 17:46:10 »
Wim,

Bedankt.

Dan wordt het onderstaand seinenplan.

Afbeelding

- Twee hoofdseinen (Hp0/Hp2) toegevoegd aan spoor 1 en 2.
- Twee rangeerseinen op spoor 3 en 4 verwijderd.
- Rechter inrijsein verandert in (Hp0/Hp1/Hp2).


MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 06 September 2006, 23:44:45 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2006, 08:29:57 »
Bijna. De voorseinen die direct bij de beide inrijseinen stonden, kunnen daar blijven staan. Deze geven de stand aan van de vertrekseinen van het station. Verder hebben beide blokseinen nog geen voorseinen. De witte seinen die je er nu bij hebt staan zijn de voorseinen van de inrijseinen. Een voorsein staat normaal zo'n 700 meter voor het bijbehorende hoofdsein. Een voorsein dat direct naast een hoofdsein staat, heeft dus betrekking op het volgende hoofdsein.
Tenslotte kun je de 'Rangierhalttafel' rechts weghalen omdat je nu sowieso via het uithaalspoor 16 zult rangeren.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2006, 10:47:35 »
Hallo Wim,

Ik heb het bovenstaande plaatje aangepast.  :)

2 voorseinen (links en rechts) toegevoegd voor de twee blokseinen (boven).
2 voorseinen voor de inrijseinen teruggeplaatst.
1 “Rangierhalt” bord weggehaald.


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet