Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Wie herkent deze wagons: SBB CBB FS fietswagon autoslaaptrein  (gelezen 11708 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2015, 21:27:50 »
De Df reed inderdaad niet mee maar de DF zoals opgemerkt wel. Of waren de ex post ook Df? In ieder geval ging het om de Duitse rijtuigen.  :P

Van de SBB waren er zelfs 2 als ik me dat goed herinner en werden ze afgelost door de ex post rijtuigen.

Dat klopt helemaal.
Het waren er idd twee,en allebei verschillend.
De een had groene hoekdeuren,en de ander had wit/zilvere hoekdeuren.
Mvg jamie

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2015, 21:57:15 »
Er waren veel type rijtuigen in Zwitserland die verder identiek waren maar zilver of groene deuren hadden.

Geen enkel van de modelrijtuigen lijkt juist, Roco sowieso niet, in mijn ogen de metropolitan zeker ook niet, heel ander vorm dak en zoals gezegd andere vorm ramen, kijk ook eens naar de bagagedeuren. De fleischmann komt het dichts in de buurt, op dat ene verschoven raam na, of dit dan gelijk een ander type is of wellicht een fout van de fabrikant kan ik zo gauw niet achterhalen.

Wat in Zwitserland veel gebeurde is dat men op onderstellen van oude rijtuigen nieuwe casco's bouwde, aan de draaistellen van deze bagagewagen te zien is dit ook zo'n rijtuig. Ik kan echter niet echt veel vinden over deze bagagewagens in het echt, maar ook niet van het type wat Fleischmann heeft gemaakt.

Groeten Edwin.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • http://www.amsac.be/
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #17 Gepost op: 02 October 2015, 09:23:40 »
trouwens elk van de wagons heeft geen afgeronde ruiten in de deuren ! ;)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #18 Gepost op: 02 October 2015, 19:54:09 »
De fleischmann tijdperk IV zoals Jamie laat zien wel.

Groeten Edwin.


brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2015, 11:37:33 »
Maar eens in het enige echte naslagwerk gedoken: SBB Reisezug- und Gepackwagen Uitgave SBB 1997.

De foto die Rob 68 gescand heeft laat een SBB bagagewagon zien met een laag (leichtstahlwagen) profiel en het lijkt er op dat er ook 1 dakluchter te zien is.
Uitgaande van de hoeveelheid velorekken zou het onderstaand type moeten zijn. Helaas is dit geen type wat door Liliput, Trix of Marklin is uitgebracht.
Vergelijkbare typen hebben ook een postafdeling met afwijkend (tralie)raam.



Het rijtuig op de foto van Hubertus: Volgens het SBB naslagwerk was dit de enige wagen met een volledige Velo(fiets)ruimte. Een omgebouwde wagen (type schwere bauart)  en geschikt voor 160km/uur.
Het Fleischmann model lijkt enigzins een afgietsel, door het dak zonder luchters, maar geen van de genoemde modellen die geproduceert zijn voldoen aan de omschrijving.




Gr.

Brutus


« Laatst bewerkt op: 04 October 2015, 11:39:31 door brutus1. Reden: omschrijving wagon »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2015, 13:43:47 »
Volgens wat ik hier lees reed er een rond met groene en een met zilveren deuren, van beide heb ik nu een duidelijke foto gezien. Beide zijn van het onderste type. Een Leichtstahlwagen lijkt me erg sterk omdat die rond die tijd volgens mij wel uit dienst waren en (lees dat ze het soms tot 2001 uithielden) en dat het binnenlandse rijtuigen waren. De eerste foto heeft het rijtuig idd een laag dak maar de onderzijde lijkt niet op een leichtstahlwagen. Zwitserse rijtuigen hadden wel vaker lage daken, zeker vergeleken met het slaaprijtuig erachter.

Groeten Edwin.

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2015, 16:04:58 »
Volgens wat ik hier lees reed er een rond met groene en een met zilveren deuren, van beide heb ik nu een duidelijke foto gezien. Beide zijn van het onderste type. Een Leichtstahlwagen lijkt me erg sterk omdat die rond die tijd volgens mij wel uit dienst waren en (lees dat ze het soms tot 2001 uithielden) en dat het binnenlandse rijtuigen waren. De eerste foto heeft het rijtuig idd een laag dak maar de onderzijde lijkt niet op een leichtstahlwagen. Zwitserse rijtuigen hadden wel vaker lage daken, zeker vergeleken met het slaaprijtuig erachter.

Groeten Edwin.
Op de foto lijkt dit type wagen juist op een leichtstahl wagen.
1. het lage wagenprofiel
2. De wagenbodem ligt lager dan bij de andere wagens.
3. Gestroomlijnd model. Op de kop t.h.v. de buffers is de verjonging in de stroomlijnbekleding te zien
4. Kenmerkend voor dit type wagen (leichtstahl) is dat er 1 kast in het midden van de wagon onder de wagenbodem zit.
Zeer "spoor"radies kwamen de leichtstahlwagens ook in internationale treinen voor. Bij terugkeer uit Zwiterland  in Rotterdam CS bleken er nog 2 leichtstahlwagens 2e kl. achter de trein te hangen. Dit moet zo rond 1966 geweest zijn, maar bekend zijn ook de treinsamenstellingen met SBB leichtstahl materieel achter DB stoomlocs br18 naar het zuiden van Duitsland. Zie onderstaand citaat:

Bavaria
Home → Eisenbahn → Reisezüge → Bavaria
Anläßlich der Benennung vieler Schweizer Schnellzüge in 1954 erhielten auch die Schnellzüge München - Genève ihre Namen: "Bavaria" und "Isar-Rhône/Rhône-Isar". Beide Züge wurden aus schweizerischen Leichtstahlwagen gebildet, die für den Auslandseinsatz nach Deutschland zusätzlich mit Dampfheizung ausgerüstet waren.
Bavaria trug zunächst die Zugnummer D 183 (Genève C - München) bzw. D 184 (München - Genève C), in den späten 50ern D 97/96, in der Schweiz die Zugnummern 13/24.
Auf dem deutschen Streckenabschnitt von München bis/ab Lindau wurde der Zug von DB-Dampflokomotiven der Baureihe 18.6 gezogen, zwischen Lindau und Genève kamen SBB-Elektrolokomotiven vom Typ Re 4/4 I zum Einsatz.
1962 lösten Dieselloks der DB-Baureihe V 200.0 die 18.6 ab. Da die Dieselloks auf den Allgäuer Steigungsstrecken in der ersten Zeit häufig ausfielen, kamen bis November 1962 immer wieder die 18.6 als Zuglok zu Ehren.

gr.

Brutus
« Laatst bewerkt op: 04 October 2015, 17:11:34 door brutus1. Reden: aanvulling leichtstahl wagens internationaal »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2015, 00:22:11 »
We hebben het toch over de eerste foto in dit topic? De eerste foto in jouw post is uiteraard een leichtstahl rijtuig.. ik heb het erover dat geen van de getoonde foto's uit de jaren 90 van het fietsrijtuig op een leichtstahl rijtuig lijkt, ook niet van ver af.

Groeten Edwin.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Welke trein is dit?
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2015, 12:18:24 »
Twee wagens nog zonder fiets bestikkering in 's-Hertogenbosch 22-02-1996  (jamie diks)


En hier met bestikkering tijdens het rangeren met de sik 217 in 's-Hertogenbosch 19-09-1997  (jamie diks)



Dia's gescand uit eigen archief.
Mvg jamie diks

P.s misschien kan de titel van dit draadje aangepast worden naar sbb cff fietswagon autoslaaptrein?

« Laatst bewerkt op: 05 October 2015, 12:54:35 door Jamie. Reden: Foto 2 bijgevoegd uit eigen archief »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: sbb cff fietswagon autoslaaptrein
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2015, 23:13:27 »
Aangezien er twee wagens in deze dienst reden (als ik post eerder in dit draadje mag geloven) kunnen we stellen dat beide wagens van het zelfde type zijn, alleen heeft een een zilver dak en zilveren deuren en de ander een verroest zilver dak en groene deuren. Beide zijn dus D RIC's zoals op de onderste scan van brutus1. Volgende conclusie is dat deze wagens dus niet in model beschikbaar zijn.

Groeten Edwin.

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Wie herkent deze wagons: SBB CBB FS fietswagon autoslaaptrein
« Reactie #26 Gepost op: 03 November 2015, 22:25:28 »
Dit is de samenstelling geworden.
Gekozen voor de fleischmann wagen. Deze is het ook niet helemaal maar komt het dichtste bij.




Rob