Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 18:31:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 18:26:28
Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
  

Auteur Topic: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden  (gelezen 36941 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1559
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #60 Gepost op: 28 October 2017, 21:30:06 »
Jan, alleen bij het aanblik van het hotel krijg ik het water in de mond. Heerlijke maaltijden hebben we daar genuttigd. Wist je dat de kamers aan de stationszijde duurder waren?
Ik volg je vorderingen met belangstelling.

Hartelijke groet,
Rob

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #61 Gepost op: 29 October 2017, 09:40:34 »
Jongens, bedankt!

Wist je dat de kamers aan de stationszijde duurder waren?

Ja Rob, die met het bijzondere uitzicht! Bij enkelen van ons zeer gewild ;D 
Maar deze hokjes zijn nu nog niet te boeken:

2017-10-29-1-Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

Hier en daar staat ook nog een muurtje te veel, leuk project voor (veel) later :)

Groeten, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #62 Gepost op: 29 October 2017, 11:52:23 »
WOW, Filisur staat voor mij nog op nummer 1 vooral de wandelingen naar 1 van de fotopunten bij het Landwasserviadukt

Jammer dat je voor de prijs een niet helemaal perfect bouwpakket krijgt
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #63 Gepost op: 16 November 2017, 17:25:36 »
Beste mensen,

Hierbij weer een kleine update van de werkzaamheden aan mijn baantje.
De afgelopen twee weken zijn volledig opgegaan aan het maken en plaatsen van ramen en deuren in de gevels van het Hotel Grischuna. Alle ramen bestaan uit vijf lagen, één laag folie met aan beide zijden twee lagen hout. Het hout is slechts 0,4 mm dik. De raamspijltjes soms niet meer dan 0,2 mm breed. Alles dus heel voorzichtig bewerken.

De afwerking en de kleuren zijn als in 1990. Zo zijn de raamluiken bruin geworden. De rode raamluiken uit dit bouwpakket van het Zwitserse Pirovino heb ik nog nergens op een foto gezien...

Ik ga het hotel in een afneembaar mini-diorama plaatsen. Daardoor kan ik er aan blijven werken en de aangrenzende verhardingen naadloos op de gevels laten aansluiten. Hierbij de foto's van de stand van vandaag. De afwerking van de gevels is nog lang niet klaar. Behalve het bijwerken van enkele plekken komen er nog hekjes bij sommige deuren en een balustrade op de balkons. Ook een trap ontbreekt nog. Om het hotel komen nog een definitieve verharding, enkele steenwanden en het uiteindelijke groen. Aan het dak wordt de komende maand gewerkt. De oplevering wordt pas verwacht in 2018!
 
2017-11-16-4 Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

2017-11-16-6 Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

2017-11-16-7 Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

2017-11-16-8 Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

2017-11-16-5 Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

In mijn Blog nog wat detailplaatjes van de bouw.

Het model zelf heeft wel een aantal fouten. Meestal kleine onvolkomenheden die niet opvallen. Maar dat er in de oostelijke gevel in het vakwerk een aantal balken ontbreken vind ik wel slordig. Maar goed, als je er geen foto naast houdt valt het niet op...

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #64 Gepost op: 16 November 2017, 22:01:00 »
Dag Jan,

Toch best een strakke bouwdoos! Wat ik mij afvroeg, gaat dat geraamte wat je eerder liet zien er nou later alsnog los in? En zoja, hoe werkt dat dan tegen al die ingeplakte raamkozijnen? Die steken toch uit aan de binnenzijde?
En als je dan wat zicht naar binnen wilt hebben, zal je toch nog flink wat in dat geraamte moeten uitwerken, lijkt me.

Het opnemen in een klein stukje omgeving is een goed idee om in elk geval een mooie aansluiting op het hotel te krijgen, waarbij je dan natuurlijk wel hier en daar elders een zichtbare naad overhoudt.

Veel succes met de voortgang!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #65 Gepost op: 17 November 2017, 17:32:45 »
Dank je Michiel,

Ik merk dat het steeds beter gaat, maar dat strakke bouwresultaat van jou is nog ver ;)

Het losse binnenwerk leek me wel aardig. Lekker later nog eens prutsen aan de binneninrichting en verlichting.
Maar het heeft zeker nadelen. De wanden van het gebouw hebben weinig verband, behalve de nog aan te brengen dakconstructie.
Het hoofgebouw is al wel wat stabieler door de aanbouw aan de voorzijde. Eén gevel van het bijgebouw buigt nu al (ietsje) naar binnen. Een bodemplaat is dus wel het minste wat nodig is. Maar dan wel zo dat het binnenwerk er aan de onderkant uit kan. Door het dak gaat nou eenmaal niet.... Dat was ook een reden voor een diorama(tje).

De raampjes liggen allemaal vlak met het MDF en zijn gezekerd met druppeltjes secondenlijm op alle hoeken. Daarnaast ga ik het binnenwerk van afgeronde hoeken voorzien en de ruimte tussen binnenwerk en wanden iets groter maken. Dan maar eens zien hoe dat zal gaan.

De naden probeer ik zo veel mogelijk op natuurlijke punten aan te brengen. In de weg wordt dat zeker een uitdaging. Een watergoot zou kunnen, maar die was er in werkelijkheid niet....

Nog veel om over na te denken dus. En dat maakt het weer zo interessant!

Groeten, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #66 Gepost op: 21 November 2017, 21:27:41 »
Hey Jan,

Het wordt weer uiterst fraai allemaal en dat in die priegelschaal!  ;)
Toevallig heb ik ook pas een Zwitsers gebouw gemaakt met een interieur dat er uit kan.





Zoals je wellicht ziet een iets grotere schaal.  ;D

groetjes

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #67 Gepost op: 22 November 2017, 06:50:23 »
Hoi,

Jan en Hendrik beide gebouwen zien er super uit mooi werk,

gr bernard

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #68 Gepost op: 22 November 2017, 10:31:23 »
Toevallig heb ik ook pas een Zwitsers gebouw gemaakt met een interieur dat er uit kan.
Hoi Hendrikjan,

Wat nu dan: Zwitsers? Opdracht? Mooi gebouwd, maar ja schaal 0 8)
Zeker toevallig: een zelfde interieur constructie, maar; bij jou gaat het dak eraf, ik zak door de grond. ;)
Met een dakconstructie als deze (met later een pannendak uit gips) is het afnemen van het dak niet te doen:

2017-11-21-1-Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

Vele details aan jouw gebouw zijn voor mij nu zeer herkenbaar. Ik zie trouwens aan de voorzijde een normale gootconstructie. Mijn hotel krijgt aan één zijde een in het hout verwerkte goot. Ook dat wordt nog een heel "gepriegel" ;D

Ik kreeg van een Duitser een heleboel foto's van het hotel uit 1987-89. (y) Daaruit blijkt dat er veel details anders zijn dan de handleiding bij het bouwpakket aangeeft. Toch wel jammer voor een zo dure bouwdoos. Maar ook weer een leuke uitdaging om dan toch een gelijkend model te krijgen. Ik ben al aan het aanpassen. Enkele constructieve fouten kan ik helaas niet meer wijzigen zonder te slopen. Die blijven daarom aanwezig, mooi om daarna te zien wie het hotel echt kent :).

Wordt vervolgd, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #69 Gepost op: 23 November 2017, 21:05:57 »
Hey Jan,

Een idee waar ik nog niet aan gedacht had: het hele gebouw eraf! Ook beter voor de goten en de ingebouwde verlichting. Helaas is dat bij dit gebouw niet praktisch. Het is in 1:32 en weegt vele kilo's. Verder is het met de achtergevel tegen een lokloods aangebouwd.
Maar voor kleinere en 1:45 gebouwen (en die heb ik in de planning) ga ik die methode zeker toepassen.

Wat beter zicht op de goten. Bedenk dat de regenpijpen en de goten niet vast met elkaar verbonden zijn.
Het dak moet er immers vanaf kunnen.







Dit is systeem Fiedler.
Hoe het in 1:87 opgelost moet worden??
Geen idee, maar jou gaat dat zeker lukken.  ;D

groet

Hendrik

modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #70 Gepost op: 23 November 2017, 21:26:26 »
......Het is in 1:32.....
......Dit is systeem Fiedler. Hoe het in 1:87 opgelost moet worden??

Aha, 1:32, dat is andere koek, maar wel hééél mooi (y)
In 1:87 wordt dat volgens "systeem Pirovino" als volgt opgelost:

2017-09-17-2-Modelbaan by Jan Bennink, on Flickr

Maar nu ga ik die bevestigingsbeugels wel aanbrengen, ik zal priegelen ;D

Tot een volgende keer, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #71 Gepost op: 24 November 2017, 09:29:56 »
HJ,

Ik zie nog iets op jouw foto's. Als ik mag...... kan het niet laten ;)
Er zit bij jouw model een opening tussen dak en goot. Zo wordt de gevel nat en vuil....... houden ze in Zwitserland niet zo van ....en dat in 1:32 ;D
Oplossing: Goot doorschuiven tot aan de balken en dan ook maar de beugels aan de balken bevestigen. Is wat degelijker ... daar houden ze daar wel van :)

Groetjes, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #72 Gepost op: 30 November 2017, 12:07:18 »
Mijn (priegel)regenpijp in H0:

2017-11-30-4-Bouw Grischuna by Jan Bennink, on Flickr

Dit is toch wel mijn limiet in deze schaal. Maar het geeft (naast een enkele krachtterm ;D) ook heel veel bouwplezier.
In het blog de plaatjes van "the making of" http://rhb1op87.blogspot.nl/2017/11/grischuna-deel-4.html
Wordt vervolgd,

Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #73 Gepost op: 30 November 2017, 16:31:51 »
Die regenpijpbeugels op je blog  :o  Ontzettend knap!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
« Reactie #74 Gepost op: 30 November 2017, 16:35:02 »
Knap werk Jan!!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl