Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 15:25:36
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen  (gelezen 8013 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #15 Gepost op: 07 August 2006, 17:22:07 »
[Treinen kunnen van spoor (9) direct naar spoor (1, 2).
Nee, helaas. Tenzij je van spoor 1 en 2 een volwaardig aankomstspoor maakt (dan zijn er ook hoofdseinen als vertrekseinen nodig). Hoewel het zeer ongebruikelijk is om een hoofdspoor als laad/losspoor te gebruiken, kan het denk ik wel. In het groot zal men echter gewoon binnenkomen op spoor 4 en dan via het uithaalspoor 16 naar spoor 1 en 2 rangeren. Het bord 'Halt für Rangierfahrten' is dan niet meer nodig aan de rechterzijde, omdat het rangeren dan altijd via spoor 16 gebeurt. Ook de blauwe wisselverbinding (naar spoor 6/9) is dan overbodig. Dit bespaart nl een hoop beveiliging (oa extra seinen, meer onderhoud, procedures, grotere kans op gevaarlijke situaties, enz.).
Mocht je toch direct willen binnenkomen op spoor 1 en 2, dan heb je het volgende extra nodig:
- 2 extra vertrekseinen (Hp0/Hp2) op spoor 1 en 2 (naast de 2 dekkingsseinen die er nu al staan).
- Het inrijsein rechts moet worden vervangen door een variant die ook Hp2 kan vertonen (binnenrijden via afbuigende wissels).
- Omdat er wordt binnengekomen op een doodlopend spoor moet er ook een wegklapbaar bord (Zs3) worden geplaatst bij dit inrijsein.

Treinen kunnen keren (loc omlopen) en van loc wisselen op spoor (3) en (4).
Ik zit met die twee gearceerde seinen (geel/groen).
1) Zijn deze seinen nodig bij het keren van treinen (omlopen van een locomotief).
2) Zo ja, moeten dit dan rangeer seinen zijn (Sh0/Sh1) of toch hoofdseinen (Hp0/Hp2).

Het hele depot is immers geen station maar de trein vertrekt na omlopen wel tegengesteld (op het verkeerde spoor) en via een wissel (afbuiging) uiteindelijk naar het juiste spoor.
Dan hebben we het toch over treinbeweging?
Of is dit nog steeds een rangeer beweging volgens uw punt 10?
Het omlopen is een rangeerbeweging en heeft een dekkingssein nodig. Het vertrekken van spoor 3 naar links of spoor 4 naar rechts is een treinbeweging en heeft een hoofdsein (vertreksein) nodig.
Even naspelen. Een trein op de binnenbaan komt via spoor 6 op spoor 4 binnen. De lok koppelt af en rijdt via 10, 3 en 6 naar 4 en koppelt aan. Daarna vertrekt de trein via spoor 6 naar 8. Hiervoor is aan de rechterzijde van spoor 4 geen rangeersein nodig. Hetzelfde geldt voor spoor 3. De gearceerde seinen moeten dus hoofdseinen zijn (Hp0/hp2). Hp1 is niet nodig omdat een vertrekkende trein altijd via aftakkende wissels het station verlaat.
Tenslotte nog de blokseinen op de vrije baan: deze hebben nu geen voorseinen. Ik zag dat ze trouwens ook in mijn tekening ontbreken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2006, 17:46:10 »
Wim,

Bedankt.

Dan wordt het onderstaand seinenplan.

Afbeelding

- Twee hoofdseinen (Hp0/Hp2) toegevoegd aan spoor 1 en 2.
- Twee rangeerseinen op spoor 3 en 4 verwijderd.
- Rechter inrijsein verandert in (Hp0/Hp1/Hp2).


MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 06 September 2006, 23:44:45 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #17 Gepost op: 08 August 2006, 08:29:57 »
Bijna. De voorseinen die direct bij de beide inrijseinen stonden, kunnen daar blijven staan. Deze geven de stand aan van de vertrekseinen van het station. Verder hebben beide blokseinen nog geen voorseinen. De witte seinen die je er nu bij hebt staan zijn de voorseinen van de inrijseinen. Een voorsein staat normaal zo'n 700 meter voor het bijbehorende hoofdsein. Een voorsein dat direct naast een hoofdsein staat, heeft dus betrekking op het volgende hoofdsein.
Tenslotte kun je de 'Rangierhalttafel' rechts weghalen omdat je nu sowieso via het uithaalspoor 16 zult rangeren.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Juiste locatie voor de verschillende types klassieke Duitse arm seinen
« Reactie #18 Gepost op: 08 August 2006, 10:47:35 »
Hallo Wim,

Ik heb het bovenstaande plaatje aangepast.  :)

2 voorseinen (links en rechts) toegevoegd voor de twee blokseinen (boven).
2 voorseinen voor de inrijseinen teruggeplaatst.
1 “Rangierhalt” bord weggehaald.


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet