Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
21 October 2025, 11:25:25
  

Auteur Topic: Aanrijding trein en bus in Duitsland  (gelezen 2832 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Gepost op: 17 September 2015, 13:32:37 »
Ik kwam dit toevallig tegen. Ik heb nog niet vaak zo'n filmpje van zo dichtbij gezien  :o  gelukkig geen (of nou ja, 1 licht) gewonden.

http://nos.nl/artikel/2058007-buschauffeuse-behoedt-duitse-kinderen-voor-treincrash.html

Voor de geïnteresseerden.


Update: iets duidelijker filmpje (reclame overslaan -> F5 intoetsen):

http://www.dumpert.nl/mediabase/6682372/77cbfa3b/duits_schoolreisje_wordt_verstoord.html
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 13:36:16 door Rondje_HO. Reden: extra filmpje »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2015, 13:40:40 »
Ja, dat filmpje zag ik gisteren op Facebook gelukkig redelijk goed afgelopen, vraag me wel af waarom die bus daar tot stilstand is gekomen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2015, 16:07:10 »

volgens mensen op dso  een beveiliging in de bus die de boel stop zet als met een dergelijke bus een te scherpe bocht  maakt
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7549127
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 01:04:50 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2015, 17:25:35 »
"Lekkere" voorziening zeg. Wie komt erop om bij een navigatiefout of "scharen" van de gelede bus het besturingssysteem te laten uitschakelen. Of is dit een verzinsel van een journalist?

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2015, 17:41:36 »
Ik heb niet alle 9 pagina's DSO doorgelezen, maar kennelijk is het niet een te scherpe bocht, maar een te scherpe hobbel. De hobbel is in dit geval de knik van de overweg. De bus reed namelijk over een omleidingsroute die kennelijk niet geschikt was voor zo'n bus.

Iedereen is er in ieder geval netjes uitgekomen. Kennelijk is nog niet helemaal duidelijk of de buschauffeur nou zelf iedereen gelijk uit heeft laten stappen of dat ze eerst een telefoontje heeft gepleegd richting hulpdiensten om het treinverkeer te waarschuwen. Enfin, iedereen is er netjes uit gekomen!

Machinist is trouwens op z'n post gebleven. Remmen doet de trein zelf wel als je de noodrem aan zet, maar die toeter heeft 'ie toch zelf ingedrukt gehouden.

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3250
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2015, 18:12:49 »
Loc remt tot plusminus 5 km/h op de motoren tenzij deze functie uitgeschakeld word. Ik neem aan dat het een eloc is.

Duplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2015, 19:19:33 »
er zat waarschijnlijk een BR 146.1, 146.2 achter (in het het geval dat het de trein Hamburg-Cuxhaven was een BR246)

Gr. Robin

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2015, 20:47:13 »
145, 146, 147  of wat dan ook........de kids vonden het schitterend zo te zien.  Hadden eindelijk wat zinnigs te vertellen thuis en snappen nu ook hoe een transformer in werkelijkheid tot stand komt.

Brutus

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2015, 00:08:10 »
Ik denk dat die kinderen het helemaal niet geweldig vonden, want dit had heel anders af kunnen lopen. Ik denk dat deze kinderen wel wat hulp met de verwerking kunnen gebruiken, want dit gaat, zeker als kind, niet in je koude kleren zitten......

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2015, 00:27:50 »
Het besef komt mogelijk wat later. Op het "moment van" is het natuurlijk wel sensatie zolang iedereen op tijd naast
de bus staat en dat zie je in het filmpje.
Zelf had ik ook gelijk iets van poeh dat had ook anders af kunnen lopen als de bus ergens eerder een rood stoplicht
of zo extra gehad zou hebben.
Groet, Ronald.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2015, 01:00:40 »
Een knikbeveiliging bij een geledebus werkt bij te scherpe bochten, niet bij een te hoge hobbel.
Vroeger moest er vaak een monteur en/of kraan aan te pas komen, om een geledebus uit de knikbveiliging te halen.
Sinds halverwege de jaren 80 waren de meeste bussen wel uitgerust met een overbruggingsschakelaar.
Dan kun je wel weer starten, maar alleen achteruit de knik minder scherp maken, toch nog even vooruit kan niet.
Ik praat hierbij echter wel over geledebussen met een trekkende voorwagen en een aanhanger met meesturende as.
Tegenwoordig bij lagevloer geledebussen, maar ook al bij hogevloer geledebussen in Duitsland, zijn het duwgeledebussen, met een starre 3e as als aangedreven as.
Dat stuurt heel anders, heeft een heel ander bochtengedrag en ongetwijfeld ook een andere reactie op in de knikbeveiliging komen en hoe er weer uit te komen.
Een overweg moet je ook pas overgaan, op gepaste redelijke snelheid, als je meent er veilig over te komen, desnoods uitrollend.
Nooit te stapvoets, en natuurlijk al helemaal niet stapvoets mee hobbelend in een file.

Op de foto zag de stilstaande bus er niet verticaal geknikt uit en volgens google maps sateliet beelden is de bocht ook niet zo scherp dat de bus in de knikbeveiling had hoeven komen.
Ik vraag me de juiste toedracht dus af, en of het stilvallen van de bus geen andere technische oorzaak heeft.
Op de knikbeveiliging uitvallen is een makkelijke en snel geroepen verklaring.
Gewoon motorpech of zonder brandstof komen te staan zijn ook mogelijkheden.
Beide zijn mij wel eens voorgekomen, de knikbeveiliging een paar keer, en daar kwam ik steeds makkelijk weer uit.

Mvg, Michel

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2015, 09:19:31 »

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout

Reinout

Als je dat geluid bij seconde 12 en verder bedoelt, zijn gewoon de schijfremmen die maximale remkracht uitoefenen. De wagens zelf hebben dus geen motorrem oid, alleen pneumatisch.

Groeten

Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2015, 09:44:03 »
Bas: inderdaad, dat geluid bedoel ik. Weet ik ook weer dat schijfremmen zo klinken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)