Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.  (gelezen 3092 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12435
    • sleutelspoor
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Gepost op: 30 September 2015, 11:26:44 »

Bij de aanpak van de verouderde Calandbrug in de haven van Rotterdam wordt gekozen voor een oplossing waarbij het treinverkeer en de zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Dit schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag aan de Tweede Kamer. In 2013 maakte Mansveld al bekend 158 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van de brug. Eerder dit jaar werd duidelijk dat uit de Europese TEN-T subsidie nog eens 60 miljoen wordt bijgedragen. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de realisatie van de nieuwe verbinding via de Theemsweg op zich en heeft hier 80 miljoen euro voor gereserveerd.
De stalen Calandbrug uit 1969 is in 2020 aan technische vernieuwing toe. De brug is een belangrijk verkeersknooppunt: al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt er overheen, de brug vormt de enige toegangspoort voor de zeescheepvaart van en naar de Brittanniëhaven en vormt bovendien een doorgaande wegverbinding voor auto- en vrachtverkeer. Door de havenspoorlijn te verleggen rijdt het treinverkeer straks niet langer over de Calandbrug, maar via een nieuwe verbinding op een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg. De brug voor het wegverkeer blijft liggen en wordt gerenoveerd.
Optimale benutting Betuweroute
Met de keuze voor het verleggen van de spoorverbinding wordt het probleem dat het toenemende treinverkeer op de Betuweroute in de toekomst te vaak moet wachten op schepen die onder de brug door willen varen voorkomen. Met het oog op de ontwikkeling van de Betuweroute is het belangrijk dat de capaciteit van die verbinding straks optimaal kan worden benut.
Omdat een goede doorstroming van het verkeer van groot belang is voor de Rotterdamse haven is gekozen voor het zogeheten Theemswegtracé. Het Havenbedrijf Rotterdam neemt de voorbereiding en de aanleg van de nieuwe spoorverbinding op zich. Nu de hoogte van de TEN-T subsidie bekend is, werkt het havenbedrijf aan een kostendekkend plan voor de nieuwe spoorverbinding. Dit plan moet in december van dit jaar rond zijn.
Eind dit jaar definitief besluit
Als het Havenbedrijf Rotterdam de financiering niet rond krijgt, dan herziet staatssecretaris Mansveld haar keuze voor het Theemswegtracé. In dit geval wordt de Calandbrug volledig gerenoveerd voor gebruik via weg én spoor. De levensduur van de brug wordt dan met minimaal vijftig jaar verlengd. Door dit jaar nog een definitief besluit te nemen, kan de oplevering van de nieuwe spoorverbinding in 2020 plaatsvinden.
De keuze voor het Theemswegtracé is door het ministerie van IenM en het Havenbedrijf Rotterdam gemaakt in overleg met Rijkswaterstaat en ProRail. De verwachte milieueffecten vallen binnen de wettelijke kaders. De wensen en bezwaren van omwonenden, bedrijven en betrokken gemeenten zijn in de keuze meegenomen.
bron:RWS
« Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 11:38:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2015, 16:07:39 »
Interessant stukje.

Maar hoe loopt het beoogde trace dan verder, hoe komt het weer op het oude trace terecht en waar kruist de spoorlijn weer de Europaweg/ N15?  Bijvoorbeeld parallel aan de Neckarweg? of een brug over de Hartelkanaal, of..? Moet Golfclub Kleiburg vrezen voor hun locatie? Dan moet ik ff mijn schoonmoeder inlichten.  ;)

Greetz, Jerome




johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. Theems tracé
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2020, 17:54:10 »
Even het draadje weer oppakken. Rij hier regelmatig even langs. Indrukwekkend hoe dit allemaal gemaakt wordt.

https://youtu.be/yXXB48c0Zr8

https://youtu.be/wnlVike_5d8.

https://youtu.be/wvMKwbT4LKs

Heb nog een paar foto’s, maar krijg ze niet geüpload.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2020, 18:13:28 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Theemse tracé. treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2020, 18:14:35 »
Hier een paar foto’s




« Laatst bewerkt op: 13 March 2020, 20:11:36 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2020, 17:05:00 »
De eerste brug wordt gereed gemaakt voor plaatsing. A.s. Zaterdagnacht 4 april wordt deze geplaatst.
Je mag er helaas niet naar toe. De omgeving wordt afgesloten.
https://www.portofrotterdam.com/nl/onze-haven/havenontwikkeling/theemswegtrace#/







Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2020, 16:22:46 »
Voorbereiding nog in volle gang. Brug is inmiddels een stuk omhoog gebracht





Groet Johan Westhoeve.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding.
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2020, 14:12:55 »
Voor de liefhebbers een paar filmpjes van Youtube:

Theemswegtracé - overview    https://youtu.be/12sbmjfFMEE     <--- mooi overzicht van het hele bouwproject

Theemswegtracé - Brugdelen inhijsen    https://youtu.be/3dtJaOClFXM

Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020    https://youtu.be/TcwVIRlVX1E

Theemswegtracé - Inrijden Brug Rozenburgsesluis, 4 april 2020 - Timelapse    https://youtu.be/TLmFoD7nuGo