Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 19:23:02
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:18:35
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Marco1044
Vandaag
om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:53:51
Rondom Charlois
door
R1954
Vandaag
om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
Vandaag
om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
Vandaag
om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
linquenda2
Vandaag
om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Duikeend
Vandaag
om 17:37:14
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2
door
Duikeend
Vandaag
om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:33:42
Site Uhlenbrock
door
Michaël dB
Vandaag
om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL
door
Herb73
Vandaag
om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Eric B
Vandaag
om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat is precies een Reko locomotief
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wat is precies een Reko locomotief (gelezen 5778 keer)
guest7823
Gast
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #15 Gepost op:
26 September 2015, 18:32:36 »
Hmmmm, eens kijken of ik hier een overzichtje kan dichten naar beste vermogen voor de twee vragen: Reko en voorverwarmer
In de jaren 20/30 zijn er in Duitsland door Wagner de zogenaamde Einheitslokomotieven ontworpen en later gebouwd
De Br 01 was een 2C1 twee cilinder lok. Later zijn er ook Br01.10 bij gekomen. De Br 01.10 was de driecilinder uitvoering van de Br 01. Waarom die drie cilinder uitvoering in een sub-serie is ondergebracht: ik weet het niet, maar het heeft mij tot recent erg verward.
Veel van de Einheitslokomotieven zijn na de oorlog zwaar verbouwd. Op zich niet zo bijzonder dat gebeurde vaker midden in het leven van een stoomloc.
Bij de DB (West Duitsland) is dat bij mijn weten nooit onder een soort van project(verzamel)naam gebeurd. Maar o.a. de 01-en hebben onder Witte (ontwerper Br o.a. 23/65/81) een zware herbouw gehad waarbij er o.a. een compleet nieuwe ketel op is gegaan en andere verbouwingen, waardoor de loc's hun typische Wageriaanse uiterlijk verloren en meer op de modernere Witte loc's gingen lijken (RVS ketelbanden, nieuw machinistenhuis en kleinere windleiplaten). Dit is niet alleen bij de 01-en gebeurd maar ook bij andere west Duitse stoomloc series. Hierdoor mengde de verbouwde Einheitslok's visueel goed met de nieuwbouw loks en leek het allemaal "een geheel"
In Oost Duitsland is de herbouw van vooroorlogse stoomloc's bekend geworden als "REKO locs". Ook hierbij werden ketels en soms ook frames compleet vervangen. Daar waar het West Duitse verbouwprogramma van Einheitslok's qua vormgeving goed mengde met de neubau lok's van Witte vielen de verbouwde Oost Duitse lok's duidelijk uit de toon bij de dan aanwezige vormgeving.
Een van de opvallendste kenmerken van Reko lok's is de vormgeving van de mengvoorverwarmer boven op de rookkast. Deze zit in een trapeziumvormige behuizing. Echter andere zaken gebeurde ook bij Reko loc. O.a. het vervangen van gegoten cilinderblokken door cilinderblokken die zijn opgebouwd uit gelaste onderdelen.
FYI: een complete herbouw ergens midden in het leven van een stoomlok was niet ongebruikelijk. Dit kwam ook in Engeland en volgens mij in beperkte mate zelfs in Nederland voor. Er staan mij zelfs voorbeelden bij waarbij een compleet nieuw ontwerp gemaakt werd (incl. andere as indeling) maar waarbij ongeveer enkel de fabrieksplaat werd overgezet. De rest werd gewoon gesloopt. Deels was een "vernieuwbouw" administratief makkelijker dan een complete nieuwbouw.
Een mooi voorbeeld zijn de (smalspoor)stoomloks van de HSB. Formeel is dat een renovatie, maar indien je frame, ketel, cilinders, bovenbouw en soms zelfs drijfwerk vervangt ......
De (meng)voorverwarmer in de uitvoering van de Reko loks zit bovenin de rookkast voor de schoorsteen. Bij een mengvoorverwarmer wordt o.a. de stoom van de diverse hulpapparaten (voedingspomp, luchtpomp, dynamo ed) gemengd met het water voor de voedingpomp. Omdat niet alle stoom condenseert in het voedingswater heeft een mengvoorverwarmer ook een afvoer voor de niet gecondenseerde stoom en dat is dus hetgene wat jij vermoedelijk bedoelt.
https://en.wikipedia.org/wiki/DRG_Class_01
https://en.wikipedia.org/wiki/Rekonstruktionslokomotive
https://de.wikipedia.org/wiki/Mischvorw%C3%A4rmer
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2015, 13:21:47 door guest7823
»
Gelogd
frank1979
Offline
Berichten: 115
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #16 Gepost op:
26 September 2015, 23:01:13 »
Bedankt voor je goede.uitgebreide reactie. Ook de andere posters bedankt!
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7800
Forummoderator
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #17 Gepost op:
28 September 2015, 00:10:05 »
Wat in Oost-Duitsland meespeelde was de arbeidsverdeling tussen de verschillende oostblok-landen. Oost-Duitsland mocht electrische locomotieven leveren. Tatra trams kwamen uit (geloof ik) Tsjecho-Slowakije.
Maar niet altijd was de kwaliteit even goed. De DR had
dieselloks van de BR 119
in dienst die uit Roemenië kwamen en die "dus" de bijnaam "Ceausescu's wraak" hadden omdat ze zo legendarisch onbetrouwbaar waren. De Tatra trams waren ook niet perfect. Daarom werd hier vaak omheen gewerkt door oud materieel te herstellen. Zodra er een schoefje of nummerplaat bewaard was gebleven had je immers het recht door je eigen inheemse industrie er een mooi goed product van te laten maken.... Communistische efficiëntie
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 00:12:50 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Rotterdam
Offline
Berichten: 434
Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Wat is precies een Reko locomotief
«
Reactie #18 Gepost op:
28 September 2015, 09:38:42 »
heren
een heel interessant draadje over de Rekoloks.
er waren in feite drie categorien -
als eerste simpel alles herstellen wat kapot is zonder grotere verbeteringen in ontwerp.
dit heette General Reparatur
dan totale ombouw met nieuwe ketels en de kinderziektes proberen te herstellen
dit waren de rekoloks,oa bij baureihe 52 en 58 (de 58.30)
tenslotte compleet nieuwbouw
vaak was het werk aan een rekolok zo complex en intensief dat het in feite neerkwam
om bijna complete nieuwbouw.
soms waren de resultaten heel goed,zoals bij 58.30 en 39(later 22)
maar men kwam erachter dat de ketel meer wilde als het onderstel
en dat ging dan fout uiteraard
de ketels van de 39 zijn omgezet op de 03.0
het comecon kontrakt tussen de diverse oostbloklanden was op een of andere
manier niet bindend,later bleek dat alleen de ddr zich er aan zou houden.
lichte vrachtwagens mochten gebouwt worden (W50-L60)
het zware spul moest uit Rusland en Tschechie komen (Tatra)
De ddr mocht dieselloks bouwen tot bepaalde PK klasse,zoals de V180
daarboven wederom import uit Rusland of Roemenie
dit is later omzeild door de V180 sterkere motoren te geven,ook de V100
Trams mochten ze alleen Reko modellen bouwen op oude onderstellen
de nieuwbouwtrams kwamen bijne geheel,op Lowa na,uit Tschecie
de ddr bouwde oa vierassige koelwagons,koeltreinen met machinewagen,lange
afstandswagons voor de russen,D trein wagons UIC Type Y,en dubbeldekkers.
rangeerlocs kwamen veelal uit de ddr (V60) maar anderen bouwden ze zelf
electrische loks bouwde de ddr zelf voor eigen gebruik,de export was vaak
afkomstig uit Tschecie (Skoda)
Gelogd
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Wat is precies een Reko locomotief