Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:09:07
Wat zit er in deze tender? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:07:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:57:49
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 13:57:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Camp 3 door GD
Vandaag om 13:40:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 13:09:21
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:51:59
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:40:59
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 11:45:51
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door puntenglijder
Vandaag om 09:46:32
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 07:51:55
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
  

Auteur Topic: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen  (gelezen 2846 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Gepost op: 20 September 2015, 14:06:22 »
Hallo,

Ik rij met Traincontroller en daarin kan je heel mooi de belading opgeven voor goederenwagons.
Als de de bak vol gooit begint de lok natuurgetrouw ook langzaam op gang te komen.
Echter is wil wel graag de tonnages op waarheid gebaseerd hebben.
Nu is er op de duitse wiki veel te vinden, maar lang niet alles.
Zo ben ik op zoek naar de Großraum-Schüttgut-Wagen Bauart Fads-50/OOtz (voor Markin/Trix - Lange Heinrich set)
Ik kan nergens gegevens vinden van dit type wagon. En met gegevens bedoel ik leeg-gewicht, max. volgewicht en max. snelheid.

Wie weet of er websites zijn waar je dit soort gegevens kan vinden.
Ben de hele middag al aan het prutsen, maar krijg het niet boven water.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2015, 14:24:31 »
Heb je hier iets aan?   :)




Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Wit omrand, het eigen gewicht van de wagen.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2015, 14:27:28 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2015, 14:30:56 »
een Fad kan dus max. 80, een Fads max. 100 km/u. De 's' in de aanduiding betekend dat de wagen geschikt is voor 100 km/u.
Maar een beladen ertstrein zal nooit veel sneller dan 80 gaan lijkt me.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2015, 17:33:46 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4857
    • Filmpjes op YouTube
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2015, 17:54:25 »
Verklaring:
Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken i.v.m. de aslast.
A = max. 17,5 ton asdruk.
B = max. 20 ton asdruk.
C = max. 22,5 ton asdruk.
D = max. 25 ton asdruk.
Met daarachter het van toepassing zijnde maximum totaalgewicht.

Bron: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

Dan zit er wat dit betreft een paar foutjes in de encyclopedie.

Algemene letters (zonder toevoeging) voor trajectklasse:
A = 16 ton per as
B = 17,5 ton per as
C = 20 ton per as
D = 22,5 ton per as

In het raster wordt dan niet aangegeven wat het maximum totaalgewicht van de wagen is, maar hoeveel ton er geladen mag worden.

zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #6 Gepost op: 21 September 2015, 13:50:04 »
Ik denk dat die treinen zo lang en zwaar zijn/waren, dat ze ivm koppelingbreuk en remweg niet boven de 50 km uitkwamen
Het gewicht van een trein is in de basis niet het uitgangspunt voor de maximumsnelheid. De wagens die tegenwoordig rondrijden zijn allemaal wel geschikt voor 100km/h 's' wagens Bv Gbs, is deze wagen voor 120km/h geschikt is dit een 'ss' wagen. Het opschrift zou dan bijvoorbeeld Gbss zijn.
'Vroeger' reden er nog wagens rond die 'enkel geveerd'waren, die waren geschikt voor max 80 km/h, tegenwoordig is alles 'dubbel geveerd' en dus voor minimaal 100 km/h geschikt.
Op de koppelingen komt alleen bij het aanzetten van een trein een grote kracht te staan, wanneer je eenmaal op gang bent maakt het voor de koppeling weinig meer uit of je 50 of 100 rijd. verder is de maximum snelheid inderdaad afhankelijk van de beremming, maar een zware graantrein van 2500 ton rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt geen 50 vanwege het gewicht.

Groet Dennis

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #7 Gepost op: 21 September 2015, 13:55:23 »
Citaat
...rijdt gewoon met 95/100 km/h over het spoor en echt...

Tenzij bepaalde omstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld een te geringe afstand voorsein - hoofdsein.

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Gegevens van grootmaterieel zowel goederen als personen
« Reactie #8 Gepost op: 21 September 2015, 20:11:13 »
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zeker wat aan de info en ga ermee aan de slag.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold