Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Vermogen centrale door Montanbahn
Vandaag om 17:22:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:06
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Railpassie
Vandaag om 17:04:55
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
Petitie - Rail away moet blijven! door Reinout van Rees
Vandaag om 11:14:11
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 10:59:31
VERPLAATST: Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Reinout van Rees
Vandaag om 10:44:25
  

Auteur Topic: Olietreinen begin jaren 70  (gelezen 6340 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Olietreinen begin jaren 70
« Gepost op: 22 September 2015, 21:48:55 »
Ik verzamel treinen die tussen 1968 en 1972 rond het begin spoorslag '70 reden en wil graag een olietrein samenstellen.
Ik wil hiervoor een 1200 of 1300 inzetten, of een of meerdere 2200'en of 2400'en.
Nu vond ik op flickr deze prachtige foto van de 1305 met een olietrein in 1971.

https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/3664569739

Nu is mijn vraag, welk type ketelwagen kwam voor in dit soort treinen en zijn die dan ook in model verkrijgbaar?

Groeten Edwin.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2015, 21:51:43 »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2015, 21:59:09 »
De liliput NAM wagens zijn van voor 1968, geen idee of die later met computernummers nog na 1968 in olietreinen voorkwamen?
Dat andere is van 1980-1984 en de vraag is of de daar gebruikte wagens al voor kwamen tussen 1968 en 1972. Toch bedankt.

Groeten Edwin.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2015, 23:36:37 »
Hoi Edwin,

De grijze 4-assige VTG' Roco (oud cat nr.7852, nieuw cat nr. 46191 o.a.) ketelwagens komen zo te zien hiervoor in aanmerking.
Er is ook een klein artikel te vinden op deze link: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5836507

Ook de bovengenoemde Liliput ketelwagen behoort volgens mij  tot de mogelijkheid. Echter dan wel met computernummering en sommige daarvan waren zelfs tot eind van de jaren 70 in actieve dienst. Vaak in combinatie met ketelwagens van het type Deutz en of Uerdingen. In die tijd veelal onder de VTG vlag. (Marklin/Trix/Brawa)




o.a. Liliput ketelwagen:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,6250583,6251322


Foto:spoorzeven

Even naar beneden scrollen. Olietrein uit 1968.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6133160,page=all

Jeroen

 
« Laatst bewerkt op: 23 September 2015, 00:17:30 door Thowra »
We're all riders on this train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5668
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2015, 09:36:10 »


Hier met trekkracht 1221 (Utrecht Lunetten 150580), die - afgezien van het a-sein - nog niet verbouwd is.
Is dus begin tachtiger jaren, dat dan weer wel.
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4082
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2015, 10:02:30 »
Even naar beneden scrollen. Olietrein uit 1968.
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6133160,page=all

Jeroen, dat is geen (ruwe)olie, maar brandstof (diesel/benzine). Andere vloeistoffen dus, andere wagens. Ruwe olie is zwaarder dan brandstoffen.

dirkjan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3881
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2015, 13:29:42 »
810420 122-27a Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 2289 en andere 2200 met olietrein Den Haag Loolaan-Pernis te Rijswijk,
20 april 1981.
Volgens mij zijn deze wagen nog niet gemaakt, zeker niet met de NAM opschriften.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Olietreinen begin jaren 70
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2015, 21:53:08 »
Bedankt iedereen voor de hulp. Het is jammer dat er nog geen echte NAM wagons zijn. Maar ik ga opzoek naar VTG wagons van verschillende merken die wel het idee van zo'n olietrein kunnen uitbeelden. M'n wensen lijstje wordt zo alleen maar langer ::)

Groeten Edwin.