Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 21:47:13
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:44:11
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:43:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:43:23
Starten met messing kits
door
FritsT
Vandaag
om 21:38:25
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
Vandaag
om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Priegelman
Vandaag
om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 20:55:21
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 20:11:53
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 20:01:12
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 18:00:29
modulebaan jaren 60
door
rudi van der Craats
Vandaag
om 17:30:56
Decals Star TE-5933
door
Martijn193
Vandaag
om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
bask185
Vandaag
om 14:27:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. (gelezen 2931 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Online
Berichten: 12328
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Gepost op:
30 september 2015, 11:26:44 »
Bij de aanpak van de verouderde Calandbrug in de haven van Rotterdam wordt gekozen voor een oplossing waarbij het treinverkeer en de zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer. In 2013 maakte Mansveld al bekend 158 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van de brug. Eerder dit jaar werd duidelijk dat uit de Europese TEN-T subsidie nog eens 60 miljoen wordt bijgedragen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de realisatie van de nieuwe verbinding via de Theemsweg op zich en heeft hier 80 miljoen euro voor gereserveerd.
De stalen Calandbrug uit 1969 is in 2020 aan technische vernieuwing toe. De brug is een belangrijk verkeersknooppunt: al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt er overheen, de brug vormt de enige toegangspoort voor de zeescheepvaart van en naar de Brittanniëhaven en vormt bovendien een doorgaande wegverbinding voor auto- en vrachtverkeer. Door de havenspoorlijn te verleggen rijdt het treinverkeer straks niet langer over de Calandbrug, maar via een nieuwe verbinding op een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg. De brug voor het wegverkeer blijft liggen en wordt gerenoveerd.
Optimale benutting Betuweroute
Met de keuze voor het verleggen van de spoorverbinding wordt het probleem dat het toenemende treinverkeer op de Betuweroute in de toekomst te vaak moet wachten op schepen die onder de brug door willen varen voorkomen. Met het oog op de ontwikkeling van de Betuweroute is het belangrijk dat de capaciteit van die verbinding straks optimaal kan worden benut.
Omdat een goede doorstroming van het verkeer van groot belang is voor de Rotterdamse haven is gekozen voor het zogeheten Theemswegtracé. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de voorbereiding en de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op zich. Nu de hoogte van de TEN-T subsidie bekend is, werkt het havenbedrijf aan een kostendekkend plan voor de nieuwe spoorverbinding. Dit plan moet in december van dit jaar rond zijn.
Eind dit jaar definitief besluit
Als het Havenbedrijf Rotterdam de financiering niet rond krijgt, dan herziet staatssecretaris Mansveld haar keuze voor het Theemswegtracé. In dit geval wordt de Calandbrug volledig gerenoveerd voor gebruik via weg én spoor. De levensduur van de brug wordt dan met minimaal vijftig jaar verlengd. Door dit jaar nog een definitief besluit te nemen, kan de oplevering van de nieuwe spoorverbinding in 2020 plaatsvinden.
De keuze voor het Theemswegtracé is door het ministerie van IenM en het Havenbedrijf Rotterdam gemaakt in overleg met Rijkswaterstaat en ProRail. De verwachte milieueffecten vallen binnen de wettelijke kaders. De wensen en bezwaren van omwonenden, bedrijven en betrokken gemeenten zijn in de keuze meegenomen.
bron:RWS
«
Laatst bewerkt op: 30 september 2015, 11:38:40 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jerome
Offline
Berichten: 359
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #1 Gepost op:
30 september 2015, 16:07:39 »
Interessant stukje.
Maar hoe loopt het beoogde trace dan verder, hoe komt het weer op het oude trace terecht en waar kruist de spoorlijn weer de Europaweg/ N15? Bijvoorbeeld parallel aan de Neckarweg? of een brug over de Hartelkanaal, of..? Moet Golfclub Kleiburg vrezen voor hun locatie? Dan moet ik ff mijn schoonmoeder inlichten.
Greetz, Jerome
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Jerome
Offline
Berichten: 359
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #2 Gepost op:
30 september 2015, 16:09:41 »
Laat maar, zelf ff gezocht en gevonden.
http://www.platformparticipatie.nl/Images/03.%20Publiekssamenvatting-PlanMER_Calandbrug_web_tcm318-362469.pdf
Greetz, Jerome
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
johanw
Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
Offline
Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. Theems tracé
«
Reactie #3 Gepost op:
12 maart 2020, 17:54:10 »
Even het draadje weer oppakken. Rij hier regelmatig even langs. Indrukwekkend hoe dit allemaal gemaakt wordt.
https://youtu.be/yXXB48c0Zr8
https://youtu.be/wnlVike_5d8
.
https://youtu.be/wvMKwbT4LKs
Heb nog een paar foto’s, maar krijg ze niet geüpload.
«
Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 18:13:28 door johanw
»
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
Offline
Berichten: 535
Theemse tracé. treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #4 Gepost op:
13 maart 2020, 18:14:35 »
Hier een paar foto’s
«
Laatst bewerkt op: 13 maart 2020, 20:11:36 door johanw
»
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
Offline
Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #5 Gepost op:
01 april 2020, 17:05:00 »
De eerste brug wordt gereed gemaakt voor plaatsing. A.s. Zaterdagnacht 4 april wordt deze geplaatst.
Je mag er helaas niet naar toe. De omgeving wordt afgesloten.
https://www.portofrotterdam.com/nl/onze-haven/havenontwikkeling/theemswegtrace#/
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
Offline
Berichten: 535
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 april 2020, 16:22:46 »
Voorbereiding nog in volle gang. Brug is inmiddels een stuk omhoog gebracht
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8136
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #7 Gepost op:
07 april 2020, 14:12:55 »
Voor de liefhebbers een paar filmpjes van Youtube:
Theemswegtracé - overview
https://youtu.be/12sbmjfFMEE
<--- mooi overzicht van het hele bouwproject
Theemswegtracé - Brugdelen inhijsen
https://youtu.be/3dtJaOClFXM
Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020
https://youtu.be/TcwVIRlVX1E
Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020 - Timelapse
https://youtu.be/TLmFoD7nuGo
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.