Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:00:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 18:54:06
De prachtige reeksen van Bemo door IJmc
Vandaag om 18:48:22
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:43:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
  

Auteur Topic: Wat is precies een Reko locomotief  (gelezen 5620 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2015, 18:32:36 »
Hmmmm, eens kijken of ik hier een overzichtje kan dichten naar beste vermogen voor de twee vragen: Reko en voorverwarmer

In de jaren 20/30 zijn er in Duitsland door Wagner de zogenaamde Einheitslokomotieven ontworpen en later gebouwd

De Br 01 was een 2C1 twee cilinder lok. Later zijn er ook Br01.10 bij gekomen. De Br 01.10 was de driecilinder uitvoering van de Br 01. Waarom die drie cilinder uitvoering in een sub-serie is ondergebracht: ik weet het niet, maar het heeft mij tot recent erg verward.

Veel van de Einheitslokomotieven zijn na de oorlog zwaar verbouwd. Op zich niet zo bijzonder dat gebeurde vaker midden in het leven van een stoomloc.

Bij de DB (West Duitsland) is dat bij mijn weten nooit onder een soort van project(verzamel)naam gebeurd. Maar o.a. de 01-en hebben onder Witte (ontwerper Br o.a. 23/65/81) een zware herbouw gehad waarbij er o.a. een compleet nieuwe ketel op is gegaan en andere verbouwingen, waardoor de loc's hun typische Wageriaanse uiterlijk verloren en meer op de modernere Witte loc's gingen lijken (RVS ketelbanden, nieuw machinistenhuis en kleinere windleiplaten). Dit is niet alleen bij de 01-en gebeurd maar ook bij andere west Duitse stoomloc series. Hierdoor mengde de verbouwde Einheitslok's visueel goed met de nieuwbouw loks en leek het allemaal "een geheel"

In Oost Duitsland is de herbouw van vooroorlogse stoomloc's bekend geworden als "REKO locs". Ook hierbij werden ketels en soms ook frames compleet vervangen. Daar waar het West Duitse verbouwprogramma van Einheitslok's qua vormgeving goed mengde met de neubau lok's van Witte vielen de verbouwde Oost Duitse lok's duidelijk uit de toon bij de dan aanwezige vormgeving.

Een van de opvallendste kenmerken van Reko lok's is de vormgeving van de mengvoorverwarmer boven op de rookkast. Deze zit in een trapeziumvormige behuizing. Echter andere zaken gebeurde ook bij Reko loc. O.a. het vervangen van gegoten cilinderblokken door cilinderblokken die zijn opgebouwd uit gelaste onderdelen.

FYI: een complete herbouw ergens midden in het leven van een stoomlok was niet ongebruikelijk. Dit kwam ook in Engeland en volgens mij in beperkte mate zelfs in Nederland voor. Er staan mij zelfs voorbeelden bij waarbij een compleet nieuw ontwerp gemaakt werd (incl. andere as indeling) maar waarbij ongeveer enkel de fabrieksplaat werd overgezet. De rest werd gewoon gesloopt. Deels was een "vernieuwbouw" administratief makkelijker dan een complete nieuwbouw.

Een mooi voorbeeld zijn de (smalspoor)stoomloks van de HSB. Formeel is dat een renovatie, maar indien je frame, ketel, cilinders, bovenbouw en soms zelfs drijfwerk vervangt ......

De (meng)voorverwarmer in de uitvoering van de Reko loks zit bovenin de rookkast voor de schoorsteen. Bij een mengvoorverwarmer wordt o.a. de stoom van de diverse hulpapparaten (voedingspomp, luchtpomp, dynamo ed) gemengd met het water voor de voedingpomp. Omdat niet alle stoom condenseert in het voedingswater heeft een mengvoorverwarmer ook een afvoer voor de niet gecondenseerde stoom en dat is dus hetgene wat jij vermoedelijk bedoelt.

https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_01

https://en.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktionslokomotive

https://de.wikipedia.org/wiki/Mischvorw%C3%A4rmer

« Laatst bewerkt op: 27 September 2015, 13:21:47 door guest7823 »

frank1979

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2015, 23:01:13 »
Bedankt voor je goede.uitgebreide reactie. Ook de andere posters bedankt!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 28 September 2015, 00:10:05 »
Wat in Oost-Duitsland meespeelde was de arbeidsverdeling tussen de verschillende oostblok-landen. Oost-Duitsland mocht electrische locomotieven leveren. Tatra trams kwamen uit (geloof ik) Tsjecho-Slowakije.

Maar niet altijd was de kwaliteit even goed. De DR had dieselloks van de BR 119 in dienst die uit Roemenië kwamen en die "dus" de bijnaam "Ceausescu's wraak" hadden omdat ze zo legendarisch onbetrouwbaar waren. De Tatra trams waren ook niet perfect. Daarom werd hier vaak omheen gewerkt door oud materieel te herstellen. Zodra er een schoefje of nummerplaat bewaard was gebleven had je immers het recht door je eigen inheemse industrie er een mooi goed product van te laten maken.... Communistische efficiëntie :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 00:12:50 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Wat is precies een Reko locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 28 September 2015, 09:38:42 »
heren

een heel interessant draadje over de Rekoloks.
er waren in feite drie categorien -
als eerste simpel alles herstellen wat kapot is zonder grotere verbeteringen in ontwerp.
dit heette General Reparatur
dan totale ombouw met nieuwe ketels en de kinderziektes proberen te herstellen
dit waren de rekoloks,oa bij baureihe 52 en 58 (de 58.30)
tenslotte compleet nieuwbouw
vaak was het werk aan een rekolok zo complex en intensief dat het in feite neerkwam
om bijna complete nieuwbouw.

soms waren de resultaten heel goed,zoals bij 58.30 en 39(later 22)
maar men kwam erachter dat de ketel meer wilde als het onderstel
en dat ging dan fout uiteraard
de ketels van de 39 zijn omgezet op de 03.0

het comecon kontrakt tussen de diverse oostbloklanden was op een of andere
manier niet bindend,later bleek dat alleen de ddr zich er aan zou houden.
lichte vrachtwagens mochten gebouwt worden (W50-L60)
het zware spul moest uit Rusland en Tschechie komen (Tatra)
De ddr mocht dieselloks bouwen tot bepaalde PK klasse,zoals de V180
daarboven wederom import uit Rusland of Roemenie
dit is later omzeild door de V180 sterkere motoren te geven,ook de V100
Trams mochten ze alleen Reko modellen bouwen op oude onderstellen
de nieuwbouwtrams kwamen bijne geheel,op Lowa na,uit Tschecie
de ddr bouwde oa vierassige koelwagons,koeltreinen met machinewagen,lange
afstandswagons voor de russen,D trein wagons UIC Type Y,en dubbeldekkers.
rangeerlocs kwamen veelal uit de ddr (V60) maar anderen bouwden ze zelf
electrische loks bouwde de ddr zelf voor eigen gebruik,de export was vaak
afkomstig uit Tschecie (Skoda)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko