Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:06:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:58:30
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Montanbahn
Vandaag om 14:58:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 14:51:47
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 14:49:52
Wat herkent AI van onze hobby? door Hans GJ
Vandaag om 14:36:38
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:29:01
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
  

Auteur Topic: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen  (gelezen 2799 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Gepost op: 20 September 2015, 14:06:22 »
Hallo,

Ik rij met Traincontroller en daarin kan je heel mooi de belading opgeven voor goederenwagons.
Als de de bak vol gooit begint de lok natuurgetrouw ook langzaam op gang te komen.
Echter is wil wel graag de tonnages op waarheid gebaseerd hebben.
Nu is er op de duitse wiki veel te vinden, maar lang niet alles.
Zo ben ik op zoek naar de Großraum-Schüttgut-Wagen Bauart Fads-50/OOtz (voor Markin/Trix - Lange Heinrich set)
Ik kan nergens gegevens vinden van dit type wagon. En met gegevens bedoel ik leeg-gewicht, max. volgewicht en max. snelheid.

Wie weet of er websites zijn waar je dit soort gegevens kan vinden.
Ben de hele middag al aan het prutsen, maar krijg het niet boven water.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2015, 14:24:31 »
Heb je hier iets aan?   :)




Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Wit omrand, het eigen gewicht van de wagen.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2015, 14:27:28 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2015, 14:30:56 »
een Fad kan dus max. 80, een Fads max. 100 km/u. De 's' in de aanduiding betekend dat de wagen geschikt is voor 100 km/u.
Maar een beladen ertstrein zal nooit veel sneller dan 80 gaan lijkt me.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2015, 17:33:46 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4748
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2015, 17:54:25 »
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

Dan zit er wat dit betreft een paar foutjes in de encyclopedie.

Algemene letters (zonder toevoeging) voor trajectklasse:
A = 16 ton per as
B = 17,5 ton per as
C = 20 ton per as
D = 22,5 ton per as

In het raster wordt dan niet aangegeven wat het maximum totaalgewicht van de wagen is, maar hoeveel ton er geladen mag worden.

zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2015, 13:50:04 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
Het gewicht van een trein is in de basis niet het uitgangspunt voor de maximumsnelheid. De wagens die tegenwoordig rondrijden zijn allemaal wel geschikt voor 100km/h 's' wagens Bv Gbs, is deze wagen voor 120km/h geschikt is dit een 'ss' wagen. Het opschrift zou dan bijvoorbeeld Gbss zijn.
'Vroeger' reden er nog wagens rond die 'enkel geveerd'waren, die waren geschikt voor max 80 km/h, tegenwoordig is alles 'dubbel geveerd' en dus voor minimaal 100 km/h geschikt.
Op de koppelingen komt alleen bij het aanzetten van een trein een grote kracht te staan, wanneer je eenmaal op gang bent maakt het voor de koppeling weinig meer uit of je 50 of 100 rijd. verder is de maximum snelheid inderdaad afhankelijk van de beremming, maar een zware graantrein van 2500 ton rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt geen 50 vanwege het gewicht.

Groet Dennis

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2015, 13:55:23 »
Citaat
...rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt...

Tenzij bepaalde omstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld een te geringe afstand voorsein - hoofdsein.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2015, 20:11:13 »
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zeker wat aan de info en ga ermee aan de slag.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold