Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 20:19:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:12:43
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:10:13
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:54:15
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
  

Auteur Topic: Aanrijding trein en bus in Duitsland  (gelezen 2879 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Gepost op: 17 September 2015, 13:32:37 »
Ik kwam dit toevallig tegen. Ik heb nog niet vaak zo'n filmpje van zo dichtbij gezien  :o  gelukkig geen (of nou ja, 1 licht) gewonden.

http://nos.nl/artikel/2058007-buschauffeuse-behoedt-duitse-kinderen-voor-treincrash.html

Voor de geïnteresseerden.


Update: iets duidelijker filmpje (reclame overslaan -> F5 intoetsen):

http://www.dumpert.nl/mediabase/6682372/77cbfa3b/duits_schoolreisje_wordt_verstoord.html
« Laatst bewerkt op: 17 September 2015, 13:36:16 door Rondje_HO. Reden: extra filmpje »

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2015, 13:40:40 »
Ja, dat filmpje zag ik gisteren op Facebook gelukkig redelijk goed afgelopen, vraag me wel af waarom die bus daar tot stilstand is gekomen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2015, 16:07:10 »

volgens mensen op dso  een beveiliging in de bus die de boel stop zet als met een dergelijke bus een te scherpe bocht  maakt
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7549127
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 01:04:50 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2015, 17:25:35 »
"Lekkere" voorziening zeg. Wie komt erop om bij een navigatiefout of "scharen" van de gelede bus het besturingssysteem te laten uitschakelen. Of is dit een verzinsel van een journalist?

Rob van Kooy

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2015, 17:41:36 »
Ik heb niet alle 9 pagina's DSO doorgelezen, maar kennelijk is het niet een te scherpe bocht, maar een te scherpe hobbel. De hobbel is in dit geval de knik van de overweg. De bus reed namelijk over een omleidingsroute die kennelijk niet geschikt was voor zo'n bus.

Iedereen is er in ieder geval netjes uitgekomen. Kennelijk is nog niet helemaal duidelijk of de buschauffeur nou zelf iedereen gelijk uit heeft laten stappen of dat ze eerst een telefoontje heeft gepleegd richting hulpdiensten om het treinverkeer te waarschuwen. Enfin, iedereen is er netjes uit gekomen!

Machinist is trouwens op z'n post gebleven. Remmen doet de trein zelf wel als je de noodrem aan zet, maar die toeter heeft 'ie toch zelf ingedrukt gehouden.

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2015, 18:12:49 »
Loc remt tot plusminus 5 km/h op de motoren tenzij deze functie uitgeschakeld word. Ik neem aan dat het een eloc is.

Duplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2015, 19:19:33 »
er zat waarschijnlijk een BR 146.1, 146.2 achter (in het het geval dat het de trein Hamburg-Cuxhaven was een BR246)

Gr. Robin

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2015, 20:47:13 »
145, 146, 147  of wat dan ook........de kids vonden het schitterend zo te zien.  Hadden eindelijk wat zinnigs te vertellen thuis en snappen nu ook hoe een transformer in werkelijkheid tot stand komt.

Brutus

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 944
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2015, 00:08:10 »
Ik denk dat die kinderen het helemaal niet geweldig vonden, want dit had heel anders af kunnen lopen. Ik denk dat deze kinderen wel wat hulp met de verwerking kunnen gebruiken, want dit gaat, zeker als kind, niet in je koude kleren zitten......

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2015, 00:27:50 »
Het besef komt mogelijk wat later. Op het "moment van" is het natuurlijk wel sensatie zolang iedereen op tijd naast
de bus staat en dat zie je in het filmpje.
Zelf had ik ook gelijk iets van poeh dat had ook anders af kunnen lopen als de bus ergens eerder een rood stoplicht
of zo extra gehad zou hebben.
Groet, Ronald.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2015, 01:00:40 »
Een knikbeveiliging bij een geledebus werkt bij te scherpe bochten, niet bij een te hoge hobbel.
Vroeger moest er vaak een monteur en/of kraan aan te pas komen, om een geledebus uit de knikbveiliging te halen.
Sinds halverwege de jaren 80 waren de meeste bussen wel uitgerust met een overbruggingsschakelaar.
Dan kun je wel weer starten, maar alleen achteruit de knik minder scherp maken, toch nog even vooruit kan niet.
Ik praat hierbij echter wel over geledebussen met een trekkende voorwagen en een aanhanger met meesturende as.
Tegenwoordig bij lagevloer geledebussen, maar ook al bij hogevloer geledebussen in Duitsland, zijn het duwgeledebussen, met een starre 3e as als aangedreven as.
Dat stuurt heel anders, heeft een heel ander bochtengedrag en ongetwijfeld ook een andere reactie op in de knikbeveiliging komen en hoe er weer uit te komen.
Een overweg moet je ook pas overgaan, op gepaste redelijke snelheid, als je meent er veilig over te komen, desnoods uitrollend.
Nooit te stapvoets, en natuurlijk al helemaal niet stapvoets mee hobbelend in een file.

Op de foto zag de stilstaande bus er niet verticaal geknikt uit en volgens google maps sateliet beelden is de bocht ook niet zo scherp dat de bus in de knikbeveiling had hoeven komen.
Ik vraag me de juiste toedracht dus af, en of het stilvallen van de bus geen andere technische oorzaak heeft.
Op de knikbeveiliging uitvallen is een makkelijke en snel geroepen verklaring.
Gewoon motorpech of zonder brandstof komen te staan zijn ook mogelijkheden.
Beide zijn mij wel eens voorgekomen, de knikbeveiliging een paar keer, en daar kwam ik steeds makkelijk weer uit.

Mvg, Michel

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2015, 09:19:31 »

In het filmpje hoor ik uit de trein ook een zoemtoon komen. M'n associatie was dat er ook op de motoren werd geremd? Zou dat kunnen kloppen?

Reinout

Reinout

Als je dat geluid bij seconde 12 en verder bedoelt, zijn gewoon de schijfremmen die maximale remkracht uitoefenen. De wagens zelf hebben dus geen motorrem oid, alleen pneumatisch.

Groeten

Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aanrijding trein en bus in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2015, 09:44:03 »
Bas: inderdaad, dat geluid bedoel ik. Weet ik ook weer dat schijfremmen zo klinken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)