Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
trix vraagje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:45:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 20:42:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen.
door
Luc2000
Vandaag
om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts
door
Corné81
Vandaag
om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Olav
Vandaag
om 19:14:00
Spoor 0 meterspoor
door
FritsT
Vandaag
om 19:11:43
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Spoor010
Vandaag
om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
Vandaag
om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 17:28:09
RTM in 0m
door
BartvD
Vandaag
om 17:17:38
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:06:10
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
Vandaag
om 16:52:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 16:12:43
Veevervoer ss/ ns
door
Mar-Cas
Vandaag
om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
Vandaag
om 13:53:41
Albert Modell 2025
door
KNed
Vandaag
om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
daempfer
Vandaag
om 12:47:46
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
Vandaag
om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 10:50:35
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:20:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. (gelezen 3114 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12474
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Gepost op:
30 September 2015, 11:26:44 »
Bij de aanpak van de verouderde Calandbrug in de haven van Rotterdam wordt gekozen voor een oplossing waarbij het treinverkeer en de zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer. In 2013 maakte Mansveld al bekend 158 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van de brug. Eerder dit jaar werd duidelijk dat uit de Europese TEN-T subsidie nog eens 60 miljoen wordt bijgedragen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de realisatie van de nieuwe verbinding via de Theemsweg op zich en heeft hier 80 miljoen euro voor gereserveerd.
De stalen Calandbrug uit 1969 is in 2020 aan technische vernieuwing toe. De brug is een belangrijk verkeersknooppunt: al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt er overheen, de brug vormt de enige toegangspoort voor de zeescheepvaart van en naar de Brittanniëhaven en vormt bovendien een doorgaande wegverbinding voor auto- en vrachtverkeer. Door de havenspoorlijn te verleggen rijdt het treinverkeer straks niet langer over de Calandbrug, maar via een nieuwe verbinding op een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg. De brug voor het wegverkeer blijft liggen en wordt gerenoveerd.
Optimale benutting Betuweroute
Met de keuze voor het verleggen van de spoorverbinding wordt het probleem dat het toenemende treinverkeer op de Betuweroute in de toekomst te vaak moet wachten op schepen die onder de brug door willen varen voorkomen. Met het oog op de ontwikkeling van de Betuweroute is het belangrijk dat de capaciteit van die verbinding straks optimaal kan worden benut.
Omdat een goede doorstroming van het verkeer van groot belang is voor de Rotterdamse haven is gekozen voor het zogeheten Theemswegtracé. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de voorbereiding en de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op zich. Nu de hoogte van de TEN-T subsidie bekend is, werkt het havenbedrijf aan een kostendekkend plan voor de nieuwe spoorverbinding. Dit plan moet in december van dit jaar rond zijn.
Eind dit jaar definitief besluit
Als het Havenbedrijf Rotterdam de financiering niet rond krijgt, dan herziet staatssecretaris Mansveld haar keuze voor het Theemswegtracé. In dit geval wordt de Calandbrug volledig gerenoveerd voor gebruik via weg én spoor. De levensduur van de brug wordt dan met minimaal vijftig jaar verlengd. Door dit jaar nog een definitief besluit te nemen, kan de oplevering van de nieuwe spoorverbinding in 2020 plaatsvinden.
De keuze voor het Theemswegtracé is door het ministerie van IenM en het Havenbedrijf Rotterdam gemaakt in overleg met Rijkswaterstaat en ProRail. De verwachte milieueffecten vallen binnen de wettelijke kaders. De wensen en bezwaren van omwonenden, bedrijven en betrokken gemeenten zijn in de keuze meegenomen.
bron:RWS
«
Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 11:38:40 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #1 Gepost op:
30 September 2015, 16:07:39 »
Interessant stukje.
Maar hoe loopt het beoogde trace dan verder, hoe komt het weer op het oude trace terecht en waar kruist de spoorlijn weer de Europaweg/ N15? Bijvoorbeeld parallel aan de Neckarweg? of een brug over de Hartelkanaal, of..? Moet Golfclub Kleiburg vrezen voor hun locatie? Dan moet ik ff mijn schoonmoeder inlichten.
Greetz, Jerome
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Jerome
Offline
Berichten: 361
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #2 Gepost op:
30 September 2015, 16:09:41 »
Laat maar, zelf ff gezocht en gevonden.
http://www.platformparticipatie.nl/Images/03.%20Publiekssamenvatting-PlanMER_Calandbrug_web_tcm318-362469.pdf
Greetz, Jerome
Gelogd
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
johanw
Offline
Berichten: 552
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. Theems tracé
«
Reactie #3 Gepost op:
12 March 2020, 17:54:10 »
Even het draadje weer oppakken. Rij hier regelmatig even langs. Indrukwekkend hoe dit allemaal gemaakt wordt.
https://youtu.be/yXXB48c0Zr8
https://youtu.be/wnlVike_5d8
.
https://youtu.be/wvMKwbT4LKs
Heb nog een paar foto’s, maar krijg ze niet geüpload.
«
Laatst bewerkt op: 12 March 2020, 18:13:28 door johanw
»
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Offline
Berichten: 552
Theemse tracé. treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #4 Gepost op:
13 March 2020, 18:14:35 »
Hier een paar foto’s
«
Laatst bewerkt op: 13 March 2020, 20:11:36 door johanw
»
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Offline
Berichten: 552
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #5 Gepost op:
01 April 2020, 17:05:00 »
De eerste brug wordt gereed gemaakt voor plaatsing. A.s. Zaterdagnacht 4 april wordt deze geplaatst.
Je mag er helaas niet naar toe. De omgeving wordt afgesloten.
https://www.portofrotterdam.com/nl/onze-haven/havenontwikkeling/theemswegtrace#/
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
johanw
Offline
Berichten: 552
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 April 2020, 16:22:46 »
Voorbereiding nog in volle gang. Brug is inmiddels een stuk omhoog gebracht
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
«
Reactie #7 Gepost op:
07 April 2020, 14:12:55 »
Voor de liefhebbers een paar filmpjes van Youtube:
Theemswegtracé - overview
https://youtu.be/12sbmjfFMEE
<--- mooi overzicht van het hele bouwproject
Theemswegtracé - Brugdelen inhijsen
https://youtu.be/3dtJaOClFXM
Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020
https://youtu.be/TcwVIRlVX1E
Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020 - Timelapse
https://youtu.be/TLmFoD7nuGo
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.