Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen  (gelezen 2729 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Gepost op: 20 September 2015, 14:06:22 »
Hallo,

Ik rij met Traincontroller en daarin kan je heel mooi de belading opgeven voor goederenwagons.
Als de de bak vol gooit begint de lok natuurgetrouw ook langzaam op gang te komen.
Echter is wil wel graag de tonnages op waarheid gebaseerd hebben.
Nu is er op de duitse wiki veel te vinden, maar lang niet alles.
Zo ben ik op zoek naar de Großraum-Schüttgut-Wagen Bauart Fads-50/OOtz (voor Markin/Trix - Lange Heinrich set)
Ik kan nergens gegevens vinden van dit type wagon. En met gegevens bedoel ik leeg-gewicht, max. volgewicht en max. snelheid.

Wie weet of er websites zijn waar je dit soort gegevens kan vinden.
Ben de hele middag al aan het prutsen, maar krijg het niet boven water.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2015, 14:24:31 »
Heb je hier iets aan?   :)




Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Wit omrand, het eigen gewicht van de wagen.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2015, 14:27:28 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2015, 14:30:56 »
een Fad kan dus max. 80, een Fads max. 100 km/u. De 's' in de aanduiding betekend dat de wagen geschikt is voor 100 km/u.
Maar een beladen ertstrein zal nooit veel sneller dan 80 gaan lijkt me.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2015, 17:33:46 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2015, 17:54:25 »
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

Dan zit er wat dit betreft een paar foutjes in de encyclopedie.

Algemene letters (zonder toevoeging) voor trajectklasse:
A = 16 ton per as
B = 17,5 ton per as
C = 20 ton per as
D = 22,5 ton per as

In het raster wordt dan niet aangegeven wat het maximum totaalgewicht van de wagen is, maar hoeveel ton er geladen mag worden.

zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2015, 13:50:04 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
Het gewicht van een trein is in de basis niet het uitgangspunt voor de maximumsnelheid. De wagens die tegenwoordig rondrijden zijn allemaal wel geschikt voor 100km/h 's' wagens Bv Gbs, is deze wagen voor 120km/h geschikt is dit een 'ss' wagen. Het opschrift zou dan bijvoorbeeld Gbss zijn.
'Vroeger' reden er nog wagens rond die 'enkel geveerd'waren, die waren geschikt voor max 80 km/h, tegenwoordig is alles 'dubbel geveerd' en dus voor minimaal 100 km/h geschikt.
Op de koppelingen komt alleen bij het aanzetten van een trein een grote kracht te staan, wanneer je eenmaal op gang bent maakt het voor de koppeling weinig meer uit of je 50 of 100 rijd. verder is de maximum snelheid inderdaad afhankelijk van de beremming, maar een zware graantrein van 2500 ton rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt geen 50 vanwege het gewicht.

Groet Dennis

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2015, 13:55:23 »
Citaat
...rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt...

Tenzij bepaalde omstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld een te geringe afstand voorsein - hoofdsein.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2015, 20:11:13 »
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zeker wat aan de info en ga ermee aan de slag.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold